Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lex

Citaat van: Harald op 09/11/2016 | 16:38 uur
De gehele ophef en tamtam wat de Russen nu doen, is misschien wel iets van een mug een olifant maken.
Of juist des-informatie of foute info geven.
we hebben nu alleen maar info van Russische kant
Helemaal mee eens.
Het kan idd zo zijn dat de NL-sub ontdekt is (Russische sub?) en dat de Russen tegenmaatregelen hebben genomen;
Het zou ook zo kunnen zijn dat de NL-sub zich doelbewust heeft laten 'zien', om een reactie van de Russen uit te lokken.
We zullen het wsl nooit via openbare bronnen te weten komen. Het schijnt wel op een afstand van 20km gebeurd te zijn, volgens Russische media.
Maar dit gebeurt over en weer.
Citaat van: Harald op 09/11/2016 | 16:38 uur
Wat is bij de Amerikanen de no go zone om een carrier groep ?
No-go zone is een groot woord, maar de USA hanteert verschillende criteria, in de lucht, op zee en onderwater.
Vwb dat laatste streven zij naar een gebied van zo'n 100nm (+/- 160km) rondom de positie van de carrier.

Harald

De gehele ophef en tamtam wat de Russen nu doen, is misschien wel iets van een mug een olifant maken.
Of juist des-informatie of foute info geven.
we hebben nu alleen maar info van Russische kant

Wat is bij de Amerikanen de no go zone om een carrier groep ?

Mourning

Citaat van: Lynxian op 09/11/2016 | 16:29 uur
Ik heb niks gezegd. ;)

Maar toch, lijkt me ook iets wat je als CBG liever niet doet. Straks blijkt de sub kapitein wat nerveus aangelegen te zijn en verdedigt hij zichzelf.

;)

Lijkt mij overigens ook een soort van last resort wat je liever helemaal niet doet omdat er inderdaad zomaar eens een flinke escalatie kan plaatsvinden. Aan de andere kant: het zijn Russen en die gaan in de regel iets minder diplomatiek om met zaken...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lynxian

Citaat van: Mourning op 09/11/2016 | 16:10 uur
Heb jij wel goed gelezen?  ;)

Concreet: de CBG die een fake aanval uitvoert op de sub in dit geval
Ik heb niks gezegd. ;)

Maar toch, lijkt me ook iets wat je als CBG liever niet doet. Straks blijkt de sub kapitein wat nerveus aangelegen te zijn en verdedigt hij zichzelf.

mc196

Ik denk dat dit de marine stiekem wel goed uitkomt. Als de walrus zo"makkelijk" is op te sporen dan moet er wel snel geld voor de vervanging komen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het is wachten op meer info, if ever.

Voor het zelfde geldt heeft de sub voor oefening diverse schepen eerst op de korrel genomen en keek men nu naar ELINT.

Een uitgelezen kans om info te vergaren.

Mourning

Citaat van: Lynxian op 09/11/2016 | 16:08 uur
Een fake aanval uitvoeren? Op een vijanderlijke carrier battle group? Ehh, heb je daar wel goed over nagedacht?

Heb jij wel goed gelezen?  ;)

Concreet: de CBG die een fake aanval uitvoert op de sub in dit geval
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

 ;)

1) misschien kwam hij even naar de oppervlakte, om zich even te melden en ..
2) was hij al op te terugweg en ...
3) hees hij de bloedvlag  ;D


Lynxian

Citaat van: Mourning op 09/11/2016 | 16:01 uur
Ben een noob hoor op dit gebied dus grote kans dat ik BS-schrijf nu, maar ik vermoed:

A. Ja, als er maar genoeg coverage is van diverse geavanceerde ASW middelen lijkt me de kans vrij groot dat je na verloop van tijd wel gedecteerd wordt, maar het is niet zo van 'beep' -> ''hey, een Walrusklasse boot!''
B. Elke sub-klasse heeft een eigen unieke akoestische signatuur dacht ik altijd
C. Mogelijk actief er boven varen, pingen met sonar, doppler sonars vanuit heli's continue er direct boven laten hangen? Fake aanvallen uitvoeren? Geen idee.
Een fake aanval uitvoeren? Op een vijanderlijke carrier battle group? Ehh, heb je daar wel goed over nagedacht?

Mourning

#2237
Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2016 | 15:50 uur
A. Kan een NL boot worden opgespoord door Russische zooi? Zo gemakkelijk
B. Hoe weten ze dat het een Walrus was? Stond erop geschilderd?
C. Hoe dwing je zoń boot je omgeving te verlaten? Is het Russisch zeegebied en als zoń boot duikt, dan wat..?

Ben een noob hoor op dit gebied dus grote kans dat ik BS-schrijf nu, maar ik vermoed:

A. Ja, als er maar genoeg coverage is van diverse geavanceerde ASW middelen lijkt me de kans vrij groot dat je na verloop van tijd wel gedecteerd wordt, maar het is niet zo van 'beep' -> ''hey, een Walrusklasse boot!''
B. Elke sub-klasse heeft een eigen unieke akoestische signatuur dacht ik altijd
C. Mogelijk actief er boven varen, pingen met sonar, doppler sonars vanuit heli's continue er direct boven laten hangen? Fake aanvallen uitvoeren? Geen idee.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2016 | 15:50 uur
A. Kan een NL boot worden opgespoord door Russische zooi? Zo gemakkelijk
B. Hoe weten ze dat het een Walrus was? Stond erop geschilderd?
C. Hoe dwing je zoń boot je omgeving te verlaten? Is het Russisch zeegebied en als zoń boot duikt, dan wat..?
Het moet wel haast het sail zijn of de snuivermast. Aan de hand van het schroefgeluid kan maar lijkt me om te categoriseren op type/nationaliteit uitzonderlijk knap.

Huzaar1

Citaat van: DvdW op 09/11/2016 | 15:42 uur
'Rusland verjaagt Nederlandse onderzeeër op Middellandse Zee'
Gepubliceerd: 09 november 2016 14:51
Laatste update: 09 november 2016 15:26

 
Een Russisch marineschip heeft woensdag een Nederlandse onderzeeër verjaagd in de Middellandse Zee, nadat die te dicht in de buurt kwam van Russische vaartuigen.
Het Russische ministerie van Defensie spreekt van een "gevaarlijke manoeuvre" die had kunnen leiden tot ongelukken, meldt het Russische staatspersbureau RIA Novosti woensdag.

De Russische marineschepen ontdekten een onderzeeboot van vermoedelijk de Walrusklasse van de Nederlandse marine. Die zou op een afstand van twintig kilometer de bewegingen van onder meer het Russisch vliegdekschip Kuznetsov in de gaten houden.

De onderzeeboot werd ontdekt door sonarsystemen van onderzeejager Severomorsk en militaire helikopters. De Nederlanders zijn volgens persbureau TASS gedwongen het zeegebied te verlaten.

NAVO
Het Nederlandse ministerie van Defensie kan het bericht nog niet bevestigen. Een woordvoerder laat weten dat de berichtgeving onderzocht wordt. Omdat het een NAVO-missie zou betreffen, moet het bericht via het militair bondgenootschap geverifieerd worden.

Het Russische vliegdekschip is naar de Middellandse Zee gevaren om daar aanvallen uit te kunnen voeren op doelen in Syrië. Rusland heeft een marinebasis in de Syrische stad Tartus. Dinsdag maakte Rusland bekend gebieden van terreureenheden rondom Aleppo te bombarderen.

Onderzeeboten
Rusland beweert vaker onderzeeboten van NAVO-lidstaten waar te nemen in de Middellandse Zee. Zo zou onlangs ook de Amerikaanse nucleaire onderzeeboot Virginia zijn gespot.

Het Russische ministerie noemt het opmerkelijk dat de Nederlandse onderzeebot is opgemerkt, omdat een schip van deze klasse normaal gesproken niet zou worden gebruikt voor het verzamelen van inlichtingen.

Door: http://www.nu.nl/buitenland/4348424/rusland-verjaagt-nederlandse-onderzeeer-middellandse-zee.html?redirect=1

A. Kan een NL boot worden opgespoord door Russische zooi? Zo gemakkelijk
B. Hoe weten ze dat het een Walrus was? Stond erop geschilderd?
C. Hoe dwing je zoń boot je omgeving te verlaten? Is het Russisch zeegebied en als zoń boot duikt, dan wat..?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

'Rusland verjaagt Nederlandse onderzeeër op Middellandse Zee'
Gepubliceerd: 09 november 2016 14:51
Laatste update: 09 november 2016 15:26

 
Een Russisch marineschip heeft woensdag een Nederlandse onderzeeër verjaagd in de Middellandse Zee, nadat die te dicht in de buurt kwam van Russische vaartuigen.
Het Russische ministerie van Defensie spreekt van een "gevaarlijke manoeuvre" die had kunnen leiden tot ongelukken, meldt het Russische staatspersbureau RIA Novosti woensdag.

De Russische marineschepen ontdekten een onderzeeboot van vermoedelijk de Walrusklasse van de Nederlandse marine. Die zou op een afstand van twintig kilometer de bewegingen van onder meer het Russisch vliegdekschip Kuznetsov in de gaten houden.

De onderzeeboot werd ontdekt door sonarsystemen van onderzeejager Severomorsk en militaire helikopters. De Nederlanders zijn volgens persbureau TASS gedwongen het zeegebied te verlaten.

NAVO
Het Nederlandse ministerie van Defensie kan het bericht nog niet bevestigen. Een woordvoerder laat weten dat de berichtgeving onderzocht wordt. Omdat het een NAVO-missie zou betreffen, moet het bericht via het militair bondgenootschap geverifieerd worden.

Het Russische vliegdekschip is naar de Middellandse Zee gevaren om daar aanvallen uit te kunnen voeren op doelen in Syrië. Rusland heeft een marinebasis in de Syrische stad Tartus. Dinsdag maakte Rusland bekend gebieden van terreureenheden rondom Aleppo te bombarderen.

Onderzeeboten
Rusland beweert vaker onderzeeboten van NAVO-lidstaten waar te nemen in de Middellandse Zee. Zo zou onlangs ook de Amerikaanse nucleaire onderzeeboot Virginia zijn gespot.

Het Russische ministerie noemt het opmerkelijk dat de Nederlandse onderzeebot is opgemerkt, omdat een schip van deze klasse normaal gesproken niet zou worden gebruikt voor het verzamelen van inlichtingen.

Door: http://www.nu.nl/buitenland/4348424/rusland-verjaagt-nederlandse-onderzeeer-middellandse-zee.html?redirect=1
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lynxian

Voor de kenners; hoe zeldzaam of gebruikelijk is het dat bij dergelijke Russische vlootbewegingen één van onze subs wordt gedetecteerd? Dit kat-en-muis-spel zal tijdens de Koude Oorlog toch veelvuldig zijn voorgekomen?

Voor de duidelijkheid: ik weet dat we vaak reconaissance doen, maar mijn vraag is dus hoe vaak we worden gesnapt.

Mourning

Heb net even zijn facebook bekeken... wat een mafkees zeg, wow...  :big-smile: :big-smile: :big-smile:.

Het kan bijna niet dat iemand ZO ongelooflijk naief, wereldvreemd en ronduit achterlijk denkt...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).