Vervanging huidige F-16's, deel 5

Gestart door Lex, 09/02/2011 | 18:38 uur

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 09/02/2011 | 21:18 uur
Zoals al gesteld... de EF lijkt mij de wild card en hét alternatief waar we structureel iets mee kunnen.

En gewoon per 2015 in te voeren sluiten we ook prachtig aan bij een gezamelijk Europees concept wat de Gripen/EF en Rafale moet vervangen zo tegen het midden van deze eeuw.
Alleen was men indertijd nog wat minder ver gevorderd met de kaalslag van de Nederlandse defensie...en was er ook nog geen economische crisis geweest. Beide maken de EF nu een toch wel enigszins duur alternatief...al zal hij goedkoper zijn dan wat we uiteindelijk voor de F-35 moeten neertellen (al zal men die wel volledig gaan "uitkleden" voor dat doel en alles via extra projectjes die buiten het zicht worden opgetuigd en betaald weer "aankleden"..ook een bekende truc)....en een serieuzere kandidaat zijn als de Gripen NG geen klanten vindt. Maar zou Nederland nu met een aantal andere EU lidstaten de Gripen NG omarmen, dan denk ik dat dit uiteindelijk in de mix van kwaliteit, kwantiteit en kosten het meeste oplevert. Maar ja...dogmatische fixaties :(   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zoals al gesteld... de EF lijkt mij de wild card en hét alternatief waar we structureel iets mee kunnen.

En gewoon per 2015 in te voeren sluiten we ook prachtig aan bij een gezamelijk Europees concept wat de Gripen/EF en Rafale moet vervangen zo tegen het midden van deze eeuw.

Elzenga

#4
CitaatJurrienVisser "De Rafale is prijzig in aanschaf ook in gebruik, nog maar niet te spreken over de cursussen Frans die gegeven en gevolgd moeten worden. Maar... deze kist wordt (ook zonder internationale orders) nog 8 jaar geproduceerd en kwam als 2e uit de originele (NL) competitie"
Dat hij als 2e uit de competitie kwam zegt helemaal niks...of beter gezegd...zegt in de Nederlandse situatie dat de werkelijke 2e kandidaat "bewust" lager is geëindigd. Deze "truc" haalde men ook bij de gevechtshelikopter-competitie uit...waar de enige werkelijk serieuze tegenkandidaat van de Apache, de Tiger, ook geen 2e was. Daardoor werd een verder kansloos ander toestel steeds genoemd als "alternatief"...zo kwam in de beeldvorming de Apache beter uit de verf.

De Rafale is (wat mij betreft) totaal geen alternatief voor de JSF...vliegt slechts rond bij de Fransen...die alleen uit export-oogpunt nog hogere productiecijfers gebruiken..kans is groot dat als de Rafale nergens anders verkocht wordt ook de Fransen een lager aantal in dienst zullen nemen gezien de economische perikelen.   

Alleen de EF en Gripen NG zie ik als serieuze Europese alternatieven. Maar het was geen verbazing dat MinDef en KLu Eurofighter zo frustreerden dat die zelf, als ook Dassault, zich uit de competitie terugtrokken. Dat doet dus vermoeden dat vooral de EF werd gezien als serieuze concurrent voor de zo gewilde JSF. En de Gripen NG een goedkoper doch minder serieuze concurrent (zoals indertijd de A-129). 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 09/02/2011 | 20:56 uur
Citaat van: jurrienvisser op 09/02/2011 | 20:55 uur
De F18E zou een kans kunnen maken in een doorontwikkeling  (zoals deze week in India gepresenteerd). Het argument dat die te groot voor de bunkers is is een drog rede... een betonnen bak kost nu werkelijk niet zo veel.

Ik denk dat je voor de herstructurering wel een half miljard mag neerleggen, het is waarlijk niet goedkoop om 'zo'n betonnen bak' een maal of 50 uit de grond te stampen.

€ 10 miljoen per shelter lijkt me redelijk over de top... Daarnaas kun je je afvragen of alle kisten in een bunker moeten staan... (staan ze nu immers ook niet)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De F18E zou een kans kunnen maken in een doorontwikkeling  (zoals deze week in India gepresenteerd). Het argument dat die te groot voor de bunkers is is een drog rede... een betonnen bak kost nu werkelijk niet zo veel.

Het argumet bereik zal wellicht in de vernieuwede versie te niet gedaan worden. Als de Denen niet voor de F35 maar voor de F18 kiezen, die ook nog op hun shortlist staat, dan heb je een punt van aandacht.

Maar ook voor deze optie geldt dat er een nieuwe competitie nodig is.

Lex