vervanging Hr.Ms. Zuiderkruis

Gestart door Hugo, 30/12/2003 | 02:52 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als ik de huidige samenwerking zie (subs en mariniers) in combinatie met historisch perspectief dan lijkt me een meer innige samenwerking met de UK meer voor de hand liggen....

Maar we zullen het wel of niet mee maken.

Het Type 45 zie ik nu niet bepaald als schoolvoorbeeld van een schip wat ik graag binnen de KM zou zien... wellicht is de situatie rond 2020 anders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 16/04/2011 | 13:35 uur
Citaat van: dudge op 16/04/2011 | 00:26 uur
Citaat van: Elzenga op 15/04/2011 | 23:50 uur
Tja, die MHD of een "made in Holland" equivalent had mooi geweest ipv de JSS. Maar ja, nu komt er dus een JSS ter vervanging van beide AORs.. Zal het de bodem van de put zijn? ik ben bang van niet nog. Al blijven voorlopig de bouwstenen/platforms bestaan waar ik mijn alternatieve opzet rond heb opgebouwd. Nu nog de noodzaak in laten zien en dan weer wat meer eurie's beschikbaar krijgen.
Dat hoeft niet 'of' te zijn, maar kan 'en' zijn. De MHD's kunnen gewoon in Nederland worden gebouwd. Ze zijn dan alleen niet in NL ontworpen.
Vrees dat dit een brug te ver is als Nederland en Duitsland...en in dit geval ook Damen en Blohm+Voss ....niet veel nauwer gaan samenwerken. Met de komst van de JSS zie ik geen ruimte meer voor een MHD-achtig schip. Jammer ergens, want er lijken inderdaad goede samenwerkingsmogelijkheden met Duitsland in deze (gezien hun behoeftestelling)...als ook op andere terreinen (JSS/LPD, fregatten, mijnenjagers/patrouilleschepen).

Er zijn idd behoorlijk wat overeenkomsten te vinden. Wie weet, beide landen worden zwaar getroffen door het kortzichtigebeleid, misschien kan van deze berijging een kans gemaakt worden.

Al zie ik wel meer neigingen richting de Royal Navy.

Elzenga

Citaat van: dudge op 16/04/2011 | 00:26 uur
Citaat van: Elzenga op 15/04/2011 | 23:50 uur
Tja, die MHD of een "made in Holland" equivalent had mooi geweest ipv de JSS. Maar ja, nu komt er dus een JSS ter vervanging van beide AORs.. Zal het de bodem van de put zijn? ik ben bang van niet nog. Al blijven voorlopig de bouwstenen/platforms bestaan waar ik mijn alternatieve opzet rond heb opgebouwd. Nu nog de noodzaak in laten zien en dan weer wat meer eurie's beschikbaar krijgen.
Dat hoeft niet 'of' te zijn, maar kan 'en' zijn. De MHD's kunnen gewoon in Nederland worden gebouwd. Ze zijn dan alleen niet in NL ontworpen.
Vrees dat dit een brug te ver is als Nederland en Duitsland...en in dit geval ook Damen en Blohm+Voss ....niet veel nauwer gaan samenwerken. Met de komst van de JSS zie ik geen ruimte meer voor een MHD-achtig schip. Jammer ergens, want er lijken inderdaad goede samenwerkingsmogelijkheden met Duitsland in deze (gezien hun behoeftestelling)...als ook op andere terreinen (JSS/LPD, fregatten, mijnenjagers/patrouilleschepen).

Elzenga

Citaat van: dudge op 15/04/2011 | 23:19 uur
Citaat van: jurrienvisser op 15/04/2011 | 22:58 uur
Ik denk meer aan een, made in Holland, modelletje op basis van het JSS casco... iets van 26/30K ton.
Wat dan ook, moet allemaal onderdeel zijn van een marine plan. Dat plan dat ooit getrokken is en dat toen al niet klopte, is nu nog verder uit verhouding getrokken. We krijgen zo een heel vreemde marine....
yep las net dat de herinvoering van de mijnenveeg-capaciteit ook onderdeel was van het pakket in ruil voor het afstoten van de 4 Ms indertijd :(...Dus in plaats van 4 OPVs en mijnenveegcapaciteit, nu slechts 2 OPVs, geen mijnenveegcapaciteit en zelfs 4 mijnenjagers exit!!.

Tja, die MHD of een "made in Holland" equivalent had mooi geweest ipv de JSS. Maar ja, nu komt er dus een JSS ter vervanging van beide AORs.. Zal het de bodem van de put zijn? ik ben bang van niet nog. Al blijven voorlopig de bouwstenen/platforms bestaan waar ik mijn alternatieve opzet rond heb opgebouwd. Nu nog de noodzaak in laten zien en dan weer wat meer eurie's beschikbaar krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 15/04/2011 | 23:19 uur
Citaat van: jurrienvisser op 15/04/2011 | 22:58 uur
Ik denk meer aan een, made in Holland, modelletje op basis van het JSS casco... iets van 26/30K ton.
Wat dan ook, moet allemaal onderdeel zijn van een marine plan. Dat plan dat ooit getrokken is en dat toen al niet klopte, is nu nog verder uit verhouding getrokken. We krijgen zo een heel vreemde marine....

Dat is (helaas) zeker waar... het wordt idd tijd voor een nieuw en officieel plan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik denk meer aan een, made in Holland, modelletje op basis van het JSS casco... iets van 26/30K ton.

Harald

Citaat van: jurrienvisser op 15/04/2011 | 22:21 uur
En hoe zit dat met een Damen/Schelde modelletje?

Prima modelletje toch, 18 of 22 tons

@Dudge ... ik wist niet dat je kwaad werd  :P  .... het ging mij om het model als voorbeeld. Er zijn genoeg typen/indelingen/uitvoeringen welke goed zijn, pak daar alle goede zaken van en voeg het samen en prima hoor, Made in The Netherlands by Damen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

En hoe zit dat met een Damen/Schelde modelletje?

Harald

Of deze ?  Misschien is te met 45.000 ton, maar ik vind dit wel een ware opvolger van de "oude" Karel Doorman

USS America (LHA-6)
http://www.navsource.org/archives/10/07/0706.htm

maar realistisch gezien is een LHD zoals Meko MESHD, Canberra meer een schip voor de KM

of ... en deze heb ik op het forum nog niet tegengekomen.... 16DDH Hyuga-klasse van Japan (DDH-182)
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/16ddh.htm





jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 14/04/2011 | 09:50 uur
Citaat van: jurrienvisser op 14/04/2011 | 09:43 uur
Mee eens... (al wil ik de Rotterdam buiten beschouwing laten TENZIJ onze Damen vrienden het Mindef, de politiek en de KM weten te overtuigen om deze te verkopen in ruil voor een LHD of 2e JSS)

Financieel gezien, laat ik hopen dat er op dat gebied even helemaal niks gebeurt. Andere vlakken waar het veel harder nodig is.

Daar ben ik het mee eens. Vanaf 2020 is ook vroeg genoeg.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 14/04/2011 | 09:19 uur
Citaat van: bergd op 14/04/2011 | 01:05 uur
Moet de JSS Karel Doorman niet aangepast worden in haar ontwerp als straks de Leopards weg zijn? Of kun je zeggen het schip is speciaal in zijn construcite voor de pzh 2000 gemaakt?
Hoeft niet. De LCU's hoeven ook niet ingekort te worden. Laat liever de Leo eis gewoon staan. Kun je in de toekomst nog eens een Kodiak meenemen, dat is best een handig ding bij humanitaire missies.

Trouwens, Topic titel kan wel aangepast worden. 'Vervanging Hr.Ms. Zuiderkruis en Hr.Ms. Amsterdam (en wellicht de Hr.Ms.Rotterdam)'.  Of gewoon aanschaf JSS'

Mee eens... (al wil ik de Rotterdam buiten beschouwing laten TENZIJ onze Damen vrienden het Mindef, de politiek en de KM weten te overtuigen om deze te verkopen in ruil voor een LHD of 2e JSS)

bergd

Moet de JSS Karel Doorman niet aangepast worden in haar ontwerp als straks de Leopards weg zijn? Of kun je zeggen het schip is speciaal in zijn construcite voor de pzh 2000 gemaakt?

Laurens

Citaat van: Ace1 op 03/02/2011 | 21:41 uur
Citaat van: Lex op 03/02/2011 | 21:39 uur
Citaat van: Laurens op 03/02/2011 | 21:31 uur
google translate :)
Wat vind je zelf van de vertaling als je het naleest? ;D

mijn ervaring met google translate is dat er altijd wel taalfouten inzetten of dat er zinnen niet kloppen

Je kunt er in ieder geval al meer mee  8)