Vervanging huidige F-16's, deel 4

Gestart door Lex, 15/09/2010 | 12:52 uur

Lex


Reinier

Zoals Jurrien al aangeeft, is een moeilijke keuze.

Mocht de JSF voor ons niet door gaan, denk ik dat de F18 een goede keuze maakt om 2 redenen:
1. Amerikaans spul, onze luchtmacht is daar gek op en krijgen al jeuk bij de gedachten dat er straks Frans spul in hangars staat.
2. Belangrijkere reden. De JSF cancelen zal de Amerikanen niet blij maken, waarschijnlijk zullen ze gaan dreigen met sancties, boetes, etc etc. Ter compensatie zouden we dan de F18 kunnen kopen....

Dit trucje hebben wij de Belgen ook geflikt.
België wilde, samen met Luxemburg (hoe verzin je het), ook een LPD a la RDAM kopen bij de Schelde. Echter, door te kort aan geld en ambitie werd dit gecanceld (komt bekend voor). Nederland heeft toen gedreigd met een schade claim en het niet uitbaggeren van de Schelde. De Belgen konden dit voorkomen door 2 M-fregatten over te nemen....Rest van de geschiedenis kennen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/02/2011 | 20:17 uur
Citaat van: IPA op 09/02/2011 | 19:28 uur
Maar de EF is totaal ongeschikt. Dat ding is niet normaal duur. Kunnen we misschien nog beter naar de Rafele kijken :silent:.

Frans spul daar heb je niets aan

Ook Saab is geen Volvo...  :big-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Er is vanuit mijn optiek helemaal niets mis met een Rafale zeker de F3 lijkt mij een meer dan capabele kist met ook nog een uitermate fraaie vormgeving.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zoals Elzenga al stelde... bezuinigingen zijn absoluut geen nootzaak maar een wel heel gemakkelijke keuze.

Welke vervanger er voor de F16 ook komt, het heeft gevolgen voor de Klu en de krijgsmacht.

De Saab is dan relatief goedkoop in aanschaf en gebruik, de C/D variant is morgen te leveren maar gaat niet langer mee dan 20 jaar,  de NG vliegt pas rond 2018 (als ze hier mee doorgaan)

De F16E bewandeld dezelfde weg als de Gripen NG als hier niet snel orders gescoord worden, daarnaast is 80 jaar het zelfde modelletje geen feest voor de spotters en zet LM zijn kaarten op de F35

De Rafale is prijzig in aanschaf ook in gebruik, nog maar niet te spreken over de cursussen Frans die gegeven en gevolgd moeten worden.
Maar... deze kist wordt (ook zonder internationale orders) nog 8 jaar geproduceerd en kwam als 2e uit de originele (NL) competitie

De EF is net als de Rafale alles behalve goedkoop in aanschaf en gebruik maar heeft absoluut potentieel voor de komende 30 jaar en zijn per direct leverbaar en biedt mogelijkheden voor verdergaande samenwerking met ons omringende landen.

De JSF... nu nog een heel kostbaar met zeer beperkte capciteiten maar wel een kist waar de komende 40 jaar door divese luchtmachten in geinvesteerd zal worden waarbij er (zonder bron) vage geruchten zijn dat men de wens heeft geuit om op termijn (??) een luchtoverwichtsvariant te (her)ontwerpen. (ik moet het nog zien)

De F18E heeft nu nog te veel beperkingen maar ook hier wordt dapper gewerkt aan een verbeterde versie met een grote bereik en meer vermogen maar is relatief duur in gebruik maar daar in tegen gunstig geprijst in aanschaf.

De F15SE is na het zich laat aanzien goedkoper dan de Rafale, EF en JSF maar kent dan weer de beperking dat we de enige in Europa zijn met deze kist en is daarnaast kostbaar in onderhoud en gebruik al spreek hier wel in het voordeel dat het een kist is met bewezen capaciteiten..

Kort om... ik weet het ook niet meer.... de beste papieren liggen nu nog bij de F35 maar als ik het een beetje volg dan zou de "wildecard" zo maar eens bij de EF kunnen komen te liggen omdat de buurlanden, met name Engeland en Duitskland, "ons" met een attractieve overname prijs  weten te verleiden in deze "bange" economische tijden.

Ace1

Citaat van: IPA op 09/02/2011 | 19:28 uur
Maar de EF is totaal ongeschikt. Dat ding is niet normaal duur. Kunnen we misschien nog beter naar de Rafele kijken :silent:.

Frans spul daar heb je niets aan

Elzenga

#1412
Citaat van: IPA op 09/02/2011 | 19:28 uur
Maar de EF is totaal ongeschikt. Dat ding is niet normaal duur. Kunnen we misschien nog beter naar de Rafele kijken :silent:.
Het is wel een toestel dat door menig buurland en bondgenoot daadwerkelijk wordt ingevoerd en gevlogen. Maar inderdaad....het is niet goedkoop (zij het niet zo duur als de F-35)....en met twee motoren ook onderhoudstechnisch een flinke kluif.... dus zou het mooier zijn als de Gripen NG met EJ200 motor (variant) EU-breed zou worden ingevoerd als meer betaalbaar toestel naast de EF. Want we moeten ook het belang van kwantiteit niet uit het oog verliezen. Zeker als er een nieuwe koude oorlog elders in de wereld ontstaat en show of force belangrijk zal zijn.

Reinier

Citaat van: Harald op 09/02/2011 | 15:59 uur
Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 12:44 uur
Citaat van: Harald op 09/02/2011 | 12:20 uur
Dat het keuze-moment doorgeschoven is naar het volgende kabinet, dat klopt, maar .....
Waar het mij omging is ; als er in maart een motie komt van een oppositie-partij voor het herzien van de keuze voor de F-16 opvolger, dus een nieuw vergelijk, deze motie dus waarschijnlijk kan rekenen op een meerderheid.
De PVV blijft sterk van invloed op de uitkomst, als de PVV de rug recht houdt en blijft bij dat ze geen JSF willen, dan zijn ze voor een hernieuwd onderzoek.
Als je overtuigd bent van het feit dat de JSF de beste keuze is (CDA/ VVD) dan hoef je niet bang te zijn voor een dergelijk onderzoek, want daaruit zou moeten blijken dat de JSF de juiste keuze is.....
Zou een extra bevestiging kunnen zijn voor hun 'juiste' inzicht.....

Maar goed zoals altijd met dit soort onderzoeken, ga je eerst vast stellen wat je wilt hebben. In dit geval de JSF, Dan ga je eisen opstellen waar jouw keuze uit beste mee uit de bus komt. Vervolgens doe je het onderzoek en tot je grote verbazing, komt jouw keuze (JSF) als beste uit het onderzoek naar voren.....

Het (politieke) leven is soms zo simpel.....

ALS  :hrmph: het zo simpel is, dan verdoen wij onze tijd hier en dan kan er een slotje op deze topic.  :dead:

Maar ik ben deze menig niet toegedaan, ...moeten we gaan zitten, stil zijn en afwachten wat er gaat gebeuren....
Nee, dacht het niet.
Dus ik kan hieruit concluderen dat Harald zeer actief is in de politiek? En dan met name in de Tweede Kamer?
Of Harald werkt voor Saab of Eurofighter GmbH?
;)
Nee serieus, allemaal leuk en aardig om met andere 'defensie liefhebbers' op dit forum te bomen over diverse onderwerpen, maar ik heb toch echt niet de illusie dat ik iets kan veranderen aan het aankoop/ afstoot beleid van het ministerie van Defensie. Was het maar waar......


Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 09/02/2011 | 17:03 uur
'PvdA ging in 2007 akkoord met aanschaf JSF'
woensdag 9 februari 2011 12:36

De PvdA presenteert zich als fel tegenstander van de Joint Strike Fighter (JSF), maar vier jaar geleden was de partij volledig akkoord met de aanschaf van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig, zo blijkt uit WikiLeaks-documenten.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/288907/PvdA-ging-in-2007-akkoord-met-aanschaf-JSF.htm
Grappig....al maakte dit ook onderdeel uit van de afspraken met de coalitiepartner..de VVD....en die was zeer pro-JSF. Maar goed...beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald in deze. Dogmatisch pro-JSF blijven ten koste van je krijgsmacht lijkt me heel wat afkeurenswaardiger. Maar daar hoor je de PVV en ook Elsevier niet over...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1409
Citaat van: IPA op 09/02/2011 | 19:28 uur
Maar de EF is totaal ongeschikt. Dat ding is niet normaal duur. Kunnen we misschien nog beter naar de Rafele kijken :silent:.

Bij mijn beste weten is de Rafale de meest kostbare van het hele stel.

* maar wel een mooie en capabele kist.

IPA NG

Maar de EF is totaal ongeschikt. Dat ding is niet normaal duur. Kunnen we misschien nog beter naar de Rafele kijken :silent:.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 09/02/2011 | 19:20 uur

De linkse achterban is immers van mening dat wij hier in Europa en in het bijzonder hier in Nederland nooit meer in een conflict situatie terrecht zulllen komen.

Als de F35 het niet gaat redden (lijkt me nu nog sterk) en er wordt voor een alternatief gekozen, weet dan één ding zeker: de linkse partijen schreeuwen dan weer moord en brand... want het gaat niet om het geld, het gaat niet om het type... het gaat om de achterban te behagen!
Linkse achterban vind ik een beetje te algemeen, net of die groep allemaal het zelfde over defensie. Onder VVD bewind heeft men nooit bezuinigd?

Vraagje: Wat als de JSF niet op tijd af is?
[/quote]

Dan rest uitsluitend de EF

Ace1

Navy Test Pilot Completes First F-35B Flight

AIR FORCE NEWS — BY US NAVY ON FEBRUARY 7, 2011 4:49 AM

After a series of extensive ground and simulator training events, Lt. Cmdr. Eric "Magic" Buus completed the first flight by a U.S. Navy test pilot of an F-35B STOVL variant Joint Strike Fighter Feb. 3.
"The flight was very enjoyable and went off without a hitch," Buus said. "I'm very blessed to be on this program, and it's a testament to the designers and engineers that this airplane flies so well. I'm looking
forward to getting a few more hours, helping the team knock out test points, and delivering this airplane to the warfighters. I think the fleet is going
to love this airplane."

"This is a great milestone for the Navy and naval aviation," said Vice Adm. David Architzel, commander, Naval Air Systems Command. "Having Navy test pilots flying the future of the fleet is a testament to the unique skill set provided by our test pilot school here at Pax River."
"Technology has come a long way, and our test pilots today are doing a great job getting the technology and capability out to the front lines," he continued.

The F-35B flight control and pilot interface is designed to reduce workload through automation and integration, allowing the pilot to focus on warfighting.
For new Navy and Marine Corps test pilots at Naval Air Station Patuxent River, advanced flight simulators provide test pilots the ability to complete their first F-35 flights solo, a first for naval aviation, and will be the model for F-35 pilot training for the fleet.

The F-35B Lightning II Joint Strike Fighter program is in the system design and development phase, focusing on delivering three different, new aircraft variants to the U.S. Marine Corps, Navy and Air Force. The Marine Corps and Navy variants represent the first fighter aircraft with stealth capabilities.

http://www.defencetalk.com/navy-test-pilot-completes-first-f-35b-flight-31837/

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 09/02/2011 | 09:20 uur
AERO INDIA: Eurofighter reveals offer to produce navalised Typhoon
By Craig Hoyle

http://www.flightglobal.com/articles/2011/02/09/352925/aero-india-eurofighter-reveals-offer-to-produce-navalised.html
foto's.... http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?193889-Eurofighter-reveals-offer-to-produce-navalised-Typhoon

Hoewel het op het bewuste forum wordt afgedaan vind ik deze stap van Eurofighter toch opvallend en vraag ik me serieus af of de Britten hier geen dobbertje uitgooien...mocht India meedoen met de ontwikkeling van een navalised Typhoon dan zouden de Britten die mogelijk ook kunnen aanschaffen dan ipv de F-35C. Welke laatste tegenvalt qua prestaties, afleverdatum en vooral qua kosten. Een navalised Typhoon komt niet alleen de eigen industrie ten goede...het leidt bovendien tot volledige standaardisatie op de Typhoon.

Alleen zie ik niet waarom de Indiërs een navalised Typhoon willen als op hun carriers de Mig-29K de basis jager wordt.

Spannende tijden ;)...Mochten de Indiërs en ook Britten deze optie kiezen en de Gripen inderdaad overal bot vangen...dan lijkt me de keuze voor Nederland ook een heel stuk duidelijker...de EF. De Gripen en zijn navalised variant zouden voor zowel de Britten als Indiërs een goedkoper alternatief zijn.

bergd


De linkse achterban is immers van mening dat wij hier in Europa en in het bijzonder hier in Nederland nooit meer in een conflict situatie terrecht zulllen komen.

Als de F35 het niet gaat redden (lijkt me nu nog sterk) en er wordt voor een alternatief gekozen, weet dan één ding zeker: de linkse partijen schreeuwen dan weer moord en brand... want het gaat niet om het geld, het gaat niet om het type... het gaat om de achterban te behagen!
[/quote]
Linkse achterban vind ik een beetje te algemeen, net of die groep allemaal het zelfde over defensie. Onder VVD bewind heeft men nooit bezuinigd?

Vraagje: Wat als de JSF niet op tijd af is?