Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/10/2018 | 01:41 uur
En dit is precies mijn vrees.
Al is het NL van goud, ze kiezen dan nog liever dat bassie&adriaan ontwerp van Frankrijk naar mijn gevoel.

Zeker is dat een (groot) risico dat Nederland nu genomen heeft, maar ik ga er wel vanuit dat er toch goed mee gekeken word over de schouders in Zeebrugge/ Brussel met wat er uitgevoerd word.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 15:18 uur
Vind ik ook, al ben ik wat huiverig voor de Belgische trots m.b.t. dit onderwerp....

En dit is precies mijn vrees.
Al is het NL van goud, ze kiezen dan nog liever dat bassie&adriaan ontwerp van Frankrijk naar mijn gevoel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#836
Citaat van: StrataNL op 19/10/2018 | 19:13 uur
Kan het ook niet erg plaatsen. Het heeft wat weg van de Hitrole-G maar toch ook niet helemaal. het lijkt me te klein voor een laserwapen.


Ik heb er nog eens naar gekeken en het lijkt wel op een 30 mm SMASH van het Turkse Aselsan, die hebben ook een 12,7 mm. Al begrijp ik dan de samenwerking met FN Herstal niet helemaal.





StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2018 | 18:26 uur
Wat je voorop het dek ziet is in ieder geval geen .50
Kan het ook niet erg plaatsen. Het heeft wat weg van de Hitrole-G maar toch ook niet helemaal. het lijkt me te klein voor een laserwapen.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Wat je voorop het dek ziet is in ieder geval geen .50
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 19/10/2018 | 15:10 uur
Hollandse kwaliteit in het Damen voorstel en daarmee wil ik zeggen: ziet er goed uit! Bewapening mag inderdaad zwaarder maar het oogt als een goed voorstel. Ik ben benieuwd waar de Belgen uiteindelijk voor gaan.

Vind ik ook, al ben ik wat huiverig voor de Belgische trots m.b.t. dit onderwerp....

Lynxian

Hollandse kwaliteit in het Damen voorstel en daarmee wil ik zeggen: ziet er goed uit! Bewapening mag inderdaad zwaarder maar het oogt als een goed voorstel. Ik ben benieuwd waar de Belgen uiteindelijk voor gaan.

Parera

#831
Citaat van: Thomasen op 19/10/2018 | 13:41 uur
Ik kijk op m'n telefoon, dus mis misschien wat.
Maar staan die containers langscheeps dan? Ik zie alleen dat blauwe hoekje namelijk.
Komt er nog een duikcontainer die onder de heli kan? En komt die dan op het halfdek te staan? Heb er geen ervaring mee, dus weet niet of het veel uitmaakt.

Ja, dan is het soms lastig te zien. De containers staan (zo te zien) langsscheeps geplaatst op het dek, op het achter aanzicht kan je het beter zien daar staan 2 containers naast elkaar met de smalle (deur) kant naar achter toe. Verder staat er op de bakboord zijde op het halfdek ook een MOB boot in een david, de 2e staat stuurboord bovenop het vliegdek. Verder staat er ook nog een dek kraan achter op het halfdek.  We weten dat het eerdere ontwerp van Damen een breedte had van +/- 14 m, maar voor echte details te kunnen zien moeten we een boven aanzicht hebben.

Er zit een roldeur onder het ''vliegdek'' van zo te zien een container breedte (> 2.44 m). Aan de stuurboordkant (en mogelijk ook bakboord) zit onder het vliegdek ook een grote zijdeur (deze schuift waarschijnlijk naar voor over de opbouw) waardoor er middelen geladen/gelost kunnen worden in de haven. Waarschijnlijk zit er in die hangaar onder het vliegdek een overhead kraan die alles naar binnen/buiten kan tillen, waarschijnlijk ook op zee.

Citaat van: Thomasen op 19/10/2018 | 13:41 uur
Vwb de loodsladder, dat komt ook wel goed, maar kan me voorstellen dat zowel met het lanceren van uuv's als duikers het prettig is een laag dek te hebben. Vanaf een aMBV kun je volgens mij pootjebaden. Een flinke loodsladder is prima op een fregat, maar voor een mcm is het zonde.

Ook voor die duikers zal er nagedacht zijn, achterop is een deel open gelaten waar van de duikers goed te water gelaten kunnen worden, mogelijk zit daar ook nog een ''zwemtrap''

Citaat van: Thomasen op 19/10/2018 | 13:41 uur
CCO is commando centrale officier, die voert het gevecht vanuit de centrale. Kbw is klein-bovenwater,
Want je hebt geen volledige CCO opleiding nodig. Een CCO is veel te spiffy voor een MCM boot. Schijnbaar wordt er rekening gehouden met een scenario waarbij de behoefte groter is dan met de huidige bedrijfsvoering geleverd wordt. En ze zouden mogelijk een HTD krijgen. Daarmee is dan misschien ook de tijd rijp om de OPV's bij kbw onder te brengen. Doei met je kustwachtboot.

Duidelijk , we zullen het gaan zien wat er exact gaat gebeuren. België had de eis om de schepen in te kunnen zetten als stafschip voor mijnbestrijdings eskaders dus ook daar zal rekening mee gehouden zijn in het ontwerp. Zo'n taak vraagt ook extra middelen en dus extra personeel. Ik verwacht ook dat het ontwerp van Damen voorzien is van een COBRA brugconcept zoals op de OPV's.

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/10/2018 | 12:53 uur
Klein halfdek ook. Juist op een AMBV de ultieme Chillspot. Tevens werkplek van de duikers, lijkt erop dat er een wat langere loodsladder aangeschaft moet worden.

Qua bewapening: ben benieuwd. Hoorde laatst talk over een CCO-KBW tbv de nieuwe schepen, aangezien de taak daar behoorlijk complex zou kunnen worden. Dat lijkt me niet te rijmen met een minimale bewapening. Een 30mm + 2 hitroles +2 .50 zou mooi zijn.

Maargoed, dat brengt ook wel weer druk mee op de WD en de OD, meer personeel is juist wat niet de bedoeling is, dat weten we ook.

Het halfdek schat ik zo 8 a 10 m lengte in (er staan 20 ft containers op van 6 m lengte), en vergeet niet dat er onder dat UAV dek ook nog een hele ''hangaar'' zit voor alle MCM middelen.
Wat betreft die loodsladder gaat dat wel goed komen het zijluik zit mooi in het midden en daar zal wel over nagedacht zijn. Ik weet dat een maximum zit aan de hoogte van de loodsladder en volgens mij was dat 9 m.

Het is een groter schip dus verwacht zeker evenveel of meer bemanning dan de huidige boten (mogelijk uitbreidbaar op basis van de missie) dus met die WD / OD moet het wel goed komen, ik zie ook geen spannende sensoren of masten dus daar is het aantal personen weer wat lager in.

En even de afkorting ''CCO-KBW'' waar staat dat voor?  :angel:

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 19/10/2018 | 12:40 uur
Ik vind de bewapening te licht. Graag minimum een 30mm en liefst zelfs een 57mm. Jammer dat Saab niet meer in de running is.
Dat ben ik met je eens een 30 mm had ik ook wenselijk gevonden maar ik ga er vanuit dat dit de wens van de klant is en van Damen een goede zet is om dan met FN Herstal samen te werken.
Misschien zit er in die positie wel ruimte voor een 30 mm, ik dacht in het begin ook meer aan een 20 mm maar ik herken er geen wapen systeem in. Al kan het natuurlijk ook gewoon een vuller zijn voor de artist impressie.

Zitten de wapens in het project of word dit apart aangeleverd door de klant(en)?

Citaat van: Sparkplug op 19/10/2018 | 12:46 uur
De FN Sea DeFNder kan kiezen uit de FN MAG en twee .50 mitrailleurs: M2HB-QCB en de M3R. Deze laatste heeft een hogere vuursnelheid.

https://www.fnherstal.com/en/product/sea-deFNder

Ja we gaan het zien, ik hoop zelf dat er uiteindelijk een 30 mm komt aangevuld door 2x .50 cal Hitrole (NL) en SeadeFNder (BE).

Sparkplug

Citaat van: Parera op 19/10/2018 | 12:07 uur
Het kan ook zijn dat dit de SeadeFNder medium is van FN Herstal met een .50 cal er in en dan op de brug vleugel een light variant met de een MAG.


SeadeFNder medium



De FN Sea DeFNder kan kiezen uit de FN MAG en twee .50 mitrailleurs: M2HB-QCB en de M3R. Deze laatste heeft een hogere vuursnelheid.

https://www.fnherstal.com/en/product/sea-deFNder
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Ik vind de bewapening te licht. Graag minimum een 30mm en liefst zelfs een 57mm. Jammer dat Saab niet meer in de running is.

Parera

#826
Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2018 | 12:04 uur
Whatdoyousay.... tjonge
Normale boten.

Doen,

+1 

Damen heeft lang gewacht met hun definitieve ontwerp openbaar te maken tot na de sluitingsdatum zodat de concurrentie niet haar ontwerp nog kon aanpassen al waren er wel een paar dingen bekend.

Ik kan het niet goed zien maar het lijkt er op dat het Voith Schneider idee afgevallen is. Maar er staat geen Marlin WS op de boeg, het lijkt mij een 20 mm.
Het kan ook zijn dat dit de SeadeFNder medium is van FN Herstal met een .50 cal er in en dan op de brug vleugel een light variant met de een MAG.


SeadeFNder medium


deFNder light

Huzaar1

Whatdoyousay.... tjonge
Normale boten.

Doen,
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#824
Het Damen voorstel is bekend gemaakt.
Citaat
MIJNENBESTRIJDINGSVAARTUIGEN
2 oktober 2018 moesten de laatste voorstellen voor de nieuwe Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen worden ingediend bij de Belgische Defensie. Na drie jaar intensief teamwork heeft het team Imtech Belgium – Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) de aanbiedingen ingediend.

Een blijvende versterking van de DTIB lukt alleen als dit verder gaat dan het MCM-programma. Daarom hebben wij de partnerschappen met de Belgische partijen een duurzaam karakter gegeven door ook te kijken naar andere ontwikkelingen binnen maritieme defensie domeinen en de wijze waarop de Belgische partijen, naast het MCM-programma, hieraan een bijdrage kunnen leveren.

Diverse Belgische bedrijven waren bij het project betrokken: GARDEC (scheepswerf, Zeebrugge), MULTI (ingenieursbureau, Temse), Engie FABRICOM (technisch dienstverlener en aannemer, Hoboken), ABC motoren (bouwer van dieselmotoren, Gent) en FN-Herstal (wapenfabrikant, Herstal). Voor de toolbox bestaande uit onbemande- en robotsystemen heeft Imtech Belgium – DSNS voor twee aanbiedingen gekozen met Atlas Elektronik en OIP sensor systems uit Oudenaarde (dat in 2003 werd overgenomen door het Israelische Elbit).

Het Belgische ministerie van Defensie zal eind 2018 of begin 2019 de gunning bekend maken.

[Bron: Damen Shipyards]







En de 1e render nog een slag groter/ betere kwaliteit