Visie Krijgsmacht 2020/2030

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 21/11/2010 | 17:00 uur

A.J.

#1461
Dit lijkt me dan ook een goed moment om deze te sluiten (blz 100 alweer voorbij) en een vers deel te openen.

Deel 2

dudge

Citaat van: A.J. op 04/05/2014 | 21:45 uur
Overigens had ik al een tijdje last van een verschrikkelijk deja-vu... Maar ik weet nu ook waarom...

Citaat van: A.J. op 04/05/2014 | 23:39 uur
Waar dit over gaat? Het is gewoon een ordinaire trol die zo nu en dan langskomt en een beetje gaat lopen rellen, de opvallendste zaken (de met Engelse termen doorspekte posts en het standaard taalgebruik buiten beschouwing latend):

I rest my case.

Case made, sterk gevonden!

A.J.

#1459
Citaat van: Jellington op 04/05/2014 | 23:50 uur
Je bent de "Tier One" opmerkingen vergeten  ;)

Idd... goed opgemerkt!  ;D

Zander

People are sheep

Jellington

Citaat van: A.J. op 04/05/2014 | 23:39 uur
Waar dit over gaat? Het is gewoon een ordinaire trol die zo nu en dan langskomt en een beetje gaat lopen rellen, de opvallendste zaken (de met Engelse termen doorspekte posts en het standaard taalgebruik buiten beschouwing latend):


I rest my case.




Je bent de "Tier One" opmerkingen vergeten  ;)

A.J.

Citaat van: Strata op 04/05/2014 | 23:13 uur
Waar gaat dit over? Begin dit pessimistische gedoe een beetje zat te worden. Je praat zomaar wat raak. Met rooksignalen de lokale milities waarschuwen, wtf?

Waar dit over gaat? Het is gewoon een ordinaire trol die zo nu en dan langskomt en een beetje gaat lopen rellen, de opvallendste zaken (de met Engelse termen doorspekte posts en het standaard taalgebruik buiten beschouwing latend):

Citaat van: slechtseenmeelezer op 03/05/2014 | 19:25 uur
Je gaat naar de kust van Afrika om daar kwabbenoten in hooguit Technicals klop te geven.

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 17:43 uur
Of dat nou in zandbakistan, somalistan of waar dan ook is, altijd tegen een stel kwabbenoten die hun eigen naam niet eens fatsoenlijk kunnen spellen, bewapend zijn met antieke kkw [en de giller is dat die meer effectief zijn dan de pestzooi die wij in huis hebben], en zich verplaatsen in al dan niet bewapende civiele Nisan en Toyota terreinvtgn.

Citaat van: slechtseenmeelezer op 03/05/2014 | 22:01 uur
@A.J.

Wie hebben er mini UAV's dan? Al Shabaab? RUF? Hezbollah? Ze kunnen hun eigen naam niet eens fatsoenlijk spellen laat staan dat ze begrijpen hoe een UAV werkt! De enige opponent die ik van deze drie echt gevaarlijk vind is Hezbollah. Dus ik leg de vraag weer bij je terug: waar zie jij serieuze [lucht]dreiging van een IT waarvan mogelijk aannemelijk is dat NLD daar weleens troepen tegenover gaat zetten.

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 21:57 uur
Geen enkel, want het zijn allemaal kwabbenoten.

Citaat van: slechtseenmeelezer op 03/05/2014 | 20:31 uur
Daarvan wens ik verschoond te blijven. Kom eens uit je comfortzone...

Citaat van: MoronHunter op 24/01/2012 | 15:23 uur


Als je op de man gaat spelen ben ik helemaal klaar. Ik wens verschoond te blijven van dergelijke aantijgingen aan mijn adres. Bonjour!

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 21:28 uur

Nee je snapt het niet. Kijk, dit is gewoon de OTAS van een VWG (waar je er dus 4 van hebt in totaal) Heb je die bijlage bekeken?

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 18:09 uur
Want ik denk dat je misschien eea concreet wilt kunnen visualiseren met een TO&E aka OTAS?

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 21:43 uur
beschermen van hen die weerloos zijn en gegenocideerd worden.

Citaat van: slechtseenmeelezer op 03/05/2014 | 19:42 uur
Er wordt intensief gevochten/gegenocideerd en er vallen veel doden. Hoog geweldsspectrum dus. Dat is het altijd.

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 18:09 uur
en ik kopieer gewoon keurig Napoleon door het slimmer en efficienter in elkaar te zetten -mat x org-).

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 20:29 uur
-eigenlijk keurig napoleon kopiërend- reorganiseren in 4 gelijksterke staande Verbonden Wapensgroepen (hapklare complete brokken die meteen uitgezonden kunenn worden


I rest my case.



StrataNL

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 21:58 uur
We hebben er vier want Karel Doormanklasse schiet tekort op elk bewapeningsgebied.

Waar gaat dit over? Begin dit pessimistische gedoe een beetje zat te worden. Je praat zomaar wat raak. Met rooksignalen de lokale milities waarschuwen, wtf?

Jij denkt dus echt alleen maar dat we "rebellen" aan moeten pakken en ons volledig daar op moeten focussen?. Sorry, maar zo werkt het in deze wereld niet. Je krijgsmacht moet gewoon geschikt zijn om in een hoog intensief conflict te opereren. Militairen en miljarden verspillen aan lokale milities in Verweggistan heeft weinig zin, want je gaat weg en het gedonder begint weer.

Vanaf een LHD opereren is de eerste stap voor een bruggenhoofd op het land, je bouwt je logistiek op, want anders kun je maar voor een beperkte periode en beperkt landinwaarts (bereik van je helis vanaf je LHD) opereren.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 21:58 uur
We hebben er vier want Karel Doormanklasse schiet tekort op elk bewapeningsgebied.

Als je het op die manier bekijkt dan is de Zeven Provinciënklasse een destroyer.

KapiteinRob

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 21:58 uur
We hebben er vier want Karel Doormanklasse schiet tekort op elk bewapeningsgebied.

De AMST  en VSPK zijn hoe dan ook toch echt fregatten.

Ton de Zwart

Citaat van: A.J. op 04/05/2014 | 21:45 uur
Overigens had ik al een tijdje last van een verschrikkelijk deja-vu... Maar ik weet nu ook waarom...
Knap gevonden A.J. chapeau...

Basileus

Citaat van: Jellington op 04/05/2014 | 20:00 uur
:lol:

We hebben er vier want Karel Doormanklasse schiet tekort op elk bewapeningsgebied.
Billenkoekmissies tegen door haatbaarden/Capo's/rebellenleiders aangestuurde Technical-milities in de meest achterlijk Middeleeuwse uithoeken zijn een voor NLD volkomen acceptabel en het hoogst haalbare ambitieniveau.

Basileus

Citaat van: Zander op 04/05/2014 | 19:40 uur
Bij het vechten in oorden heb je weinig aan 60mm mortiertjes. Weinig pentrerend vermogen.

Daar is dat apparaat ook helemaal niet voor bedoeld, zoals uitgestegen inf überhaupt niet bedoeld is om langdurig ergens te zitten/zware klappen uit te delen. Het zijn raids: snel erin, snel eruit. Verdiep je even in de Rangers en wat die zoal doen. Dat is vooral raids, uitschekelen/vermeesteren geselecteerde doelen, battlefield interdiction/QRF e.d. USMC zie je hetzelfde doen (USMC is 90% lumbl inf vanuit zee landinwaarts) Ik heb het niet over de wijze van optreden maar hun taak Helikopters en initieel uitgestegen pax hebben sowieso niks in verstedelijkt gebied te zoeken. Ik dacht dat daar inmiddels wel lessons learned van te over zijn. Dat doe je in open veld, uitgestrekt gebied (daar is het hele lumbl concept ook voor: dracht, diepte en vooral snel van A naar B). Je gaat niet 200km ergens naartoe rijden. Dat is traag en voorspelbaar. Een helikopter is perfect, je weet nooit waar die lui ineens vandaan komen, waar ze naartoe gaan, waar ze gaan landen etc. (tenzij ze vanaf een compound komen die lekker onder observatie -en vuur- wordt gehouden en je dus met rooksignalen de lokale militie kunt waarschuwen en het verrassingselement dus weg is). F die compounds. Je opereert vanaf een LHD.

De DOBBP is hard bezig met vier peilers v. vernieuwing operationeel domein: 1 ervan is compounds/patrol bases: we willen af van dat statische optreden/bloemkolen en het hele gevecht weer in beweging gaan zetten (met inbegrip van stafcapaciteit) waar we dat eerder kwijtgeraakt zijn. Je treedt op met en tussen de bevolking, en dus niet vanaf een compound waar je 2x per dag restaurantkwaliteit klasse 1 krijgt, je airco en Xbox whatever, salsalessen(!!!) hebt. De locals snappendatnamelijk ook niet. "Waarom trekken die lui zich terug achter die hoge muren?" Dat draagt niet bij aan de perceptie dat wij daar voor veiligheid komen zorgen. [tevens @ A.J.]
Billenkoekmissies tegen door haatbaarden/Capo's/rebellenleiders aangestuurde Technical-milities in de meest achterlijk Middeleeuwse uithoeken zijn een voor NLD volkomen acceptabel en het hoogst haalbare ambitieniveau.

A.J.

Overigens had ik al een tijdje last van een verschrikkelijk deja-vu... Maar ik weet nu ook waarom...

A.J.

#1448
Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 18:09 uur
Waarom zou al die recce met traditonele middelen moeten? Er zijn ScanEagles en RQ's gekocht. Een UAV is hét middel om te kunnen zien wat een vlo zoal op de rug van een kameel uitspookt. Je bent wel een uiterst conservatief denker hé? :D En ik heb je meerdere malen al gezegd dat de vustn organiek permanent ingebed is op elk -Cie niv. Je leest het gewoon niet.... ik neem het je in die in ook niet heel erg kwalijk hoor. Want ik denk dat je misschien eea concreet wilt kunnen visualiseren met een TO&E aka OTAS?

Laat ik het [nogmaals] in een notedop schetsen

Ik pak even mijn Marns ideaalplaatje. Ik richt een MCG organiek als volgt in:

1 cie treedt ala lumbl op (li inf met heli's)
1 cie treedt ala painf op (Patri AMV met allerhande stations en turrets)
1 cie treedt volledig ingestegen op (Iveco LMV met allerhande waens in stations)
1 cie treeedt ala Force Recon, heeee, de recce in de wateren waarvan jij beweert dat ik die niet heb /DEVGRU/SBS op (=MARSOF, met vooral FRISCs)

Omdat jij zo hamert op die vustn en recce middelen zoom ik daar even op in.

vustn lumbl optredende cie: 60mm uitgestegen op pel zowel als cie niv (en daar zijn ze ook voor dus kom svp niet met 155mm aan)
recce/intellvergaring lumbl optredende cie: ik heb er op Cie niv 4 recce groepen in ztten die o.a. Skylark UAV's bij zich hebben.

vustn painf optredende cie: er zit een pel in waar 6 Patrias een AMOS hebben (en trouwens ook een pel van 6 met 105mm vlakbaan)
recce/intellvergaring painf optredende cie: er zit een pel in van 6 Patrias die idem de ICV zijn+een BAA2 mast. De uit te stijgen pax hebben Skylarks bij zich.

vustn ingestegen optredende cie: [allemaal Iveco LMV] er zit een pel in met 6x Elbit Spear
recce/intellvergaring ingestegen optredende cie: same platform optuigings-drill als painf

En kom nou aub niet met 'zo werkt het niet'. Zo werkt het WEL, want ten eerste 'train, organize and equip as you fight' enten tweede wat USMC doet wijkt hier in feite niet echt van af (enige wat ik doe is andere spulletjes en wat kleinschaliger organisaties tov hun, en ik kopieer gewoon keurig Napoleon door het slimmer en efficienter in elkaar te zetten -mat x org-). Een beetje innoverend bezig zijn hoor. Uit de comfortzone ermee! Gewoon lekker out of the usual safe box zijn. niet zo conservatief vastroesten....

Wat betreft logost [=schaarse capaciteit]: die steek je er tussen op het moment dat je die ook daadwerkeljk nodig hebt. Als je in 1 slag heel je logistiek uitdeelt [wat jij dus blijkbaar wilt] ben je de sjaak als het er elders ineens nogal om spant of wanneer je een ander iets mee moet geven (een EOD'er of zo, ik noem maar wat). Er kan van alles gebeuren, dat hoef ik jou niet uit te leggen. Dus als je alles organiek decentraal permanent in wilt bedden danwens ik je daaralle succes mee want die capaciteit is er gewoon niet, hetgeen zou betekenen dat 'iedereen voor de zekerheid alles bij zich heeft' in de praktijk een perfide leugen is. Ik heb die hersteller toch niet altijd en overal nodig?? Maar 100 km verderop [want datis wat jij vooronderstelt] is die vent toevallig wél ineens nodig, tough luck for the bastards want ik heb 'em bij me en lever ; em niet in want ik moet voor de zekerheid alles bij me hebben hoor! (ik chargeer bewust, om het heel erg naar jouw ptraktijkplaatje te vertalen) Bovendien eet je die enablers op als je het zo doet. Milops zijn altijd: de core business is de core business, en wat je evt aan support/comfort de hele santekraam nodg hebt komt er achteraan en is niet als eerste c/q mee de poort uit in het voorterrein. Dan ben je gewoon zwaar aan het bloemkolen. Logost is schaars dus die capacitieit is per definitie gecentraliseerd. Period.

Jij hangt heel erg aan mobiel optreden, er mag niet eens een compoundje/ patrouillebasis gebouwd worden want kwetsbaar, daarbij ligt je "main base" ergens op grote afstand op zee.

Ergo, je verstookt een enorme hoeveelheid diesel dat zal ergens vandaan moeten komen, voertuigen/ wapensystemen kunnen kapot gaan en meestal op de momenten dat je het juist niet kunt gebruiken, er zal een continu aanvoer van munitie moeten zijn en dan laat ik de KL1 nog even achterwege. Dat red je simpelweg niet met een grote logistieke basis midden op zee want te ver weg/ veel te lange omlooptijden om fatsoenlijk directe steun te leveren. Jij kruit een kluit de wal op en succes met het been de komende weken/ maanden, als die lui een beetje vij-contact krijgen zijn ze in no-time door hun middelen heen en zitten ze op een houtje te bijten.

Die herstellers die jij aan boord laat, hoe zie jij dat voor je? Er gaat iets kapot en die hele patria wordt terug aan boord gebracht en gerepareerd en weer naar het strand verscheept? Weet je hoeveel tijd en mankracht dat gaat kosten? En ik heb het nergens over logistiek als eerste gehad, ik heb het puur over de staart die de rest moet bevoorraden, denk dan gerust in 1 op 8 getallen.

En het is wel grappig dat je Napoleon aanhaalt, juist zijn uiteindelijk gebrekkige logistiek heeft hem de nek omgedraaid in Rusland.

KapiteinRob

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 19:15 uur
PM sent...

Citaat van: slechtseenmeelezer op 04/05/2014 | 17:31 uur
Kijk naar mijn antwoord op je PB.

Het versturen van PM's lijkt me niet aangekondigd te hoeven worden; betrokkenen krijgen daarvan bericht (mits zij dit ingesteld hebben).

Rob
Forumbeheerder