vervanging Hr.Ms. Zuiderkruis

Gestart door Hugo, 30/12/2003 | 02:52 uur

Lex

Staal nieuw ondersteuningsschip gesneden

Bij de bouw van het Joint Logistic Support Ship (JSS) werd afgelopen maandag een mijlpaal bereikt met de start van het snijden van het staalpakket voor het schip. Dit gebeurde op de werf van scheepsbouwer Damen Shipyards in het Roemeense Galati.

De kiellegging van het nieuwe ondersteuningsschip staat gepland voor begin juni van dit jaar. De bouw en constructie van het casco bij Damen Shipyards Galati is naar verwachting in de zomer van 2013 afgerond, waarna het schip naar Vlissingen wordt gesleept voor de afbouw bij Damen Schelde Naval Shipbuilding. De proefvaart moet in het voorjaar van 2014 plaatsvinden en aansluitend de oplevering in de zomer van dat jaar.

Hoofdtaken
Het JSS vervangt het bevoorradingsschip Hr. Ms. Zuiderkruis dat ruim 37 jaar dienst heeft gedaan. De belangrijkste taken van het nieuwe multifunctionele ondersteuningsschip worden:
Bevoorrading op zee voor de ondersteuning van maritieme eenheden;
Strategisch zeetransport, inclusief het in- en ontschepen van personeel en materieel wanneer geen of beperkte havenfaciliteiten beschikbaar zijn;
Sea Basing; het fungeren als basis op zee voor het uitvoeren en ondersteunen van operaties op het land.
Deze taken moeten wereldwijd tot in het hoogste geweldsspectrum kunnen worden uitgevoerd.

MINDEF,
2 maart 2011, 14.00 uur

Lex

Een pracht voorbeeld: bâtiment logistique = logistieke gebouw. Omdat hier woord voor woord vertaald wordt is er geen speld tussen te krijgen, maar met bâtiment kan ook een schip bedoeld worden.  8)

Ace1

Citaat van: Lex op 03/02/2011 | 21:39 uur
Citaat van: Laurens op 03/02/2011 | 21:31 uur
google translate :)
Wat vind je zelf van de vertaling als je het naleest? ;D

mijn ervaring met google translate is dat er altijd wel taalfouten inzetten of dat er zinnen niet kloppen

Lex

Citaat van: Laurens op 03/02/2011 | 21:31 uur
google translate :)
Wat vind je zelf van de vertaling als je het naleest? ;D

Laurens

Converteam zal de voortstuwing van het toekomstige Nederlandse JSS

Het nieuwe logistieke gebouw van de Nederlandse marine heeft een aandrijfsysteem bestaat uit twee asynchrone motoren bij lage snelheid van 8900 kW elk, geleverd door Converteam. Aandrijfsystemen van boegschroeven en productie faciliteiten, de distributie en het beheer van elektrische energie zijn ook onderdeel van de bestelling van Converteam Damen Schelde, die het gebouw in Vlissingen te vervoeren. In 2010 lanceerde de Nederlandse marine de gezamenlijke Logistic Support Ship (JSS). DSNS gecontroleerd, de Karel Doorman worden geleverd in de zomer 2014 en vervangt de olie-tanker Zuiderkruis, die dateert uit 1975. Het gebouw meet 205 meter lang met een waterverplaatsing van 27.800 ton last. Bemand door 150 zeilers en kunnen 150 extra medewerkers tegemoet te komen, kan hij snelheden bereiken van 18 knopen. De JSS zal hebben een geïntegreerde mast die door Thales. Ik-400 zal samenbrengen zo'n vijftig Mast antenne gewijd aan monitoring, communicatie en navigatie (met inbegrip van radar en SMILE APAR). Zeer veelzijdig, in staat om de toekomst Ship Support in zee gevechtseenheden met wapenleveranties. Met een 40 tons kraan, zal het ook moeten en vervoer te dien einde, de 2000 strekkende meter van garages en een achterklep. De overdracht van de voertuigen zal worden gedokt of via landingsvaartuigen. Een platform zal de uitvoering van twee Chinook-helikopters en een hangar-type kan zes vliegtuigen tegemoet te komen. Net als de DCT, de Karel Doorman eindelijk ziekenhuisvoorzieningen.

google translate :)

Lex

Het artikel begint met de opsomming vna de voortstuwing, geleverd door Converteam. Daarna de meer algehele gegevens.
Eigenlijk niets meer dan reeds algeheel bekend is.

Ace1

wie kan dit artikel vertalen van Frans naar Nederlands?

Converteam fournira la propulsion du futur JSS néerlandais

Le nouveau bâtiment logistique de la marine néerlandaise sera doté d'un système propulsif constitué de deux moteurs asynchrones à vitesse lente, de 8900 kW chacun, fournis par Converteam. Les systèmes d'entraînement des propulseurs d'étrave et les équipements de production, distribution et gestion de l'énergie électrique font également partie de la commande passée à Converteam par Damen Schelde, qui réalisera le bâtiment à Flessingue. En 2010, la marine néerlandaise a lancé le programme Joint Logistic Support Ship (JSS). Commandé à DSNS, le Karel Doorman doit être livré à l'été 2014 et remplacera le pétrolier-ravitailleur Zuiderkruis, qui date de 1975. Le bâtiment mesurera 205 mètres de long pour un déplacement de 27.800 tonnes en charge. Armé par 150 marins et pouvant accueillir 150 autres personnels, il pourra atteindre la vitesse de 18 noeuds. Le JSS disposera d'un mât intégré fourni par Thales. L'I-Mast 400 regroupera une cinquantaine d'antennes dédiées à la surveillance, aux communications et à la navigation (notamment les radars SMILE et APAR). Très polyvalent, le futur navire pourra soutenir à la mer les unités de combat grâce à deux bras de ravitaillement. Doté d'une grue de 40 tonnes, il servira aussi au transport et disposera, à cet effet, de 2000 mètres linéaires de garages et d'une porte arrière. Le transfert des véhicules se fera à quai ou via des engins de débarquement. Une plateforme permettra la mise en oeuvre de deux hélicoptères du type Chinook et un hangar pourra abriter six appareils. Comme les TCD, le Karel Doorman disposera enfin d'installations hospitalières.

http://www.meretmarine.com/article.cfm?id=115215

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 08/11/2010 | 08:16 uur
Citaat van: Elzenga op 07/11/2010 | 23:56 uur
Citaat van: Lex op 07/11/2010 | 23:23 uur
Citaat van: jellevannetten op 07/11/2010 | 23:18 uur
Als dat zou betekene dat de oude dame het nog een paar jaar langer moet volhouden zou dat natuurlijk geweldig zijn, wat een mooi schip is dat toch  8)
De oude dame moet echt met pensioen.
en dat zal denk ik ook snel gaan gebeuren...ik denk zelfs vervroegd, nog voor 2014 zal zij zijn verkocht...en dan een paar jaar alleen de Hr. Ms. Amsterdam...tot de JSS operationeel is.  
Is zuid Amerika een optie... kan ze worden herenigd met een aantal L en M fregatten.... voelt ze zich als een vis in het water!
of een hereniging met de echte "oude dame" in Pakistan...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#654
Citaat van: Elzenga op 07/11/2010 | 23:56 uur
Citaat van: Lex op 07/11/2010 | 23:23 uur
Citaat van: jellevannetten op 07/11/2010 | 23:18 uur
Als dat zou betekene dat de oude dame het nog een paar jaar langer moet volhouden zou dat natuurlijk geweldig zijn, wat een mooi schip is dat toch  8)
De oude dame moet echt met pensioen.
en dat zal denk ik ook snel gaan gebeuren...ik denk zelfs vervroegd, nog voor 2014 zal zij zijn verkocht...en dan een paar jaar alleen de Hr. Ms. Amsterdam...tot de JSS operationeel is.  
Is zuid Amerika een optie... kan ze worden herenigd met een aantal L en M fregatten.... voelt ze zich als een vis in het water!

KapiteinRob

Citaat van: jellevannetten op 07/11/2010 | 23:18 uur
Als dat zou betekene dat de oude dame het nog een paar jaar langer moet volhouden zou dat natuurlijk geweldig zijn, wat een mooi schip is dat toch  8)

"De oude dame" is natuurlijk de eeuwige bijnaam van Hr.Ms. Poolster.....  ;)

Elzenga

#652
Citaat van: Lex op 07/11/2010 | 23:23 uur
Citaat van: jellevannetten op 07/11/2010 | 23:18 uur
Als dat zou betekene dat de oude dame het nog een paar jaar langer moet volhouden zou dat natuurlijk geweldig zijn, wat een mooi schip is dat toch  8)
De oude dame moet echt met pensioen.
en dat zal denk ik ook snel gaan gebeuren...ik denk zelfs vervroegd, nog voor 2014 zal zij zijn verkocht...en dan een paar jaar alleen de Hr. Ms. Amsterdam...tot de JSS operationeel is. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik heb enige tijd mogen rondvaren op de oude dame ('92/'94), toen een fantastisch schip.... maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan!

Zij heeft haar rust elders verdiend, laat het JSS maar komen!

Ze is overigens het laatste schip waar ik aktief op gediend heb en nog steeds in aktieve dienst is, alle anderen zijn al verkocht of naar de schroothoop....

Jacob van Heemskerck
Tromp (kojak)
Tydeman
Callenburgh
Peter Florisz
Zuiderkruis

Lex

Citaat van: jellevannetten op 07/11/2010 | 23:18 uur
Als dat zou betekene dat de oude dame het nog een paar jaar langer moet volhouden zou dat natuurlijk geweldig zijn, wat een mooi schip is dat toch  8)
De oude dame moet echt met pensioen.

jellevannetten

Als dat zou betekene dat de oude dame het nog een paar jaar langer moet volhouden zou dat natuurlijk geweldig zijn, wat een mooi schip is dat toch  8)

Ace1

Het zou mij ook niets verbazen dat men de bouw van de JSS een paar jaar uitstelt?