Vervanging huidige F-16's, deel 3

Gestart door Lex, 17/04/2009 | 15:12 uur

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/04/2009 | 23:01 uur
Wat dan wel past is een blog uit NRC: http://weblogs3.nrc.nl/opklaringen/

Titel: Luchtmacht krijgt altijd zijn zin.
Als jij dit vindt passen prima ;)...ik hou het liever gewoon op de feiten i.p.v. slechts suggestieve opmerkingen of vooroordelen of zoals SPér Van Velzen anti-militarisme. En als het om feiten gaan en hele gewone gebruikelijke procedures bij een competitie en vergelijking en politiek besluitvormingsprocedure...dan blijft het toch verrassend dat Defensie het nodig acht zo (aantoonbaar!!) te manipuleren, feiten te verdraaien, zaken achter te houden of door te drukken, procedures te negeren of naar haar hand probeert te zetten en zelfs allerlei instanties en de Tweede Kamer tegen zich in het harnas jaagt, als de JSF simpelweg het beste toestel is voor Nederland, in de superlatieven die men daarbij gebruikt. Als die constatering zo eenvoudig te maken is, moet dat allemaal toch niet nodig zijn dunkt mij....

Lex

Wat dan wel past is een blog uit NRC: http://weblogs3.nrc.nl/opklaringen/

Titel: Luchtmacht krijgt altijd zijn zin.



Elzenga

Citaat van: dhc op 17/04/2009 | 21:06 uur
Ben je altijd zo goed bezig en dan schrijf je dit:

"Commandant van de Klu"

Volgens mij is de Luitenant-Generaal Jansen "Commandant der Luchtstrijdkrachten"......

Sorry voor de spijkers op laag water....
tja....bekend trucjes om de aandacht van ongewenste feiten af te leiden en de "messenger" in persoon im frage te stellen (De Vries kent de truc ook als spindoctor...wordt veel toegepast in de politiek namelijk ;))...maar goed, ik ga er maar even vanuit dat je deze bekende truc hier niet bewust toepast en dit echt meent. Luitenant-Generaal Jansen "Commandant der Luchtstrijdkrachten" of de KLu....tevreden nu?;) terug naar de feiten dan...

Elzenga

CitaatVakbonden

De vakbonden zijn er ook niet gerust op de baten die de JSF zou brengen.

Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) moet eerst harde afspraken met Lockheed Martin maken over minimaal duizend voltijdbanen voor tien jaar voordat hij een JSF-testtoestel aankoopt, vinden de vakbonden.

Ook moet hij afspraken maken voor het geval een van de Nederlandse luchtvaartbedrijven wordt over genomen door een investeerder uit een land dat Lockheed Martin niet de bouw aan een Amerikaans gevechtsvliegtuig toevertrouwt.

Desnoods moet er een boetebeding komen voor het geval Lockheed orders terugtrekt. De Vries vindt de eis van de vakbond voor de banen onzinnig, zo liet hij vrijdag in een reactie weten.
De Vakbonden beginnen gelukkig ook door te krijgen dat alle "beloften" voor werk en opdrachten in Nederland weinig garanties blijken in te houden. Er mooie dingen worden beloofd maar de Regering blijkbaar ook hier geen harde eisen heeft gesteld, geen zaken zwart op wit op papier heeft staan, net zoals bij het investeringsbedrag van bijna een miljard lijkt het...Nog een reden om even pas op de plaats te maken en deze mijns inziens bewuste poging de JSF-voorkeur even snel door de Kamer te pushen een halt toe te roepen. Om eerst eens even rustig alle zaken nog op een rijtje te zetten en in deze tijd van economische crisis nog eens even goed te bekijken of de keuze voor de JSF nu wel echt in het (strategisch) belang van Nederland is en haar werkgelegenheid.     

Elzenga

Race om JSF nog niet gelopen

DEN HAAG - In de laatste dagen voordat de Tweede Kamer moet beslissen over twee testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35), is de strijd nog in volle gang.

De Kamer wordt overspoeld met informatie. De vakbonden en de Rekenkamer kwamen vrijdag nog met kritische geluiden en de Zweedse producent Saab deed nog eens een ultieme poging om haar gevechtsvliegtuig Gripen Next Generation aan Nederland te slijten.

Saab

Met soms stekelige formuleringen schreef Saab brieven aan het kabinet, de Tweede Kamer, de vliegtuigindustrie en aan de commandant van de luchtmacht.


Daarin benadrukt Saab dat Nederland 85 jachttoestellen kan kopen voor een vast bedrag van bijna 4,8 miljard euro, met daarnaast nog eens 4,8 miljard euro voor de levensduurkosten voor dertig jaar.

Woensdag besluit de Tweede Kamer of zij akkoord gaat met twee JSF-testtoestellen, waarvoor Defensie het contract van het eerste toestel nog deze maand wil ondertekenen.

De Kamer en ook de coalitiepartijen zijn verdeeld. Het CDA is voor, maar de PvdA en de ChristenUnie twijfelen nog steeds. De VVD is ook voorstander maar vrijwel de rest van de oppositie is tegen.

Kosten

Vooral de onzekerheid over de prijs van de JSF, zowel de aanschaf- als de exploitatiekosten, is een heet hangijzer.

Defensie vindt de JSF verreweg het beste toestel voor de toekomst en zal 6,1 miljard euro reserveren om in fases 85 JSF-toestellen te kopen. Daarnaast wordt nog eens bijna 10 miljard euro uitgetrokken om de JSF dertig jaar lang te gebruiken en onderhouden.

Saab gaat ervan uit dat een keuze voor een JSF-testtoestel van de Amerikaanse producent Lockheed Martin de facto een keus is voor de aanschaf van de JSF.

Daarover zou in 2010 een finale beslissing worden genomen. Achter de schermen is er echter overleg binnen de coalitie om dat eventueel uit te stellen tot een volgend kabinet.

In zijn brief aan de Tweede Kamer spreekt Saab 'met kracht' tegen dat bij een keus voor de Gripen minder te verdienen is voor Nederlandse bedrijven dan bij de JSF.

Saab zegt Nederland 100 procent compensatie te garanderen voor het aankoopbedrag door technologische uitwisseling, deelname in de productie en leveranties aan het Gripen-programma.

Vakbonden

De vakbonden zijn er ook niet gerust op de baten die de JSF zou brengen.

Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) moet eerst harde afspraken met Lockheed Martin maken over minimaal duizend voltijdbanen voor tien jaar voordat hij een JSF-testtoestel aankoopt, vinden de vakbonden.

Ook moet hij afspraken maken voor het geval een van de Nederlandse luchtvaartbedrijven wordt over genomen door een investeerder uit een land dat Lockheed Martin niet de bouw aan een Amerikaans gevechtsvliegtuig toevertrouwt.

Desnoods moet er een boetebeding komen voor het geval Lockheed orders terugtrekt. De Vries vindt de eis van de vakbond voor de banen onzinnig, zo liet hij vrijdag in een reactie weten.
http://www.nu.nl/economie/1950514/race-om-jsf-nog-niet-gelopen.html

Elzenga

Citaat van: dhc op 17/04/2009 | 21:06 uur
En je Eurofighter- argument is echt onzin, dat toestel was al bejaard toen de inkt van de ontwerpers-pen nog nat was....
Ja ja...het bekende modder gooi argument....Gek dan toch dat precies dit argument bij de Apache indertijd opeens niet meer gold bij onze vrienden van de Klu. Alles wat nieuw was en net van de tekentafel kwam (Tiger) risicovol was, vol met kinderziekten, veel extra kosten met zich zou meebrengen en dus vooral niet gekocht moest worden. Beter iets dat al vloog en al wat jaren mee ging....en nu opeens draait men de zaak weer rustig om ;).. dus tja ::)...Wie houdt hier nu wie voor de gek ;)....en raar toch dat zoveel landen dan de Eurofighter aanschaffen. Maar goed, dat zijn allemaal Regeringen die het natuurlijk lang niet zo goed voorhebben met de veiligheid van hun militairen dan de heren en dames van de Klu en op Defensie. En dus niet het beste van het beste voor hun mensen kopen. Althans dat is wat je dan feitelijk zegt...Je moet het maar durven beweren ;)... 

Lex

Van Velzen maakt JSF-handboek voor PvdA-ers

SP-Kamerlid Krista van Velzen heeft een handboek gemaakt voor PvdA-ers die twijfelen over de aanschaf van de JSF. In het handboek worden kritische uitspraken van PvdA-ers over de aankoop van de JSF op een rij gezet. Van Velzen: "De SP wil de PvdA een handje helpen bij het maken van de juiste keuze. Mijn advies aan de PvdA-fractie; houd je aan je verkiezingsbelofte!"
Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de aanschaf van de eerste twee JSF-toestellen. In totaal wil de regering er 85 kopen. Dat kost inmiddels al meer dan 6 miljard euro. De fervente vóórstanders van de grootste wapenorder aller tijden zijn in de politiek in de minderheid. Maar dat geldt ook de fervente tegenstanders. De doorslaggevende stem is in handen van de partij die wel veel kritische vragen stelt, maar nog geen duidelijk standpunt heeft: de PvdA.
Eerder was de PvdA wel duidelijk. De Tweede Kamerfractie stemde tegen deelname aan de ontwikkeling van de JSF. Door de val van het Kabinet Kok en de opkomst van de LPF ging Nederlandse deelname toch door. De PvdA bleef tegen. Het verkiezingsprogramma van 2006 was bijzonder helder: 'Nederland stapt uit het JSF project'. De PvdA maakte er zelfs een flitsend verkiezingsfilmpje over.
Nu het erop aan komt is het standpunt van de PvdA echter volstrekt onduidelijk. Van Velzen: "Iedereen wacht tot de PvdA eens de knoop doorhakt. Er wordt gesuggereerd dat het besluit in de achterkamers van de coalitie zal vallen. Het definitieve besluit tot aanschaf zou de PvdA willen uitstellen. Maar in ruil daarvoor zou dan, in plaats van twee testtoestellen, één testtoestel worden aangeschaft. Maar zoals ook coalitiepartner ChristenUnie eerder aangaf: Als je kiest voor een testtoestel, heb je al een definitieve keuze gemaakt."

SP, 17-04-2009

Lex

Kritiek Rekenkamer op evaluatie JSF-vergelijking

DEN HAAG - De Algemene Rekenkamer levert kritiek op de manier waarop de auditdiensten van de ministeries van Defensie en Economische Zaken de vergelijking hebben beoordeeld tussen drie gevechtsvliegtuigen die in de race zijn om de F-16 op te volgen.

De Rekenkamer heeft deze 'observaties' vrijdag in een kritische brief naar buiten gebracht.
De prestaties en andere gegevens over de JSF/F-35, de Advanced F-16 en de Saab Gripen NG werden naast elkaar gelegd door Defensie, TNO en het Nationaal Ruimtevaartlaboratorium (NRL).

Kritiek
RAND Europe moest controleren of dit proces goed was gegaan en de auditdiensten moesten daarna kijken of dit alles op onbevooroordeelde en transparante wijze was gedaan.

Maar volgens de Rekenkamer gaan de auditdiensten niet diep genoeg op enkele belangrijke aspecten in.
Wat de rekenmeesters betreft kon staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) op basis van deze informatie niet de conclusie trekken dat de JSF het beste gevechtsvliegtuig is dat kan voldoen aan de Nederlandse eisen. De Vries is het helemaal niet eens met de kritiek.

© ANP Uitgegeven: 17 april 2009 20:40

Lex

Als we het dan toch hebben over die spijkers, dan moet het zijn: "KLu". ;)

dhc

#4
Ben je altijd zo goed bezig en dan schrijf je dit:

"Commandant van de Klu"

Volgens mij is de Luitenant-Generaal Jansen "Commandant der Luchtstrijdkrachten"......

Sorry voor de spijkers op laag water....

En je Eurofighter- argument is echt onzin, dat toestel was al bejaard toen de inkt van de ontwerpers-pen nog nat was....
never give up!

Elzenga

Ik denk dat de brief van Saab weinig zal uitrichten bij de Commandant van de Klu, de industrie en het Kabinet. Daar is de zaak al duidelijk. Al jaren dus. Misschien dat het in de Tweede Kamer nog iets uitricht. Maar ik heb zo mijn twijfels gezien de druk en alle manipulaties... en daardoor al genomen beslissingen en gedane investeringen (blijkbaar (bewust?) zonder harde garanties).

Ik hoop ergens nog dat Eurofighter ook met zo'n "aanbieding" komt de komende dagen. Dan hebben we immers weer een aanbod van een kandidaat die an sich wel een serieus tegenwicht kan geven aan de JSF en minder makkelijk van tafel kan worden geveegd.

Los hiervan, blijft het voor mij echter voorop staan dat het op dit moment heel erg onverstandig zou zijn om voor de JSF te kiezen, laat staan voor de aanschaf van twee testtoestellen. Daarvoor is er rond het project nog veel te veel onzekerheid. En wordt vroegkoop met welhaast definitieve zekerheid duurkoop at the end. We kunnen best nog 3 a 4 jaar wachten blijkt en daarmee enig besluit over laten aan een volgend Kabinet. Dan weten we veel meer immers. Over de loop van de economische crisis (nog erger dan nu of herstel?) en over wat partners in het project daadwerkelijk doen (en niet alleen hun intenties zoals nu!!). En desnoods kopen we de JSF uiteindelijk van de plank. Daar staan onze investeringen los van immers. Of men moet werkelijk waar de meest beroerde afspraken hebben gemaakt die je maar kunt verzinnen...en het geld gewoon hebben "weggegeven" omdat men toch 100% zeker was dat het de JSF zou worden...dan hebben we genoeg stof voor een Parlementaire enquête wat mij betreft.   

Lex

Saab doet ultieme poging om de Gripen te slijten

DEN HAAG - De Zweedse producent Saab heeft vrijdag een ultieme poging gedaan om de Gripen Next Generation te promoten als opvolger van het huidige gevechtsvliegtuig F-16.

In brieven aan het kabinet, de Tweede Kamer, de industrie en aan de commandant van de luchtmacht benadrukt Saab nog eens dat Nederland 85 jachttoestellen kan kopen voor een bedrag dat helemaal binnen het budget valt, dat Nederland reserveert.

Saab wil 85 Gripens NG leveren voor een vast bedrag van bijna 4,8 miljard euro, met daarnaast nog eens 4,8 miljard euro voor de levensduurkosten voor dertig jaar.

Keuze
De Zweedse onderneming stelt dat een keuze voor een of twee testtoestellen van de Amerikaanse concurrent Joint Strike Fighter (JSF/F-35) de facto een keus is voor de aanschaf van de JSF.

De Tweede Kamer moet woensdag een besluit nemen over de testtoestellen, maar is daar nog verdeeld over. Vooral de onzekerheid over de prijs van de JSF, zowel de aanschaf- als de exploitatiekosten, is een heet hangijzer.

© ANP  Uitgegeven: 17 april 2009 14:55

Lex

#1
Vervolg van JSF Deel 2


Volkel: wacht met besluit JSF

UDEN - De gemeente Uden wil dat de Tweede Kamer wacht met een besluit over de aanschaf van twee testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF) tot meer duidelijk is over het geluid van de nieuwe straaljager. Wethouder René Peerenboom van de gemeente Uden, waar vliegbasis Volkel ligt, heeft dat vrijdag geschreven in een brief aan de leden van de Kamercommissie voor Defensie.
Volgens de wethouder is het onverantwoord om eerder te kiezen, omdat het kan leiden tot een onomkeerbaar proces en mogelijk toename van de geluidsbelasting in de omgeving van Volkel. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium kan begin mei al de gewenste antwoorden verschaffen, maar staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) wil voor 1 mei zijn handtekening zetten voor een testtoestel.
De bewindsman kreeg daar donderdag ook steun voor in de Tweede Kamer waar een poging van de oppositiepartijen SP, GroenLinks, D66 en PVV om het besluit uit te stellen, strandde. Het debat over de gedoodverfde opvolger van de F-16 staat voor volgende week gepland.

Telegraaf, vr 17 apr 2009, 14:30