Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Harald

Citaat van: StrataNL op 27/03/2018 | 13:05 uur
Nieuws! N.a.v. een tweet van mijn kant richting de KLu deze reactie gekregen:
idd goed nieuws, ben benieuwd naar de aanpassingen aan de Cougar voor SOF-Air taken

Parera

Citaat van: StrataNL op 27/03/2018 | 13:05 uur
Nieuws! N.a.v. een tweet van mijn kant richting de KLu deze reactie gekregen:

Goed nieuws lijkt me! Op weg naar de vervanging van de cougar rond 2030 door een gespecialiseerde heli voor de SOF taken, misschien wel in samenwerking met de Denen en/of Belgen.

StrataNL

Nieuws! N.a.v. een tweet van mijn kant richting de KLu deze reactie gekregen:

Citaat van:  LtGen Dennis Luyt @dennisluytIk heb in de tweet niet alle maatregelen voor CLSK kunnen noemen, maar ook Cougar krijgt een eerste tranche extra geld om na 2023 niet te worden afgestoten maar door te vliegen. Daarmee gaan we de basis leggen voor intro van SOF-Air taken met deze heli en het 300 Sq.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2018 | 17:37 uur
Dat andere artikel wel.
Misschien ben ik blind maar welk ander artikel bedoel je? ;D
Want dat artikel wat Harald in januari poste komt uit 2010 voor de bezuinigingen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2018 | 17:37 uur
Dat andere artikel wel.
Dit had ik ook al voorspeld.
Betreffende artikel kan ik helaas niet openen....

Huzaar1

Citaat van: Harald op 28/02/2018 | 16:56 uur
Dit kijkt me ook puur onderhoud, er wordt niets genoemd in het artikel over een eventuele upgrade en/of SOF voorzieningen.

Wel mooi is dat er gesproken wordt over 12 + 5, dus 17 Cougars

Dat andere artikel wel.
Dit had ik ook al voorspeld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Lex op 28/02/2018 | 16:07 uur
Heli-One Signs Agreement to Support the Royal Netherlands Air Force AS532 Cougars

Zie:http://www.justhelicopters.com/ArticlesNews/IndustryWideNews/tabid/434/Article/108877/Heli-One-Signs-Agreement-to-Support-the-Royal-Netherlands-Air-Force-AS532-Couga.aspx

Dit kijkt me ook puur onderhoud, er wordt niets genoemd in het artikel over een eventuele upgrade en/of SOF voorzieningen.

Wel mooi is dat er gesproken wordt over 12 + 5, dus 17 Cougars

StrataNL

 :glare:
CitaatHeli-One will support the RNLAF with inspections and maintenance through the end of the Cougar's current expected service lifespan in 2022, with a potential renewal through 2030.

Niets veel meer dan het outsourcen van onderhoud aan ex-KLu personeel wat nu 2x zoveel verdient dan toen ze nog bij de KLu werkten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex


Harald

https://www.flightglobal.com/news/articles/dutch-to-upgrade-cougar-helicopters-347644/

The MLU programme will install new distance-measuring equipment and a VHF radio, plus systems that will enable the Cougar to use updated military GPS. Other enhancements will include a satellite communication system, Link 16 datalink and Tetra radios to support civilian emergency services.

In the cockpit, the aircraft will get digital maps that will enable pilots to see both tactical and navigational symbols on one screen, and a new forward-looking infrared sensor will also be acquired.


Bovenstaande zou in principe uitgevoerd worden in de MLU van 2012, voor 17 stuks een bedrag tussen de 50 en 100 miljoen euro. Als je dit leest dan zou de MLU alleen het broodnodige aanpassen aan de Cougars en voor een instandhouding tot 2026

Ik ben benieuwd wat de SOF aanpassingen zullen zijn, waar nu overgesproken wordt. Maar dit zal zeker (denk ik) meer richting 200 miljoen euro zijn.     

De Fransen hebben een paar jaar terug hun Cougars ook geupgrade door Airbus, zie hieronder, en ook FLIR aangebracht. Ik dacht te gelezen te hebben dat deze upgrade voor 20 stuks ca. € 220 miljoen euro koste (prijspeil 2008)

The new autopilot has greatly improved the Cougar's operational capacities along with the flight safety for takeoff and landing in marginal visibility conditions. The new version also provides automatic management of engine failure, flight envelope protection, state-of-the-art electronic counter-measures, and additional 650-liter fuel tanks.
https://www.airbushelicopters.com/website/en/ref/Upgrading-Cougars-for-the-French-Army_237.html




Harald

Citaat van: StrataNL op 22/01/2018 | 15:08 uur
De destijds beoogde MLU voorzag in principe al in de aanpassingen die nodig waren voor SOF inzet.

Het is maar net hoe je het noemt.....

Laten we eerst maar deze MLU / SOF upgrade doorlaten gaan, dan kunnen de Cougars de eerste jaren prima doorvliegen !
De oorspronkelijke bedoeling was dat ze allemaal verkocht zouden worden, door gebrek aan heli's en problemen met de NH90 zijn er nu 12 stuks weer inzetbaar en met de SOF plannen blijven ze nog langer vliegen.
Dan komt de vervanging van de Cougars vanzelf over een aantal jaren.
En in verband met vele vervangings- en investeringsprogramma's/projecten is het nu (denk ik) verstandig om eerst de MLU te doen. Op korte termijn goedkoper en sneller te realiseren dan nu een vervangingsprogramma te starten.     

Sparkplug

Citaat van: Parera op 22/01/2018 | 15:18 uur
Een serie nieuwe caracals zou kunnen voorzien in zeker 20 jaar gebruik van deze nieuwe heli's, bij een MLU zou dat hooguit 5 a 10 jaar zijn waarna er opnieuw veel geld vrij moet komen voor de vervanging. Met de gedachten van het SOCOM kan je het beter in 1 keer goed doen het gaat niet om operaties zonder gevaar en dan moet het materiaal natuurlijk betrouwbaar zijn.

Waarom zou een MLU de levensduur hooguit 10 jaar verlengen? De van Canada overgenomen Chinooks waren al van 1974 en zie hoelang ze nu al vliegen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 22/01/2018 | 15:08 uur
De destijds beoogde MLU voorzag in principe al in de aanpassingen die nodig waren voor SOF inzet.

Het is maar net hoe je het noemt.....

Defensie heeft de wens om een ''SOCOM'' op te richten waarin alle SOF teams samen komen inclusief het materiaal, de ombouw cougars zullen waarschijnlijk naar deze eenheid toe gaan omdat deze ook los komen van het DHC.  De huidige cougars zijn van '96 / 97 daarmee ruim 20 jaar in zeer actieve dienst en hebben al vele uren gevlogen, ik weet niet wat de status is van de heli's maar dat zal gezien de bezuinigingen en het onderdelen probleem niet al te best zijn.

Een serie nieuwe caracals zou kunnen voorzien in zeker 20 jaar gebruik van deze nieuwe heli's, bij een MLU zou dat hooguit 5 a 10 jaar zijn waarna er opnieuw veel geld vrij moet komen voor de vervanging. Met de gedachten van het SOCOM kan je het beter in 1 keer goed doen het gaat niet om operaties zonder gevaar en dan moet het materiaal natuurlijk betrouwbaar zijn.

In onderstaande infographic zijn de capaciteiten zichtbaar van de carcal (H225M) naar mijn inzicht de best (betaalbare) optie voor SOF heli's voor Nederland, andere opties zijn MH-60M (indien export akkoord) of de HH-101 van italie maar deze heli is een stuk groter.

StrataNL

De destijds beoogde MLU voorzag in principe al in de aanpassingen die nodig waren voor SOF inzet.

Het is maar net hoe je het noemt.....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#338
Citaat van: Harald op 22/01/2018 | 14:47 uur
Dan is het idd een logisch gevolg dat de huidige 12 stuks Cougars een MLU krijgen met upgrade, zoals wat StrataNL ook al schreef

zo-wie-zo de FLIR bol onder de neus en extra zelfbeschermingsmiddelen, ik weet niet of ze zover gaan met de upgrade zoals Parera hieronder voorsteld.

Maar wel goed nieuws, de Cougars zijn voor NL onmisbaar en zeker ook in de maritieme inzet. Hopelijk blijven ze dat wel !

Dit zijn de verbeteringen van de Caracal ten opzichte van de oudere Cougars.

Wil je echte SOF-support heli's zal je toch een (groot) deel moeten overnemen o.a. :
- Verwijderbare pantser in de cabine
- Search radar + FLIR
- NV capable glass cockpit
- Extra Chaff/Flares en ECM (zelfbescherming)
- Extra bewapening

En dan is de rest wenselijk maar niet echt verplicht, misschien nog wel een extra fast-rope positie zodat je van beide kanten kan fast-ropen.
Onderstaande foto geeft de SOF verbeteringen aan voor de Amerikaanse MH-60M Blackhawk, dan moet er toch redelijk aan de cougars gesleuteld worden en blijf ik me afvragen of je niet beter een serie nieuwe caracals kan bestellen.