Is Russia's S-300 better than USA's Patriot?

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 27/02/2013 | 23:25 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Bad, or Worse? Depends on the Meaning of 'S-300'

By: J. E. Dyer
Published: April 20th, 2015

Readers will have seen by now that Vladimir Putin has lifted Russia's 2010 ban on selling the S-300 air defense missile system to Iran.  For the record, this is bad.  There's a certain amount of nonsense being talked about it, but it is bad.

Zie link

http://www.jewishpress.com/indepth/analysis/j-e-dyer/bad-or-worse-depends-on-the-meaning-of-s-300/2015/04/20/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Russia to Unveil New Air Defense System at MAKS-2013

MOSCOW, August 24 (RIA Novosti) – Russia's Almaz-Antei corporation will showcase for the first time its newest S-350E Vityaz mid-range air defense system at the upcoming MAKS-2013 air show near Moscow, the company said.

The Vityaz, which is expected to replace the outdated S-300 systems, is superior to similar foreign models, according to Almaz-Antei statement released on Friday.

The new Russian system was reportedly shown to President Vladimir Putin during his June 19 visit to a St. Petersburg plant where it is being manufactured by the Almaz-Antei corporation.

The system has been in the works since 2007 and features advanced all-aspect phased array radar, a new mobile command post and a launcher carrying 12 vertical-launch missiles, which will use a variant of the 9M96 active radar homing missile, according to the company.

Almaz-Antey plans to hand over the system to the Russian Defense Ministry for testing before the end of 2013 and start deliveries to the Russian military next year.

The Vityaz will complement the Morfey, the S-400 and the S-500 air defense systems in the future aerospace defense network to engage targets at ranges from five to 400 kilometers, and at altitudes from five meters to near space.

http://en.rian.ru/military_news/20130824/182940830/Russia-to-Unveil-New-Air-Defense-System-at-MAKS-2013.html

DvdW

#23
Citaat van: IPA NG op 05/08/2013 | 18:59 uur
Kan iemand mij nu het echte verschil uitleggen tussen de S-300P serie (dat is dus eigenlijk inclusief de S-400) en de S-300V (t/m de S-300VM voor export en de S-300V4 voor de Russen zelf).

Ik begrijp dat die eerste een minder mobiel systeem is ontwikkeld voor de Luchtmacht en die laatste en daarvan afgeleide versie is voor het Leger.
Die tweede versie is mobieler want is gebaseerd op rupsvoertuigen.

Het type raketten is ook verschillend per versie naar mijn weten en de eenheden steken anders is elkaar qua radar systemen en dergelijke.

Maar beide systemen zijn toch gewoon geschikt tegen allerhande luchtdoelen en zijn qua bruikbaarheid voor een exportklant toch niet heel veel anders?
Grote verschil tussen de S-300P en S-300V is volgens mij dat de S-300P bedoeld is om meerdere vliegtuigen tegelijkertijd aan te vallen, van low tot high altitude. De S-300V heeft meer een dual role tegen vliegtuigen en (ballistische) raketten. Daarnaast zijn deze twee systemen door verschillende bureau's (Almaz en Antey) ontworpen en geproduceerd. Beidde systemen gebruiken verschillende raketten en hebben verschillende radars, ze zijn niet onderling compatible. Maar ze stammen beidden wel af van 1 systeem.

Leestip:http://www.ausairpower.net/APA-Russian-SAM-Radars-DKB.html
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

IPA NG

Kan iemand mij nu het echte verschil uitleggen tussen de S-300P serie (dat is dus eigenlijk inclusief de S-400) en de S-300V (t/m de S-300VM voor export en de S-300V4 voor de Russen zelf).

Ik begrijp dat die eerste een minder mobiel systeem is ontwikkeld voor de Luchtmacht en die laatste en daarvan afgeleide versie is voor het Leger.
Die tweede versie is mobieler want is gebaseerd op rupsvoertuigen.

Het type raketten is ook verschillend per versie naar mijn weten en de eenheden steken anders is elkaar qua radar systemen en dergelijke.

Maar beide systemen zijn toch gewoon geschikt tegen allerhande luchtdoelen en zijn qua bruikbaarheid voor een exportklant toch niet heel veel anders?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Citaat van: Thomasen op 20/07/2013 | 11:45 uur
Ander punt is, hoe verhoud de Slowaakse S300 zich tot de Russische. De S300's die we tegen kunnen komen in allerhande geitenlanden zullen minder effectief zijn, maar wat ik lees hebben de Slowaken een 15-25 jaar oud model, en vraag me af hoeveel upgrades ze hebben gekregen sinds in ieder geval 2000, toen duidelijk was dat ze in 2004 bij de NATO en EU kwamen.

Meer info over de  S-300.

http://www.ausairpower.net/APA-Grumble-Gargoyle.html#mozTocId697690

DvdW

#20
Citaat van: Thomasen op 20/07/2013 | 11:45 uur
Ander punt is, hoe verhoud de Slowaakse S300 zich tot de Russische. De S300's die we tegen kunnen komen in allerhande geitenlanden zullen minder effectief zijn, maar wat ik lees hebben de Slowaken een 15-25 jaar oud model, en vraag me af hoeveel upgrades ze hebben gekregen sinds in ieder geval 2000, toen duidelijk was dat ze in 2004 bij de NATO en EU kwamen.
Wat ik begrijp is dat ze 1x S-300PMU (= SA-10B), de exportversie van S-300PS, hebben die oorspronkelijk van Chechoslowakije was en na de opsplitsing is overgegaan naar Slowakije. Klik hier voor verdere info
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: jurrien visser op 20/07/2013 | 10:59 uur
Het zou (eventueel) aantonen dat onze westerse arrogantie wellicht misplaatst te noemen is.

Wat mij dan weer extra nieuwsgierig maakt hoe een F22, F35, en B2 het er in een dergelijke situatie vanaf zouden brengen!

Die zouden er waarschijnlijk ook doorgekomen zijn, hoewel andere aanpak dan Rafale, hebben die ook fikse capaciteiten, al heeft de F22 maar beperkte grondaanvalsmogelijkheden, en kan een F35 op dit moment vrijwel niks. En dat is het rottige met details, die er niet zijn, je weet niet wat er is geprobeerd, hoe het is geprobeerd, en met welk effect.

Ander punt is, hoe verhoud de Slowaakse S300 zich tot de Russische. De S300's die we tegen kunnen komen in allerhande geitenlanden zullen minder effectief zijn, maar wat ik lees hebben de Slowaken een 15-25 jaar oud model, en vraag me af hoeveel upgrades ze hebben gekregen sinds in ieder geval 2000, toen duidelijk was dat ze in 2004 bij de NATO en EU kwamen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#18
Citaat van: Thomasen op 20/07/2013 | 10:55 uur
Volgens die link is de Rafale de enige die er door kwam. Volledig begrijpelijk, maar toch jammer, dat er van dergelijke oefeningen vaak geen uitgebreide verslagen zijn te vinden.

Het zou (eventueel) aantonen dat onze westerse arrogantie wellicht misplaatst te noemen is.

Wat mij dan weer extra nieuwsgierig maakt hoe een F22, F35, en B2 het er in een dergelijke situatie vanaf zouden brengen!

Toch geen onbelangrijke vraag voor de KLu met haar "aanstaande" F16 vervangingsbeslissing.

dudge

Citaat van: DvdW op 20/07/2013 | 10:23 uur
Daar kan ik (helaas) weinig over vinden. Toeval of......?  :angel:

Op een forum vond ik dit (zie ook deze Wiki): Bron

Volgens die link is de Rafale de enige die er door kwam. Volledig begrijpelijk, maar toch jammer, dat er van dergelijke oefeningen vaak geen uitgebreide verslagen zijn te vinden.

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 20/07/2013 | 09:57 uur
And the winner is?
Daar kan ik (helaas) weinig over vinden. Toeval of......?  :angel:

Foto's: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?211586-MACE-XIII-2012-16th-27th-April

Op een forum vond ik dit (zie ook deze Wiki):
CitaatThe conclusion was clear, SA-10/12 with a very well trained staff could easily inflict a sever blow to any agressor.
Bron
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 20/07/2013 | 09:56 uur
Er wordt door de NAVO geoefend met/tegen de S-300, zo is er in 16-27 April , 2012 MACE XIII geweest in Slowakije waarbij Navo vliegtuigen (o.a Mirage 2000Ds, Rafale Bs, F-16AMs, E-3A en een E-3F, een MiG-29AS/UBS en een F-4E-2020s) het opnamen tegen de S-300PMU

And the winner is?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/07/2013 | 09:41 uur
Daarom moeten we die patriots ook snel gaan inwisselen voor EUROSAM SAMP/T's  ;D

Ben wel benieuwd hoe vaak er geoefend wordt tegen S300 systemen, en of die nog een beetje operationeel/up-to-date zijn. Griekenland en Bulgarije hebben ze, en volgens de Wiki hebben ook Slowakije en de VS een systeem.

In het pakket van eisen voor een Patriot vervanger dan ook graag de capaciteiten mee nemen van de S400 en S500.

DvdW

Citaat van: Thomasen op 20/07/2013 | 09:41 uur
Ben wel benieuwd hoe vaak er geoefend wordt tegen S300 systemen, en of die nog een beetje operationeel/up-to-date zijn. Griekenland en Bulgarije hebben ze, en volgens de Wiki hebben ook Slowakije en de VS een systeem.
Er wordt door de NAVO geoefend met/tegen de S-300, zo is er in 16-27 April , 2012 MACE XIII geweest in Slowakije waarbij Navo vliegtuigen (o.a Mirage 2000Ds, Rafale Bs, F-16AMs, E-3A en een E-3F, een MiG-29AS/UBS en een F-4E-2020s) het opnamen tegen de S-300PMU
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: DvdW op 20/07/2013 | 00:09 uur
De Patriot PAC-2 (GEM-T) (welke NL ook heeft en beter geschikt is om vliegtuigen neer te halen dan de PAC-3) heeft een max. range van 70 km. De PAC-3 heeft schijnbaar een kortere range en is bedoeld om raketten uit te schakelen. Ik lees hier dat de 'normale' PAC-3 een bereik van 15 km. en een PAC-3 MSE een bereik van 22 km. heeft....

De 'standaard' S-300P (1982) heeft een bereik van 150 km. en de S-300 PMU-2 (1997) heeft een range van +/- 200 km (bron) Vergeleken met de PAC-2 een verschil van 80 of 130 km. En met de 'normale' PAC-3 een verschil van maar liefst 135 of 185 km...
Ja:
BRON

Daarom moeten we die patriots ook snel gaan inwisselen voor EUROSAM SAMP/T's  ;D

Ben wel benieuwd hoe vaak er geoefend wordt tegen S300 systemen, en of die nog een beetje operationeel/up-to-date zijn. Griekenland en Bulgarije hebben ze, en volgens de Wiki hebben ook Slowakije en de VS een systeem.

DvdW

Citaat van: ARM-WAP op 20/07/2013 | 09:25 uur
Ik zie enkele pre-emptive strikes gebeuren in de nabije toekomst... :)
Dat is al meerdere keren gebeurd door de IAF  ;)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל