Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Mourning

De Hercs houden het wat mij betreft nog een heeeel tijdje vol. De KLU heeft momenteel al meer dan genoeg vervangings- en verbeteringsprojecten die reeds lopen of binnenkort gaan lopen en al grote hoeveelheden van het karige voor de gehele krijgsmacht beschikbaar gestelde budget opvreten.

De KM komt er ook ondertussen aan met een aantal grote projecten die gewoon echt moeten plaatsvinden en de KL heeft misschien nog wel het meest behoefte aan een uitvoering van een aantal reeds langlopende projecten.

De Hercs vervanging is niet iets wat echt ook binnenkort moet gebeuren. Zo oud zijn die kisten nu ook weer niet. Sterker: een aantal zijn nog behoorlijk nieuw.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 27/09/2014 | 22:21 uur
In het kader van standaardisatie zou je misschien beter kunnen kiezen tussen de combi KC-46 en C-17 versus A330MRTT en A-400M. De Hercs zijn langzaam ook aan vervanging toe.

Dan is het voor mij heel simpel, dan kies ik voor een combi die ik volledig zou toejuichen, jammer voor de Utopianen!

Enforcer

In het kader van standaardisatie zou je misschien beter kunnen kiezen tussen de combi KC-46 en C-17 versus A330MRTT en A-400M. De Hercs zijn langzaam ook aan vervanging toe.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#54
Citaat van: DvdW op 27/09/2014 | 20:29 uur
IAI valt sowieso af, ik zie NL en Europa echt geen Israëlisch materiaal kopen, stel je voor zeg....  :sick:

Ik verwacht ook nieuwbouw, als ik politieke keuze meeweeg dan denk ik dat de Airbus het voordeel heeft gezien het een Europees project betreft, was het louter een KLu keuze dan zou het vermoedelijk de Boeing worden. (iets wat nog steeds niet mijn vraag beantwoord)

DvdW

Citaat van: mandaje op 27/09/2014 | 20:19 uur
Op moment dat politiek aan de andere kant van de oceaan zo'n duidelijke rol gaat spelen, ontkom je er niet aan om zelf ook een politieke keuze te maken. (En 'geen politiek willen spelen' is ook een politieke keuze).

Bij zo'n situatie hoeft het niet meer te gaan om wat het beste toestel is. Op moment dat beide toestellen 'goed' zijn en dus niet dat er één duidelijk beter is dan de andere, hoef je niet per sé te kiezen voor de beste.

Daarnaast zal het waarschijnlijk niet om 2, maar is er een behoorlijke kans dat het om 3 aanbieders gaat; Airbus met de A330, Boeing met de KC-46 en IAI met omgebouwde 767. Tenzij het per sé nieuwbouw moet zijn.
IAI valt sowieso af, ik zie NL en Europa echt geen Israëlisch materiaal kopen, stel je voor zeg....  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 27/09/2014 | 19:55 uur
Ik ben benieuwd naar het beste toestel en nog niet naar politieke reden om een keuze voor de Amerikaan dan wel Europeaan te maken.

Dus heel simpel, wat is het beste toestel? (gezien het een keuze uit 2 lijkt te worden)

Op moment dat politiek aan de andere kant van de oceaan zo'n duidelijke rol gaat spelen, ontkom je er niet aan om zelf ook een politieke keuze te maken. (En 'geen politiek willen spelen' is ook een politieke keuze).

Bij zo'n situatie hoeft het niet meer te gaan om wat het beste toestel is. Op moment dat beide toestellen 'goed' zijn en dus niet dat er één duidelijk beter is dan de andere, hoef je niet per sé te kiezen voor de beste.

Daarnaast zal het waarschijnlijk niet om 2, maar is er een behoorlijke kans dat het om 3 aanbieders gaat; Airbus met de A330, Boeing met de KC-46 en IAI met omgebouwde 767. Tenzij het per sé nieuwbouw moet zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/09/2014 | 19:30 uur
+1

A330 MRTT!...waarom? Omdat de Amerikanen ons Europeanen laten zien dat je voor eigen producten moet gaan. Goed voor eigen werkgelegenheid en van strategisch belang...in dit geval zelfs groot strategisch belang.

Ik ben benieuwd naar het beste toestel en nog niet naar politieke reden om een keuze voor de Amerikaan dan wel Europeaan te maken.

Dus heel simpel, wat is het beste toestel? (gezien het een keuze uit 2 lijkt te worden)

Elzenga

Citaat van: mandaje op 27/09/2014 | 16:40 uur
Van de A330 komt er een NEO (New Engine Option) variant, maar dit is meer dan alleen nieuwe motoren. Deze verbeteringen kunnen ook doorsijpelen naar MRTT en daarmee kunnen de prestaties op grote afstanden behoorlijk verbeterd worden.

Ik denk dat de A330 dichter bij de prestaties van de KDC-10 komt en daarom eerder gekozen wordt. Daarnaast zou eigenlijk ook op elke 767 een enorme invoerpremie geheven moeten worden na wat de Amerikanen hebben geflikt met de A330 MRTT.
+1

A330 MRTT!...waarom? Omdat de Amerikanen ons Europeanen laten zien dat je voor eigen producten moet gaan. Goed voor eigen werkgelegenheid en van strategisch belang...in dit geval zelfs groot strategisch belang.

mandaje

Citaat van: Harald op 27/09/2014 | 13:33 uur
Bij vervanging van de KDC-10 in 2020 dan hebben beide type de nodige jaren gevlogen (MRTT is ouder) en koop je dus van de plank en zijn de kinderziektes er wel uit.

Van de A330 komt er een NEO (New Engine Option) variant, maar dit is meer dan alleen nieuwe motoren. Deze verbeteringen kunnen ook doorsijpelen naar MRTT en daarmee kunnen de prestaties op grote afstanden behoorlijk verbeterd worden.

Ik denk dat de A330 dichter bij de prestaties van de KDC-10 komt en daarom eerder gekozen wordt. Daarnaast zou eigenlijk ook op elke 767 een enorme invoerpremie geheven moeten worden na wat de Amerikanen hebben geflikt met de A330 MRTT.

Lex

Citaat van: Eindhovens Dagblad op 27/09/2014 | 10:50 uur
De DC-10 maakt overuren, maar dat heeft ook te maken met het feit dat nummer twee momenteel in Frankrijk een onderhoudsbeurt ondergaat.
En laat nou het toeval dat deze (T235) gisterenavond is teruggekeerd.

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2014 | 11:53 uur
Idd, Boeing!

Airbus produceert inderdaad vliegende doodskisten.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Zander

Een maatje van me zit in de burgerluchtvaart,  hij zweert bij Airbus.
Ivm veel betere veiligheidssystemen.
People are sheep

Harald

Als men kijkt naar de afnemers van beide typen binnen NAVO, dan zijn de Fransen (14 stuks) en de Britten (9 stuks, zonder boom) die voor de MRTT Airbus 330 gaan en de Italianen hebben eigenlijk de voorloper van de KC-46, de KC-767 (4 stuks) aangekocht.

De eerste levering van KC-46 aan de USAF zal in begin 2015 zijn, deze wordt nu nog getest. In 2020 zouden, volgens de huidige planning,  er alleen aan de VS 80 stuks geleverd moeten zijn.

Bij vervanging van de KDC-10 in 2020 dan hebben beide type de nodige jaren gevlogen (MRTT is ouder) en koop je dus van de plank en zijn de kinderziektes er wel uit.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 27/09/2014 | 11:49 uur
Ik heb een gebrek aan kennis, m.i. zijn beide kandidaten geschikt en los van EU vs VS retoriek , ben ik voor het beste product voorzien van beide gangbare tank systemen.

Dus los van politieke overwegingen, waarom zou jij kiezen voor Boeing of Airbus?
Was meer grappend bedoeld. Persoonlijk zou ik voor boeing gaan, gewoon omdat die weten wat ze doen en altijd topkwaliteit leveren.

KapiteinRob

Citaat van: Flyguy op 27/09/2014 | 11:44 uur
Dan is de keuze toch snel gemaakt.  :angel:

Idd, Boeing!