Militaire ridder Marco Kroon verdachte op politiebureau

Gestart door KapiteinRob, 30/01/2010 | 03:20 uur

Cigarz

Zijn jullie ook door dezelfde shit gegaan als Marco?
Zijn jullie ook een jaar lang onterecht door de media voor alles en rotte vis uitgemaakt? Alleen maar omdat de Defensie organisatie je tot levend PR medium heeft gebombardeerd? (oh nee, militaire PR heet op dit forum altijd 'mindef-propaganda'...)
Vinden jullie dat je je eigen situatie mag vergelijken met die van Marco?

KapiteinRob

Ik moet zeggen dat mijn broek afzakt te lezen dat defensie "met Kroon om de tafel gaat zitten" betreffende zijn toekomstplaatsing. Ik zit nu 30 jaar bij defensie en met mij is er NOG NOOIT om de tafel gezeten om mijn toekomst in zijn geheel of zelfs maar een plaatsing te bespreken en over mijn wensen te praten. Zoals ik onlangs mijn nieuwe plaatsing te horen heb gekregen en dat "take it or leave it" was. En dat laatste mag je, gezien de aanstaande ontslagronde, zelf invullen qua betekenis!

onderofficier

Citaat van: Telegraaflink=topic=18146.msg226650#msg226650 date=1304349564
De advocaat verwacht dat Defensie nu snel met zijn cliënt om tafel gaat. ,,Hij heeft gewacht met solliciteren totdat zijn strafzaak was afgelopen. Marco hoopt nog een keer als commandant op missie te gaan", aldus Knoops. Defensie bevestigt spoedig met Kroon te zullen spreken over de wensen en de mogelijkheden op dit moment, zoals dat met iedere militair gebeurt. Militairen veranderen meestal rond de drie jaar van functie. Kroon was de afgelopen periode niet geschorst maar vervulde een administratieve functie.

De loopbaanbegeleider heeft geen tijd voor mij.......wacht al een tijdje op een afspraak.
Mijn functie-tijd is ook bijna voorbij..                 O, nu ben ik zeker jaloers................    ;)

Volgens mij zijn er niet zo veel mogelijkheden op dit moment....en er was toch iets met 9 mei en die lui zouden toch als eerst aan de beurt komen?     8)

Ik had altijd gedacht dat als een militair die van drugsgebruik / bezit verdacht werd op non-actief werd gesteld,  verkeerd gedacht dus.   Mijn fout.,
Gelukkig weet ik nu beter.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Defensie: alle opties open voor Kroon

DEN HAAG/ARNHEM -  Defensie gaat binnenkort met kapitein Marco Kroon overleggen over zijn toekomstige functie bij de krijgsmacht nu er een einde is gekomen aan de rechtszaak tegen hem. Alle opties zijn daarbij open. Dat zei een woordvoerder van het ministerie van Defensie maandag in een reactie op het besluit van het Openbaar Ministerie om geen hoger beroep aan te tekenen in zaak tegen Kroon.

Kroon werd op 22 april vrijgesproken van het bezit van cocaïne en MDMA.

De militaire kamer van de rechtbank in Arnhem vond niet bewezen dat de drager van de Militaire Willemsorde de drugs voorhanden heeft gehad. Wel werd Kroon veroordeeld tot een boete van 750 euro en een voorwaardelijke werkstraf voor het bezit van vier stroomstootwapens, waarvan hij er drie heeft doorgeleverd.

Willemsorde

,,Na grondige bestudering van het vonnis van de rechtbank Arnhem is het Openbaar Ministerie van mening dat het gerechtshof (naar alle waarschijnlijkheid) niet tot een ander oordeel zal komen", aldus het OM maandag. Een veroordeling wegens drugsbezit had Kroon zijn baan bij Defensie kunnen kosten, omdat daar een zerotolerancebeleid geldt. Ook het behoud van de Willemsorde, die hij kreeg voor zijn heldhaftige optreden tijdens een missie in Afghanistan, had dan ter discussie kunnen staan. Kroon heeft altijd ontkend drugs te hebben gebruikt. Defensie is blij dat voor de kapitein een eind is gekomen aan een periode van onzekerheid, zei de woordvoerder.

Volgens zijn advocaat Geert-Jan Knoops reageerde Kroon maandag 'ingetogen' toen hij hem informeerde dat justitie de vrijspraak voor het bezit van drugs niet meer gaat aanvechten. ,,Wij waarderen het dat het OM deze beslissing voor dodenherdenking heeft genomen", zei Knoops. ,,Nu staat hij toch anders bij de koningin tijdens de herdenking."

Administratieve functie

De advocaat verwacht dat Defensie nu snel met zijn cliënt om tafel gaat. ,,Hij heeft gewacht met solliciteren totdat zijn strafzaak was afgelopen. Marco hoopt nog een keer als commandant op missie te gaan", aldus Knoops. Defensie bevestigt spoedig met Kroon te zullen spreken over de wensen en de mogelijkheden op dit moment, zoals dat met iedere militair gebeurt. Militairen veranderen meestal rond de drie jaar van functie. Kroon was de afgelopen periode niet geschorst maar vervulde een administratieve functie.

Telegraaf,
ma 02 mei 2011, 16:13

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nu maar hopen dat het OM niet gaat zoeken naar een nieuw militair slachtoffer. (je hebt nu eenmaal ego-tjes)

Ik ben blij dat dit onderwerp als geloten beschouwd kan worden.

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

OM niet in hoger beroep tegen Kroon

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie gaat niet in hoger beroep in de zaak Marco Kroon. Dat maakte justitie maandag bekend. De militair werd op 22 april vrijgesproken van het bezit van cocaïne en MDMA.

De militaire kamer van de rechtbank in Arnhem achtte niet bewezen dat de drager van de Militaire Willemsorde de drugs voorhanden heeft gehad.

Wel werd Kroon veroordeeld tot een boete van 750 euro en een voorwaardelijke werkstraf voor het bezit van vier stroomstootwapens, waarvan hij er drie heeft doorgeleverd.

''Na grondige bestudering van het vonnis van de rechtbank Arnhem is het Openbaar Ministerie van mening dat het gerechtshof (naar alle waarschijnlijkheid) niet tot een ander oordeel zal komen'', aldus het OM.

Een veroordeling wegens drugsbezit had Kroon zijn baan bij Defensie kunnen kosten, omdat daar een zerotolerancebeleid geldt. Ook het behoud van de Willemsorde, die hij kreeg voor zijn heldhaftige optreden tijdens een missie in Afghanistan, zou dan mogelijk ter discussie zijn gekomen.

© ANP/NU.nl 
Uitgegeven: 2 mei 2011 11:31
Laatst gewijzigd: 2 mei 2011 11:42

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 27/04/2011 | 21:50 uur
Citaat van: Elzenga op 27/04/2011 | 21:44 uur
(misschien is dit te achterhalen..of komt de media hier nog mee).
(Misschien moet je dat wel laten rusten)
Als het aan mij ligt wel ja...vooruitkijken..verder..

SMI de Boer

Citaat van: Elzenga op 27/04/2011 | 21:44 uur
(misschien is dit te achterhalen..of komt de media hier nog mee).

(Misschien moet je dat wel laten rusten)
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 27/04/2011 | 01:09 uur
Dus nu weten we nog niet of defensie Knoops (mede) heeft betaald. Ik mag hopen dat dit niet zo is, omdat Jan Soldaat (voor zover ik weet) ook geen dure topadvocaat in kan huren omdat defensie de portemonnaie trekt. Waarbij ik aanteken dat het ook zo kan zijn dat Kroon de dure advocaat zelf heeft betaald of dat fondsen hiervoor buiten defensie om beschikbaar zijn gekomen. Of dat Knoops het voor niets heeft gedaan......
Ik kreeg de indruk dat Defensie die kosten van Knoops heeft betaald (of in ieder geval aangevuld). Al kan ik me voorstellen dat Knoops zijn tarief ook wat heeft aangepast gezien zijn verbondenheid met defensie. Ik denk dit ook, omdat Knoops mijns inziens liet doorschemeren dat het toch ergens een prestige kwestie was allemaal...het OM aan wilde tonen, dat het zonder aanzien des persoons, dus ook een drager van de Willemsorde, voor het gerecht daagt indien daar aanleiding voor gezien wordt. Hoewel ik me kan voorstellen dat Defensie die boodschap ook wil uitdragen (al vermoed ik zo dat hierover ook "kampen" bestaan binnen defensie zelf) en deze ergens ook wenselijk is...kan ik me goed voorstellen, dat men bij defensie ergens ook verbolgen was, dat het OM zo haar feestje rond haar held besmeurde...en men dus ook om die reden de proceskosten (deels) heeft betaald.

(misschien is dit te achterhalen..of komt de media hier nog mee).

SMI de Boer

Citaat van: Kapitein Rob op 27/04/2011 | 12:56 uur
Citaat van: SMI de Boer op 27/04/2011 | 06:08 uur
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het iig niet gebruikelijk is dat defensie voor sinterklaas speelt. maarja, de tijden zijn verandert

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het wel degelijk voorkomt dat defensie voor sinterklaas speelt. Maarja, wel selectief.....
Ik denk zelfs dat jij sinterklaas van heel dichtbij meemaakt?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

HAskHGP9

Citaat van: Tanker op 27/04/2011 | 14:57 uur
Wat hebben 2 anonieme zakenlieden te doen met een een militair die verdacht wordt van drugsbezit / drugshandel ?

Misschien 2 oud CDO's die goed in de slappe was zitten ?

Je kan van alles verzinnen natuurlijk. Twee oud-mariniers (dienstmakkers van Knoops), twee oud-commando's, twee onbaatzuchtige wereldverbeteraars die iets voor Kroon willen betekenen, ga zo maar door...

SMI de Boer

Citaat van: Tanker op 27/04/2011 | 14:57 uur
Wat hebben 2 anonieme zakenlieden te doen met een een militair die verdacht wordt van drugsbezit / drugshandel ?

Misschien 2 oud CDO's die goed in de slappe was zitten ?
Dat kan. Het is zeker niet ongebruikelijk dat de collega's elkaar steunen. Er is -net als bij de Infantrie iig- een cultuurtje dat je mekaar steunt en helpt als de een het wat moeilijker heeft dan de ander. En als dat financieel is en er is toevallig een draagkrachtige in de buurt wordt daar ook niet moeilijk over gedaan. Schuld onder mekaar heb je trouwens eigenlijk nooit, wel respect. Ik denk dat jij ook nog wel weet dat als je met ze tienen een biertje gaat kopen en er heeft er één geen centen dat-ie net zo dronken thuiskomt als de rest en dat daar never een woord over gerept wordt
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Tanker

Wat hebben 2 anonieme zakenlieden te doen met een een militair die verdacht wordt van drugsbezit / drugshandel ?

Misschien 2 oud CDO's die goed in de slappe was zitten ?

KapiteinRob

Citaat van: Hans87 op 27/04/2011 | 13:10 uur
Heeft defensie niet standaard iets van een rechtsbijstandverzekering voor de medewerkers?

Nee.