Meteen KMA of eerst gewoon soldaat?

Gestart door afje, 17/12/2006 | 12:30 uur

Sine Pari

@afje Als je officer wil worden waarom dan niet meteen voor de KMA kiesen. Het leven binnen de KL kun je na je opleiding ook leren kennen. En laat je niet in de waar brengen door wat anderen zeggen, het is uiteindelijk jou leven.

Wat je ook beslist en doet, ik wens je veel success.

En nog een voetnoot, respect is niet iets want je met je rang krijgt, maar wat je verdient. En een goede 2LT vraagt zijn SGM of 1SG om advies.

Cola

Ik heb het er met een sergeant over gehad, die was het met me eens dat je wel een erg jonge luitenant bent als je OKM doet. Met 17 jaar van de HAVO -> 1,5 jaar OKM en hoppa, je voert het commando over 40 man en je bent 18. Waarschijnlijk zijn je mannen dan ouder en sommigen zelfs al op uitzending geweest, lijkt mij persoonlijk niet fijn om daar dan de baas te gaan spelen.
Dus denk ik dat je beter eerst soldaat kan worden, ervaring op doen en vooral ouder worden, en dan naar de KMA.

OLM vind ik een ander verhaal omdat je dan 4 jaar bezig bent. Je begint op ongeveer je 18e als je van VWO afkomt (ervan uitgaande dat je geen klas hebt overgeslagen ofzo) en dus 'al' 22 bent als je 2e luitenant bent.

KapiteinRob

#8
Deze discussie is al meerdere keren gevoerd. Onder meer hier kun je daar een hoop over lezen, hoewel het daar de vraag officier via onderofficier betreft.

Rob
Forumbeheerder

Ap

Omdat ik van mening ben dat ik ook wel direct naar de KMA had gekund. In het "gewoon" infanterist zijn kom je fysiek wel aan je trekken. Maar ik vond er geestelijk zeg maar weinig uitdaging in zitten.

Overigens heb ik eerst mijn HBO opleiding weer opgepikt nu en als die is afgerond ga ik solliciteren voor de korte officiersopleiding(infanterie, uiteraard).
Luctor et Emergo

Bossie

Het verdient misschien respect dat je al op uitzending bent geweest, maar dat hoeft ook niet. Tussen soldaten met hun onderofficieren, en de officieren zit een enorm verschil, als jij eerst gewoon 1 van de mannen bent, dan is het moelijk om jezelf na de tijd te gaan profileren als officier...

afje

Ap, mag ik vragen waarom dat dan de verkeerde beslissing is geweest?

mzzl afje
*solliciteert*
- Sld LOG HLP BHD/DISTR/CHAUFFEUR
- 14 Feb. Keuringen (PO + GO)

afje

Citaat van: Bossie op 17/12/2006 | 12:43 uur
En "opklimmen" is niet mogelijk naar een officiersfunctie vanaf soldaat. Maar dat had je wel door volgens mij.

Ja dit had ik inderdaad wel door ja, Ik heb zelf nu bijna mijn VWO afgerond en daarom is het voor mij wel mogelijk om officier te worden. Maar ik twijfel of ik meteen KMA kan gaan doen of eerst soldaat. Dit om het leven binnen de KL te zien.
Later in de disscusie werd er gezegd dat iemand die eerst soldaat is geweest en op uitzending is geweest enzo eerder respect krijgt dan iemand die rechtstreeks van de KMA afkomt.
*solliciteert*
- Sld LOG HLP BHD/DISTR/CHAUFFEUR
- 14 Feb. Keuringen (PO + GO)

Ap

Ik ben van mening dat als jij de capaciteiten hebt dat je gewoon direct naar de KMA moet. Ik zat met hetzelfde probleem en heb toen eerst voor "gewoon" soldaat gekozen. Wat voor mij achteraf de verkeerde beslissing is geweest.
Luctor et Emergo

Bossie

Ik denk dat er hier een verschil ligt bij de korte opleiding en de lange opleiding van het KMA. Als je namelijk met je 17 jaartjes de lange opleiding ingaat, dan kom je er op je respectievelijke 21e weer uit, met de korte opleiding echter op je 18 - 19e alweer.

En "opklimmen" is niet mogelijk naar een officiersfunctie vanaf soldaat. Maar dat had je wel door volgens mij.

afje

heyhey,

Ik ben laatst bij de verplichte voorlichting voor officier geweest in Eindhoven. Het was heel duidelijk wat ze allemaal zeiden enzo. Op een gegeven moment ontstond er een disscusie over of je nou meteen KMA kon gaan doen met de leeftijd van bijv. 17 of dat het beter was om eerst soldaat te zijn en zo op te klimmen. Mijn vraag eigenlijk is wat vinden jullie?

mzzl afje
*solliciteert*
- Sld LOG HLP BHD/DISTR/CHAUFFEUR
- 14 Feb. Keuringen (PO + GO)