vervanging Hr.Ms. Zuiderkruis

Gestart door Hugo, 30/12/2003 | 02:52 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Is er voor de Zuiderkruis al enige belangstelling getoond door een buitenlandse marine?

Elzenga

Citaat van: Lex op 28/06/2011 | 23:05 uur
De medaille die ZKRS maandag 27 juni 2011 mocht ontvangen.
ben benieuwd wat de Somalische piraten er in september van vinden ;)

Lex



De medaille die ZKRS maandag 27 juni 2011 mocht ontvangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 24/06/2011 | 23:25 uur
Citaat van: yelloow op 24/06/2011 | 22:26 uur
De poolster had toch nog een fantastisch groot houten stuurwiel ipv die laffe joystick-achtige dingetjes van tegenwoordig ?

Yep, heb er zelf ook eens achter gestaan. Moest daarna van de officier van de wacht even op de brugvleugel gaan kijken naar dat belachelijk slingerende kielzog..... De zonaanbidders op het helidek zullen wel gedacht hebben.....

;D Boerennachtgast op de brug...

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 24/06/2011 | 22:00 uur
Sorry hoor, er was (en is) maar één oude dame......



Rob, klopt het dat men de Poolster aan had gepast zodat men een  Compagnie mariniers kon vervoeren en was dat alleen mogelijk om die Compagnie mariniers van A naar B te vervoeren of kon men de Poolster ook gebruiken voor  amfibische landingen zo als de Royal Navy deed met de bevoorraders?

http://www.hrms-poolster.nl/html/overzicht_schip.html

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 24/06/2011 | 22:26 uur
De poolster had toch nog een fantastisch groot houten stuurwiel ipv die laffe joystick-achtige dingetjes van tegenwoordig ?

Yep, heb er zelf ook eens achter gestaan. Moest daarna van de officier van de wacht even op de brugvleugel gaan kijken naar dat belachelijk slingerende kielzog..... De zonaanbidders op het helidek zullen wel gedacht hebben.....

yelloow

De poolster had toch nog een fantastisch groot houten stuurwiel ipv die laffe joystick-achtige dingetjes van tegenwoordig ?

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 24/06/2011 | 22:05 uur
Heeft zij ook de leeftijd van 36 jaren in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden volbracht?  :angel:

Nee, 30 jaar (en daarna nu al 17 jaar onder Pakistaanse vlag). Maar het respectabele "de oude dame" is wat mij betreft voorbehouden aan de mooiste, beste en gezelligste bevoorrader die Nederland ooit gehad heeft. Niet aan een boot met beton onder in het ruim.....  :devil:

Lex

Heeft zij ook de leeftijd van 36 jaren in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden volbracht?  :angel:

KapiteinRob

Sorry hoor, er was (en is) maar één oude dame......




Lex

'Oude dame' viert 36e verjaardag

Den Helder – Op 27 juni 2011 wordt Hr. Ms. Zuiderkruis 36 jaar. Daarmee is zij het oudste schip van de Koninklijke Marine. Hr. Ms. Zuiderkruis heeft haar wapenspreuk "Geduldig bereid" terecht waargemaakt en ze zal in haar laatste varende jaar voor de Koninklijke Marine nog een bijzondere missie doen.

Het is een goede traditie dat er bij de krijgsmacht wordt stilgestaan bij langdurige, eerlijke en trouwe dienst. Personen met zo'n lange staat van dienst krijgen hiervoor een gouden medaille. Omdat Hr. Ms. Zuiderkruis natuurlijk geen persoon is, heeft de bemanning voor haar een alternatieve gouden medaille ontworpen. De medaille zal op haar verjaardag worden onthuld door de Commandant NLMARFOR, commandeur Lenselink.

Met een dagvullend programma staat de bemanning stil bij de verjaardag van 'hun' schip, Hr. Ms. Zuiderkruis. Om 10.15 uur wordt commandeur Lenselink ontvangen, waarna met een ceremonieel Alle Hens de medaille-uitreiking plaatsvindt. Niet alleen een medaille voor het schip, maar ook enkele bemanningsleden ontvangen een medaille voor een groot aantal jaren trouwe dienst. De bemanning sluit de verjaardag af met een sportief programma en een barbecue.

Marinedagen
Hr. Ms. Zuiderkruis is één van de vele marineschepen die tijdens de Marinedagen open zijn voor publiek. Maar op 1, 2 en 3 juli is nog veel meer zien in de marinehaven van Den Helder. Met demonstraties van mariniers, marineschepen en helikopters laat de marine de duizenden bezoekers zien hoe zij opereert, ver weg en dicht bij huis. De marine demonstreert haar gereedheid voor toekomstige (wereldwijde) inzet voor vrede en veiligheid aan de hand van het thema 'Voortvarend naar de toekomst'.

MINDEF,
24 juni 2011

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#681
Citaat van: Ace1 op 16/04/2011 | 14:37 uur
Citaat van: jurrienvisser op 16/04/2011 | 14:31 uur
Ze zoudens eens om de tafel kunnen gaan zitten... wat mij betreft betrekken we de Duitsers hier ook in en elk ander Europees land wat vanaf 2020 toe is aan de vervanging van een capabel fregat/destroyer..

Dat is al een keer geprobeerd met het Nato Fregat, wie trokken er de stekker eruit, dat waren de Britten.

http://en.wikipedia.org/wiki/NFR-90

http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/navy/surfacewarfare/nfr90.html

Ik weet het.

Misschien is er nu het (economische) klimaat naar om voor 2020 (en later) voor meer uniformiteit in de scheepstyes... er zijn vast krachten te bundelen.

Ik begrijp de economische belnagen maar het is ook jammer als men het wiel elke keer op nieuw wil gaan uitvinden.

Ace1

Citaat van: jurrienvisser op 16/04/2011 | 14:31 uur
Ze zoudens eens om de tafel kunnen gaan zitten... wat mij betreft betrekken we de Duitsers hier ook in en elk ander Europees land wat vanaf 2020 toe is aan de vervanging van een capabel fregat/destroyer..

Dat is al een keer geprobeerd met het Nato Fregat, wie trokken er de stekker eruit, dat waren de Britten.

http://en.wikipedia.org/wiki/NFR-90

http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/navy/surfacewarfare/nfr90.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/04/2011 | 14:20 uur
Citaat van: jurrienvisser op 16/04/2011 | 14:14 uur
Als ik de huidige samenwerking zie (subs en mariniers) in combinatie met historisch perspectief dan lijkt me een meer innige samenwerking met de UK meer voor de hand liggen....

Maar we zullen het wel of niet mee maken.

Het Type 45 zie ik nu niet bepaald als schoolvoorbeeld van een schip wat ik graag binnen de KM zou zien... wellicht is de situatie rond 2020 anders.

Op radargebied hebben de britten een achterstand en men heeft voor hun schepen een veel grotere bemanning nodig.

Ze zoudens eens om de tafel kunnen gaan zitten... wat mij betreft betrekken we de Duitsers hier ook in en elk ander Europees land wat vanaf 2020 toe is aan de vervanging van een capabel fregat/destroyer.

Onder het mooto... laten we het nog een keer proberen...

Ace1

Citaat van: jurrienvisser op 16/04/2011 | 14:14 uur
Als ik de huidige samenwerking zie (subs en mariniers) in combinatie met historisch perspectief dan lijkt me een meer innige samenwerking met de UK meer voor de hand liggen....

Maar we zullen het wel of niet mee maken.

Het Type 45 zie ik nu niet bepaald als schoolvoorbeeld van een schip wat ik graag binnen de KM zou zien... wellicht is de situatie rond 2020 anders.

Op radargebied hebben de britten een achterstand en men heeft voor hun schepen een veel grotere bemanning nodig.