NL Lynx in Libië; de nasleep

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 03/03/2011 | 07:26 uur

Reinier

Citaat van: jurrienvisser op 30/03/2011 | 13:35 uur
Citaat van: Reinier op 30/03/2011 | 13:30 uur
Die Heli is zowel technisch als economisch geheel afgeschreven en niets meer waard. Het ding ophalen en reviseren, zal meer kosten dan de 'dagwaarde'. Ze worden toch allemaal vervangen door de NH-90 (ooit).
Ik zou op die heli een bommetje gooien, zodat deze niet in handen valt van... Net zoals de Amerikanen hebben gedaan met hun neergestorte F-15.

Goed idee!

Al levert dat wel weer een kamer debat op met GL, SP, D66, PvdD en PvdA, kort samngevat... met de groene Khmer.  :devil:
Inderdaad, dat het niet de meest milieu vriendelijke manier is om van je materieel af te komen. Maar ja, als straks Gadaffi aanhangers er in rond gaan vliegen om opstandelingen in de gaten te houden, dan komen er ook Kamervragen; zie "tanks"  in Egypte en Bahrein.
Dilemma!

Toch maar een Antonov sturen om deze heli op te halen? Geld zat bij defensie.....

Echter vergeet de PVV ook niet. Deze willen eigenlijk al helemaal niet dat Nederland daar rond vliegt, laat staan dat er een heli wordt gebombardeerd! Hoe leggen aan Henk & Ingrid uit dat van hun zuur verdiende belastingcenten een heli wordt gebombardeerd!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 30/03/2011 | 13:30 uur
Die Heli is zowel technisch als economisch geheel afgeschreven en niets meer waard. Het ding ophalen en reviseren, zal meer kosten dan de 'dagwaarde'. Ze worden toch allemaal vervangen door de NH-90 (ooit).
Ik zou op die heli een bommetje gooien, zodat deze niet in handen valt van... Net zoals de Amerikanen hebben gedaan met hun neergestorte F-15.

Goed idee!

Al levert dat wel weer een kamer debat op met GL, SP, D66, PvdD en PvdA, kort samngevat... met de groene Khmer.  :devil:

Reinier

Die Heli is zowel technisch als economisch geheel afgeschreven en niets meer waard. Het ding ophalen en reviseren, zal meer kosten dan de 'dagwaarde'. Ze worden toch allemaal vervangen door de NH-90 (ooit).
Ik zou op die heli een bommetje gooien, zodat deze niet in handen valt van... Net zoals de Amerikanen hebben gedaan met hun neergestorte F-15.

Lex

Kamerstukken Ministerie van Buitenlandse Zaken

30 maart 2011 13:01
Antwoorden aanvullende Kamervragen evacuatiemissie Libië

Antwoorden van de ministers van Buitenlandse Zaken en van Defensie op de aanvullende vragen van de vaste commissies voor Buitenlandse Zaken en voor Defensie over de evacuatie van een Nederlander uit Libië.
Lees meer 


Ros

Citaat van: HermanB op 30/03/2011 | 10:34 uur
Prima! Sturen we toch een LPD met mariniers en laden we dat ding in. Oh wacht...

Als iemand dit voor zou stellen krijgen Hillen en Rosenthal ter plekke een hartklap  :lol:

HermanB

Prima! Sturen we toch een LPD met mariniers en laden we dat ding in. Oh wacht...

Reinier

Lynx-helikopter staat met lege accu op het strand van Sirte

Het staat er nog steeds, toestel 277 van de Nederlandse marine. Op een satellietfoto van 24 maart is de buitgemaakte Lynx-helikopter goed te zien op het strand van Sirte, pal naast de nieuwe golfbreker die Royal Haskoning daar bouwt.
Dinsdagavond riep de Kamer minister Hillen van Defensie ter verantwoording voor de mislukte evacuatie-actie bij de Libische kustplaats.

Sirte leek dinsdag het belangrijkste aanvalsdoel voor de rebellen die westwaarts oprukken langs de kustweg naar Tripoli. Eenheden van Ka­dhafi hebben verdedigende opstellingen ingenomen in en rond de geboorteplaats van de Libische leider. ­NAVO-straaljagers bestookten maandag al doelen in deze buurt, maar of daarbij de Nederlandse helikopter is geraakt, was gisteravond niet te zeggen.

Speedy Gonzales stickers
Voor zover bekend staat de oude Lynx - met Speedy Gonzales stickers - nog altijd op het strand geparkeerd. Of het toestel meteen wordt opgehaald zodra Sirte in handen valt van rebellen, wil Defensie niet zeggen. 'De helikopter is van Nederland', stelt het ministerie. 'Daar is niets aan veranderd. We zullen de helikopter zeker terug gaan vragen.'

Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Na weken op het strand zijn de accu's van het toestel leeg. De rotor kan niet meer zomaar worden gestart. Defensie zal eerst een externe krachtbron moeten meenemen, een soort startmotor voor helikopters. Die is waarschijnlijk wel aanwezig op het fregat De Ruyter dat deze week toch langs vaart op weg naar huis. Dat schip zou een tweede helikopter kunnen meenemen, al past die niet meer in de hangar op het achterdek.

De Volkskrant
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5444/VK-Dossier-De-opstand-in-Libie/article/detail/1867037/2011/03/30/Lynx-helikopter-staat-met-lege-accu-op-het-strand-van-Sirte.dhtml

Reinier

Helikopter staat nog steeds op het strand

De helikopter die werd afgepakt bij de mislukte evacuatiepoging in Libië staat waarschijnlijk nog altijd op het strand. De helikopter is in ieder geval nog te zien op een satellietfoto die vorige week donderdag is genomen, blijkt uit een foto in de Volkskrant.

De rebellen rukken op richting Sirte, de stad waar de Lynx staat. Enkele posities in en rond Sirte, geboortestad van de Libische leider Moammar Gadhafi, zouden al zijn ingenomen. Straaljagers hebben al doelen in de buurt bestookt.

Het is dus niet duidelijk of de situatie nog hetzelfde is als op de foto die een kleine week geleden is genomen. Ook is niet bekend of de helikopter beschadigd is geraakt.

Defensie wil volgens de krant niet zeggen of de Lynx meteen wordt opgehaald als de stad in handen van de rebellen valt. "We zullen de helikopter zeker terug gaan vragen."

Dat kan ook nog een hele operatie worden. De accu's van het toestel zijn leeg. Om de rotor te starten moet dus een soort startmotor worden meegenomen. Die is waarschijnlijk aanwezig op het fregat Hr. Ms. De Ruyter dat na een antipiraterijmissie in de Golf van Aden op weg is naar Nederland en toch voorbij komt.

Dit schip kan volgens de krant eventueel een tweede helikopter aan boord meenemen. De Lynx past echter niet meer in de hangar op het achterdek.

Bij de mislukte evacuatiepoging werden drie militairen gevangen genomen. Na bemiddeling van Griekenland en Malta kwamen zij vrij. Minister van Defensie Hans Hillen (CDA) overleefde dinsdag een Kamerdebat over het voorval.

De Pers

Enforcer

Nog steeds geen enkel eigen oordeel over zijn eigen functioneren. En nog steeds aan het bagatalliseren. :sick:

Lex

Hillen betuigt spijt aan helikopterbemanning

DEN HAAG - Minister Hans Hillen van Defensie heeft ,,enorme spijt'' voor wat de bemanning van de helikopter is overkomen. ,,Ze vallen onder mijn verantwoordelijkheid en vanaf het eerste moment heb ik het me persoonlijk zeer aangetrokken'', zei Hillen in het Kamerdebat over de mislukte evacuatie-operatie bij het Libische Sirte eind februari.

Hillen gaf toe dat de drie bemanningsleden in levensgevaar zijn geweest en dat hem dat spijt. Tegelijk zei hij dat ze daar op voorbereid zijn.

Hillen zei dat hij de afgelopen tijd als zwaar heeft ervaren. De gevangenschap van de bemanning greep hem aan. ,,Het was echt geen aangename tijd.'' Hij bedankte de drie bemanningsleden voor hun vakmanschap en de professionaliteit die ze hebben getoond. Hun optreden was in elk opzicht klasse, zei Hillen. ,,Daar heb ik grote bewondering voor.''

ANP,
Gepubliceerd op 29 maart 11, 22:40
Laatst bijgewerkt op 29 maart 11, 22:49

Elzenga

Rosenthal erkent 'afwegingsfout'
Uitgegeven:    29 maart 2011 18:23
Laatst gewijzigd:    29 maart 2011 22:26
DEN HAAG – Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal erkent dat er in de evacuatiezaak een afwegingsfout is gemaakt.
ANP
Debat mislukte evacuatie
Fotoserie

Hij zei dat dinsdagavond tijdens het debat over de mislukte operatie. "Het had anders gekund en anders gemoeten". De minister erkent dat het kabinet onterecht heeft vertrouwd op de beperkte informatie die voorhanden was.

Defensieminister Hans Hillen sprak zijn spijt uit aan de evacuees en de bemanning van de heli voor wat hen is overkomen. Hij zei zich als minister verantwoordelijk te voelen voor de mislukte actie.

Paleis

D66-leider Alexander Pechtold en PvdA-Kamerlid Frans Timmermans hekelden tijdens het debat het feit dat het kabinet niet op de hoogte was van de aanwezigheid van een paleis van Khadaffi, pal naast de evacuatielokatie.

Meteen na de landing van de helikopter werden zowel de evacue als de helicrew overmeesterd door tientallen Libische militairen.

Haskoning

Het bedrijf Haskoning, werkgever van de evacue, blijkt wel op de hoogte te zijn geweest van het paleis, maar het was het bedrijf niet gelukt om defensie hierover te informeren.

"Als wij van dit paleis hadden geweten hadden we mogelijk tot een andere afweging gekomen", aldus Rosenthal. "We hebben ons gebaseerd op informatiebronnen die niet superieur zijn. Ik kan het niet mooier maken dan het is."

Risico's

Ook SP-Kamerlid Harry van Bommel verwijt het kabinet geen goede inschatting van de risico's te hebben gemaakt. "Er was direct levensgevaar. Het is eerder geluk dan wijsheid dat Libische militairen de helikopter niet uit de lucht hebben geschoten."

De Kamer wilde van het kabinet antwoord op de vraag of het daadwerkelijk noodzakelijk was om de gevaarlijke evacuatie-operatie uit te voeren.

Veel partijen achten dit op basis van de verkregen informatie niet bewezen. Volgens Rosenthal was er echter sprake van een 'snel verslechterende veiligheidssituatie'.

MIVD

Ook vroegen veel partijen zich af waarom er geen advies van de militaire inlichtingendienst MIVD is afgewacht over de veiligheidssituatie. Een verzoek voor dit advies is wel gedaan, maar door een keten aan miscommunicatie niet verkregen. Toen het advies uitbleef is toch besloten de actie door te zetten.

CDA-Kamerlid Henk Jan Ormel noemt het 'ongewenst' dat er geen navraag bij de MIVD is gedaan, maar wil voor een definitief oordeel de antwoorden van het kabinet afwachten.

Lek

ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind wilde van het kabinet uitleg over het feit dat de Libische militairen op de hoogte leken van de actie. Dit blijkt uit het feit dat de evacue en de helikopter vrijwel direct werden omsingeld door tientallen militairen. Hillen liet eerder weten dat niet te achterhalen is waar het lek zit.

"Zolang niet duidelijk is hoe deze informatie is gelekt zal dit ook bij toekomstige acties boven de missie hangen", aldus Voordewind. "Die argwaan zal blijven bestaan."

Frans Timmermans gelooft niet in een lek. Volgens hem is het plausibeler dat de militairen van Kadaffi de helikopter simpelweg hebben opgemerkt, nadat hij een tijdje boven de evacuatie-lokatie cirkelde.

Lessen

Ook wilde de Kamer van het kabinet weten welke lessen er uit deze zaak getrokken worden. Rosenthal zei dat het centrale systeem in de Europese Unie (Consular Online), dat wordt gebruikt om in EU-verband evacuatie-acties te kunnen uitvoeren, moet worden verbeterd.

"Geheim en online lijken hierbij haast een contradictio in terminis", aldus Rosenthal.

Ook de uitwisseling van informatie via een coordinatiecel op Malta had beter gemoeten. Volgens hem is het mogelijk dat deze informatie via deze kanalen naar buiten is gekomen.

Arrogantie

Pechtold hekelde verder de 'arrogante' houding van Hans Hillen. Volgens de D66'er legt Hillen bij iedereen de schuld van de mislukte evacuatie van een Nederlander uit het onrustige Libië, behalve bij zichzelf.

"De vleesgeworden arrogantie van een oud-collega", stelt hij dinsdagavond in het debat. "Hij suggereert liever een lek dan geklungel te erkennen."

Volgens Pechtold wijst Hillen naar de commandant van het marinefregat Tromp, naar de MIVD en naar het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wegwuiven

"Wij zien minister Hillen zijn schouders ophalen en de kritiek bagatelliserend wegwuiven." Pechtold vraagt van de minister tijdens het debat een politiek oordeel over zijn eigen handelen.

Hillen zal later dinsdagavond aan het woord komen. Ook premier Mark Rutte, minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en vicepremier Maxime Verhagen zijn bij het debat aanwezig.

De minister ligt al wekenlang onder vuur om de mislukte evacuatie-actie. Ondanks eerdere schriftelijke beantwoording is de Kamer nog altijd niet tevreden over de verdediging van de actie door het kabinet.
© NU.nl/Lucas Benschop

Elzenga

#766
Citaat van: agentdreutel op 29/03/2011 | 21:45 uur
Citaat van: Elzenga op 29/03/2011 | 20:32 uurDat doe ik ook niet...maar hij bevestigt het beeld, dat ook zonder zijn zienswijze, kennis en inzicht (welke laatste ook al is het 8 jaar later toch echt een stukje groter is dan dat van ons...om dus maar te zwijgen over de contacten die hij nog binnen de MIVD zal hebben en vast heeft gesproken lately) volgens mij dus naar boven komt uit de feiten en zaken die wel bekend zijn. En dat is dan meestal geen toeval.
Vergeet niet dat Defensie na 2003 ingrijpend is veranderd. De verantwoordelijkheden zijn gewijzigd en de rol van de CDS is anders. In dat licht past van Reijn terughoudendheid. Ik ben van mening dat de echte deskundigen binnen Defensie aanwezig zijn en niet hun mening baseren op een ver verleden of op informatie van derden. Maar het altijd wel makkelijk roeptoeteren als je geen verantwoordelijkheid hebt. Dat doen ze in het parlement trouwens ook... :annoyed:
Sorry, maar het Parlement is wel degelijk verantwoordelijk...al doen regeringen vaak moeite dat te neutraliseren. En jij weet net zo goed als ik, dat deze Van Reijn echt niet mijlenver van "zijn" organisatie af zal staan....je houdt via allerlei contacten altijd wel een stuk binding...en blijft zo op de hoogte van veel zaken en nieuwe ontwikkelingen....anders kunnen veel forumleden hier, oud-militairen en/of gepensioneerden, ook wel inpakken..cq inbinden. En hoe politici denken en handelen valt lang niet altijd gelijk met verantwoordelijk denken en handelen. Daar zijn ontelbare voorbeelden van.* En dat is nu precies waar het hier wat mij betreft over gaat. En dat "politieke gedrag" kan ik meer dan voldoende beoordelen.

(ps..de MIVD werd tot mede-zondebok gemaakt...als het Kabinet zou uitleggen dat in het kader van een gewijzigde rol en taakstelling de MIVD niet altijd meer nodig is bij dit soort operaties zou een ander beeld zijn ontstaan..)
*http://www.nu.nl/politiek/2222761/oud-mivd-baas-kritisch-hoop-scheffer.html

agentdreutel

Citaat van: Elzenga op 29/03/2011 | 20:32 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2011 | 20:26 uur
Zo zijn er wel meer ex-opperofficieren die pretenderen alles nog steeds te weten. Kijk maar naar generaal b.d. Van Vuuren....

Techniek en procedures gaan met hun tijd mee, alsmede de verkleining van het personeelsbestand wat daarop van invleod is. Van Reijn is 8 jaar geleden bij de MIVD vertrokken, dus ik ga niet klakkeloos aannemen dat wat hij zegt (nog steeds) waar is.
Dat doe ik ook niet...maar hij bevestigt het beeld, dat ook zonder zijn zienswijze, kennis en inzicht (welke laatste ook al is het 8 jaar later toch echt een stukje groter is dan dat van ons...om dus maar te zwijgen over de contacten die hij nog binnen de MIVD zal hebben en vast heeft gesproken lately) volgens mij dus naar boven komt uit de feiten en zaken die wel bekend zijn. En dat is dan meestal geen toeval.

Vergeet niet dat Defensie na 2003 ingrijpend is veranderd. De verantwoordelijkheden zijn gewijzigd en de rol van de CDS is anders. In dat licht past van Reijn terughoudendheid. Ik ben van mening dat de echte deskundigen binnen Defensie aanwezig zijn en niet hun mening baseren op een ver verleden of op informatie van derden. Maar het altijd wel makkelijk roeptoeteren als je geen verantwoordelijkheid hebt. Dat doen ze in het parlement trouwens ook... :annoyed:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2011 | 20:26 uur
Zo zijn er wel meer ex-opperofficieren die pretenderen alles nog steeds te weten. Kijk maar naar generaal b.d. Van Vuuren....

Techniek en procedures gaan met hun tijd mee, alsmede de verkleining van het personeelsbestand wat daarop van invleod is. Van Reijn is 8 jaar geleden bij de MIVD vertrokken, dus ik ga niet klakkeloos aannemen dat wat hij zegt (nog steeds) waar is.
Dat doe ik ook niet...maar hij bevestigt het beeld, dat ook zonder zijn zienswijze, kennis en inzicht (welke laatste ook al is het 8 jaar later toch echt een stukje groter is dan dat van ons...om dus maar te zwijgen over de contacten die hij nog binnen de MIVD zal hebben en vast heeft gesproken lately) volgens mij dus naar boven komt uit de feiten en zaken die wel bekend zijn. En dat is dan meestal geen toeval.

KapiteinRob

Zo zijn er wel meer ex-opperofficieren die pretenderen alles nog steeds te weten. Kijk maar naar generaal b.d. Van Vuuren....

Techniek en procedures gaan met hun tijd mee, alsmede de verkleining van het personeelsbestand wat daarop van invleod is. Van Reijn is 8 jaar geleden bij de MIVD vertrokken, dus ik ga niet klakkeloos aannemen dat wat hij zegt (nog steeds) waar is.