De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Lex


Huzaar1

#2087
Citaat van: Oorlogsvis op 06/09/2022 | 20:28 uur
Nee veel belangrijker 100 miljoen voor een nieuw hoofdkwartier ....een hoofdkwartier om 6 Fregatten te commanderen ..haha :devil:

? Je vindt de Marine geen kwartier van 100 ? miljoen waard.
100 miljoen is peanuts. Ik snap niet dat je dit zo affakkelt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Master Mack op 10/08/2022 | 14:15 uur
Eens. De politiek leeft in zijn eigen bubbel steeds verder buiten de samenleving. Anders hadden de eerste twee nieuwe ASWF's al in het water gelegen.
Nee veel belangrijker 100 miljoen voor een nieuw hoofdkwartier ....een hoofdkwartier om 6 Fregatten te commanderen ..haha :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Master Mack

Eens. De politiek leeft in zijn eigen bubbel steeds verder buiten de samenleving. Anders hadden de eerste twee nieuwe ASWF's al in het water gelegen.

Lynxian

Citaat van: Master Mack op 09/08/2022 | 23:15 uur
En de NLD politiek slaapt gewoon verder.
Ze lezen in ieder geval geen bijdrages op defensieforum, vrees ik. Anders was er 15 jaar geleden al een kantelpunt geweest.

Master Mack

En de NLD politiek slaapt gewoon verder.

Master Mack

Belangrijkste is dat er op komende prinsjesdag gestart wordt met de bouw van slagkracht. Parallel bouw van 4 ASWF en 4 Crossovers combatant met 2 helispots en Scaneagle achtig UAV capaciteit. Rotterdam verkopen en starten met de bouw van De HrMs Aruba ter vervanging van JdeW. En deal afronden met Saab/Damen voor 4x nieuwe Subs. Als de 8 oppervlakte schepen tegen 2028 in hét water liggen starten met de 4x LCF vervangers. Echt als het aan D66 ligt dan is er in 2066 nog geen beslissing genomen. Schiet toch eens op regering neem eens wat beslissingen.

Master Mack

Achterdek geschikt voor helikopters met lift voor en achter opbouw en ik zeg doen.

silvester herc

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 00:13 uur
Interessant item via een LinkedIn artikel waarbij de KM / DMI / DMO.

De Zr. Ms. Aruba. Een Advanced Drone Carrier, die vergezeld wordt door een drone- LCU en een LCVP. Dit is het winnende ontwerp van MBO student mechanicaI Engineering Ian Brinksma.

Hij deed mee aan de challenge met Lego van de Koninklijke Marine, Defensie Materieel Organisatie , Directie Materiële Instandhouding (DMI) - Koninklijke Marine , Vonk en Tech@Connect.

Ian zijn idee is dat de marine een compact schip ontwerpt die volledig gericht is op de inzet van drones. Collega's Bart van Oers en Hedde Van der Weg, medeverantwoordelijk voor nieuwbouw van de Koninklijke Marine, kozen dit ontwerp als winnaar. Naast een leuke geldprijs heeft Ian een mooi stageaanbod van DMO op zak.

Ook volgend schooljaar gaan we door met deze ontwerpwedstrijd. Dan zetten we op verzoek van het Nautisch college in Den Helder ook in op civiele schepen. We hopen dat er meer MBO en HBO opleidingen willen deelnemen.



Hieronder meer over de samenwerking tussen studenten en DMO uit materieelgezien eerder dit jaar.
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2022/03/techniekstudenten-bouwen-marineschepen-met-lego



Het is uiteraard niet de LPX of uberhaupt enige (toekomstig) NL marineschip maar, misschien geeft het wel een beeld van wat de mogelijkheden zijn. Het is tenslotte een compact schip, met amfibische capaciteit en toekomst bestendig door de drones.
Goed bezig mooi ontwerp en volgens mij staat de x voor groot ik ben ook erg benieuwd naar de Ontwerpen van de LPX carrier en hoe de andere klasse zoals de Ondersteuningsschepen en Fregatten Onderzeeboten er uit gaan zien het wordt nog of is al druk bij DMO😉

Sparkplug

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 11:15 uur
Ik las deze week een artikel over dat Elbit systems een van haar uav's gaat aanpassen voor gebruik vanaf de Britse carriers.

De Queen Elizabeth-klasse heeft ook een breder vliegdek dan de gemiddelde LHD/LHA.

https://www.navylookout.com/could-maritime-protector-rpas-operate-from-royal-navy-aircraft-carriers/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 23/07/2022 | 10:57 uur
Mooie UAV carrier mits de UAV STOVL is. Zo niet, dan ontkom je niet aan een hoekdek.

Ik las deze week een artikel over dat Elbit systems een van haar uav's gaat aanpassen voor gebruik vanaf de Britse carriers.

Sparkplug

Mooie UAV carrier mits de UAV STOVL is. Zo niet, dan ontkom je niet aan een hoekdek.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

#2075
Citaat van: Zander op 23/07/2022 | 09:10 uur
Veel met Lego spelen........?
Ook! En een dronecarrier  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2022 | 00:56 uur
hij heeft gewoon naar mijn oproep geluisterd op dit forum  :angel:
Veel met Lego spelen........?
People are sheep