Vervanging huidige F-16's, deel 2

Gestart door Offenbach, 29/09/2006 | 17:22 uur

Lex

In dit topic zijn 100 pagina's bereikt.

Het verhaal wordt vervolgd in JSF Deel 3

Lex
Algeheel beheerder

Lex

Volkel: wacht met besluit JSF

UDEN - De gemeente Uden wil dat de Tweede Kamer wacht met een besluit over de aanschaf van twee testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF) tot meer duidelijk is over het geluid van de nieuwe straaljager. Wethouder René Peerenboom van de gemeente Uden, waar vliegbasis Volkel ligt, heeft dat vrijdag geschreven in een brief aan de leden van de Kamercommissie voor Defensie.
Volgens de wethouder is het onverantwoord om eerder te kiezen, omdat het kan leiden tot een onomkeerbaar proces en mogelijk toename van de geluidsbelasting in de omgeving van Volkel. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium kan begin mei al de gewenste antwoorden verschaffen, maar staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) wil voor 1 mei zijn handtekening zetten voor een testtoestel.
De bewindsman kreeg daar donderdag ook steun voor in de Tweede Kamer waar een poging van de oppositiepartijen SP, GroenLinks, D66 en PVV om het besluit uit te stellen, strandde. Het debat over de gedoodverfde opvolger van de F-16 staat voor volgende week gepland.

Telegraaf, vr 17 apr 2009, 14:30

Elzenga

CitaatMaar de PvdA heeft haar achterban beloofd geen testtoestellen te kopen als niet alle nodige informatie, ook die over geluid, beschikbaar is.
Ik hoop dat de PvdA inziet dat geloofwaardigheid en doen wat je zegt en beloofd in deze dagen van de economische crisis (waar banken ook dingen beloofden welke ze niet konden waarmaken...dus er is een groot wantrouwen nu) nog zwaarder wordt gewogen door de burger en kiezer dan voorheen...dat blijkt mijns inziens ook uit de goede peilingen van de PVV...

Elzenga

CitaatHet eigen onderzoeksbureau (BOR) van de Tweede Kamer concludeert dat een openbaar debat over de JSF en concurrent Saab Gripen NG onmogelijk is, omdat het merendeel van de informatie over de toestellen vertrouwelijk is.

Ruwe data

Sinds oktober vorig jaar kreeg de Kamer 14.000 pagina's Engelstalige vertrouwelijke informatie. Daaronder bevonden zich ook bijna negenduizend pagina's met ''non-informatie in de vorm van twee dozen met onbruikbare gegevens''. Het gaat om ruwe data van een JSF-geluidsonderzoek.

Uit het rapport blijkt verder dat de Kamer bijna vierduizend pagina's met geheime informatie over de JSF, de Saab Gripen NG en de Advanced F-16 heeft gekregen.

Ongeveer 2850 pagina's gingen over de JSF, 260 over de Advanced F-16 en 866 over de Saab.

De informatievoorziening aan de Tweede Kamer is niet optimaal, concludeert het bureau.
Fijn als anderen ook wederom bevestigen wat ik hier steeds stel...

Elzenga

Geen uitstel JSF-debat

DEN HAAG - Een laatste poging van de SP, GroenLinks, D66 en de PVV om het debat over de aanschaf van het gevechtstoestel Joint Strike Fighter (JSF/F-35) uit te stellen is donderdag mislukt.

Het debat over de gedoodverfde opvolger van de F-16 gaat volgende week toch door.

Dat bleek donderdag na afloop van de procedurevergadering waarin de Defensiewoordvoerders van de Kamer agenda-afspraken maken.

Genoemde oppositiepartijen vroegen om uitstel omdat onderzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) naar de eventuele overschrijding van de geluidsnormen nog niet klaar is.

Handtekening

De Vries wil voor 1 mei een handtekening zetten voor een testtoestel van de JSF en het onderzoek is pas 6 mei klaar.

Coalitiepartijen PvdA, CDA en de ChristenUnie zijn er nog niet uit of zij akkoord gaan met de aanschaf van JSF-testtoestellen. Het CDA is voor. Maar de PvdA heeft haar achterban beloofd geen testtoestellen te kopen als niet alle nodige informatie, ook die over geluid, beschikbaar is.

Serieus

''Als de PvdA zichzelf serieus neemt, houdt ze zich aan die afspraak en worden die testtoestellen niet gekocht'', zei tegenstander Krista van Velzen van de SP. ''Ik neem de PvdA in elk geval wel serieus.'' Ook is er nog steeds geen bindende prijs van de JSF bekend.

Het eigen onderzoeksbureau (BOR) van de Tweede Kamer concludeert dat een openbaar debat over de JSF en concurrent Saab Gripen NG onmogelijk is, omdat het merendeel van de informatie over de toestellen vertrouwelijk is.

Ruwe data

Sinds oktober vorig jaar kreeg de Kamer 14.000 pagina's Engelstalige vertrouwelijke informatie. Daaronder bevonden zich ook bijna negenduizend pagina's met ''non-informatie in de vorm van twee dozen met onbruikbare gegevens''. Het gaat om ruwe data van een JSF-geluidsonderzoek.

Uit het rapport blijkt verder dat de Kamer bijna vierduizend pagina's met geheime informatie over de JSF, de Saab Gripen NG en de Advanced F-16 heeft gekregen.

Ongeveer 2850 pagina's gingen over de JSF, 260 over de Advanced F-16 en 866 over de Saab.

De informatievoorziening aan de Tweede Kamer is niet optimaal, concludeert het bureau.
© ANP

Ap

Geluidsrapport JSF niet op tijd naar de Kamer

donderdag 16 april 2009 12:28

(Novum) - Het lukt het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) niet nog deze maand een rapport gereed te krijgen over het geluid dat de Joint Strike Fighter (JSF) produceert. Dat schrijft staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) donderdag aan de Tweede Kamer.

Dat het NLR nog tot begin mei nodig zou hebben om het rapport op te stellen, was al bekend. De Vries kondigde echter woensdag tijdens een spoeddebat over de JSF aan dat hij zou proberen of het NLR het rapport niet sneller zou kunnen afronden. De Tweede Kamer moet namelijk nog deze maand een besluit nemen over de aanschaf van twee JSF-testtoestellen. De handtekening onder de order moet uiterlijk 1 mei worden gezet.

Het debat over de aanschaf van de testtoestellen staat voor volgende week gepland. Zou het NLR-rapport binnen twee weken gereed zijn, dan was de Kamer waarschijnlijk bereid dit debat nog een week uit te stellen. Maar het laboratorium heeft de bewindsman laten weten dat hij niet eerder kan beschikken over het rapport.

De Vries wijst in zijn brief verder op een eerder rapport van het NLR over de vergelijking tussen de JSF en de Saab Gripen, waaruit blijkt dat het geluidsverschil tussen de F-16 en de JSF 'beperkt' is. Het is de verwachting dat de 'geluidsbelasting' van de JSF 'goed inpasbaar' is in de wettelijke normen. Deze normen zal Defensie naleven, aldus de staatssecretaris.

Bron: www.elsevier.nl
Luctor et Emergo

Elzenga

Precies, klant is koning..zeker in Amerika een bekend concept ;)...vandaar dat ik niks kan met al die dreigende woorden dat we boetes zouden krijgen of buiten de boot zouden vallen als we de zaak enige tijd uitstellen of afhaken bij het JSF-project...Als we werkelijk waar zulke slechte afspraken hebben gemaakt die Nederland honderden miljoenen zou kosten, dan zou dat inderdaad een Parlementaire Enquête waard zijn ja...

hudinie

ja inderdaad waarom geen gratis toestel, bij de douglas krijg ik ook altijd een testertje kado als ik voor mijn vrouwtje een
parfum koop...hahaha

Ros

Citaat van: hudinie op 16/04/2009 | 10:04 uur
Waarom bestellen we dan niet , een testtoestel van de F-35 , en een van de Grippen, en dan doen we er ook  nog een
opgelapte state of the art F-16 bij.................dan gaan we deze toestellen testen en dan kopen we gewoon de beste van
de 3. Niet eens zo"n gek idee vind ik zelf.

Een sliime koopman had het anders gedaan;

Beste leveranciers,

Wij zijn voornemens om 85 nieuwe toestellen aan te schaffen. Indien u in aanmerking wenst tel komen om te leveren zien wij uw aanbieding en een gratis toestel om uit te testen tegemoet,

groet,

MINDEF


;D

hudinie

Waarom bestellen we dan niet , een testtoestel van de F-35 , en een van de Grippen, en dan doen we er ook  nog een
opgelapte state of the art F-16 bij.................dan gaan we deze toestellen testen en dan kopen we gewoon de beste van
de 3. Niet eens zo"n gek idee vind ik zelf.

Elzenga

Het is de kunst daar dan doorheen te prikken...wat we met zijn allen hier toch maar wat vaak doen of proberen bij andere topics ;)

Elzenga

Citaat van: Lex op 16/04/2009 | 00:09 uur
Ik heb doelbewust gewacht met het geven van een reactie, wetende dat je eenmaal gedane postings regelmatig aanpast.  ;)
Heel wijs ;)...al had ik niks meer veranderd als ik had gezien dat meer dan alleen een gast dit topic bezocht ;)
CitaatMaar .... dat doelbewust de afdracht aan de Staat erbuiten is gehouden.... is jouw gevolgtrekking.
Op basis van ervaring en kennis van hoe manipulatie-technieken en beïnvloeding werken en worden gebruikt.
CitaatIn het bericht staat letterlijk: "In ruil voor deze investering krijgt de Nederlandse industrie opdrachten voor de JSF waarover zij een percentage moet afdragen aan de Staat. Die gemiste afdracht zit nog niet in de uitstapkosten."
Er wordt gesteld NOG niet. 
Om hieraan de conclusie bewust te hangen vind ik erg zwaar.
En we weten allemaal dat er een rechtszaak gaande is omdat de industrie die afdracht niet wil betalen (althans niet het "afgesproken" percentage). En met rede waarschijnlijk (omdat die opdrachten tegen vallen blijkt). En ja....veel van dit soort zaken gebeuren bewust ja....ik heb iets teveel gezien in de praktijk waardoor ik niet meer zo snel geloof in toeval in deze. En al helemaal niet met een voormalige spindoctor aan het roer nu. Toch wel een beetje gek niet dat dit bericht nu net vandaag in het nieuws komt. Wij weten beide dat kranten nog wel eens getipt worden op dit vlak. Dat hoort ook bij het vak van persvoorlichter...

Lex

Citaat van: Elzenga op 15/04/2009 | 23:38 uur
Dit is mijns inziens of het zoveelste overdrijving om de besluitvorming te manipuleren en onder druk te zetten (men laat bewust de afdracht aan de Staat buiten het bedrag!!),
Ik heb doelbewust gewacht met het geven van een reactie, wetende dat je eenmaal gedane postings regelmatig aanpast.  ;)
Maar .... dat doelbewust de afdracht aan de Staat erbuiten is gehouden.... is jouw gevolgtrekking.
In het bericht staat letterlijk: "In ruil voor deze investering krijgt de Nederlandse industrie opdrachten voor de JSF waarover zij een percentage moet afdragen aan de Staat. Die gemiste afdracht zit nog niet in de uitstapkosten."
Er wordt gesteld NOG niet. 
Om hieraan de conclusie bewust te hangen vind ik erg zwaar.

Elzenga

#1464
Citaathet beste toestel kopen voor de beste prijs
Dat is onmogelijk vast te stellen als men niet eerst alle manipulaties in het eisen-pakket neutraliseert en andere aspecten van dit dossier. Welke zover ik tot dusver kon nagaan (veel informatie is geheim voor buitenstaanders) volledig is toegeschreven op de uitgesproken voorkeur van de Klu, op de JSF dus. Dat maakt een beoordeling van de resultaten erg moeilijk.

Waardoor voor mij de nadruk alleen nog maar meer komt te liggen op andere aspecten die niet makkelijk te manipuleren zijn....zoals het strategische belang van Nederland als Europees land en lid van de EU bij een nauwe samenwerking met andere EU lidstaten bij de ontwikkeling van een onafhankelijk Europees Defensie- en veiligheidsbeleid en een eigen onafhankelijke ontwikkelings- en defensieindustrie. Welke laatste garant moet staan dat de EU los van andere landen of organisaties haar eigen beleid en richting kan bepalen en haar eigen veiligheid in het belang van haar burgers kan beschermen en verdedigen. Zoals andere grootmachten (in wording) ook doen en als fundamenteel beschouwen.

De keuze voor een toestel van een concurrerende economische grootmacht en de militaire en technische afhankelijkheid van die grootmacht (hoezeer ook een bondgenoot nu en hoe wenselijk dat dit zo blijft zij het in een meer realistische setting), want broncodes van de software krijgt men bijvoorbeeld niet in handen, kan ik niet rijmen met deze essentiële strategische doelstelling. Daarvoor moet men blijkbaar nog in denkpatronen en sentimenten van de Koude Oorlog denken...ik zie echter geen verband meer met de huidige realiteit. Die door de huidige economische crisis juist zo ontnuchterend is op dit punt en zo'n duidelijk waarschuwing in zich herbergt voor de toekomst.   

Elzenga

#1463
Citaat'Uitstappen uit JSF kost bijna 873 miljoen euro'

DENHAAG - Als Nederland nu uit het programma voor de Joint Strike Fighter (JSF) stapt, kost dat op zijn minst bijna 873 miljoen euro.
Dit is mijns inziens of het zoveelste overdrijving om de besluitvorming te manipuleren en onder druk te zetten (men laat bewust de afdracht aan de Staat buiten het bedrag!!), of een zeer lafhartige manier om de Tweede Kamer met voorbedachte raden te dwingen de keuze van een vooraf gewild toestel goed te keuren (want wie kan "dit verlies" rechtvaardigen in deze tijd?!), of de opmaat tot een zeer groot schandaal voor deze Regering.

Want het kan toch niet waar zijn dat men blijkbaar 873 miljoen euro in de ontwikkeling van een project steekt zonder harde garanties voor opdrachten bij het JSF-project, ook al zou men daar uit stappen of kiezen voor een andere kandidaat??!!! Dat zou echt ongehoord zijn en gokken met belastinggeld!! Buiten het feit dat het alle democratische spelregels in dit land zou schofferen...Ik dacht dat men het bij het project Bewapende Helikopter al op het randje speelde...maar het kan blijkbaar nog erger....