NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 31/10/2009 | 18:41 uur
Wij zouden daar dan financieel aan bij kunnen dragen natuurlijk.

Welja, trek de portemonnaie maar weer.

IPA NG

Wij zouden daar dan financieel aan bij kunnen dragen natuurlijk.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

cabez

Omdat de eilanden er geen knoeten voor hebben.

IPA NG

Waarom breidt men de dienstplicht in de Antillen niet uit naar het model dat de Britten op Bermuda gebruiken?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

oow ideaal, ik bel morge gelijk de 5 polen af, ik kan bij het clas terecht voor m'n achtertuin ;D

cw2cu

juist..

Elke militair hier (116 man dus) heeft afwisselend de afgelopen 2 weken dingen gedaan voor die school. Niemand heeft meer dan 3 dagen gewerkt en zo is het afgewisseld.

Dus een week lang 15 militairen? Niet gezien, of ze waren wel heel tactisch bezig.

Lex

Militairen knappen school op Curaçao op

Vijftien militairen van de compagnie van het Commando Landstrijdkrachten (CLAS) gingen deze week dagelijks naar de Maria Auxiliadora school in Santa Maria (Curaçao) om de schoolgebouwen en de bijbehorende tuin op te knappen.

De militairen van de Bravo compagnie zijn de eerste roulerende CLAS eenheid voor het Commandement der Zeemacht in het Caraïbisch Gebied. Ze vinden het belangrijk om tijdens hun plaatsing van 4 maanden op Curaçao, naast hun trainingsprogramma, ook de handen uit de mouwen te steken voor de lokale bevolking.

"Naast onze taken voor Defensie, is het ook goed om dit soort werk te verzetten", vertelt sergeant Bob IJsbrandij tijdens het schoffelen in de tuin. Hij is een van de 15 landmachters die sinds vorige week elke dag aan het schilderen en schuren zijn. "Het is fijn om dit voor de kinderen te kunnen doen, al ben ik bang dat we het project niet helemaal afkrijgen binnen onze termijn", voorspelt de sergeant.

De militairen zullen nog tot eind deze week de handen uit de mouwen steken voor de school. De bedoeling is dat de volgende compagnie de klus afmaakt.

MINDEF, 30 oktober 2009, 14.37 uur

KapiteinRob

Hoe zou het inmiddels (3 weken later) zijn met onze KL-collega's in de west?

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 23/09/2009 | 03:02 uur
Alleen dan rust mij alleen de vraag hoe ik erachter kan komen hoe en wat de ADAM en luchtmobielers uit Noordwegen met zekerheid verdienen.

Je hebt (kent) toch ook een admeur met NSK-connecties? Als die er niet achter kan komen, stap je de ADAM op en vraagt het op bureau commandement. En als dat allemaal niet werkt of je loopt tegen een muur van onwil, PM je me maar. Maar eerst zelf proberen!  ;)

cw2cu

Geweldig wat een hulp!!

Ik ga dit zeker doorspelen naar hogerop om hun mening erover te vragen. Om vervolgens verdere stappen te ondernemen. Met deze basis moet ik in ieder geval wat verder komen.

Alleen dan rust mij alleen de vraag hoe ik erachter kan komen hoe en wat de ADAM en luchtmobielers uit Noordwegen met zekerheid verdienen.

Nogmaals bedankt en ik ga er zeker mee aan de slag

KapiteinRob

Citaat van: regeling voeding en huisvesting militairen op 23/09/2009 | 02:29 uur
1. Van het betalen van de bijdrage voor huisvesting en voeding is vrijgesteld de militair:

die in de regel dagelijks reist tussen de plaats van tewerkstelling en zijn woning en aan wie uitsluitend om redenen van dienst huisvesting wordt verleend;


Dus wat doet een beetje slimme inwonende militair die betaalt voor voeding en huisvesting net voordat hij voor 4 maanden naar de west gaat?  8)

Juist..... ;)

KapiteinRob

Ach, nu ik toch bezig ben nog eentje waar men op kan schieten......

In de Regeling Voeding en Huisvesting Militairen staat in hoofdstuk 4 (Vrijstellingen), artikel 12 , 1e lid onder "a" een leuk nadenkertje voor de KL-collega's die in Nederland dagelijks op en neer rijden naar huis:

1. Van het betalen van de bijdrage voor huisvesting en voeding is vrijgesteld de militair:

die in de regel dagelijks reist tussen de plaats van tewerkstelling en zijn woning en aan wie uitsluitend om redenen van dienst huisvesting wordt verleend;


Volgens mij staat hier dat deze collega's, die het niet is toegestaan naar Curacao te verhuizen  :P, dus verplicht worden gehuisvest op MBPARERA. Dus kan men ze niet laten betalen voor huisvesting en voeding.  ;)

KapiteinRob

#221
Even een voorschriftenpuzzel tussendoor......

In het Voorzieningenstelsel Buitenland Defensiepersoneel, hoofdstuk 2 paragraaf 3 staat (let vooral op hetgeen ik vetgedrukt heb gemaakt):

De defensie-ambtenaar is geplaatst in een gebied buiten Nederland, indien hij voor een tijdvak van langere duur dan dertig achtereenvolgende dagen - anders dan uitsluitend in verband met een militaire oefening - in dat gebied is tewerkgesteld:

aan de wal en in dat gebied is gevestigd, dan wel
aan boord van een varend schip dat is gestationeerd in het Caraïbisch gebied.

Met ingang van 1 januari 2004 luidt dit artikel:

De defensie-ambtenaar is geplaatst in een gebied buiten Nederland, indien hij voor een tijdvak van langere duur dan dertig achtereenvolgende dagen - anders dan uitsluitend in verband met een militaire oefening - in dat gebied is tewerkgesteld en in dat gebied is gevestigd.


Ergo, en ik nodig de Nederlandse grammaticakenners uit hierop te schieten als het niet zo is, zijn alle KL-militairen die momenteel voor 4 maanden op Curacao zitten daar niet geplaatst omdat ze niet op Curacao gevestigd zijn.

Goed, dan is de vraag: heb je recht op een toelage buitenland? Dat kan interessant worden, want in het tweede lid van artikel 7 in aangehaald VBD staat:

2. De defensieambtenaar met aanspraak op salaris die is geplaatst in een gebied buiten Nederland heeft aanspraak op een toelage-buitenland bestaande uit:

een koopkrachtcomponent bestaande uit een percentage, indien deze positief is, en
een verblijfscomponent bestaande uit een percentage,
beide berekend over het voor belanghebbende geldende standaard netto Nederland, en

een verplaatsingcomponent bestaande uit een nominaal bedrag.


Volgens mij rammelt er hier iets. Als je dit interpreteert zoals ik het nu doe, heeft dus geen enkele KL-er die voor 4 maanden op Curacao zit, recht op een toelage buitenland. Maar hoe zit het dan met een marinier/vlootbaal die voor 9 maanden daar geplaatst is en zich ook niet aldaar gevestigd heeft (want gewoon in Nederland woont)? Want die krijgt, zo wijst de praktijk uit, zeker wel een toelage buitenland.

Anyhow, als je kijkt naar de bemanning van de ADAM, het huidige stationsschip, klopt het dat ze geen toelage buitenland krijgen want in principe woont geen van de bemanningsleden op Curacao. Net zoals een langer dan 30 dagen in Noorwegen oefenende marinier of luchtmobieler ook geen toelage buitenland krijgt omdat ze daar niet wonen. Ik herhaal nog maar weer eens dat je van de KL-compagnie-collega's precies hetzelfde moet kunnen zeggen en dat ze dus geen recht op een toelage buitenland hebben. Ergo dienen ze dus net als de bemanning van de ADAM en de in Noorwegen oefenende collega's een vaar- respectievelijk (in hun geval) oefentoelage te ontvangen.

Ik onderstreep dus van mening te zijn dat de KL-collega's hier een niet eens door de voorschriften gedekt ordinair budget-bezuinigingsoor wordt aangenaaid. Iets waar ik bij het bekend worden van deze wisseling van de wacht al voor heb gewaarschuwd...... :'(

KapiteinRob

Je moet geen brief versturen; je moet een verzoek indienen. Daar moet een officieel uitslag op komen en als dat rammelt (afgewezen wordt), ga je in beklag. Dan komt het bij de beklagmeerdere en als die (doet JDV voor hem) dan e.e.a. weer afwijst, kun je naar de rechter stappen.

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 22/09/2009 | 20:53 uur
Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 20:44 uur
Als er tegen ons wordt gezegd door de IGK dat we lopen te zaniken en er geen recht op hebben, vind ik dat ik bij de IGK weinig meer kan doen.

Pak het systeem dan ook officieel aan! De IGK is wat mij betreft een schijnvertoning; denk maar niet dat een IGK zich voor jou inzet. De IGK is er voor de organisatie.....

Dus check of de collega's op de ADAM inderdaad een vaartoelage krijgen en vervolgens dien je een verzoek ik om gelijk de collega's op de ADAM (=uitgezonden eenheid met standplaats in Nederland, net als jullie compagnie) te behandeld te worden, i.c. een oefentoelage te ontvangen. Overweeg je te beroepen op vermeend onbillijke behandeling en/of rechtsongelijkheid. Neem mee in je verhaal mee dat de langer dan 30 dagen in Noorwegen oefenende collega's ook geen buitenlandtoelage voor Noorwegen krijgen, maar ook op oefentoelage daar zitten. (en ook in het weekend "vrij" hebben.....)

Ik heb hier geen ervaring mee. Naar wie zou deze brief gestuurd moeten worden?
Bedankt in ieder geval voor jullie meedenken, hopen dat we zo nog ergens komen.