Vervanging huidige F-16's, deel 4

Gestart door Lex, 15/09/2010 | 12:52 uur

KapiteinRob

Een deel van het probleem is natuurlijk dat Nederland natuurlijk weer meer wilde dan alleen een vliegtuig kopen. Er moest zonodig belastinggeld worden gestoken in de ontwikkelingsfase, want er moest natuurlijk (terug)verdiend worden. Alles voor de centjes, nietwaar? En niet meedoen gaat ongetwijfeld betekenen dat je kunt fluiten naar die mogelijkheid die bijna 1 mijard euro nog terug te verdienen, toch? Iets met Boontje en het loontje?

Reinier

Citaat van: Harald op 15/09/2010 | 14:52 uur
ok, met de wetenschap van toen hebben ze voor de JSF gekozen. Dat is denk ik op dat moment ook de beste keuze geweest, maar ..........
met de wetenschap van nu (budget problemen, grote prijsverhogingen, gewichttoenames, testproblemen enzo., zouden de piloten nu ook nog voor de JSF kiezen ??
een vraag waarop je officieel nooit geen antwoord op zult krijgen, want anders is het zwaar gezichtsverlies.
Nee, alleen de politiek kan het keuzeproces keren. Hopelijk wordt er een pas op de plaats gemaakt en een nieuw keuzelijst gemaakt.     
Ben het helemaal met je eens. Eind jaren '90 toen de eerste verkenningen werden gedaan voor vervanging van de F16's was de JSF een goede keuze voor het geld dat ze toen dachten dat 1 vliegtuig ging kosten. Nu is de prijs met 60% (?) gestegen, de overheidsfinanciën staan er minder florissant voor dan toen. We zijn nu zo'n 15 jaar verder, is het niet tijd om de conclusie van toen te herzien?

De Fransen en de Britten (grootste bondgenoot van de VS) vliegen ook niet met Amerikaans spul en ook zij kunnen volledig mee doen. Ook de Britten twijfelen over de JSF (en aantallen). Niet omdat ze twijfels hebben over de kwaliteit, maar vanwege de prijs.

Heeft Rutte al niet min of meer gezegd dat de aanschaf van de JSF met 4 jaar wordt uitgesteld? Ofwel komende kabinet gaat ook niet over tot aanschaf?  

KapiteinRob

Citaat van: Harald op 15/09/2010 | 14:52 uur
met de wetenschap van nu (budget problemen, grote prijsverhogingen, gewichttoenames, testproblemen enzo., zouden de piloten nu ook nog voor de JSF kiezen ??

een vraag waarop je officieel nooit geen antwoord op zult krijgen, want anders is het zwaar gezichtsverlies.

Ik denk een antwoord voor je te hebben. Ik spreek in de paarse plaatsing waar ik zit af en toe wel eens een piloot en een paar maanden geleden zelfs anderhalf uur lang. Bij laatstgenoemde gelegenheid heb ik natuurlijk mijn kans gepakt om te vragen naar zijn voorkeur. Nou, dat is simpel: de JSF. En volgens hem, en die indruk had ik al opgedaan bij sommigen van zijn collega's, delen al zijn collega's deze voorkeur. Ik heb zelfs nog advocaat van de duivel gespeeld en allerhande argumenten om niet voor de JSF te kiezen (genoeg voedingsbodem op ons forum) aangekaart, maar hij was heel stellig. De JSF is voor een piloot (in ieder geval KLu-piloot) top of the bill. Hij wist me te vertellen dat de Gripen niet eens in de schaduw kan staan van de JSF.

Dus ik denk te mogen stellen dat ook nu "de KLu-piloot" voor de JSF zal kiezen. Tenzij je natuurlijk een individu tegenkomt die de randvoorwaarden belangrijker vindt dan het vliegen zelf.  ;) Dus de KLu gaat echt niet om. Dat kun je aan meerdere zaken aflezen, onder meer al de materiele en personele effort die de KLu al jaren steekt in de JSF en wat men niet doet in relatie tot andere "kandidaten". Maar dat hangt men natuurlijk niet aan de grote klok.......

Harald

ok, met de wetenschap van toen hebben ze voor de JSF gekozen. Dat is denk ik op dat moment ook de beste keuze geweest, maar ..........

met de wetenschap van nu (budget problemen, grote prijsverhogingen, gewichttoenames, testproblemen enzo., zouden de piloten nu ook nog voor de JSF kiezen ??

een vraag waarop je officieel nooit geen antwoord op zult krijgen, want anders is het zwaar gezichtsverlies.

Nee, alleen de politiek kan het keuzeproces keren. Hopelijk wordt er een pas op de plaats gemaakt en een nieuw keuzelijst gemaakt.     
 

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 15/09/2010 | 13:58 uur
En ik snap nog steeds niet waarom de Luchtmacht dit wilt.

Omdat de KLu-piloten hebben aangegeven wat zij het meest geschikte gevechtsvliegtuig vinden. Ik vind dat zij daar het volste recht in hebben, want zij moeten de klus klaren. En zolang we er de centen voor hadden (of dachten te hebben) was ik de mening toegedaan dat de KLu derhalve de JSF moest krijgen. Gezien de precaire financiele situatie in ons land in het algemeen en bij defensie in het bijzonder, alsmede de opstelling van Den Haag dat we in ons land de komende decennia veilig wonen en rustig kunnen slapen, vind ik dat de financien momenteel belangrijker zijn dan de wens de van de KLu en dat er dus een goedkoper alternatief gezocht en gekocht wordt, dat voldoende capaciteiten bezit om de blijkbaar als enige nog nodig geachte taak (bescherming van grondtroepen op safari) uit te kunnen voeren. Nou, dat hoeft niet met een van de de duurste straaljagers ooit.......

IPA NG

@Reinier.

Ik ben het met je eens. Maar ik denk dat ze onze (kleine en ombelangrijke) industrie ook hadden kunnen steunen door ze mee te laten doen aan de bouw van een ander toestel. Daar hadden ze misschien wel veel meer aan gehad met het oog op ToT.

Ik ben erg juist bang voor dat de F-35 een slecht toestel zal worden. Voor A2A moet je vertrouwen op BVR want hij is veel te log om een goede dogfighter. En wat zijn de geweldige voordelen? LO eigenschappen? Maar die zijn juist enorm onderhoudsintensief met als gevolg exorbitante kosten en weinig vlieguren. En dat laaste is het belangrijkst.

En ik snap nog steeds niet waarom de Luchtmacht dit wilt. Veel minder toestellen en dus misschien ook wel een vliegbasis minder. Amerika fetish oid?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

CitaatCitaat van Ros: Vandaag na 12:32

Citaat
CitaatCitaat van: Enforcer op Vandaag om 12:32
Ik ben benieuwd of de JSF wel in het regeerakkoord komt, maar niet in het gedoogakkoord. Als Wilders slim is, zorgt hij dat het zo geregeld wordt. De politieke partijen die de JSF gaan binnenhalen zullen vanwege de kosten waarschijnlijk snoeihard afgestraft worden, omdat die kosten ergens anders vandaan gehaald moeten gaan worden.


De PVV is fel tegen de aanschaf van de JSF. Het zal mij verbazen als zij het in het gedoogakkoord laten opnemen. En zou de PVV het wel doen kunnen VVD en CDA zich blauw lobbyen om partijen uit de oppositie mee te krijgen. Lijkt mij einde verhaal voor de JSF.

Daarom juist, vanuit het PVV oogpunt bekeken, omdat je als politieke partij hier echt niet aan gelieerd wilt zien, omdat het een fout is dit je ruim van te voren ziet aankomen.

Lex