Militaire ridder Marco Kroon verdachte op politiebureau

Gestart door KapiteinRob, 30/01/2010 | 03:20 uur

irma

Toch geen schadeclaim Marco Kroon tegen staat
AMSTERDAM - Kapitein Marco Kroon dient toch geen claim in tegen de Nederlandse staat.


In een radioprogramma van Omroep Brabant zei Kroon, die in april vorig jaar werd vrijgesproken van cocaïnebezit, zaterdag dat hij een streep wil zetten onder de kwestie.

De advocaat van de militair, Geert-Jan Knoops, zei in juli dat hij een schadevergoeding ging eisen. De bekende militair zou emotioneel flink zijn aangeslagen door zijn vervolging.

Ook wees de raadsman er op dat Kroon in december genoodzaakt was zijn café in Den Bosch te verkopen. Daar zou al zijn spaargeld in hebben gezeten.

Excuses

Kroon laat echter weten dat Knoops die uitspraak zonder overleg met hem had gedaan. "Het was niet mijn idee, maar mijn advocaat en ik kennen elkaar goed en hij weet met wat voor frustratie ik zit." Kroon heeft met zijn raadsman gesproken over de kwestie. "Het is goed zo, we gaan gewoon verder."

De gewenste excuses van justitie heeft hij nooit gehad, aldus Kroon. Helemaal uitsluiten dat hij ooit nog een procedure tegen de staat begint, doet de militair niet. "Ik zeg nooit nooit, maar het is niet mijn intentie."

Onderscheiding

Kroon is de enige actief dienende drager van de hoogste militaire onderscheiding van Nederland, de Militaire Willemsorde. Kort na zijn decoratie in 2009 kwam hij in opspraak vanwege vermeend cocaïnebezit.

Hoewel hij werd vrijgesproken, werd hij wel veroordeeld tot een boete van 750 euro en een voorwaardelijke werkstraf van tachtig uur voor het bezit en verstrekken van stroomstootwapens.

Bron: Nu.nl
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Lex

Citaat van: Ros op 13/07/2012 | 11:07 uur
AMSTERDAM - Kapitein Marco Kroon dient een schadeclaim in tegen de Nederlandse staat.
Dubbel posting?

Ros

AMSTERDAM - Kapitein Marco Kroon dient een schadeclaim in tegen de Nederlandse staat.

De militair had excuses van justitie verwacht na de rechtszaak. Dat hebben zijn advocaten Geert-Jan Knoops en Carry Knoops-Hamburger tegen het Brabants Dagblad gezegd.

Justitie vervolgde kapitein Kroon voor drugsbezit en handel in stroomstootwapens, maar van cocaïnebezit werd hij april vorig jaar vrijgesproken. Omdat het Openbaar Ministerie niet bereid is tot een schadevergoeding, moet hij daarvoor nu naar de rechter, aldus Knoops. Nadere details kon Knoops nog niet geven, ook niet om welk bedrag het gaat.

De advocaten kondigden de stap volgens de krant donderdag aan bij de installatie van Kroon tot compagniecommandant van zo'n 150 pantserinfanteristen in Oirschot.

Kroon kreeg in 2009 de Militaire Willemsorde opgespeld vanwege zijn 'uitzonderlijke daden' in Afghanistan. Hij was de eerste in 55 jaar die de onderscheiding kreeg.

Cocaïne


De militair kwam kort na zijn huldiging in opspraak vanwege vermeend cocaïnebezit. Daarvan werd Kroon vrijgesproken, wel werd hij veroordeeld tot een boete van 750 euro en een voorwaardelijke werkstraf van tachtig uur voor het bezit en verstrekken van stroomstootwapens.

www.nu.nl

KapiteinRob

In dit topic werd ingegaan op het nieuws dat Marco Kroon spreker wordt bij Dirk Scheringa. Ik vind dat niet in dit topic passen en ben daarbij de mening toegedaan dat verder nieuws over betrokkene niet automatisch in dit topic thuishoort. Ik heb derhalve een slot op dit topic gezet. Als iemand nog iets wil posten over het "originele topiconderwerp en/of de directe gevolgen daarvan", kan forumbeheer middels PM verzocht worden het topic te heropenen.

Rob
Forumbeheerder


Marco Kroon spreker bij Dirk Scheringa

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 13/07/2011 | 19:27 uur
Gelijk heeft hij !

???
Verkoop café:
Er was toch niets aan de hand? Dan zou ik gewoon door gegaan zijn.


Richting de media:
Daar heeft hij en zijn de advocaat ook gebruik van gemaakt en nu de "grote en stoer jongen" spelen
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis


Lex

Marco Kroon verkoopt café

DEN BOSCH -  Oorlogsheld Marco Kroon verkoopt zijn café in het centrum van Den Bosch. Het Brabants Dagblad schrijft dat woensdag in een bericht op internet. Volgens de krant geeft de militair prioriteit aan zijn loopbaan in het leger. De drager van de Militaire Willemsorde wilde het bericht zelf woensdag 'bevestigen noch ontkennen'.

,,De media hebben mij anderhalf jaar lang afgeplast. Nu laat ik jullie in het ongewisse", zei hij aan de toog.

Justitie vervolgde Kroon wegens bezit van cocaïne, maar hij werd in april vrijgesproken. De militaire kamer van de rechtbank vond niet bewezen dat hij de drugs voorhanden heeft gehad. De gedecoreerde militair kreeg alleen een boete en voorwaardelijke werkstraf voor het bezit van vier stroomstootwapens.

Het café in Den Bosch had een dubieuze naam toen Kroon het overnam. Kroon heeft gezegd dat hij in zijn café in het verleden zakjes met vermoedelijk drugs heeft gevonden.

Telegraaf,
wo 13 jul 2011, 18:26

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Albert op 03/05/2011 | 10:23 uur
Denk je dat de KPLTDW in de Anja-affaire z'n vervolgplaatsing heeft mogen uitzoeken?

De KPLTDW heeft per 1 mei afscheid genomen van de Koninklijke Marine, hij heeft een burgerbaan gezocht zonder bemiddeling van defensie.

Heel veel succes!

Albert

Denk je dat de KPLTDW in de Anja-affaire z'n vervolgplaatsing heeft mogen uitzoeken?

De KPLTDW heeft per 1 mei afscheid genomen van de Koninklijke Marine, hij heeft een burgerbaan gezocht zonder bemiddeling van defensie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 02/05/2011 | 22:58 uur
Citaat van: jurrienvisser op 02/05/2011 | 22:52 uur
Dat wordt zorgen voor een MWO

Ik denk niet dat ik ooit in een soortgelijke positie las Prins Bernard kom: als niet geoliede gevechtsmachine toch zo'n apparaat omgehangen krijgen.   :devil:

Citaat van: jurrienvisser op 02/05/2011 | 22:52 uur
Dan mag jij het ook!

Tuurlijk......  ;)

Natuurlijk wel.... ook verkrijgbaar voor onvermoeibare en heldhaftige schrijvers.  ;D

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 02/05/2011 | 22:52 uur
Dat wordt zorgen voor een MWO

Ik denk niet dat ik ooit in een soortgelijke positie las Prins Bernard kom: als niet geoliede gevechtsmachine toch zo'n apparaat omgehangen krijgen.   :devil:

Citaat van: jurrienvisser op 02/05/2011 | 22:52 uur
Dan mag jij het ook!

Tuurlijk......  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#416
Citaat van: Kapitein Rob op 02/05/2011 | 21:58 uur
Ik moet zeggen dat mijn broek afzakt te lezen dat defensie "met Kroon om de tafel gaat zitten" betreffende zijn toekomstplaatsing. Ik zit nu 30 jaar bij defensie en met mij is er NOG NOOIT om de tafel gezeten om mijn toekomst in zijn geheel of zelfs maar een plaatsing te bespreken en over mijn wensen te praten. Zoals ik onlangs mijn nieuwe plaatsing te horen heb gekregen en dat "take it or leave it" was. En dat laatste mag je, gezien de aanstaande ontslagronde, zelf invullen qua betekenis!

Dat wordt zorgen voor een MWO

Dan mag jij het ook!

Elzenga

Het lijkt me, dat het niet zou deugen als Marco Kroon een functie krijgt die hij gezien zijn prestaties, opleidingsniveau en ervaring normaal niet zou hebben kunnen krijgen. Is dit wel het geval maar houdt men wat meer rekening met zijn wens om commandant te worden van een bij missies in te zetten eenheid, dan vind ik daar persoonlijk niets mis mee. Dat voordeel had hij denk ik ook gehad als hij alleen de MWO had gekregen en er geen rechtszaak tegen hem was geweest.

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 02/05/2011 | 22:07 uur
Zijn jullie ook door dezelfde shit gegaan als Marco?
Zijn jullie ook een jaar lang onterecht door de media voor alles en rotte vis uitgemaakt? Alleen maar omdat de Defensie organisatie je tot levend PR medium heeft gebombardeerd? (oh nee, militaire PR heet op dit forum altijd 'mindef-propaganda'...)
Vinden jullie dat je je eigen situatie mag vergelijken met die van Marco?

Nee.
Nee.
Ja, voor zover het om functietoewijzing gaat.

Oftewel, we gaan een brug te ver als we externe zaken in het functietoewijzingproces gaan inbrengen als "compensatie" voor de eventueel geleden schade. Denk je dat de KPLTDW in de Anja-affaire z'n vervolgplaatsing heeft mogen uitzoeken? En zelfs Eric O. is niet meteen adjudant geworden na zijn vrijspraak.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/05/2011 | 21:58 uur
Ik moet zeggen dat mijn broek afzakt te lezen dat defensie "met Kroon om de tafel gaat zitten" betreffende zijn toekomstplaatsing. Ik zit nu 30 jaar bij defensie en met mij is er NOG NOOIT om de tafel gezeten om mijn toekomst in zijn geheel of zelfs maar een plaatsing te bespreken en over mijn wensen te praten. Zoals ik onlangs mijn nieuwe plaatsing te horen heb gekregen en dat "take it or leave it" was. En dat laatste mag je, gezien de aanstaande ontslagronde, zelf invullen qua betekenis!
Als jij de MWO had gekregen zou je ook anders zijn behandeld binnen Defensie. Zo werkt dat nu eenmaal. En niet alleen bij Defensie maar overal waar mensen in positieve zin opvallen qua prestaties e.d. Dus misschien had je toch een ander vak binnen Defensie moeten leren :devil:...of als je nog kans maakt op uitzending naar Kunduz...daar iets heldhaftigs gaan doen 8) Hillen "redden" als die op bezoek komt?! of Sap?!