Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Huzaar1

Citaat van: Hyperion op 19/01/2012 | 18:14 uur
@Huzaar1

Ah, ik geloof dat jij meer van de Nederlandse tanks afweet dan ik :big-smile:

Zonde, ik had graag op een Leopard2A7 gediend!

Ik ook, heb zelf enkel op de a6 gezeten. En had graag de vooruitgang in waarnemingsmiddelen gezien, daar was ik als schutter enorm afhankelijk van. Ken wel wat collega's die betrokken zijn geweest bij wat testen met de A7. KMW heeft een Nederlandse A4 gebruikt als demonstratie van de A7. Staat nog een filmpje van op youtube.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Hyperion

@Huzaar1

Ah, ik geloof dat jij meer van de Nederlandse tanks afweet dan ik :big-smile:

Zonde, ik had graag op een Leopard2A7 gediend!

Huzaar1

Citaat van: Hyperion op 19/01/2012 | 11:12 uur
Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2012 | 10:24 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 19/01/2012 | 10:16 uur
Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2012 | 17:31 uur
Lijkt me inderdaad ook een betere investering dan in tanks.
Maargoed, nogmaals.. die Leo2's van ons zitten tegen hun ELOT aan.
Dingen wil je niet overnemen..
Wat is ELOT ?, einde ...of toe aan een mega upgrade ofzo ?, Zuid Afrika rijdt ook nog steeds rond
met in feite gemoderniseerde Centurions, lijkt erop alsof je een Tank altijd kan moderniseren

elot is idd einde. Die is voor onze Leopard2a6 in 2018. De KL heeft/had de oudste leo2's van allemaal. ( op wat exemplaren van Duitsland na ).
Er beginnen zich op de duur haarscheuren te vertonen in bepaalde lasnaden. In principe is een tank altijd te moderniseren. Maargoed dat is soms duurder dan een nieuwe tank aanschaffen.

En Zuid afrika..tsjah. Leuke dingen, maar ben erg benieuwd wat ze zouden doen in een modern conflict. Denk dat er niet veel van over blijft.
Ze dienen wel als goede direct vuur wapensysteem platformen... maar niet in een moderne symmetrische oorlog.

Zuid-Afrikaanse Olifant tanks zouden vervangen worden door tanks die voort moesten komen uit de TTD(In feite een Leopard2A4, Duitsland hielp Zuid Afrika hiermee.

http://www.military-today.com/tanks/tank_technology_demonstrator.htm

De Olifant tanks zijn vaak gemoderniseerd maar bekijk dit filmpje maar eens:

http://www.youtube.com/watch?v=m6_zYiC_XGE

1:15

On-topic: Het leger was al bezig met Vervanging Leopard2A6(Volgens de brief van Hans Hillen). Maar dat plan is nu helaas van de baan :'(

Maar door het einde van de grensoorlog en einde van Apartheid is dit niks geworden


Hij was niet bezig met de vervanging. Ze zijn al wel een poos bezig geweest met de werkgroep vervanging wapenplatform : Leopard2a6. Studiegroep opgericht om te kijken wat we naar aanleiding van studie toekoms Landmacht. Daar kwam uit naar voren dat de leopard2a6 voldoet op veel fronten maar ook niet allemaal, en in combinatie met de naderende elot moest er naar iets anders worden gezocht.

De reacties en discussies omtrend die bspecifieke studies staan allemaal in VOC bladen ( vereniging officieren cavalerie )\. Zover ik het lezen kon was er het idee om de Leopard2a7 aan te schaffen ( heeft NL ook getest tijd terug ) ,  met weer de oude schietbuis. L44 is dat geloof ik. 

Verder zou afgelopen zomer bij iig 11 tank het BMS systeem worden ingebouwd, enkele tanks met airconditioning worden uitgerus, kleine compressor worden geplaatst voor werkzaamheden bij de tank en een soort van generator om het systeem van stroom te blijven voorzien in waarnemingspositie.

van al deze upgrades heb ik powerpoint presentaties van ik denk wat lui in Amersfoort....
blijkbaar was er nogal wat overleg met Denen en Canadezen hoe zij bepaalde  operationele problemen oplosten.

Als we dan nog electrische spaninrichtingen hadden gekregen was het plaatje bijna af.
Het grootste wat we echt misten was een systeem als shotora en arena, bij de amerikanen heet dat het TUSK pakket.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Hyperion

Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2012 | 10:24 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 19/01/2012 | 10:16 uur
Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2012 | 17:31 uur
Lijkt me inderdaad ook een betere investering dan in tanks.
Maargoed, nogmaals.. die Leo2's van ons zitten tegen hun ELOT aan.
Dingen wil je niet overnemen..
Wat is ELOT ?, einde ...of toe aan een mega upgrade ofzo ?, Zuid Afrika rijdt ook nog steeds rond
met in feite gemoderniseerde Centurions, lijkt erop alsof je een Tank altijd kan moderniseren

elot is idd einde. Die is voor onze Leopard2a6 in 2018. De KL heeft/had de oudste leo2's van allemaal. ( op wat exemplaren van Duitsland na ).
Er beginnen zich op de duur haarscheuren te vertonen in bepaalde lasnaden. In principe is een tank altijd te moderniseren. Maargoed dat is soms duurder dan een nieuwe tank aanschaffen.

En Zuid afrika..tsjah. Leuke dingen, maar ben erg benieuwd wat ze zouden doen in een modern conflict. Denk dat er niet veel van over blijft.
Ze dienen wel als goede direct vuur wapensysteem platformen... maar niet in een moderne symmetrische oorlog.

Zuid-Afrikaanse Olifant tanks zouden vervangen worden door tanks die voort moesten komen uit de TTD(In feite een Leopard2A4, Duitsland hielp Zuid Afrika hiermee.

http://www.military-today.com/tanks/tank_technology_demonstrator.htm

De Olifant tanks zijn vaak gemoderniseerd maar bekijk dit filmpje maar eens:

http://www.youtube.com/watch?v=m6_zYiC_XGE

1:15

On-topic: Het leger was al bezig met Vervanging Leopard2A6(Volgens de brief van Hans Hillen). Maar dat plan is nu helaas van de baan :'(

Maar door het einde van de grensoorlog en einde van Apartheid is dit niks geworden

Oorlogsvis

Eigenlijk zijn de enige die dan nog nieuwe tanks maken, de Israelis met de Merkava's en het oost-blok Oekr/Rusland ? is de produktie van de Leopard en Abrahms helemaal gestopt en wordt er alleen nog maar gemoderniseerd dan ? Komt er nooit meer een Leopard 3 ?

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 19/01/2012 | 10:16 uur
Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2012 | 17:31 uur
Lijkt me inderdaad ook een betere investering dan in tanks.
Maargoed, nogmaals.. die Leo2's van ons zitten tegen hun ELOT aan.
Dingen wil je niet overnemen..
Wat is ELOT ?, einde ...of toe aan een mega upgrade ofzo ?, Zuid Afrika rijdt ook nog steeds rond
met in feite gemoderniseerde Centurions, lijkt erop alsof je een Tank altijd kan moderniseren

elot is idd einde. Die is voor onze Leopard2a6 in 2018. De KL heeft/had de oudste leo2's van allemaal. ( op wat exemplaren van Duitsland na ).
Er beginnen zich op de duur haarscheuren te vertonen in bepaalde lasnaden. In principe is een tank altijd te moderniseren. Maargoed dat is soms duurder dan een nieuwe tank aanschaffen.

En Zuid afrika..tsjah. Leuke dingen, maar ben erg benieuwd wat ze zouden doen in een modern conflict. Denk dat er niet veel van over blijft.
Ze dienen wel als goede direct vuur wapensysteem platformen... maar niet in een moderne symmetrische oorlog.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2012 | 17:31 uur
Lijkt me inderdaad ook een betere investering dan in tanks.
Maargoed, nogmaals.. die Leo2's van ons zitten tegen hun ELOT aan.
Dingen wil je niet overnemen..
Wat is ELOT ?, einde ...of toe aan een mega upgrade ofzo ?, Zuid Afrika rijdt ook nog steeds rond
met in feite gemoderniseerde Centurions, lijkt erop alsof je een Tank altijd kan moderniseren

Huzaar1

Citaat van: fly3rguy op 18/01/2012 | 19:05 uur
Citaat van: onderofficier op 18/01/2012 | 18:18 uur
Citaat van: fly3rguy op 18/01/2012 | 17:35 uur
Indonesiërs hebben blijkbaar een slimmere defensie-top dan wij.

O en waar blijkt dat uit?

Ik lees nergens dat de defensie-top commentaar heeft maar ik lees wel dat Indonesische parlementariërs zware kritiek hebben geuit en dat een commissie dat over defensie gaat zegt dat ze meer hebben aan moderne schepen en vliegtuigen.

Of denk je dat deze parlementariërs tevens de defensie-top van Indonesië zijn?  





ik bedoelde de politieke defensie-top
het simplele feit dat zij tanks hebben, en en die behouden zegt genoeg

Snap ik het nu niet meer of haal jij hier dingen door elkaar?


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: onderofficier op 18/01/2012 | 18:18 uur
Citaat van: fly3rguy op 18/01/2012 | 17:35 uur
Indonesiërs hebben blijkbaar een slimmere defensie-top dan wij.

O en waar blijkt dat uit?

Ik lees nergens dat de defensie-top commentaar heeft maar ik lees wel dat Indonesische parlementariërs zware kritiek hebben geuit en dat een commissie dat over defensie gaat zegt dat ze meer hebben aan moderne schepen en vliegtuigen.

Of denk je dat deze parlementariërs tevens de defensie-top van Indonesië zijn?  





ik bedoelde de politieke defensie-top
het simplele feit dat zij tanks hebben, en en die behouden zegt genoeg

onderofficier

Citaat van: fly3rguy op 18/01/2012 | 17:35 uur
Indonesiërs hebben blijkbaar een slimmere defensie-top dan wij.

O en waar blijkt dat uit?

Ik lees nergens dat de defensie-top commentaar heeft maar ik lees wel dat Indonesische parlementariërs zware kritiek hebben geuit en dat een commissie dat over defensie gaat zegt dat ze meer hebben aan moderne schepen en vliegtuigen.

Of denk je dat deze parlementariërs tevens de defensie-top van Indonesië zijn?  



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Flyguy

Citaat van: irma op 18/01/2012 | 16:53 uur
Kritiek in Indonesië op aanschaf NL-tanks
JAKARTA -  Indonesische parlementariërs hebben zware kritiek geuit op plannen van het leger om overtollige Nederlandse Leopard 2-tanks te kopen. Dat meldde de krant The Jakarta Post woensdag.

Een commissie die over Defensie gaat zegt dat Indonesië, dat uit talloze eilanden bestaat, veel meer heeft aan moderne schepen en vliegtuigen dan aan tanks. De zware Leopardtanks zijn bovendien nauwelijks geschikt voor het Indonesische landschap, dat wordt gedomineerd door ondoordringbare bossen.

Defensie in Nederland heeft besloten alle Leopardgevechtstanks af te stoten als bezuiniging.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11327038/__Kritiek_op_aanschaf_NL-tanks__.html?sn=binnenland,buitenland

Indonesiërs hebben blijkbaar een slimmere defensie-top dan wij.

Huzaar1

Lijkt me inderdaad ook een betere investering dan in tanks.
Maargoed, nogmaals.. die Leo2's van ons zitten tegen hun ELOT aan.
Dingen wil je niet overnemen..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

irma

Kritiek in Indonesië op aanschaf NL-tanks
JAKARTA -  Indonesische parlementariërs hebben zware kritiek geuit op plannen van het leger om overtollige Nederlandse Leopard 2-tanks te kopen. Dat meldde de krant The Jakarta Post woensdag.

Een commissie die over Defensie gaat zegt dat Indonesië, dat uit talloze eilanden bestaat, veel meer heeft aan moderne schepen en vliegtuigen dan aan tanks. De zware Leopardtanks zijn bovendien nauwelijks geschikt voor het Indonesische landschap, dat wordt gedomineerd door ondoordringbare bossen.

Defensie in Nederland heeft besloten alle Leopardgevechtstanks af te stoten als bezuiniging.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11327038/__Kritiek_op_aanschaf_NL-tanks__.html?sn=binnenland,buitenland
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Huzaar1

Citaat van: Ros op 17/01/2012 | 12:39 uur
Laat ik nu denken dat het Huzaar1 niet duidelijk is hoe het geregeld is binnen de machtsverhoudingen......wie beslist en wie voert uit.

De Generaals geven geen fiat af, zijn niet verantwoordelijk en kunnen daar ook niet op aangesproken worden en zetten ook hun handtekening niet onder een politiek besluit.

Maar inderdaad, langer over door  bomen heeft geen zin.

Door de bomen ziet niemand meer het bos.
Ik heb in de loop der tijd wel 40 varianten gehoord van de totstandkoming tot besluit concrete plekken voor bezuiniging.
In ieder van hen zal een kern van waarheid zitten. :)

Ik begrijp redelijk goed hoe de chain of command bij de situaties in elkaar steken, mijn oom was chef kabinet landmacht in de jaren 80/90 en heb redelijk vaak met hem alles uiteen gezet betreft deze situatie

Met het geven van een fiat doel ik niet op een officeel proces en protocol. Maar het is logisch dat er adviseurs en hoofdrolspelers in deze situatie zijn, en aan het roer van de tankbezuinigingen stond voormalig Commandant Clas :)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

#534
Laat ik nu denken dat het Huzaar1 niet duidelijk is hoe het geregeld is binnen de machtsverhoudingen......wie beslist en wie voert uit.

De Generaals geven geen fiat af, zijn niet verantwoordelijk en kunnen daar ook niet op aangesproken worden en zetten ook hun handtekening niet onder een politiek besluit.

Maar inderdaad, langer over door  bomen heeft geen zin.