Leopard 2 A6 eruit en vervangen door lichter voertuig?!

Gestart door NationalSniper, 31/03/2007 | 15:00 uur

IPA NG

Citaat van: Mad Mack op 04/01/2010 | 22:13 uur
Als we straks 1 bataljon met 60 leo 2 A6 operationeel hebben en dan ongeveer 20 voor de instructie dus totaal 80 stuks.
Zou dan de geruchten stroom over de vervanging door de CV 90- 120 niet een aanvulling kunnen betekennen van zeg 80 stuks om een tweede bataljon te vullen met een lichte tank. Dan kan de KL het hele krachten veld dekken.
Luchtmobiel is de lichte mobiele brigade en de andere twee worden een medium en een zware brigade.
De wens is de gedachte of is de CV 90-120 een serieuze kandidaat als lichte tank als vervanger voor de al verkochte tanks.?
Ik probeer positief te denken hoe realistisch is dat?

Ik had eerst hetzelfde idee.


We moeten eersteens kijken wat we nog hebben, wat staat er nog in opslag?

Hoeveel 2A6 tanks? Eventueel hoeveel oudere modellen en hoeveel artillerie.
Dan kunnen we bekijken hoeveel het kost om spullen weer in dienst te nemen.

Als we tot de oplossing zouden komen om 60 tanks en 24 pzh's naar een brigade te doen dan is mischien ook te overwgen om die andere uit te rusten met goed bewapende wielvoertuigen om de kosten te drukken (een CV90 is vast duurder in onderhoud).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

fathinking

Citaat van: Mourning op 04/01/2010 | 22:29 uur
Niet-realistisch. Defensie is HET sluitstuk op de begroting. Er wordt nu al een bezuiniging doorgevoerd en volgens de plannen van het Kabinet zullen de bezuinigingen met honderden miljoenen per jaar gaan oplopen. Er is nog een commissie aan het werk met een rapport over het ambitieniveau e.d. welke onze Krijgsmacht zou moeten hebben.

Ik denk dat daar wel wat handige aanbevelingen uit zullen voortkomen en ik denk dat deze of in ieder geval de belangrijkste aanbevelingen worden genegeerd, tegengesproken, gesaboteerd of hoe je het ook wil noemen. Wat kleine zaakjes zullen worden aangepast voor de vorm en Defensie is weer de lul... eigenlijk zoals gewoonlijk de laatste 19 jaar.

M.a.w. reken er maar niet op dat er een investering zal worden gedaan van het niveau wat jij graag zou wensen (en waar ik ook geen bezwaar tegen zou hebben). En ALS die al plaatsvindt dan zal die ten koste gaan van iets anders elementairs voor de Krijgsmacht. Mijn eerste gok zou dan zijn dat gewoon de Leopard IINLA6 er dan volledig uitvliegt. Dit lijkt overigens allemaal redelijk op wat er in de KM heeft plaatsgevonden met die Patrouillecrap vlotten die we gaan krijgen in de plaats van de Multipurpose fregatten die op het volledige spectrum kunnen optreden (net als de Leopards en waar die nieuwe voertuigen dat dus niet kunnen).

Regards,

Mourning  8)

De cheetah  ging er ook uit wat ik al niet  bepaald handig vind... wat  met all die overbodige  YPR ?

Mourning

Niet-realistisch. Defensie is HET sluitstuk op de begroting. Er wordt nu al een bezuiniging doorgevoerd en volgens de plannen van het Kabinet zullen de bezuinigingen met honderden miljoenen per jaar gaan oplopen. Er is nog een commissie aan het werk met een rapport over het ambitieniveau e.d. welke onze Krijgsmacht zou moeten hebben.

Ik denk dat daar wel wat handige aanbevelingen uit zullen voortkomen en ik denk dat deze of in ieder geval de belangrijkste aanbevelingen worden genegeerd, tegengesproken, gesaboteerd of hoe je het ook wil noemen. Wat kleine zaakjes zullen worden aangepast voor de vorm en Defensie is weer de lul... eigenlijk zoals gewoonlijk de laatste 19 jaar.

M.a.w. reken er maar niet op dat er een investering zal worden gedaan van het niveau wat jij graag zou wensen (en waar ik ook geen bezwaar tegen zou hebben). En ALS die al plaatsvindt dan zal die ten koste gaan van iets anders elementairs voor de Krijgsmacht. Mijn eerste gok zou dan zijn dat gewoon de Leopard IINLA6 er dan volledig uitvliegt. Dit lijkt overigens allemaal redelijk op wat er in de KM heeft plaatsgevonden met die Patrouillecrap vlotten die we gaan krijgen in de plaats van de Multipurpose fregatten die op het volledige spectrum kunnen optreden (net als de Leopards en waar die nieuwe voertuigen dat dus niet kunnen).

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mad Mack

Als we straks 1 bataljon met 60 leo 2 A6 operationeel hebben en dan ongeveer 20 voor de instructie dus totaal 80 stuks.
Zou dan de geruchten stroom over de vervanging door de CV 90- 120 niet een aanvulling kunnen betekennen van zeg 80 stuks om een tweede bataljon te vullen met een lichte tank. Dan kan de KL het hele krachten veld dekken.
Luchtmobiel is de lichte mobiele brigade en de andere twee worden een medium en een zware brigade.
De wens is de gedachte of is de CV 90-120 een serieuze kandidaat als lichte tank als vervanger voor de al verkochte tanks.?
Ik probeer positief te denken hoe realistisch is dat?

Elzenga

Citaat van: Poleme op 19/07/2009 | 14:51 uur
Het is nogal wat leesvoer, maar interessant betreffende nut en beperkingen van middelzware pantserrups-voertuigen:
In The Middle Of A Fight,  An assessment of Medium-Armored Forces in (13) Past Military Operations (RAND Corporation)
zie  http://www.rand.org/pubs/monographs/MG709/       
interessant stuk....ook aardig om weer eens te lezen hoe de Sovjets betrokken raakten, wat zij wilden en hoe zij het "deden" in Afghanistan..je ziet griezelige parallellen met de huidige Westerse aanpak en aanwezigheid  :P Maar goed, dat is een ander topic...terug naar de pantservoertuigen...

Poleme

Ik heb eerder in deze Draad gepleit voor een circa 18 - 25 ton zwaar, amfibische, C-130 Hercules-vervoerbaar, pantser-rupsvoertuig met een bodemdruk van 0,5 kg per vierkante cm.  Dit middelzware voertuig is geen vervanger, maar een aanvulling op de MBT's.

Het is nogal wat leesvoer, maar interessant betreffende nut en beperkingen van middelzware pantserrups-voertuigen:
In The Middle Of A Fight,  An assessment of Medium-Armored Forces in (13) Past Military Operations (RAND Corporation)
zie  http://www.rand.org/pubs/monographs/MG709/       
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Ros op 17/05/2009 | 12:44 uur
Dezelfde technieken die gebruikt worden bij UAV's kunnen ook toegepast worden op rijdende wapensystemen. Je smijt een lichte tank o.i.d uit een vliegtuig en gaat verder met behulp van GPS en videosystemen.  De toekomt zal zijn dat er voertuigen ingezet worden die zelfstandig een opdracht uit kunnen voeren.
Laatst nog een item op Discovery gezien waarin bedrijven en universiteiten strijden om een prijs van  $ 1.000.000. De opdracht is om een 4X4 zo in te richten dat deze zelf een afstand van 200 mijl door diverse soorten terrein af kan leggen. De winnaar heeft ook nog eens kans op een miljoenencontract bij de VS defensie.
Een ontwikkeling die doet vermoeden dat het einde van de zware MTB's in aantocht is. Het zal nog even duren maar geen dagdromerij zoals dat een aantal jaren nog het geval was met UAV's die ook doelen aan kunnen vallen.
Oeehh wahhh wahhh (Borat reaktie) You ever hurd of DARPA Grand Challenge?   Een rally van 240 km voor robot landvoertuigen.  In 2004, was de eerste editie en geen enkel voertuig haalde de eindmeet,  de 'winnaar' behaalde een afstand van 11,78 km!
Een jaar ging het beter en op een na haalde iedereen de eindstreep, maar het parcours was veel gemakkelijker.

Maar wat als het Autonoom Land Voertuig: een klapband, motorpech, een afgeworpen rupsband krijgt, of vast komt te zitten in zand of modder?
;D  Prrrttt, trrrtttrrrttt (R2D2)....3PO stapt uit en verhelpt het even, of een Terminator computer die naar zijn thuisbasis emailt: I 'll NOT be back, Hasta la vista baby.
Ach ja, de vlucht met de Flyer van de gebroeders Wright, was ook maar een 'sprongetje' vergeleken met waar we nu zijn met de luchtvaart.
Dus wie weet wat de toekomst zal brengen, gezien de huidige stand van techniek verwacht ik pas na 2025 -2030 onbemande, maar die echter nooit zo autonoom worden als bemande voertuigen.

Einde van de MBT?   Zie het gebruik van de M-1 Abrams in ops Iraqi Freedom en de Canuck Leopard's in Ariana.
Zie:  http://www.strategypage.com/htmw/htarm/articles/20090408.aspx
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

pewe64

Is mijns inziens ook een normaal aantal om een symmetrisch conflict mee te kunnen uitvechten. Niet voor niets is dit aantal door de hogere legerleiding berekend tijdens de koude oorlog.

Vredesdividend is goed,maar dat betekent toch niet dat de hele KL in de uitverkoop moet?
Of er moet iets voor in de plaats komen. Dit is ook al een paar keer bedacht maar men is toch altijd weer teruggekomen op de goede oude tank. 

IPA NG

4 panserinfanterie battaljons en 2 tank battaljons me in totaal samen 56 tanks >:(, genoeg voor 1 battaljon dus...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Koninklijke_Landmacht.png
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

hudinie

Dat is ook een normaal aantal, 2 brigades met ieder een tankbataljon met 50 tanks (maakt totaal een aantal van 100 + 20 voor opleiding en reserve)
Hoe is de pantserinfantarie nu georganiseerd dan ? zijn dat nu 4 bataljons van ieder 50 ypr765 (straks de cv90) of hebben we
minder dan 4 paninf bataljons ?


IPA NG

Citaat van: pewe64 op 05/07/2009 | 15:41 uur
CitaatDus geef alle Leo's (en houwitzers) aan één brigade en geen de tweede brigade 56 CV90120's (en 24 HIMARS sytemen of M777's).

Mijns inziens is het beter om dan lichtere tanks, met moderne pantsertechnologie te gebruiken voor het algemene werk en de zware Leo II's te gebruiken als doorbraaktanks en om de zware klappen op te vangen.
2 brigades met verschillende lichtere danwel zwaardere tanks lijkt mij uit tactische overwegingen geen optie.
Maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit van tanks die tegen de best mogelijke tegenstanders zijn opgewassen en die tactisch geen compromis vormen. eerst pantser, dan vuurkracht, daarna beweeglijkheid.
Men moet de lessen uit het verleden niet vergeten!!!!!!
Daar ben ik het mee eens, maar ik betwijfel of er nog voldoende Leopards opgeslagen staan om twee brigades GOED mee uit te rusten.
Dan spreek je als gauw over 100-120 tanks.
(En dan heb ik het nog niet over howitzers.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

pewe64

CitaatDus geef alle Leo's (en houwitzers) aan één brigade en geen de tweede brigade 56 CV90120's (en 24 HIMARS sytemen of M777's).

Mijns inziens is het beter om dan lichtere tanks, met moderne pantsertechnologie te gebruiken voor het algemene werk en de zware Leo II's te gebruiken als doorbraaktanks en om de zware klappen op te vangen.
2 brigades met verschillende lichtere danwel zwaardere tanks lijkt mij uit tactische overwegingen geen optie.
Maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit van tanks die tegen de best mogelijke tegenstanders zijn opgewassen en die tactisch geen compromis vormen. eerst pantser, dan vuurkracht, daarna beweeglijkheid.
Men moet de lessen uit het verleden niet vergeten!!!!!!

Lex

IPA,

Aangezien je een topic hebt geopend, waarin jij de gedachten uiteenzet over de toekomst van de NL krijgsmacht, is het niet noodzakelijk onderdelen daarvan in andere topics te posten. Dit verwatert de discussie die je hebt opgestart.

Lex,
Alg. Beheerder

IPA NG

Het aantal tanks dat nu nog actief (56?) is gewoon te weinig voor twee battaljons, maar precies goed voor één.
Hetzelfde verhaal voor de PzH's trouwens (24).

Dus geef alle Leo's (en houwitzers) aan één brigade en geen de tweede brigade 56 CV90120's (en 24 HIMARS sytemen of M777's).

Ik vind dit een beter alternatief dan twee onderbewapende brigades vanwege een gebrek aan aantallen ofwel een gebrek aan zwaar materieel.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

pewe64

CitaatWesterlingen hebben meer om voor te leven en missen vaak een ideologische of religieuze motivatie. 

It´s also a man who runs away, to live and fight another day