Vertrek DC-10 (T255) op 11 april

Gestart door andré herc, 06/04/2014 | 14:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 06/07/2014 | 23:05 uur
Goede manier om te voorkomen dat een omstreden dossier lang in de politiek blijft hangen. De Britten deden het al met de Nimrods...

Bij de Britten staat momenteel de herinvoering van MPA capaciteit weer (hoog) op de agenda.... nu in Den Haag nog!

Elzenga

Goede manier om te voorkomen dat een omstreden dossier lang in de politiek blijft hangen. De Britten deden het al met de Nimrods...

StrataNL

Citaat van: SMI de Boer op 06/07/2014 | 20:28 uur
we hadden toch meer van deze kisten?

2 (K)DC-10's, gemodificeerde DC-10's voor de tankerrol.
1 DC-10 is er later bij gekomen voor het vrachtvervoer, en een paar jaar + een dure update later zo geëindigd...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

SMI de Boer

we hadden toch meer van deze kisten?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Flyguy


andré herc

De DC-10 en wat er van over is
Hup daar gaat voor een paar Euro's :crazy:
foto's zie link
http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=99742
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

DvdW

Citaat van: Enforcer op 14/04/2014 | 18:38 uur
Ik snap niet waarom die niet bij Fokker uit elkaar gehaald wordt om vervolgens de spullen te stallen op LCW.
(Europese) aanbesteding heeft er wellicht iets mee te maken?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Enforcer

Ik snap niet waarom die niet bij Fokker uit elkaar gehaald wordt om vervolgens de spullen te stallen op LCW.

DvdW

Citaat van: Lex op 14/04/2014 | 14:06 uur
Men laat er geen gras over groeien.
Zie de foto's van gisteren: https://www.flickr.com/photos/nqypics/13832531284/in/photostream/
Stel je voor dat de 'gewone' M/V in de straat lucht krijgt van deze kapitaalvernietiging. Dan kunnen ze in ieder geval niet meer terugkrabbelen  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 12/04/2014 | 19:42 uur
Ik blijf het toch wel apart vinden dat de Belgen die opzoek waren naar zo een soort vliegtuig nu weer voor een ander optie gekozen hebben dat terwijl beide landen er zo prat op gaan om meer samen te werken op het gebied van Materieel aanschaf dit was een mooie kans geweest om het in de praktijk te brengen :doh:

Al hadden we de DC-10 cadeau gedaan aan onze zuiderburen of een ander NAVI/EU land, dat was m.i. altijd beter dan de shredder en was broodnodige transportcapaciteit behouden gebleven.

andré herc

Ik blijf het toch wel apart vinden dat de Belgen die opzoek waren naar zo een soort vliegtuig nu weer voor een ander optie gekozen hebben dat terwijl beide landen er zo prat op gaan om meer samen te werken op het gebied van Materieel aanschaf dit was een mooie kans geweest om het in de praktijk te brengen :doh:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex


Mourning

Citaat van: jurrien visser op 11/04/2014 | 23:58 uur
Een onnodig triest einde van een middel waar een  schreeuwen tekort aan is, tevens (wederom) kenmerkend voor een visieloze botte bijl.

Resultaat van een politiek waar de kruidenier en boekhouder volledig aan de touwtjes trekken en visie en middelen vieze woorden zijn...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#18
Citaat van: Lex op 11/04/2014 | 22:48 uur
Idd. Wat niet noodzakelijk was voor de ferry vlucht is er uitgehaald.
De rest van de bruikbare onderdelen worden in een later stadium verwijderd en teruggestuurd naar EHV.

Een onnodig triest einde van een middel waar een  schreeuwen tekort aan is, tevens (wederom) kenmerkend voor een visieloze botte bijl.

Lex

Citaat van: SMI de Boer op 11/04/2014 | 21:51 uur
Een kist die naar de sloop gaat wordt toch wel eerst gestript van dat wat enige waarde heeft??
Idd. Wat niet noodzakelijk was voor de ferry vlucht is er uitgehaald.
De rest van de bruikbare onderdelen worden in een later stadium verwijderd en teruggestuurd naar EHV.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/04/2014 | 21:13 uur
Hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker het is.
Al zou ik er inmiddels aan gewend moeten zijn.

Ik deel deze gedachte met het bijbehorende gevoel.  :annoyed:

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 11/04/2014 | 21:51 uur
Een kist die naar de sloop gaat wordt toch wel eerst gestript van dat wat enige waarde heeft???

Ja de cockpit zo en zo en waarschijnlijk ook de electronica

SMI de Boer

Een kist die naar de sloop gaat wordt toch wel eerst gestript van dat wat enige waarde heeft???
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

dudge

Hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker het is.
Al zou ik er inmiddels aan gewend moeten zijn.

andré herc

#12
Defensie raakt DC10 aan straatstenen niet kwijt
ED.tv.nl

zie video

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

#11
Laatste vlucht DC-10 transporttoestel

Nieuwsbericht | 11-04-2014 | 13:36

Het DC-10 transporttoestel van de Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor zijn laatste vlucht. Defensie stoot het vliegtuig af vanwege de grootschalige bezuinigen uit 2011.

Het DC-10 transporttoestel in de lucht.

Na een laatste lage pass over thuisbasis Eindhoven vloog de T-255 naar het Engelse Newquay. Daar wordt het vliegtuig ontmanteld. Pogingen van Defensie om het militaire toestel aan een andere luchtmacht te verkopen, liepen op niets uit.

Strategische luchttransportcapaciteit

Defensie kocht de DC-10 in 2004. Doel was om daarmee haar strategische luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte al over 2 KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was internationaal veel groter dan het aanbod.

Facelift

Het voormalige United Airlines toestel onderging tussen 2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen om dienst te kunnen doen als militair transportvliegtuig. Kabelwerk, laadvloeren en communicatie- en navigatiesystemen werden aangebracht of gemoderniseerd. Ook de cockpit kreeg een complete facelift.

Niet voltooid

Uiteindelijk heeft de geheel gereviseerde en gemoderniseerde DC-10 weinig gevlogen. Kort na het laatste modificatieprogramma viel in 2011 het besluit om het toestel af te stoten. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt niet voltooid. De luchtmacht beschikt momenteel nog over 2 KDC-10's en 4 C-130 Hercules transporttoestellen.

Luchttransportcapaciteit

Nederland vangt het tekort aan luchttransportcapaciteit op door internationaal nog nauwer samen te werken. Zoals binnen het op vliegbasis Eindhoven gevestigde European Air Transport Command. In dit succesvolle samenwerkingsverband voeren 5 landen samen luchttransport uit. Commerciële inhuur van luchttransport is een andere optie.

defensie.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Citaat van: Thomasen op 09/04/2014 | 10:51 uur
Krijgen we er nog wat voor?
Of betalen we om een net gemoderniseerd toestel te laten ontmantelen?
Was het zelfs voor een symbolische prijs niet te verkopen?
Of de BV-NL er nog wat voor krijgt, zal misschien duidelijk worden bij de begroting voor 2015.
Maar de opbrengst zal erg mager zijn, in vergelijk met de investeringen.

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Krijgen we er nog wat voor?
Of betalen we om een net gemoderniseerd toestel te laten ontmantelen?
Was het zelfs voor een symbolische prijs niet te verkopen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lex

Het vertrek is gesteld op vrijdag 11 april, om 11:00 uur.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 06/04/2014 | 14:25 uur
Ontmanteld? Geen poging meer om het te verkopen dus?
Welnee, in de woestijn staan honderden veel nieuwere Boeing 767's, MD-11's en Boeing 747's geparkeerd.
Die minder peut gebruiken en minder geluid maken dan de DC-10.
Deze ex KLu DC-10 heeft ook nog eens een afwijkende digitale stuurhut, dan de analoge hut in civiele DC-10's.
Boeing, Fokker Services en de KLu slaagden er wel in om de (K)DC-10 stuurhut te moderniseren.
De Amerikanen probeerden het ook met hun KC-10 Extenders, maar stopten ermee, omdat het bij hen niet ging lukken.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: andré herc op 06/04/2014 | 14:33 uur
Ik had hem proberen in te ruilen bij Boeing voor een C-17 ;)

Met trekhaak en CD speler.......

andré herc

Citaat van: Thomasen op 06/04/2014 | 14:25 uur
Ontmanteld? Geen poging meer om het te verkopen dus?
Ik had hem proberen in te ruilen bij Boeing voor een C-17 ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

dudge

Citaat van: andré herc op 06/04/2014 | 14:15 uur
Johan van Soest ‏@SoestJohan   
Final destination Newquay UK alwaar het toestel wordt ontmanteld. Apart gevoel.... pic.twitter.com/lkS2t8EWWB



Ontmanteld? Geen poging meer om het te verkopen dus?

andré herc

Johan van Soest ‏@SoestJohan   
Final destination Newquay UK alwaar het toestel wordt ontmanteld. Apart gevoel.... pic.twitter.com/lkS2t8EWWB

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.