Vervanging Operationele Wielvoertuigen 7,5 kN

Gestart door Reservist, 13/01/2012 | 13:44 uur

Elzenga

#197
Citaat van: Ros op 28/07/2015 | 15:07 uur
Ook die voorraad moet aangevuld (kunnen) worden.....en in tijden van 'oorlog' draait de industrie meestal wel door.
De ervaring leert anders in deze. Bij conflicten met kleine oorlogsvoorraad en teveel uitbesteed aan marktpartijen komt de bevoorrading en aanvoer van onderdelen in de knel. Teveel landen willen ineens en snel meer spullen. De producent..die minimale voorraden handhaaft...kan dit niet bieden. In ergste geval zou het kunnen zijn dat grote vraag en beperkt aanbod de prijs opdrijft of bepaalde "bevriende" of eigen land(en) voorrang krijgen bij de levering.

Het grote punt is dat politici..in hun focus op bezuinigen..en binnen hun korte termijn denken en doelstellingen...denken dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen met die oorlogen en conflicten. De praktijk leert steeds weer anders...waardoor er pijnlijke problemen ontstaan..die in de kern..de levens van ingezette militairen in gevaar brengen of ingrijpen of vechten beperken..met alle gevolgen van dien.

Nogmaals...defensie is geen normaal bedrijf...maar een heel bijzonder bedrijf..met daarbij horende elementen..die misschien niet allemaal even efficient zijn..maar wel keihard nodig zijn als het erop aankomt.

Ros

Citaat van: Elzenga op 28/07/2015 | 14:53 uur
+1
....en een groot probleem als je oorlogsvoorraad te klein wordt

Ook die voorraad moet aangevuld (kunnen) worden.....en in tijden van 'oorlog' draait de industrie meestal wel door.

Citaat van: Thomasen op 28/07/2015 | 14:48 uur

Hoe kleiner, hoe minder voortzettingsvermogen.

Ik zeg kleiner, niet te klein.........

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 28/07/2015 | 14:48 uur
Hoe kleiner, hoe minder voortzettingsvermogen.
+1
....en een groot probleem als je oorlogsvoorraad te klein wordt omdat je dit ook goeddeels bij de marktpartij hebt neergelegd...

dudge

Citaat van: Ros op 28/07/2015 | 14:40 uur
En het ging mij dus om voertuigen die nationaal en de landen om ons heen worden gebruikt. Operationeel zal/moet je zelf onderhouden en repareren. Het 'in huis' capaciteit kan dus een stuk kleiner, en dus goedkoper.
Hoe kleiner, hoe minder voortzettingsvermogen.

Ros

En het ging mij dus om voertuigen die nationaal en de landen om ons heen worden gebruikt. Operationeel zal/moet je zelf onderhouden en repareren. Het 'in huis' capaciteit kan dus een stuk kleiner, en dus goedkoper.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 27/07/2015 | 21:08 uur
Het merk is mij om het even, dat boeit mij niet zo. Het gaat mij er meer om dat je bij operationele voertuigen (waar de Amarok dus ook onder gaat vallen schijnbaar) geen gigantische lange logistieke lijn dient te hebben vanaf de andere kant van de wereld. Op het moment dat we laten we zeggen ergens op de NATO oostgrens ingezet gaan worden en het zeetransport wordt geknepen sta je al vrij snel dom te kijken vwb ost aan de voertuigen/ materiaal.

Dat is misschien niet iets waar men snel aan denkt omdat er alleen maar in centen gerekend wordt maar dat is op strategisch niveau wel degelijk een factor waar rekening mee gehouden moet worden.
precies....daar doelde ik ook mede op....

Elzenga

Citaat van: Ros op 27/07/2015 | 20:45 uur
Als het inkoop, onderhoud en logistiek betreft is Defensie net als ieder ander bedrijf in te richten. Wellicht met links en recht wat klantspecifieke  aanpassingen maar voor 90% vergelijkbaar met iedere andere toko die iets wil kopen en laten onderhouden en repareren.  Je moet het alleen willen en topdown invoeren. Wie in de weg loopt of stennis schopt moet je linea recta over het hek het weiland in mieteren. Het ligt niet aan systemen en structuur maar aan de organisatie die meent uniek en speciaal te zijn.

Hier leven dit soort bedrijven van, flexibel en snel. Doe je het niet of kan je het niet ga je naar de haaien.....zo eenvoudig is het. Daar komt geen overheid aan te pas die als het slecht gaat wel een paar miljoen inpompt om verder aan te klooien.
We verschillen van mening in deze...

Elzenga

Citaat van: A.J. op 27/07/2015 | 20:49 uur
.....

Waar ik hem dan ook weer verschrikkelijk vet van heb (wat ik uit dat stuk van Lex begrijp) is dat defensie nu plotseling voornemens is om dat voertuig toch als operationeel voertuig te gebruiken...
+1

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: A.J. op 27/07/2015 | 21:29 uur
En ik zie defensie icm PON er dan ook nog wel voor aan om eea op de chauffeur te verhalen... Het moedwillig vernielen van staatseigendom oid.
Daar lopen dus reeds zaken om. :sick:

A.J.

Citaat van: Lex op 27/07/2015 | 21:18 uur
Dat heb ik ook begrepen. De standaardversie heeft een luchtinlaat aan de voorzijde op 87cm hoogte. Bij het rijden door het water of een plas is het mogelijk dat de inlaat water opzuigt, waardoor het voertuig stil zal vallen. Ook schijnt de accu niet beschermd te zijn tegen vocht.

En het mooiste is nog dat als zoiets gebeurt en PON kan dmv dat GPS systeem aantonen dat je ergens gereden hebt wat niet binnen de specificaties van het voertuig valt je gewoon pech hebt...

En ik zie defensie icm PON er dan ook nog wel voor aan om eea op de chauffeur te verhalen... Het moedwillig vernielen van staatseigendom oid.

Lex

Citaat van: A.J. op 27/07/2015 | 20:49 uur
Mijn eerste ervaringen zijn ook niet echt positief te noemen, het is een leuk voertuig voor op de weg maar in het terrein is ie niet veel waard.
Dat heb ik ook begrepen. De standaardversie heeft een luchtinlaat aan de voorzijde op 87cm hoogte. Bij het rijden door het water of een plas is het mogelijk dat de inlaat water opzuigt, waardoor het voertuig stil zal vallen. Ook schijnt de accu niet beschermd te zijn tegen vocht.

A.J.

Citaat van: Ace1 op 27/07/2015 | 21:02 uur
A.J

Dit lees ik op twitter van een rijkswaterstaat inspecteur en daar wordt de Nissan Navara mee bedoelt.

Het merk is mij om het even, dat boeit mij niet zo. Het gaat mij er meer om dat je bij operationele voertuigen (waar de Amarok dus ook onder gaat vallen schijnbaar) geen gigantische lange logistieke lijn dient te hebben vanaf de andere kant van de wereld. Op het moment dat we laten we zeggen ergens op de NATO oostgrens ingezet gaan worden en het zeetransport wordt geknepen sta je al vrij snel dom te kijken vwb ost aan de voertuigen/ materiaal.

Dat is misschien niet iets waar men snel aan denkt omdat er alleen maar in centen gerekend wordt maar dat is op strategisch niveau wel degelijk een factor waar rekening mee gehouden moet worden.

Ace1

Citaat van: A.J. op 27/07/2015 | 20:32 uur
Dat is natuurlijk relatief en negen van de tien keer een voorliefde voor een bepaald merk hebben...

Je moet je alleen afvragen of je als defensie auto's van de andere kant van de wereld wil hebben (logisitieke aanvoerlijn vwb onderdelen ed.). Want daarom kregen we de MB ipv de Toyota die al met al net iets beter uit de bus kwam.

A.J

Dit lees ik op twitter van een rijkswaterstaat inspecteur en daar wordt de Nissan Navara mee bedoelt.

https://twitter.com/wis_barry/status/479121169304780800/photo/1

AutoVandaag ‏@Autovandaag  18 jun. 2014
@wis_barry @Wegenwacht1137 @Rijkswaterstaat @WIS_Wim Dus toch geen nieuwe Navara :)

Weginspecteur Wim ‏@WIS_Wim  18 jun. 2014
@Autovandaag @wis_barry @Wegenwacht1137 @Rijkswaterstaat nee inderdaad @Autovandaag

A.J.

#183
Citaat van: Ros op 27/07/2015 | 20:45 uur
Als het inkoop, onderhoud en logistiek betreft is Defensie net als ieder ander bedrijf in te richten. Wellicht met links en recht wat klantspecifieke  aanpassingen maar voor 90% vergelijkbaar met iedere andere toko die iets wil kopen en laten onderhouden en repareren.  Je moet het alleen willen en topdown invoeren. Wie in de weg loopt of stennis schopt moet je linea recta over het hek het weiland in mieteren. Het ligt niet aan systemen en structuur maar aan de organisatie die meent uniek en speciaal te zijn.

Dat is wat de mensen altijd roepen die buiten defensie staan en dat is oa ook de reden waarom defensie kapot gaat/ is.

Vwb vredesbedrijfsvoering (lekker veilig in Nederland) kun je het ook in grote lijnen zo inrichten echter begint het spek bij inzet te stinken, dan heb je a: de expertise niet meer, want er is geen bedrijf die even in bv. Afghanistan binnen een half uur je auto gaat fixen. En b: het personeel wat je vanwege die exercitie wegbezuinigd hebt (want het moest goedkoper) heb je ook niet meer. Of dacht je dat je even snel een blik burgermonteurs kunt militairiseren om in uitzendgebied te gaan klussen voor defensie.

Citaat
Hier leven dit soort bedrijven van, flexibel en snel. Doe je het niet of kan je het niet ga je naar de haaien.....zo eenvoudig is het. Daar komt geen overheid aan te pas die als het slecht gaat wel een paar miljoen inpompt om verder aan te klooien.

Aan defensie valt dan ook geen cent te verdienen als men dezelfde service wil gaan verlenen die men intern bij defensie had. Daar zal geen bedrijf zijn vingers aan branden.

Ik maak dat uitbestedingscircus en afhankelijk zijn van de fabrikant nu al een tijdje mee en het werkt absoluut niet vwb operationeel materiaal.