Vervanging huidige F-16's, deel 2

Gestart door Offenbach, 29/09/2006 | 17:22 uur

EaGletje

idd, waarom zouden we meer gaan betalen voor de Typhoon of Rafale, terwijl het een inferieur toestel is vergleken met de F-35? gewoon omdat het europees is nou niet bepaald een goed argument. want het gaat erom dat er we er jaren mee vooruit kunnen en dat gaat bij de Typhoon en Rafale nog niet omdat de versies die wij zouden komen ( van beide toestellen de meest geadvanceerde versies ) zijn beide allebei nog niet eens gefinancieerd, laat staan ontwikkeld, en ook dan zal de F-35 nog steers superieur zijn aan zijn concurenten en je het er een betere support bij als er iets mis is of voor latere update's. en vergeet niet dat er straks bijna evenveel F-35's door het europeese luchtruim gaan vliegen dan dat er Typhoon zullen zijn  ;)

Offenbach

Citaat van: Elzenga op 30/09/2006 | 14:10 uur
Maar goed ik blijf zelf voorstander voor een Europese keuze, ter versterking van de Europese defensie-industrie. 

Om hier optimaal van te profiteren hadden we veel eerder in één van de Europese projecten moeten stappen.

Maar gaat het er uiteindelijk niet om dat we gewoon het beste toestel aanschaffen?  ;)

oud_zijde

Citaat van: Elzenga op 30/09/2006 | 14:10 uur
Allemaal erg aardig, maar ik mis hier opnieuw de strategische analyse.. en ervaringen uit het verleden... waaruit blijkt dat het profiteren van dit soort projecten nogal tegenvalt....


is dat zo?

F16 was een enorm succes
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

ronjhe

Allemaal erg aardig, maar ik mis hier opnieuw de strategische analyse.. en ervaringen uit het verleden... waaruit blijkt dat het profiteren van dit soort projecten nogal tegenvalt....

Maar goed ik blijf zelf voorstander voor een Europese keuze, ter versterking van de Europese defensie-industrie. Ik denk dat dit in strategisch belang is van Europa en de EU (en dus ook Nederland), die veel meer moeten toewerken naar een eigen identiteit en de verandering van de militair/strategische trans-atlantische relatie naar een meer realistische opzet die past bij deze tijd en de ontwikkelingen die daarin plaats vinden (toenemend solo-optreden VS onder regering Bush bijvoorbeeld).

Offenbach

Fokker Services mikt met park op JSF-onderhoud

30-09-2006
WOENSRECHT (ANP) - Fokker Aircraft Services opent zijn terreinen en gebouwen op de vliegbasis Woensdrecht voor bedrijven die een toegevoegde waarde kunnen leveren aan de Maintenance Valley. Dat heeft het bedrijf zaterdag bekendgemaakt.
De toewijzing van Woensdrecht als onderhoudsplaats van de Joint Strike Fighter (JSF) voor de Europese landen is het uiteindelijke doel. Het JSF-onderhoud kan de katalysator zijn naar een hoogwaardige onderhoudsindustrie in West-Brabant voor de luchtvaart, de procesindustrie, de petrochemie, de scheepvaarttechniek.

Dat zegt woordvoerder Cees Nuijten van de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV Rewin West-Brabant. Hij ziet ook goede mogelijkheden voor nieuwe investeringen in recycling, energieopwekking en warmteterugwinning in de bio-industrie.

(www.trouw.nl)

Offenbach

KABINET VOOR DEELNAME AAN VOLGENDE FASE ONTWIKKELING JSF

De ministerraad heeft op voorstel van de staatssecretarissen Van der Knaap van Defensie en Van Gennip van Economische Zaken besloten mee te doen aan de volgende fase van de JSF-ontwikkeling. Na instemming van het parlement zal begin november een Memorandum of Understanding (MoU) met de Amerikaanse regering worden ondertekend. Daarin staan afspraken voor een efficiëntere opzet van de productie, de logistieke instandhouding en de doorontwikkeling van de JSF.

De overeenkomst is geen besluit tot aanschaf van de JSF-toestellen en geen verplichting om JSF-toestellen te kopen. Het is een logische volgende stap in de al jarenlange Nederlandse betrokkenheid bij de JSF, maar geen onomkeerbare stap. Het uiteindelijke besluit tot eventuele aanschaf van de JSF zal genomen worden in 2009.

Jachtvliegtuigen zijn bij crisisbeheersingsoperaties van groot belang. Vanaf 2010 komt aan de levensduur van de oudste F16´s onvermijdelijk een einde. Defensie streeft ernaar om militairen op gevaarlijke missies te sturen met het beste materieel. Het is daarom noodzakelijk dat er in het volgende decennium een nieuw jachtvliegtuig instroomt bij de Koninklijke luchtmacht. De beste kandidaat daarvoor is de Joint Strike Fighter. Om de tijdige vervanging te garanderen is het nodig nu ruimte te claimen in het productieproces.

De JSF is goed voor zowel Defensie als voor de Nederlandse industrie, meent het kabinet. Op dit moment is er ruim 580 miljoen euro verplicht (van in totaal 800 miljoen dollar) geïnvesteerd in de ontwikkeling, en inmiddels hebben 70 Nederlandse bedrijven voor ruim 700 miljoen dollar aan contracten binnengehaald. Dit kan leiden tot een omzet van meer dan 8 miljard dollar in de productiefase en veel extra (hoogwaardige) werkgelegenheid. Deelname aan het JSF-project is tevens een versterking voor de kenniseconomie. Dit blijkt onder meer uit het recente rapport van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR): het JSF-project geeft belangrijke impulsen aan de ontwikkeling van hoogwaardige technologie, die ook op civiele gebieden is toe te passen. Dit komt ook ten goede aan de R&D-inspanningen in ons land.

(www.defensie.nl)

Offenbach

Kabinet gaat verder met JSF-project

AMSTERDAM - 29-09-2006
Het kabinet heeft besloten door te gaan met de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), de gedoodverfde opvolger van onze F-16 jachtvliegtuigen.

Het besluit valt bijzonder slecht bij de PvdA, die de Nederlandse bijdrage aan de ontwikkeling van het toestel liever vandaag dan morgen stopzet.

Voor 6 december zal Nederland een overeenkomst tekenen met de Verenigde Staten, waarin de bijdrage aan de ontwikkeling van het eerste prototype en de testfase in geregeld worden. Dit gaat ons land volgend jaar 3,1 miljoen euro kosten.

Volgens staatssecretaris Van der Knaap (Defensie) heeft de Nederlandse industrie inmiddels voor 700 miljoen dollar aan orders binnengehaald. Door mee te doen aan de ontwikkeling van het toestel hoopt het kabinet dat de Nederlandse industrie straks bij de daadwerkelijke productie van het toestel ook haar graantje kan meepikken.

De F-16's moeten vanaf 2010 vervangen gaan worden.

(www.telegraaf.nl)