Defensie op TV

Gestart door sgt Rob, 19/08/2006 | 10:44 uur

calimero

Doku is btw hier te downloaden: http://www.megaupload.com/nl/?d=NOCF2PUI (url ff copieren)
Impossible only takes some minutes longer.

Ap

Is deze zender in de VS 'gewoon'via de kabel te ontvangen?
Luctor et Emergo

Lex

Ik weet niet of dit een nieuwtje is in NL, maar hier in de VSS is Discovery enige tijd geleden begonnen met een nieuw kanaal, enkel en allen gewijd aan militairen in de breedste zin van het woord. Ik volg daar met regelmaat zeer interessante documentaires over strategie, materieel, personeel etc. En veel van de bijdragen zijn erg up-to-date.
De site is als volgt te vinden: http://military.discovery.com/

calimero

Citaat van: oud_zijde op 21/11/2006 | 00:45 uur
ik zie ook een FN FAL in de auto hangen?

Tjek.

Heb de aflevering opgenomen op me pc, maar moet nog ff uitvogelen hoe ik dat in een fatsoenlijk bestand krijg. Nu is ie 1,3gb.

Maar vond het in ieder geval erg interessant.
En ook typisch Nederlands dat die jongens zo gehinderd worden hun werk te doen door de politiek.
Impossible only takes some minutes longer.

rocco2000

ik heb trouwens net eens op dat forum wat aan de link van oud_zijde hangt eens een beetje rondgesnuffeld, en het deed me goed om te zien dat zoveel mensen achter die jongens staan..
vrijwillig, niet vrijblijvend

Lex

Citaat van: rocco2000 op 21/11/2006 | 01:05 uur
ik heb het hierboven al aangepast lex... excusez les moi
Is niet erg we zijn allemaal mens. En een van de eigenschappen van de mens is dat hij/zij fouten maakt.
Laat niet onverlet dat de forumleden gewoon door moeten gaan met hun reactie(s) op de uitzending. Ik lees wel mee. ;D

rocco2000

ik heb het hierboven al aangepast lex... :-[
excusez les moi
vrijwillig, niet vrijblijvend

Lex

Citaat van: rocco2000 op 21/11/2006 | 01:00 uur
die schietpartij was by the way wel heftig!
de link van oud_zijde doet het inmiddels
Ja, maar wel voor de uitzendingen van 6 & 13 november.  :angel:

rocco2000

geeft niets lex, ik heb alle tijd ;)
vrijwillig, niet vrijblijvend

Lex

Citaat van: rocco2000 op 21/11/2006 | 00:56 uur
ik snap dat die gedachte gevaarlijk vindt, maar ...
Okay, ik kom met een nadere reactie als ik de uitzending gezien heb, want dan zou ik in staat zij nader commentaar te geven op hetgeen je gepost hebt.
Vergeet niet dat een aantal leden van het forum buiten NL werkzaam zijn en dus niet in staat zijn gelijktijdig met jullie dit soort zaken te zien.

rocco2000

#40
die schietpartij was by the way wel heftig!
de link van oud_zijde doet het inmiddels. edit; ik was iets te snel, niet dus...
vrijwillig, niet vrijblijvend

rocco2000

#39
ik snap dat je die gedachte gevaarlijk vindt, maar ik vind dat den haag de regels dusdanig aan de realiteit aan moeten passen dat onze commando's sneller op een situatie in kunnen springen. De pelotonscommandant gaf een goed voorbeeld; Als ze ter plekke inlichtingen hebben die voor 90% betrouwbaar zijn en die inlichtingen doorspelen naar den haag dan zal, omdat alles politiek "verkocht" moet worden, er heel vaak niets aan die desbetreffende info en situatie niets gedaan worden. Als je als commando weet dat de kopstukken van de taliban door je gebied heen lopen (sterker nog, je hebt ze zien lopen) en je mag nog steeds niets doen dan kan ik me voorstellen dat dat voor die jongens frustrerend is. Mind you, ik ben niet voor wild west toestanden ala de O.K. coral, maar als je door snellere actie/ toestemming voor actie ook daadwerkelijk iets aan de taliban kan doen door de kopstukken op te pakken dan moet je dat zeker niet nalaten. Nu komen ze vaak pas in actie als de vogels al gevlogen zijn.
En we moeten ons nu eindelijk eens realiseren dat die gasten op een vechtmissie zijn! Ook als dat niet pc is.. >:(
vrijwillig, niet vrijblijvend

oud_zijde

ja er wordt in die uitzending nogal geklaagd over dat er niet genoeg gedaan mag worden

anyways, het zal hier wel te vinden zijn binnen niet afzienbare tijd
http://www.ncrv.nl/dokument

ik vond het wel interessant iig :)
ik zie ook een FN FAL in de auto hangen?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Lex

Citaat van: rocco2000 op 21/11/2006 | 00:33 uur
Ik vond het een zeer indrukwekkende film en kreeg een zeer groot gevoel van trotsheid als ik zie hoe die mannen, ondanks dat ze met handen en voeten gebonden zijn aan allerlei regels en "politiek" vanuit den haag. toch hun missie voltooien. Zeer proffesioneel!
Ik zou zo zeggen; geef die mannen nu eens een mandaat en de vrijheid waardoor ze nu ook echt eens kunnen gaan doen waarvoor ze eigenlijk in afghanistan zijn!
Ik heb het (nog) niet gezien, omdat ik moet wachten totdat het via "uitzending gemist" beschikbaar gesteld wordt op internet. Maar: ik vind het navolgende zinsnede: "geef die mannen nu eens een mandaat en de vrijheid waardoor ze nu ook echt eens kunnen gaan doen" van jou gevaarlijk.
Enerzijds heb je het over een mandaat (regels) en aan de andere kant over vrijheid (cowboys???)
Dat ze daar goed werk doen/gedaan hebben okay, maar wel binnen regels.

rocco2000

vanavond bij de ncrv een docu gezien over de nederlandse commando's in afghanistan:
Maandagavond 20 november 23.10 uur zendt de NCRV op Nederland 2 eenmalig de documentaire "09:11 ZULU, Onze commando's aan het werk in Uruzgan" uit. Eerder kwam filmmaker Franke, die twee maanden bij de commando's in Uruzgan vertoefde, in opspraak omdat hij bij een hinderlaag eigenhandig op Taliban had geschoten.


Het NRC schijft het volgende over deze documentaire in het item Polderen in de Baluchipas:

Commando's mogen dingen die 'gewone' Nederlandse militairen niet mogen. Deze 'elitestatus' is – volgens ingewijden – de reden dat de film '09.11 Zulu' een veel openhartiger beeld geeft van de militaire situatie rond de Nederlanders in Uruzgan dan enige andere journalistieke reportage op film of in een krant die tot nu toe verschenen is.

Op de inhoud van reportages van 'embedded' journalisten wordt, in opdracht van Commandant der Strijdkrachten Dick Berlijn, scherp toegezien door een aantal officieren. Regel is daarbij dat geen informaties naar buiten komen die de veiligheid in gevaar brengen. '09.11 Zulu' bevat een groot aantal gegevens die tot nu toe door de militaire censuur om deze reden werden weggefilterd: dat de Nederlanders veel van hun informatie over de Taliban ontlenen aan het afluisteren van radioverkeer bijvoorbeeld.

Eerder deze week maakten vertegenwoordigers van de centrale leiding in Den Haag bezwaar tegen de aanwezigheid van zulke gegevens in de film van Vik Franke, maar na pressie van de leiding van het Korps Commandotroepen werden deze toch doorgelaten. Eerder deze maand kwam filmmaker Franke, die twee maanden bij de commando's in Uruzgan vertoefde, in opspraak omdat hij bij een hinderlaag eigenhandig op Taliban had geschoten.

'09.11 Zulu', onze commando's aan het werk in Uruzgan wordt uitgezonden op 20 november, op Nederland 2 om 23.10 uur.

Bron : NCRV.nl

ik ben nog even op zoek naar de weblink voor "uitzending gemist" maar die kan ik nu nog ff niet vinden.
Ik vond het een zeer indrukwekkende film en kreeg een zeer groot gevoel van trotsheid als ik zie hoe die mannen, ondanks dat ze met handen en voeten gebonden zijn aan allerlei regels en "politiek" vanuit den haag. toch hun missie voltooien. Zeer proffesioneel!
Ik zou zo zeggen; geef die mannen nu eens een mandaat en de vrijheid waardoor ze nu ook echt eens kunnen gaan doen waarvoor ze eigenlijk in afghanistan zijn!
Go kct!!
vrijwillig, niet vrijblijvend