Zwaar transporttoestel voor Klu

Gestart door Ace1, 17/08/2021 | 18:41 uur

Wat zou een goed zwaar transporttoestel voor de Klu zijn?

Een gebruikte C-17
19 (76%)
Een gebruikt A380 die wordt omgebouwd tot transport toestel
1 (4%)
Een nieuwe An-124 die aangepast is aan de westerse eisen
2 (8%)
Een nieuwe Boeing 747-8 Freighter
3 (12%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 07/09/2021 | 18:47 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2021 | 19:18 uur
Mijn voorkeur zou zijn 3 occasion C-17's echter ik zie geen op de markt komen.

Misschien is een  occasion C-17 mogelijk, wel zal het toestel van nieuwe onderdelen voorzien moeten worden en heel goed nagekeken moeten worden.

https://www.nasa.gov/centers/dryden/Features/batteas_flies_c-17_to_af_museum.html

Parera

#14
Citaat van: Ace1 op 17/08/2021 | 20:15 uur
Na het lezen van dit artikel is er nog een optie mogelijk een A330MRTT kopen zonder tank installatie waarom heb ik daar niet eerder aangedacht?
Een niet-tanker geconfigureerde A330MRTT  is lichter en goedkoper. En je hebt een toestel wat is voorzien van alle militaire voorzieningen.

Dat is natuurlijk een redelijk goedkope optie, nadeel is wel dat je niet in de buurt komt van de vracht capaciteit van de grotere toestellen zoals de 747-8F ( 134 ton). Dit is bij de nieuwste A330-P2F (60 ton) of bij de A330-200F (65/70 ton). Dus ja het is een optie, maar je krijgt er niet het zware vracht toestel voor waar je naar opzoek bent in deze discussie.

Citaat van: StrataNL op 17/08/2021 | 20:36 uur
Wat wil je ermee? personeel of materiaal vervoeren? Als je zwaar spul wil vervoeren heb je niks aan een Boeing 747-800F
Ik ga er vanuit dat je met een zwaar transport vliegtuig geen passagiers wilt vervoeren. Daar hebben we onze C-130's, A-330 MRTT's en ook de C-17's al voor. Je kan natuurlijk kiezen voor ''palletized'' stoelen zoals we die vaker zien zodat je bijvoorbeeld een A-300-P2F om kan bouwen naar pax kist maar dat is niet het doel van dit idee lijkt mij.

Als je puur militair kijkt naar de keuzes is er weinig keuze en dan kom je heel snel uit bij de C-17 (77 ton) of de veel kleinere A400M (37 ton), dan kan je pax en materieel vervoeren. Wil je enkel materieel vervoeren (op pallets) dan moet een omgebouwde civiele cargo/passagiers kist genoeg zijn.

Ace1

Citaat van: StrataNL op 17/08/2021 | 20:36 uur
Wat wil je ermee? personeel of materiaal vervoeren? Als je zwaar spul wil vervoeren heb je niks aan een Boeing 747-800F

Een tank kun je niet in een Boeing 747-800F vervoeren maar pantserwagens, jeeps wel.


StrataNL

Wat wil je ermee? personeel of materiaal vervoeren? Als je zwaar spul wil vervoeren heb je niks aan een Boeing 747-800F
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2021 | 19:37 uur
Daarom ook gebruik maken van het Amerikaanse moderniseringsprogramma van de C-5 en deze vervangen zodra de Amerikanen een C-5/C-17 vervanger hebben ontwikkeld (niet te verwachten voor 2040).

Mocht dit niet kunnen dan zou mijn voorkeur 2 nieuwe B-747-8 zijn.

USAF Wants More Airlift Capacity But With C-17 Out Of Production What Could Provide It?

https://www.thedrive.com/the-war-zone/24542/usaf-wants-more-airlift-capacity-but-with-c-17-out-of-production-what-could-provide-it

Na het lezen van dit artikel is er nog een optie mogelijk een A330MRTT kopen zonder tank installatie waarom heb ik daar niet eerder aangedacht?
Een niet-tanker geconfigureerde A330MRTT  is lichter en goedkoper. En je hebt een toestel wat is voorzien van alle militaire voorzieningen.

Parera

#10
Ik zie de KLU geen zwaar transportoestel aankopen, als het dan gebeurd schat ik de Boeing 747-800F in als de grootste kans hebber uit deze lijst. Als ik kijk naar de huidige vloot van de KLU dan ligt een A330-200F veel meer binnen de logische mogelijkheden maar deze toestellen kunnen maar 65 ton vracht vervoeren en zijn geen echte alternatieven voor de grotere kisten.

Een optie is nog om een of twee van de Boeing 747-400ERF's (van de KLM) over te kopen en deze te modificeren tot militair transport toestel. Misschien is dat nog wel de beste en betaalbaarste keuze voor de KLU. Een iets mindere heavy cargo variant kan de aankoop van een / twee (nieuwe) Boeing 777-F's zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#9
Citaat van: Ace1 op 17/08/2021 | 19:25 uur

Ik heb ook gedacht aan de  C-5  maar gezien de ervaringen van de twee gebruikte C-130's van de Klu die in de woestijn stonden geparkeerd.  Dat er corrosie was en dat er extra kosten zaten aan niet voor ziende reparaties en latere aflevering van deze toestellen heb ik daar bewust niet voor gekozen.

Daarom ook gebruik maken van het Amerikaanse moderniseringsprogramma van de C-5 en deze vervangen zodra de Amerikanen een C-5/C-17 vervanger hebben ontwikkeld (niet te verwachten voor 2040).

Mocht dit niet kunnen dan zou mijn voorkeur 2 nieuwe B-747-8 zijn.

USAF Wants More Airlift Capacity But With C-17 Out Of Production What Could Provide It?

https://www.thedrive.com/the-war-zone/24542/usaf-wants-more-airlift-capacity-but-with-c-17-out-of-production-what-could-provide-it

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1

#7
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2021 | 19:18 uur
Mijn voorkeur zou zijn 3 occasion C-17's echter ik zie geen op de markt komen. Twee verwesterde AN-124 zie ik om politieke redenen en vanwege het totaal aantal kisten niet gebeuren. Twee omgebouwde A-380's lijkt mij voor Nederland net iets te veel van het goede. Blijft over een tweetal nieuwe B-747-8.

Het voordeel van die laatste is dat deze nog wel even in productie blijft en je kan ze (desgewenst))(nog) bij de KLM laten onderhouden.

Een andere optie zou zijn een tweetal C-5Ms. De C-5 wordt al decennia niet meer geproduceerd maar er staan tientallen in de woestijn. De KLu zou kunnen meedoen met de USAF om een duo om te bouwen tot M.

Zelf ga ik uit van een toestel.

Net als jij zie ik geen  occasion C-17's op de markt komen.

Ik heb ook gedacht aan de  C-5  maar gezien de ervaringen van de twee gebruikte C-130's van de Klu die in de woestijn stonden geparkeerd.  Dat er corrosie was en dat er extra kosten zaten aan niet voor ziende reparaties en latere aflevering van deze toestellen heb ik daar bewust niet voor gekozen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#6
Mijn voorkeur zou zijn 3 occasion C-17's echter ik zie geen op de markt komen. Twee verwesterde AN-124 zie ik om politieke redenen en vanwege het totaal aantal kisten niet gebeuren. Twee omgebouwde A-380's lijkt mij voor Nederland net iets te veel van het goede. Blijft over een tweetal nieuwe B-747-8.

Het voordeel van die laatste is dat deze nog wel even in productie blijft en je kan ze (desgewenst))(nog) bij de KLM laten onderhouden.

Een andere optie zou zijn een tweetal C-5Ms. De C-5 wordt al decennia niet meer geproduceerd maar er staan tientallen in de woestijn. De KLu zou kunnen meedoen met de USAF om een duo om te bouwen tot M.

Ace1


Ace1


Ace1

Met een gemodificeerde An-124 bedoel ik 2 opties.

An-124-200
Proposed version with General Electric CF6-80C2 engines, each rated at 59,200 lbf (263 kN)

An-124-210
Joint proposal with Air Foyle to meet UK's Short Term Strategic Airlifter (STSA) requirement, with Rolls-Royce RB211-524H-T engines, each rated 60,600 lbf (264 kN) and Honeywell avionics

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-124_Ruslan


Ace1

#2
Zo duur is een A380 niet.

Een Airbus A380 kopen voor 45 miljoen dollar?

https://www.upinthesky.nl/2021/07/26/een-airbus-a380-kopen-voor-45-miljoen-dollar/

Natuurlijk komen hier nog ombouwkosten bij en militare apparatuur bij, maar schat dat de kosten onder de €150 miljoen zijn.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2021 | 17:59 uur
Wederom blijkt het gemis van een aantal, door defensie gewenste, C-17's  in 2006, maar ja... politiek draagvlak.

Naar aanleiding van de post van Jurrien Visser een topic met poll geopend.