De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 17:13 uur
Volgens mij kan het APS prima geïntegreerd worden in het DAS en het laser waarschuwingssysteem is daar een prima aanvulling op. Ik neem aan dat het laser waarschuwingssysteem ook reageert ook op aanstraling door bijv. een tank of TOW en actie kan ondernemen (toren draaien, manoeuvreren, rook lanceren etc) nog voordat er iets afgevuurd is, en zo wel zorgen dat het projectiel of zijn bestuurder zijn doel niet meer kan vinden.

Als dat niet lukt of het is geen laser gestuurd projectiel dan komt het APS om de hoek kijken welke immers op veel kleinere afstand functioneert.

De fabrikant claimt dat het zelfs effectief is tegen staafpenetrators.... geen idee of dat ook getest is.
In Israël heeft het systeem in ieder geval voortreffelijk gepresteerd tegen ATGW's en RPG's.

Actief tegen staafpenetrators? Dan snap je echt werkelijk geen fluit van de werking van die munitie, schandalig dat dat op de site staat want dat slaat echt nergens op.
Niet dat ik jou dat nu verwijt overigens hoor, maar APS is niet eens effectief tegen kinetische wapens van 35mm, die hebben ook een harde kern en trekken zich niet teveel aan van een blast van het APS.

Of het systeem met elkaar werkt weet ik niet, lijkt me een drama als ik afga op ervaringen van de KL. Maargoed, de CV90 maakt gebruik van een canbus systeem dus er zou vanalles aan te koppelen moeten zijn, makkelijker dan vroeger. Ik weet hetn iet :)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 17:13 uur
De fabrikant claimt dat het zelfs effectief is tegen staafpenetrators.... geen idee of dat ook getest is.

Dat las ik ook en daar geloof ik niet in.

StrataNL

Volgens mij kan het APS prima geïntegreerd worden in het DAS en het laser waarschuwingssysteem is daar een prima aanvulling op. Ik neem aan dat het laser waarschuwingssysteem ook reageert ook op aanstraling door bijv. een tank of TOW en actie kan ondernemen (toren draaien, manoeuvreren, rook lanceren etc) nog voordat er iets afgevuurd is, en zo wel zorgen dat het projectiel of zijn bestuurder zijn doel niet meer kan vinden.

Als dat niet lukt of het is geen laser gestuurd projectiel dan komt het APS om de hoek kijken welke immers op veel kleinere afstand functioneert.

De fabrikant claimt dat het zelfs effectief is tegen staafpenetrators.... geen idee of dat ook getest is.
In Israël heeft het systeem in ieder geval voortreffelijk gepresteerd tegen ATGW's en RPG's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

#397
wat A.J hier zegt betreft gewenning en gebruik van apparatuur in je voertuig is wel belangrijk, elk systeem heeft zijn eigen manier en de interactie mens en machine is daar volledig op aangepast. Dat wat voor het ene apparaat werkt, werkt voor het andere weer totaal niet.

Het komt een beetje door de KL die na het wegbezuinigen van de Tanks ineens de CV90 opschoof als 'tank vervanger'. Heb daar vaak discussies over gehad in Amersfoort, hoe onzinnig en gevaarlijk het is om te gaan doen alsof je met je CV90 een overlevingskans hebt, het beste wat je kunt doen is zo snel mogelijk wezen dat je wegbent zodra je wat tanks onderkent, maargoed. In de handleiding stond dat je een tank kan aangrijpen, en moest aangrijpen, dus daar train je dan ook op, hoe achterlijk dat ook is. En ja dan wil ik in de CV90 hetzelfde werken als in een leopard. Beducht op vijandelijk pantser en zorgen dat je alles goed in de gaten houd. Een vijandelijk voertuig over het hoofd zien zou een einde kunnen betekenen van je hele peloton. Dus ik viel terug op mijn skills en drills van de leopard2.
Er zijn wel meer afwijkingen in de CV90 t.o.v de Leopard2 zoals de Dynamische voorhoudshoek die bij de CV90 weer op een hele andere manier wordt toegepast, en het systeem wat allemaal mooie eigenschappen heeft zoals het soort van automatisch volgen van je doelwit etc. Daar wilde ik allemaal niet mee lastiggevallen worden, maar dat komt omdat ik het een gewend ben en van mij ook nog eens werd gevraagd dat ik het systeem ( cv90) moest gaan gebruiken als tank.

Ik weet nu niet hoe de CV90 wordt gezien, ik ben daar al een tijdje weg en mijn oude eenheid doet nu sowieso niets meer met rups, dus ik denk dat alles daar ook in de prullebak is verdwenen. Ze zijn nog genialer geworden, nu rijden ze rond met Bushmasters als tactisch voertuig .Ik wens ze veel succes daarmee.

De CV90 is echt een waardevol voertuig voor de nieuwe generatie, en kan uitgerust worden met heel erg veel verschillende systemen. Het apparaat is nog niet volwassen, daar moet nog een generatie overheen en misschien is het dat pas bij de CV90B of Cv90-2 ( geef het maar een naampje ). Nu is er een wildgroei, echt een enorme wildgroei van dat apparaat ontstaan. Je hebt wel dertig verschillende versies. Is ook nooit de bedoeling geweest denk ik maar in deze tijd kan een klant vragen wat hij wil, nog veel meer dan bijvoorbeeld bij de M113/Ypr/etc.

Deze Zweedse bijvoorbeeld heeft ( op het mindere kanon na ) de meeste kans om wat te overleven op een plek met een hoog loodgehalte.

Onze CV90 met zwaarder pantserpakket wordt geacht hetzelfde te doen.
Meh.



Dat van de Zweden is echt veel en veel beter uitgerust, heeft zelfs een torendak affuit. Dit voertuig heeft weer hele andere optiek, coax, en ga zo maar door.
De tracks zijn ook die a la MLRS en zullen ook een ramp van een rit geven op bv. een geasfalteerde weg. Het is nog even uitproberen met de CV90, maar toen ik er was zeiden ze al...dit ding is nog lang niet operationeel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#396
Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 15:10 uur
Ik begrijp heel goed dat een APS anders is dan het DAS op het CV90.
Alleen ik draafde te ver door, want die radars op de Iron Fist en Trophy zijn van het AESA type, voluit Active Electronically Scanning Array.
In gewoon Nederlands: er is geen mechanisch draaiende antenne, maar een vaste antenne die zijn bundels elektronisch richt.
Denk daarbij aan de APAR, SMILE en Seastar radar van onze KM.  Deze radars kunnen niet alleen opsporen, volgen en in het geval van de APAR ook de vuurleiding regelen. Maar ze kunnen ook gebruikt worden in een passieve modus en kunnen dan inkomende radarbundels opsporen, volgen, lokaliseren en identificeren.
Dus een jachtbommenwerper of aanvalsheli, denk bijvoorbeeld aan de LongBow radar op de AH-64D Apache, die zijn radar gebruikt is door jou op te merken.

Phased array dus, net zoals de TRML, MPQ-64 en de Patriot.

Citaat
De AESA radars in APS systemen zenden uit in het microgolf gebied, dus vergelijkbaar met jou persoonlijke 2,4 GHz zender a.k.a. GSM telefoon.

2.4 Ghz is de NATO E-band (civiel de S-band) en wordt gebruikt voor weerradars en maritieme overzichtsradars etc. Ik heb dus een beetje mijn twijfels of die APS radars in die band werken aangezien dat in mijn optiek een te lange golflengte is om behoorlijk precies afstand te meten. Wat je nmm wel nodig hebt bij zo'n systeem.

Citaat
Ga je echter een Ultra Wide Band (UWB) radar toepassen op je APS, dan kan je ook door muren (niet van metaal) en droge grond of zand kijken en krijg je de mogelijkheid tot breed-band internet verbindingen.     Maar UWB kan radio, telefoon en TV signalen ook storen, kan in vredestijd een probleem zijn voor burgers en leiden tot elektromagnetische 'nevenschade' ten opzichte van eigen verbindingen.

Heb je linkjes met bronnen? Wil daar wel even meer over weten.

Citaat
Dan de informatie overload.  Interessant.
Je zegt zelf dat het persoonlijk is en een beetje een generatie probleem.
Wat wij van jou weten is dat je bepaalt meer hebt dan VMBO alleen en je bent 31.  Je bent nog jong man, ik wordt door mijn kinderen nogal eens uitgemaakt voor old man of ouwe lul.
citaat: Ik had het zo graag zo donker mogelijk.
Doet me denken aan Fokker Aircraft, hun F-50 en F-100 'glass cockpits' / beeldscherm stuurhutten werden ontworpen volgens de "Black Cockpit" filosofie.
Geen 'kerstboom' met allerlei oplichtende monitors, schakelaars en waarschuwingslampen.  Maar alleen dat laten zien en horen that matters (terzake doet).
De KLu ging begin jaren 90 kijken naar de beeldschermen stuurhut in de MH-47E Chinook.   Hier bleek dat vliegers regelmatig de weg kwijt raakten in de forse brei aan getoonde informatie.

Het is maar net wat je gewend bent, als Leo schutter zit je bwvs 24/7/365 met je klus door je richtmiddelen te turen om zwaar gecamoufleerde en ingegraven pantservoertuigen op te sporen. Ik zat in de PRTL met 1 oog door mijn optiek te kijken, en met het andere oog de PPI, A-Scope en lampsignaleringen in de gaten te houden.


Huzaar1

#395
Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 15:10 uur
Ik begrijp heel goed dat een APS anders is dan het DAS op het CV90.
Alleen ik draafde te ver door, want die radars op de Iron Fist en Trophy zijn van het AESA type, voluit Active Electronically Scanning Array.
In gewoon Nederlands: er is geen mechanisch draaiende antenne, maar een vaste antenne die zijn bundels elektronisch richt.
Denk daarbij aan de APAR, SMILE en Seastar radar van onze KM.  Deze radars kunnen niet alleen opsporen, volgen en in het geval van de APAR ook de vuurleiding regelen.
Maar ze kunnen ook gebruikt worden in een passieve modus en kunnen dan inkomende radarbundels opsporen, volgen, lokaliseren en identificeren.
  Dus een jachtbommenwerper of aanvalsheli, denk bijvoorbeeld aan de LongBow radar op de AH-64D Apache, die zijn radar gebruikt is door jou op te merken.
Israelische jachtbommenwerpers navigeren met behulp van GPS, Inertial Nav System (INS = gyrotollen) en een systeem dat radar en camera beelden vergelijkt met een bibliotheek van opgeslagen beelden.  Dit laatste systeem zit ook in de B-2 Stealth bommenwerper en Tomahawk kruisvluchtwapen.  Het zorgt ervoor dat het GPS en INS ge-update worden, dus nauwkeuriger en dient tevens als back-up indien 1 of beide uitvallen.
De AESA radars in APS systemen zenden uit in het microgolf gebied, dus vergelijkbaar met jou persoonlijke 2,4 GHz zender a.k.a. GSM telefoon.
Ga je echter een Ultra Wide Band (UWB) radar toepassen op je APS, dan kan je ook door muren (niet van metaal) en droge grond of zand kijken en krijg je de mogelijkheid tot breed-band internet verbindingen.     Maar UWB kan radio, telefoon en TV signalen ook storen, kan in vredestijd een probleem zijn voor burgers en leiden tot elektromagnetische 'nevenschade' ten opzichte van eigen verbindingen.

Dan de informatie overload.  Interessant.
Je zegt zelf dat het persoonlijk is en een beetje een generatie probleem.
Wat wij van jou weten is dat je bepaalt meer hebt dan VMBO alleen en je bent 31.  Je bent nog jong man, ik wordt door mijn kinderen nogal eens uitgemaakt voor old man of ouwe lul.
citaat: Ik had het zo graag zo donker mogelijk.
Doet me denken aan Fokker Aircraft, hun F-50 en F-100 'glass cockpits' / beeldscherm stuurhutten werden ontworpen volgens de "Black Cockpit" filosofie.
Geen 'kerstboom' met allerlei oplichtende monitors, schakelaars en waarschuwingslampen.  Maar alleen dat laten zien en horen that matters (terzake doet).
De KLu ging begin jaren 90 kijken naar de beeldschermen stuurhut in de MH-47E Chinook.   Hier bleek dat vliegers regelmatig de weg kwijt raakten in de forse brei aan getoonde informatie.
De KLu besloot met de fabrikant Honeywell, TNO en haar eigen heli vliegers die o.a. ervaring hadden met nacht vliegen een heel ander stuurhut concept te ontwikkelen.
Dit had grote gevolgen voor de menu opzet, die werd versimpeld en bestaat uit slechts 2 lagen, de manier waarop informatie werd vertoond en de hoeveelheid hiervan.
Nederlandse Chinook vliegers zijn over onze stuurhut dan ook zeer te spreken.
Of wat te denken van de Helmet Mounted Display (HMD) in de F-35A.  Deze is gebaseerd op een combat proven HMD van Elbit.  Maar toen de Amerikanen die Elbit HMD voor het eerst zagen, waren ze verbaasd over het feit dat die veel minder informatie liet zien dan dat zij verwacht hadden.   Deze Elbit HMD is dan ook ontworpen door jachtvliegers die al gevechtservaring hadden.  En die wilden absoluut niet afgeleid worden van info die "nice to have" is, maar niet noodzakelijk.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden zoals al eerder vermeld op het OPV Holland klasse.

Dus jou omgang met de info verdeling, hoeveelheid en verwerking in de CV90 is dus volgens mij niet persoonlijk en generatie bepaald.
Misschien eens contact opnemen met DF lid 5@smash-1up en die kan dan laten zien hoe goede info aanbieding en verwerking wel moet.

Bedankt voor je compliment, ik probeer maar gewoon mee te praten en volg de ontwikkelingen zover ik ze kan volgen graag.
Echter denk ik dat je niet helemaal helder hebt hoe de APS integratie in een tank werkt.
De informatie van de IR sensoren en radar systemen van een APS vertalen hun informatie niet in beeld. Althans, het is niet zo dat er een beeld van de omgeving kan worden opgebouwd met het systeem hoe het nu wordt gebruikt. Er zitten in de CV90 al camera's waardoor ik op een beeldscherm ( er zitten er nogal wat in de cv90 ) bijvoorbeeld de achter, voor of zijkant kan afbeelden van het voertuig en zo een lekker overzicht krijg en een goede SA. Ik denk ( ik ben geen ervaringsdeskundige met APS ) dat het geintegreerd gaat worden in het huidige DAS systeem, en je wel een richting ziet van waaruit je dreiging komt, maar niet een beeldopbouw krijgt van wat er precies op je afkomt, het zou het meest logisch en makkelijkst zijn als de DAS interface wordt gebruikt, ik wil er niet teveel over kwijt hier want ik weet niet of wat ik allemaal typ naar buiten mag komen, ik hou het daarom even veilig, er staat genoeg over op internet dus dat dekt dat wel af denk ik.

Het is voor mij speculeren of het DAS systeem nu naast het APS systeem gaat bestaan, of dat het APS systeem het DAS systeem overneemt. Ik begrijp anders niet wat de bedoeling is. DAS heeft ook verdedigingsmechanismen namelijk, zoals de toren richting dreiging draaien, de bestuurder voorzien van de beste ontsnappingsroute van het projectiel en de rookbuslanceerinrichting wat het zicht ontneemt voor de raket. Het APS heeft daar nog heel wat handelingen bij die zouden kunnen conflicteren. Maar zoals ik al aangaf denk ik dat de informatie presentatie van een APS aan de bemanning hetzelfde zal zijn. Je krijgt de richting, het soort guidance wat een raket gebruikt en that's it. Het APS zal net als het DAS op een aantal modussen zijn in te stellen dat afhankelijk van wat de commandant wil het systeem kan reageren, automatisch, semi automatisch en 'uit'.

Verder is er niet veel, de radars en IR sensoren zullen niet de omgeving of doelen vertalen naar informatie waar de bemanning iets mee kan. Dit is wellicht wel wat voor de toekomst, dat de sensoren van tanks en AIFV's zullen verbeteren waardoor je veel veelzijdiger wordt, helemaal met een VR headset waarmee je door de bepantsering heen kan kijken. Zoiets wordt nu ook al getest.
Betreft het APS systeem is het een systeem wat alleen maar kijkt naar wat er naar het voertuig toe komt. Bij DAS is het eenvoorwaarde dat het projectiel werkt op basis van een emissie in een bepaald IR spectrum, het APS systeem meet gewoon alles wat rondvliegt boven een bepaalde snelheid en knalt dat uit de voeding.  Daarom vond ik DAS zo knudde, je krijgt te weten hoe je doodgaat, that's it. En dan nog eens maar in 3 tiende van de gevallen, want een simpele RPG kan het niets mee. Dus..wat heb je eraan behalve die informatie overload. Zuchtend en kreunend zat ik in de CV90 klas, ik was vast niet de ideale leerling.  :angel: Ze hebben nog nooit zo'n lastige huzaar gehad. Fo sho
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 15:19 uur
LAM ?
Ik weet wel dat er een 'wafel ijzer' achter op de TOW 2 zit.  Een infrarood zender die uitzendt in het 8 - 10 micron golfgebied, dus op te sporen door de IR camera's van een APS of zelfs mogelijk met de huidige IR camera's op het CV90.

Laser Afstand Meter.

Poleme

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 13:48 uur
Ik weet niet hoe het met al die systemen zit maar bv de TOW maakt gebruik van een LAM.

Maare Iron Fist maakt gebruik van radar en evt. IR.
LAM ?
Ik weet wel dat er een 'wafel ijzer' achter op de TOW 2 zit.  Een infrarood zender die uitzendt in het 8 - 10 micron golfgebied, dus op te sporen door de IR camera's van een APS of zelfs mogelijk met de huidige IR camera's op het CV90.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 14:06 uur
Waarom zouden die niet op te sporen zijn? Het systeem herkent gewoon alle binnenkomende projectielen boven een bepaalde snelheid (m/s) en knalt iets in die richting op een bepaalde afstand van de tank. Je kunt er echter niet mee navigeren, de radar pikt namelijk alleen objecten op zoals ik al aangaf boven een bepaalde snelheid, daarnaast wordt de informatie niet vertaald in beeld in de tank/aifv. Dat is een verschil en vandaar jou vraag denk ik, want je haalt nu het DAS en het APS systeem door elkaar. Dat zijn twee verschillende systemen, het DAS pikt enkel projectielen op die een laseraanduiding gebruiken om hun doel te bereiken. het APS systeem is een systeem gebaseerd op radar wat simpelweg objecten detecteert.

het DAS is een overload omdat het je informatie schaft die ik niet gewend was vanuit de tank, dus dit is ook persoonlijk en een beetje een generatie probleem, ook al ben ik opgegroeid met de computer, ik merkte dat de informatie verdeling, hoeveelheid en verwerking in een CV90 heel anders geschied dan in een leopard2. Dat conflicteerde bij mij als persoon, ik had het zo graag zo donker mogelijk, als schutter wilde ik me nergens anders mee bemoeien in een tactische verplaatsing of gevecht dan met m'n oculair. In de CV90 zit er een soort 'oog' waar je met enige afstand t.o.v je hoofd vanaf blijft zodat je alles nog om je heen kan meekrijgen. Dat leid voor mij af, want er zitten nog een stuk of 3 monitoren in die je informatie brengen, en dan nog het DAS systeem. En ja, of er nu een beam rider of me af kwam of een infrarood gestuurde raket, het gaat pijn doen en er moet wat gebeuren en wat verwacht het systeem dan van me? Dat ik ineens anders ga handelen als er dit of dat type raket op me af komt? Ik kan toch niet veel verschillende handelingen ondernemen, en als ik het DAS systeem aanzet krijgt de bestuurder enkel te zien welke kant hij op moet rijden om de raket te ontwijken ( of most likely ) en de toren draait in de richting van raket en gooit er rook uit. Dit passieve systeem is redelijk tof, maargoed doe dat maar eens in weinig manouvre ruimte, dan ontstaat er denk ik wel wat paniek in de patrouille of het verband.

Nu met het APS heb je een systeem wat daar allemaal korte metten mee, die informatie daar kun je meer mee nu, dus daar kun je beter op trainen en tactieken mee ontwikkelen dan met het DAS. Zo kwam het tenminste altijd op mij over, wellicht is dat weer verandert, het is wat jaren geleden dat ik met de CV90 werkte.
Ik begrijp heel goed dat een APS anders is dan het DAS op het CV90.
Alleen ik draafde te ver door, want die radars op de Iron Fist en Trophy zijn van het AESA type, voluit Active Electronically Scanning Array.
In gewoon Nederlands: er is geen mechanisch draaiende antenne, maar een vaste antenne die zijn bundels elektronisch richt.
Denk daarbij aan de APAR, SMILE en Seastar radar van onze KM.  Deze radars kunnen niet alleen opsporen, volgen en in het geval van de APAR ook de vuurleiding regelen.
Maar ze kunnen ook gebruikt worden in een passieve modus en kunnen dan inkomende radarbundels opsporen, volgen, lokaliseren en identificeren.
  Dus een jachtbommenwerper of aanvalsheli, denk bijvoorbeeld aan de LongBow radar op de AH-64D Apache, die zijn radar gebruikt is door jou op te merken.
Israelische jachtbommenwerpers navigeren met behulp van GPS, Inertial Nav System (INS = gyrotollen) en een systeem dat radar en camera beelden vergelijkt met een bibliotheek van opgeslagen beelden.  Dit laatste systeem zit ook in de B-2 Stealth bommenwerper en Tomahawk kruisvluchtwapen.  Het zorgt ervoor dat het GPS en INS ge-update worden, dus nauwkeuriger en dient tevens als back-up indien 1 of beide uitvallen.
De AESA radars in APS systemen zenden uit in het microgolf gebied, dus vergelijkbaar met jou persoonlijke 2,4 GHz zender a.k.a. GSM telefoon.
Ga je echter een Ultra Wide Band (UWB) radar toepassen op je APS, dan kan je ook door muren (niet van metaal) en droge grond of zand kijken en krijg je de mogelijkheid tot breed-band internet verbindingen.     Maar UWB kan radio, telefoon en TV signalen ook storen, kan in vredestijd een probleem zijn voor burgers en leiden tot elektromagnetische 'nevenschade' ten opzichte van eigen verbindingen.

Dan de informatie overload.  Interessant.
Je zegt zelf dat het persoonlijk is en een beetje een generatie probleem.
Wat wij van jou weten is dat je bepaalt meer hebt dan VMBO alleen en je bent 31.  Je bent nog jong man, ik wordt door mijn kinderen nogal eens uitgemaakt voor old man of ouwe lul.
citaat: Ik had het zo graag zo donker mogelijk.
Doet me denken aan Fokker Aircraft, hun F-50 en F-100 'glass cockpits' / beeldscherm stuurhutten werden ontworpen volgens de "Black Cockpit" filosofie.
Geen 'kerstboom' met allerlei oplichtende monitors, schakelaars en waarschuwingslampen.  Maar alleen dat laten zien en horen that matters (terzake doet).
De KLu ging begin jaren 90 kijken naar de beeldschermen stuurhut in de MH-47E Chinook.   Hier bleek dat vliegers regelmatig de weg kwijt raakten in de forse brei aan getoonde informatie.
De KLu besloot met de fabrikant Honeywell, TNO en haar eigen heli vliegers die o.a. ervaring hadden met nacht vliegen een heel ander stuurhut concept te ontwikkelen.
Dit had grote gevolgen voor de menu opzet, die werd versimpeld en bestaat uit slechts 2 lagen, de manier waarop informatie werd vertoond en de hoeveelheid hiervan.
Nederlandse Chinook vliegers zijn over onze stuurhut dan ook zeer te spreken.
Of wat te denken van de Helmet Mounted Display (HMD) in de F-35A.  Deze is gebaseerd op een combat proven HMD van Elbit.  Maar toen de Amerikanen die Elbit HMD voor het eerst zagen, waren ze verbaasd over het feit dat die veel minder informatie liet zien dan dat zij verwacht hadden.   Deze Elbit HMD is dan ook ontworpen door jachtvliegers die al gevechtservaring hadden.  En die wilden absoluut niet afgeleid worden van info die "nice to have" is, maar niet noodzakelijk.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden zoals al eerder vermeld op het OPV Holland klasse.

Dus jou omgang met de info verdeling, hoeveelheid en verwerking in de CV90 is dus volgens mij niet persoonlijk en generatie bepaald.
Misschien eens contact opnemen met DF lid 5@smash-1up en die kan dan laten zien hoe goede info aanbieding en verwerking wel moet.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 13:37 uur
;D  C3po will hold his horses.
Maar hoe herkent het LWS dan die draadgeleide raketten. ?

Waarom zouden die niet op te sporen zijn? Het systeem herkent gewoon alle binnenkomende projectielen boven een bepaalde snelheid (m/s) en knalt iets in die richting op een bepaalde afstand van de tank. Je kunt er echter niet mee navigeren, de radar pikt namelijk alleen objecten op zoals ik al aangaf boven een bepaalde snelheid, daarnaast wordt de informatie niet vertaald in beeld in de tank/aifv. Dat is een verschil en vandaar jou vraag denk ik, want je haalt nu het DAS en het APS systeem door elkaar. Dat zijn twee verschillende systemen, het DAS pikt enkel projectielen op die een laseraanduiding gebruiken om hun doel te bereiken. het APS systeem is een systeem gebaseerd op radar wat simpelweg objecten detecteert.

het DAS is een overload omdat het je informatie schaft die ik niet gewend was vanuit de tank, dus dit is ook persoonlijk en een beetje een generatie probleem, ook al ben ik opgegroeid met de computer, ik merkte dat de informatie verdeling, hoeveelheid en verwerking in een CV90 heel anders geschied dan in een leopard2. Dat conflicteerde bij mij als persoon, ik had het zo graag zo donker mogelijk, als schutter wilde ik me nergens anders mee bemoeien in een tactische verplaatsing of gevecht dan met m'n oculair. In de CV90 zit er een soort 'oog' waar je met enige afstand t.o.v je hoofd vanaf blijft zodat je alles nog om je heen kan meekrijgen. Dat leid voor mij af, want er zitten nog een stuk of 3 monitoren in die je informatie brengen, en dan nog het DAS systeem. En ja, of er nu een beam rider of me af kwam of een infrarood gestuurde raket, het gaat pijn doen en er moet wat gebeuren en wat verwacht het systeem dan van me? Dat ik ineens anders ga handelen als er dit of dat type raket op me af komt? Ik kan toch niet veel verschillende handelingen ondernemen, en als ik het DAS systeem aanzet krijgt de bestuurder enkel te zien welke kant hij op moet rijden om de raket te ontwijken ( of most likely ) en de toren draait in de richting van raket en gooit er rook uit. Dit passieve systeem is redelijk tof, maargoed doe dat maar eens in weinig manouvre ruimte, dan ontstaat er denk ik wel wat paniek in de patrouille of het verband.

Nu met het APS heb je een systeem wat daar allemaal korte metten mee, die informatie daar kun je meer mee nu, dus daar kun je beter op trainen en tactieken mee ontwikkelen dan met het DAS. Zo kwam het tenminste altijd op mij over, wellicht is dat weer verandert, het is wat jaren geleden dat ik met de CV90 werkte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 13:37 uur
;D  C3po will hold his horses.
Maar hoe herkent het LWS dan die draadgeleide raketten. ?

Ik weet niet hoe het met al die systemen zit maar bv de TOW maakt gebruik van een LAM.

Maare Iron Fist maakt gebruik van radar en evt. IR.

Poleme

#389
 ;D  C3po will hold his horses.
Maar hoe herkent het LWS dan die draadgeleide raketten. ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 12:57 uur
Handig zo een LWS.   Maar een draadgeleide TOW, AT-3 Sagger / Malyutka, 9K111 Fagot, 9K113 Konkurs (AT-5 Spandrel) etcetera spoor je er niet mee op.
De verouderde Sagger wordt nog steeds geproduceerd in Servie, China, Noord-Korea en Iran en wordt o.a. gebruikt in Syria en Libya en door Hamas en Hezbollah.
De 9K111 Fagot wordt o.a. gebruikt door Libya, Syria, Free Syrian Army rebellen, Iraakse Koerden, Hamas en IS / ISIS en klonen worden gemaakt in Iran en Noord-Korea.
De Konkurs zit in de arsenalen van 25 tot 40 landen.

Ok c3po , hold your horses.
Ik snap je betoog niet helemaal want dit apparaat is juist gemaakt tegen de dreigingen die je opnoemt. Die herkent het ook en schakelt het uit. De fagot, konkurs..etc. no problem
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Poleme op 25/12/2016 | 12:57 uur
Handig zo een LWS.   Maar een draadgeleide TOW, AT-3 Sagger / Malyutka, 9K111 Fagot, 9K113 Konkurs (AT-5 Spandrel) etcetera spoor je er niet mee op.
De verouderde Sagger wordt nog steeds geproduceerd in Servie, China, Noord-Korea en Iran en wordt o.a. gebruikt in Syria en Libya en door Hamas en Hezbollah.
De 9K111 Fagot wordt o.a. gebruikt door Libya, Syria, Free Syrian Army rebellen, Iraakse Koerden, Hamas en IS / ISIS en klonen worden gemaakt in Iran en Noord-Korea.
De Konkurs zit in de arsenalen van 25 tot 40 landen.

Daarom schaffen we toch die APS aan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 01:45 uur
Dat gaat alleen over het laser waarschuwingssysteem, onderdeel van de defensive aid suite. http://saab.com/globalassets/commercial/land/force-protection/active-protection/leds/leds-product-sheet.pdf
Handig zo een LWS.   Maar een draadgeleide TOW, AT-3 Sagger / Malyutka, 9K111 Fagot, 9K113 Konkurs (AT-5 Spandrel) etcetera spoor je er niet mee op.
De verouderde Sagger wordt nog steeds geproduceerd in Servie, China, Noord-Korea en Iran en wordt o.a. gebruikt in Syria en Libya en door Hamas en Hezbollah.
De 9K111 Fagot wordt o.a. gebruikt door Libya, Syria, Free Syrian Army rebellen, Iraakse Koerden, Hamas en IS / ISIS en klonen worden gemaakt in Iran en Noord-Korea.
De Konkurs zit in de arsenalen van 25 tot 40 landen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.