Vervanging huidige F-16's, deel 1

Gestart door civiel, 02/09/2004 | 19:39 uur

Offenbach

PvdA dringt aan op uitstel besluit JSF

Uitgegeven op donderdag 28 september 2006
(Novum) - De PvdA vindt dat het huidige kabinet geen besluit moet nemen over de aankoop van de Joint Strike Fighter (JSF). "Het kabinet heeft besloten de noodzakelijke terughoudendheid te betrachten over belangrijke besluiten", zei PvdA-leider Wouter Bos donderdagmiddag tijdens de algemene politieke beschouwingen. Wat hem betreft valt ook de JSF daaronder.

Het Amerikaanse gevechtsvliegtuig moet de opvolger worden van de F-16. Het gaat om de grootste defensie-order uit de Nederlandse geschiedenis. De PvdA is altijd tegen de aankoop geweest, omdat deze het Nederlandse bedrijfsleven te weinig zou opleveren. In ruil voor investeringen in de ontwikkeling van het toestel, tot nu toe al zo'n achthonderd miljoen euro, zou het bedrijfsleven orders toegespeeld krijgen van bouwer Lockheed Martin. Dat valt vooralsnog erg tegen, vindt de PvdA.

Het toestel is inmiddels omgedoopt tot Lightning II.

(www.nieuws.nl)

Offenbach

'JSF unieke kans voor Nederlandse industrie'

15 sept 2006
TILBURG - Deelname van Nederland in de ontwikkeling en produktie van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF biedt een ,,unieke" kans voor een verdere versterking van de Nederlandse luchtvaartindustrie. Het sluit ,,naadloos" aan bij de ambitie van de Nederlandse overheid om onze kenniseconomie verder te versterken.


Tot die conclusie komen economen van de Universiteit van Tilburg in een rapport, dat geschreven is in opdracht van het NIFARP, de organisatie van de bedrijven die meedoen aan de bouw van het toestel. Eerder dit jaar kwam het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) na een onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken tot een soortgelijke slotsom.

Het kabinet wil later dit jaar besluiten om de deelname van ons land in het miljardenproject voort te zetten. De PvdA heeft in het verkiezingsprogramma vastgelegd dat Nederland eruit moet stappen.

De Tilburgse economen baseren hun conclusie op gesprekken die ze hebben gevoerd met de drie buitenlandse hoofdaannemers van de JSF en met Nederlandse bedrijven en kennisinstituten. Zij stellen dat nu al zicht is op een omzet voor de Nederlandse industrie op een omzet van 6,2 tot 8,8 miljard dollar. Dit komt overeen met 17.500 tot 25.000 arbeidsjaren. Deze schattingen omvatten niet het werk dat Nederlandse bedrijven waarschijnlijk zullen krijgen door onderhoud van de toestellen. Ook is geen rekening gehouden met opdrachten vanuit de burgerluchtvaart en vanuit andere industrieën die het gevolg kunnen zijn van kennis en ervaring die bedrijven opdoen met de JSF. De onderzoekers tekenen bovendien bij hun conclusies aan dat ze met vijftien Nederlandse bedrijven en kennisinstituten hebben geproken, maar dat er inmiddels bijna tachtig meedoen aan de JSF.

De hoofdaannemers van de JSF (Lockheed Martin, Rolls-Royce en Pratt & Whitney) stellen dat de deelname aan de JSF de basis legt voor langdurige samenwerking met Nederlandse bedrijven. De Tilburgse economen denken daarom dat de Nederlandse industrie dankzij de JSF haar positie in de wereldmarkt verder kan versterken en uitbouwen.

(www.telegraaf.nl)

EaGletje

Citaat van: oud_zijde op 09/09/2006 | 02:28 uur
F35 kan zowieso niet supercruisen, dat houd vlak voor de supersonsiche barriere op

een toestel kan supercruise als het een goede aerodinamica heeft, maar het belangrijkste is een motor die veel power kan geven zonder de naverbrander te gebruiken, de F-135 van de F-35 is zo'n motor, deze is afgeleid van de F119 van de F-22. We kunnen nu nog geen zekere conclusies trekken maar het is haast zker dat de F-35 kan supercruise met wapens last intern met snelheden net voorbij mach 1, dus mach 1.1 t/m mach 1.3, dat supercruise niet in de ontwikkelings eisen staat wil niet zeggen dat hij niet instaat zal zijn te kunnen supercruise, het is steeds aanemelijker dat de F-35 dat wel kan. supercruise houd in dat je voorbij de snelheids barrier kan gaan zonder de naverbrander te gebruiken, wat niet bekend is dat een "clean" F-15, F-104, en nog meerdere toestellen al konden supercruise, maar met wapens konden ze dat niet dus het was niet nuttig om dat ooit te vermelden.

MasterChief1971

CitaatF35 kan zowieso niet supercruisen, dat houd vlak voor de supersonsiche barriere op

Dat heeft dus alles met power/weight ratio te maken.
Bovendien heeft het hele begrip juist met het overschrijden van de supersonische barriëre   te maken, zonder naverbrander.
Overigens ben ik met je eens dat het allemaal nog bezien moet worden.
We weten nog niet hoe zwaar de F-35 uiteindelijk in zijn productievariant wordt. Ben het wel eens met het feit dat we geen veredelde jaren 80-vliegtuigen moeten kopen.
Dan heb je op het moment dat het nodig is geen superioriteit meer.
Ga dat even aan mijn moeder uitleggen: Ja, uw zoon is omgekomen omdat onze luchtmacht goedkope rotzooi had, want dat was goedkoper. En daarom konden ze geen luchtsteun geven want de Chinezen of Iraniërs hadden beter spul. Maar hij wist toch waar hij aan begon?
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

oud_zijde

F35 kan zowieso niet supercruisen, dat houd vlak voor de supersonsiche barriere op
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

EaGletje

idd, en de versies van de Typhoon (tranche 3) en van de Rafale (F4) die de klu zou willen aanschaffen zijn niet eens gefinancieerd, laat staat ontwikkeld. en de huidige versies van beide toestelen (de Tranche 2 voor de Typhoon en de F2 voor de rafale) bieden niet echt een hele goede vooruitgang op electronische gebied vergleken met de F-16Am4, terwijl de F-35 een enorme vooruitgang gaat geven, die ook nog minder geld kost. ook is de F-35 veel goedkoper in het onderhoud dus geeft het lagere kosten op de langere termijn.

vandaag is ook gekomen dat de F-135 motor meer power geeft dan eerst officeel was vrijgegeven:
de F-135 zou eerst maximaal 40.0000Lb of thrust geven in afterburner, dit blijkt echter 43.0000Lbs te zijn, met 38.000Lbs. dit betekend dat de F-35 die 2500kg zwaarder is dan de F-16Am bijna  2x het vermogen heeft zonder naverbrander (minus de gewichts toenamen)
F-16:
Gewicht: 9500kg
thrust dry: 14,590Lbs
thrust wet: (met naverbrander) 23,770Lbs

F-35A:
gewicht: 12000kg
thrust dry: 38.000Lbs
thrust wet: 43.000Lbs

dit houd in dat de F-35 een thrust to weight ratio krijgt die verglijkbaar is met die van de Typhoon:
thrust to weight ratio: emty weight
70000/31670 = 2.21 F-22
56780/28500 = 1.67 F-15C
40500/24250 = 1.67 Eurofighter
43000/26500 = 1.62 F-35

wat houd dit in kwa presatie's? dit houd in dat de F-35 enorm snel gaat klikken en acceleren, met een snelheid verglijkbaar met die van de Typoon met dezelfde wapenlast. het voordeel van de F-35 is dat als hij alleen z'n weopon bays gebruikt veel en veel minder drag heeft. door deze power to weight ratio en goede aerodynamics houd dit in dat het zeer hoogst waarschijnlijk is dat de F-35 net als de Typhoon kan supercruise, met snelheden van mach 1.1 tot mach 1.3. hiermee haal de de meeste argumeten van typhoon voorstanders onderuit dat de Typhoon kan supercruise, sneller klimt etc.

oud_zijde

de klu wil met de JSF gaan vliegen, daar komt bij dat het zowel de goedkoopste optie is (grippen en gloedniewe bock60+ F16's niet meegerekend) en wbt onze swingrole doctrines de beste optie is dan snap ik het hele probleem niet zo goed

imo gister bestellen, dan kun blijft de prijs nog een beetje beperkt
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

EaGletje

Citaat van: januszz op 08/09/2006 | 23:13 uur
Noemen ze dat als argument?? Kan het me niet voorstellen...
Die 12 miljard aan orders gaan niet naar de regering maar naar oa stork.
Die 12 miljard is idd ook nog omzet en de winst is daar een percentage van..
De aanschaf weet iemand wat dat gaat kosten per stuk en hoeveel de er aangeschaft gaan worden?

de pvda gebruikt dat niet als argument nee, maar het gaat hun eigenlijk alleen daarom, ze komen er alleen niet uit. groot gedeelte van die 12 miljard is toch nog winst dus mooi meegenomen voor de werkgelegenehid. we zijn van plan om 85 stuks af te nemen met een prijs van 50 miljoen dollar.

januszz

Noemen ze dat als argument?? Kan het me niet voorstellen...
Die 12 miljard aan orders gaan niet naar de regering maar naar oa stork.
Die 12 miljard is idd ook nog omzet en de winst is daar een percentage van..
De aanschaf weet iemand wat dat gaat kosten per stuk en hoeveel de er aangeschaft gaan worden?

EaGletje

die 800 miljoen aan investering leverd ons wel 12 miljard aan oders op als we doorgaan  ::) geen moeilijke keus, de enigste reden waarom de pvda tegen de F-35 is, is omdat hij uit de vs komt, was het een europees product geweest dan was het geen probleem.

Ton de Zwart

Citaat van: januszz op 08/09/2006 | 22:03 uur
waarom wilt de PvdA per see niet meedoen aan dit project? Er zitten toch heel erg veel voordelen aan voor Nederland? Ook erg veel economisch voordeel!
1Sowieso de productie van onderdelen leverd veel geld op..
en de aanschaf kan voor een deel betaald worden uit het geld wat terug wordt gekregn van de verkochte f16's ??!?!?!

Mail deze tekst even aan Wouter Bos.  Misschien komt hij tot inkeer...

januszz

waarom wilt de PvdA per see niet meedoen aan dit project? Er zitten toch heel erg veel voordelen aan voor Nederland? Ook erg veel economisch voordeel!
1Sowieso de productie van onderdelen leverd veel geld op..
en de aanschaf kan voor een deel betaald worden uit het geld wat terug wordt gekregn van de verkochte f16's ??!?!?!

Offenbach

Kabinet wil door met JSF-programma

08-09-2006

DEN HAAG - Het kabinet wil nog voor de verkiezingen in november proberen goedkeuring te krijgen van de Tweede Kamer voor deelname aan een vervolgprogramma voor de doorontwikkeling van de F-35 Lightning II (JSF), de gedoodverfde opvolger van de F-16. Dat heeft staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie vrijdag (8 september) duidelijk gemaakt op een JSF-bijeenkomst van Stork in Hoogeveen.

De CDA-bewindsman hekelde de opstelling van de PvdA, die zich fel verzet tegen Nederlandse deelname, volgens hem zonder een alternatief te bieden voor de vervanging van de F-16. Van der Knaap wees erop dat als de partij van Wouter Bos zijn zin krijgt, het merendeel van het inmiddels geïnvesteerde bedrag van 600 miljoen euro in de ontwikkeling van de JSF weggegooid geld wordt. In totaal heeft Nederland 800 miljoen gereserveerd voor het JSF-programma.

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft inmiddels al voor meer dan 700 miljoen dollar aan opdrachten binnen van de Amerikaanse bouwer van het gevechtstoestel, Lockheed Martin. Deelname aan het vervolgprogramma zou Nederland volgend jaar zo'n drie miljoen euro kosten, maar verplicht het kabinet niet JSF-toestellen te kopen. Een besluit om het nieuwe, geavanceerde toestel aan te schaffen speelt pas in 2010.

(www.luchtvaartnieuws.nl)

Offenbach

Zeventig Nederlandse bedrijven betrokken bij JSF

08-09-2006
(Novum/Betten) - Meer dan zeventig Nederlandse bedrijven zijn betrokken bij de ontwikkeling van F-35 Lightning II (JSF). Hun gezamenlijke opdrachtwaarde bedraagt tot nu toe zevenhonderd miljoen dollar. De prognose van 8 tot 10 miljard dollar aan productieopdrachten blijft onveranderd gehandhaafd, zo stelt Stork vrijdag in een persbericht.
Van de potentiële omzet voor Stork van 4 tot 6 miljard dollar zal mogelijk circa 1,3 miljard euro worden uitbesteed aan andere Nederlandse bedrijven. Stork houdt vrijdag een bijeenkomst voor bestaande en potentiële JSF-toeleveranciers. Het doel van deze dag is het belang van participatie van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf in het JSF-programma te bekrachtigen en te illustreren.

In het JSF-project nemen naast Nederland ook de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Denemarken, Italië, Canada, Australië en Turkije deel. Welke partijen de Joint Strike Fighter ook zullen afnemen, is op dit moment niet duidelijk. Definitieve besluiten over de aanschaf van de JSF zijn nu nog niet genomen.

Nederland zal uiterlijk eind dit jaar een besluit moeten nemen over het al dan niet aanschaffen van de JSF. De PvdA liet eerder dit jaar weten dat er, als de partij in een nieuw kabinet zitting neemt, een einde komt aan de deelname van Nederland in het JSF-project.

(www.trouw.nl)

EaGletje

de fransen hebben ons zo'n contract aangeboden, en we zouden ook wel wat bij de Typhoon kunnen doen, maar dat is allemaal lang niet zo groots als bij de F-35. De orders voor de nerderlandse bedrijfsindustrie kunnen oplopen tot 12 Miljard, terwijl we maar 800 miljoen hebben geinvesteerd. de enige reden waarom de Pvda tegen de F-35 is omdat hij Amerikaans is, was hij Europees dan mocht hij zonder probleem aangekocht worden.  ;)