GBU-39 Small Diameter Bomb I voor KLu?

Gestart door Lex, 14/04/2010 | 17:43 uur

IPA NG

Een goede beslissing! (Mocht wel eens een keer...)
Alleen vraag ik me af hoeveel er gekocht zijn.

Gelukking past het wapen op elke mogelijke F-16 opvolger.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

Lijkt me een prima aanschaf, accuraat en je kunt er een hoop kwijt onder een F-16.
Minder kans op nevenschade maar hij kan wel door 2.4 meter beton gegooid worden, helaas is het niet de versie die ook geschikt is voor bewegende doelen.

http://www.youtube.com/watch?v=hAfjFm2jJo4

Lex

DEN HAAG - Defensie koopt nieuwe bommen voor de F-16-gevechtsvliegtuigen. Daarmee is het mogelijk doelen op grotere afstand dan nu uit te schakelen, waardoor het toestel niet of minder lang door de tegenstander kan worden bestookt.

Door de relatief kleine lading wordt ook het risico op ongewilde nevenschade tot een minimum beperkt. Het gaat om bommen van het type SDB I van Boeing. Met de investering is een bedrag van 30 miljoen euro gemoeid, zo heeft demissionair staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) aan de Tweede Kamer geschreven. Hoeveel bommen hij bestelt, is geheim.

F-16's worden ingezet voor luchtverdediging, verkenningen en voor grondaanvallen. Bij dat laatste is het belangrijk wapens te gebruiken die nauwkeurig zijn en zo min mogelijk onbedoelde nevenschade veroorzaken. De SDB I is een bestaand wapen dat al door de Amerikaanse luchtmacht wordt gebruikt. Defensie verwacht dat de nieuwe bommen in de tweede helft van 2012 echt ingezet kunnen worden.

De aanschaf ervan hoeft volgens De Vries niet te wachten op een besluit over de opvolger van de verouderde F-16, waarover politiek Den Haag al jaren praat.

Telegraaf, wo 14 apr 2010, 17:21