NL Lynx in Libië; de nasleep

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 03/03/2011 | 07:26 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2011 | 19:37 uur
Aannames.
De werkelijke gang van zaken kennen we niet nee, en zullen we mogelijk ook nooit te horen krijgen officieel. Maar je hebt aannames en aannames...er zijn vind ik meer feiten en aanwijzingen voor deze aanname dan voor een andere inmiddels. Ik heb de heer Van Reijn en die andere bronnen echt niet gebeld of ze mijn eerdere aanname even wilde "bevestigen" :devil:...dat doet men gewoon zelf. En dat past vind ik binnen wat er bekend is aan feiten, eerdere precedenten en het beeld dat daaruit ontstaat.   

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2011 | 18:45 uur
Citaat van: cabez op 29/03/2011 | 18:14 uur
Van Reijn, die tot 2003 de leiding had over de MIVD.

:silent:
Maar niet alleen veel beter de interne procedures kent dan ons...maar ook vast zo nog wel zijn contacten bij de organisatie heeft. Wat hij stelt klinkt mij op basis van wat ik tot nu toe heb gehoord en gelezen zeer aannemelijk en past in het beeld zoals ik dat heb gevormd en eerder benoemd. Ook hij bevestigt, dat de Defensiestaf de MIVD niet heeft ingeschakeld en deze dus niet is opgeschaald. Dat deden eerdere bronnen rond de MIVD ook al in de media.

KapiteinRob


cabez

Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2011 | 17:13 uur
En de heer van Reijn is al hoeveel jaar met FLO? Hoe weet hij hoe e.e.a. is gegaan?  :P

Van Reijn, die tot 2003 de leiding had over de MIVD.

KapiteinRob

En de heer van Reijn is al hoeveel jaar met FLO? Hoe weet hij hoe e.e.a. is gegaan?  :P

Elzenga

'MIVD had betrokken moeten worden bij reddingsmissie'
door Peter van der Ploeg
Binnenland

Het voormalige hoofd van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst, Joop van Reijn, uit scherpe kritiek op het ministerie van Defensie rond de mislukte evacuatiepoging in Libië. Volgens de generaal-majoor bd. had Defensie de MIVD moeten betrekken bij het plannen van de missie.

In een interview, vanmiddag in NRC Handelsblad, vertelt Van Reijn hoe hij denkt dat de reddingsoperatie van een Nederlandse ingenieur uit de Libische stad Sirte is misgegaan. Daarbij werd een email met een vraag om informatie vanaf het fregat Hr. Ms. Tromp, die op zondag was verstuurd, pas 's avonds laat gelezen door de MIVD. De MIVD had gewaarschuwd moeten worden, zegt Van Reijn.

    "De Tromp stuurde niet zomaar een email. Het ging om een versleuteld bericht, dat binnen is gekomen bij het verbindingscentrum van het MIVD-kantoor. Dergelijke berichten kun je niet lezen op je laptop. Daarvoor moet je aparte terminals raadplegen, in een beveiligde ruimte. De normale procedure is dat je buiten de normale werktijden van tevoren waarschuwt dat er een belangrijk bericht is verzonden. De vraag is daarom waarom de commandant van de Tromp niet even heeft gebeld."

'Tromp dacht dat MIVD op scherp stond'

Van Reijn, die tot 2003 de leiding had over de MIVD, zegt in een gesprek met NRC-redacteuren Steven Derix en Danielle Pinedo te vermoeden dat men op de Tromp dacht dat de MIVD op de hoogte was van de operatie en dus op scherp stond, en daarom niet heeft gewaarschuwd.

    "Maar de werkelijkheid was een andere: de Defensiestaf in Den Haag heeft de MIVD in het geheel niet betrokken bij het plannen voor de missie bij Sirte. Was dat wel gebeurd, dan had de MIVD die zondag opgeschaald."

Volgens Van Reijn is de gang van zaken van de Defensiestaf 'volstrekt in strijd met wat militair gangbaar is'.

Vandaag oordeelt de Tweede Kamer in een debat over minister van Defensie Hans Hillen en de mislukte evacuatiepoging.
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/29/mivd-had-betrokken-moeten-worden-bij-reddingsmissie/

Lex

Kamerstukken Ministerie van Defensie

Aanbiedingsbrief beantwoording Kamervragen evacuatie Nederlands staatsburger uit Sirte, Libië
Lees meer

Beantwoording Kamervragen evacuatie Nederlands staatsburger uit Sirte, Libië
Lees meer

MINDEF, 28 maart 2011 16:01

Lex

Het programma Nieuwsuur zendt vanavond een interview uit met de Zweedse vrouw, waarbij nieuwe feiten geopenbaard worden.

Nieuwsuur, maandag 28 maart 2011,
Ned. 2
aanvang 22:00 uur.

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 27/03/2011 | 13:04 uur
Boek sluiten, zand erover...

In brand steken   want als ze afdekken met zand, dan kan het weer opgegraven worden...
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 27/03/2011 | 13:04 uur
Boek sluiten, zand erover...
iedereen heeft een beetje schuld....en zal beterschap toezeggen...en gaan we weer over tot de orde van de dag...oh nee...oeps...volgen de bezuinigingsplannen!!...en dus zal deze hele zaak naar de achtergrond verdwijnen...

irma

Ik denk niet dat er koppen zullen gaan rollen.

Dit wordt een typisch gevalletje van 'doorlopen mensen' (antwoorden zullen we nooit krijgen).

En daar moeten we ons dan dus maar bij neerleggen!?!
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

SMI de Boer

Boek sluiten, zand erover...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 27/03/2011 | 11:07 uur
gaan er nog koppen rollen of heeft men zich goed ingedekt?

Als men zich goed ingedekt had was er een éénduidig verhaal.

Ace1

gaan er nog koppen rollen of heeft men zich goed ingedekt?