Leopard 2 A6 eruit en vervangen door lichter voertuig?!

Gestart door NationalSniper, 31/03/2007 | 15:00 uur

Balic

Lijkt me een fabeltje. Het is zelfs zo dat er meerdere upgrades voor de Leo2a6 worden ontwikkeld of binnenkort worden aangeschaft. Zo komt er een Airco voor het in de eerste plaats koelen van de elektronische apparatuur in de toren en als tweede voor het comfort van de bemanning  ::)  Er zijn al enkele Battlefield Managment Systems in de omloop (Niet paraat, wel in Amersfoort) en voor de lader word er een compleet nieuw bedienings -en afleespaneel ontworpen. Dit zijn maar enkele van de vele upgrades die in de planning staan, dus wees maar niet bang dat DE slagkracht van de KL er uit gaat.

Wel is het zo dat er wederom flink wordt bezuinigd op Defensie en één van de dingen waar ze op gaan bezuinigen is 'reserve-delen, Leopard2a6' . Dit betekend dus dat er (nog) meer tanks grote defecten zullen krijgen en uiteindelijk rijverboden totdat er weer nieuwe onderdelen beschikbaar zijn.

Mourning

Citaat van: ronjhe op 31/03/2007 | 15:52 uur
Ik denk zelf dat de "hype" om tanks te vervangen door lichtere (wiel)voertuigen inmiddels wel over is. Hoezeer er ook een hele reeks zware wielvoertuigen binnenstromen de komende jaren (naast Stryker, de Boxer en ook Franse VBCI) die de basis kunnen vormen voor ook tank-achtige varianten. Ik verwacht zelf dat men het gewicht van de tank naar beneden zal gaan brengen door de huidige geschutskoepel te vervangen door een overhead-kanon met autolader en een 3 koppige bemanning die niet meer in de toren maar in de romp een plaats vinden.

Dat denk ik inderdaad ook.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: NationalSniper op 31/03/2007 | 15:00 uur
Je weet je het maar nooit met zo'n centrum-linkse regering

Wellicht is het je ontgaan dat de laatste centrum-rechtse regering de grootste defensieslachting sinds tijden heeft aangericht? En dat het in de paarse periode daarvoor de VVD-ers Voorhoeve en De Grave waren die de kaasschaaf op pijnlijke wijze hanteerden?

NationalSniper

Een kennis vertelde me dat hij van iemand binnen de Landmacht had gehoord dat de Leopard 2 er uit zou gaan en vervangen zou worden door een lichter voertuig. Nu lijkt dit me sterk omdat er weinig andere voertuigen zijn met een soortgelijke mate van bescherming (zeker niet bij een licht voertuig). Een Google zoektocht leverde niets op dus ik dacht van laat ik het toch maar even informeren op Defensieforum.

Je weet je het maar nooit met zo'n centrum-linkse regering aangezien de linkse rakkers anti-defensie zijn die het liefst het leger zouden downgraden tot een veredelde politiemacht.

Weet iemand hier iets van?
Ik zie bij de recente aanschaffingen van materieel geen 'verlichting' (wat ik dan bedoel als lichter materieel aanschaffen, niet te verwarren met de term die gebruikt wordt als het over geloof gaat :) ).
De CV-90, Boxer en PZH2000 vallen onder zwaar materieel en correct my if I'm wrong maar zo uit mijn hoofd zijn ze zwaarder dan de voertuigen die ze opvolgen. Alleen het vervangen van de YPR verkenner door de Fennek is een verlichting. Geen van allen kunnen in een C-130, de YPR wel (daar ga ik vanuit aangezien het een variant is van de M113 is en de M113 zonder problemen in een C-130 kan - en zelfs met parachute kan worden gedropt).

De CV90120 vindt ik een interessant project alleen zelfs met extra pantser beschermd die slechts tegen 30mm AP en lichte anti-tank wapens. Voor een voertuig van dat gewicht zeker niet slecht maar vergeleken met de Leopard 2 A6 die 125mm Russisch aankan en meerdere hits van 120mm en ATGMs aankan is het niets. Daarnaast is het 120mm kanon niet zo goed als de L55, het zou me niets verbazen als een L44 beter is. Ook bij IEDs kan een Leopard 2 A6 een stuk meer klappen incasseren.
Een CV90 moet zelfs oppassen voor een bejaarde T-55 terwijl een Leo 2 A6 het moeiteloos van een T-90 of T-80U wint.

Lichter vindt ik prima zolang het maar niet ten koste van bescherming en vuurkracht gaat.
Wat betreft makkelijker uitzenden lijkt het me een beter idee om betere transportvliegtuigen zoals de C-17 aan te schaffen (kan je 75 ton mee vervoeren), dan gaat het niet ten koste van de veiligheid van de militairen.

Het is mogelijk dat hij het niet goed begrepen heeft en dat er gepraat werd over YPR verkenningsversie vervangen door de Fennek.
Of misschien dat degene die hij sprak het had over plannen ver in de toekomst. Dan zou het kunnen kloppen want zelfs de USA zoekt in de opvolger van de Abrams een lichtere tank (echter wel een die dankzij nieuw lichtgewicht pantser en actieve verdedigingssystemen minimaal dezelfde mate van bescherming heeft als de Abrams). Meerdere landen zijn aan het kijken of er tanks ontwikkeld kunnen worden met een lager gewicht maar met eenzelfde of betere mate van bescherming.

In Irak blijkt dat de Abrams en Bradley het goed doen terwijl lichte voertuigen als Humvees door de meest lichte IEDs en RPGs aan stukken worden geschoten zijn de verliezen onder de zware pantsers gering.

De Canadezen wilden de Leopard 1 vervangen door de Stryker 105mm MGS maar zijn er na ervaringen in Afganistan achter dat het een slecht idee is (ja dat had ik ze ook wel kunnen vertellen...) en gaan hun Leopard 1's nu in Afganistan inzetten.
"Mess with the west, die like the rest"

"The western world, love it or leave it"