Spanningen in Noord/Zuid Sudan

Gestart door VandeWiel, 07/01/2010 | 08:02 uur

Lex

Inzet Defensie in Zuid-Sudan is bespreekbaar voor kabinet

Het kabinet is bereid na te denken over de inzet van het leger in Zuid-Sudan, als de Verenigde Naties hier om vragen. Dat heeft minister Lilianne Ploumen voor Ontwikkelingssamenwerking de Tweede Kamer laten weten. ,,Een dergelijk verzoek van de VN is thans niet aan de orde", benadrukt ze.

In Zuid-Sudan brak een bloedig conflict uit, nadat het Afrikaanse land in juli 2011 de onafhankelijkheid uitriep. Ploumen laat de Kamer weten dat Nederland niet direct een logistieke bijdrage zal leveren aan de aanpak van de crisis.

,,Echter, wanneer de VN in het kader van een humanitaire crisis vraagt om de inzet van meer dan geld, kan het kabinet besluiten om de mogelijkheden voor inzet van bijvoorbeeld Defensiecapaciteit te overwegen", voegt de bewindsvrouw hier aan toe.

Ploumen wijst als voorbeeld naar de inzet van zes F-16's in de strijd tegen terreurgroep IS in Noord-Irak en het marineschip Karel Doorman die volgende week hulpgoederen naar het ebolagebied in West-Afrika gaat brengen.

Nederland heeft al 24 militairen en vier politiemensen geleverd aan een vredesmissie van de VN in Zuid-Sudan. Deze trainden eerst de nationale politie, maar helpen inmiddels ook bij de bescherming van ontheemden in vluchtelingenkampen.

Het kabinet besloot vorige maand de aflopende bijdrage aan de missie te verlengen tot eind februari 2015 en 18 miljoen euro extra beschikbaar te stellen voor hulp. De VN besluit volgende maand of het mandaat voor de missie wordt verlengd.

Tien hulporganisaties, onder wie Oxfam Novib, waarschuwden onlangs dat de hongersnood dreigt voor een miljoen Zuid-Sudanezen als de gevechten in het land opnieuw oplaaien. Zij constateren dat diverse groeperingen zich opmaken om na de regentijd de strijd weer op te pakken.

Metronieuws, Vandaag 12:02

Lex

'China stuurt troepen naar Zuid-Sudan' 

PEKING -
China zendt 700 militairen naar Zuid-Sudan om daar olievelden en Chinese oliewerkers te beveiligen, meldde de zakenkrant Wall Street Journal. De krant baseert zich op een woordvoerder van de president van Zuid-Sudan, dat in een burgeroorlog is verwikkeld.
 
Het invliegen van het Chinese infanteriebataljon duurt enkele dagen. De troepen worden gelegerd in de deelstaten Eenheid en Boven-Nijl. China is de grootste investeerder in de Zuid-Sudanese oliesector. Het zou de eerste keer zijn dat het land gaat deelnemen aan een VN-vredesmissie. Afgelopen jaar zond Peking al wel een veiligheidseenheid naar de missie in Mali die onder leiding staat van Bert Koenders.

China drong er afgelopen maand al bij de strijdende partijen in het jonge Afrikaanse land op weer te gaan praten. President Salva Kiir staat er lijnrecht tegenover de gewezen vicepresident Riek Machar. In december brak een bloedige strijd uit tussen de dominerende stammen van het in juli 2011 onafhankelijk geworden land. In de machtsstrijd tussen Kiir van de Dinka-stam en Machar van de rivaliserende Nuer-stam zijn tal van mensen gedood en al zeker 1,5 miljoen Zuid-Sudanezen op de vlucht geslagen.

Circa 5 procent van de Chinese olie-invoer kwam uit Zuid-Sudan toen alles nog rustig was in het land. Het Chinese staatsoliebedrijf heeft een belang van 40 procent in de ontwikkeling van de olievelden in het Afrikaanse land.

Telegraaf, wo 10 sep 2014, 07:53

andré herc

'VN-helikopter geraakt boven Sudan"

Een vrachthelikopter van de Verenigde Naties is neergestort in Zuid-Sudan. Volgens de Zuid-Sudanese regering is het toestel met een raketwerper uit de lucht geschoten door rebellen.

De VN bevestigt dat er een helikopter van het type MI-8 is neergestort, maar zegt niet dat het toestel is neergeschoten. De helikopter stortte neer in de buurt van de Zuid-Sudanese stad Bentiu, waar gevochten wordt tussen het regeringsleger en rebellen.

Een VN-reddingsteam is aangekomen op de plek waar het toestel neerkwam. Volgens een regeringswoordvoerder zijn drie van de vier inzittenden omgekomen, maar dat is nog niet bevestigd door de VN.

Oorlog

Sinds december vorig jaar woedt in Zuid-Sudan een machtsstrijd tussen president Salva Kiir en zijn voormalige vice-president en nu rebellenleider Riek Machar. Bij die strijd zijn al duizenden doden gevallen.

Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch stelde begin deze maand dat beide partijen zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden.

nos.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Nederlanders in Zuid-Sudan nog onbewapend 

DEN HAAG -
De Nederlanders die meedoen aan de VN-missie in Zuid-Sudan, doen hun werk voorlopig nog onbewapend. Volgens minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie is het momenteel niet noodzakelijk de circa 30 militairen en politiemensen te bewapenen.
 
Wel worden het dreigingsbeeld en de mogelijke risico's voor de Nederlanders nader geanalyseerd, zei ze dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. D66 stelde de veiligheidssituatie van de Nederlanders aan de orde naar aanleiding van recente gewelddadigheden in het land, waaronder de aanval op een VN-basis in Bor waarbij tientallen mensen zijn vermoord. Op dat moment waren daar geen Nederlanders aanwezig, aldus Hennis.

Eerder zijn al wel wapens ingevlogen waarmee ze zich zouden kunnen verdedigen. Die wapens worden centraal beheerd en pas uitgedeeld als de situatie daarom vraagt. Het niet dragen van een wapen is onderdeel van het operatieconcept van de missie Unmiss.

Het kabinet is zeer bezorgd over het geweld in Zuid-Sudan. Volgens Hennis is er stevige druk op de partijen nodig om de vredesonderhandelingen te hervatten. Als diplomatieke druk niet volstaat, zijn andere maatregelen nodig, aldus de minister. De Verenigde Staten hebben al sancties aangekondigd, zoals reisrestricties en het bevriezen van tegoeden van mensen die het vredesproces dwarsbomen.

Nederland levert zo snel mogelijk een civiel expert voor een team dat onderzoekt in hoeverre het staakt-het-vuren wordt nageleefd, kondigde Hennis aan.

Telegraaf, di 22 apr 2014, 15:20

Lex

'Wapenstilstand in Zuid-Sudan' 

ADDIS ABEBA -
De regering van Zuid-Sudan en de rebellen in dat land tekenen donderdag in Addis Abeba een wapenstilstand. Dat hebben bemiddelaars in de Ethiopische hoofdstad gezegd. Een woordvoerder van de rebellen bevestigde dat er donderdagmiddag waarschijnlijk een bestand wordt getekend in het hotel waar de onderhandelingen zijn.
   
De bloedige stammenstrijd in het jongste land van de wereld ontbrandde vorige maand. President Salva Kiir zei toen dat er een poging tot staatsgreep was verijdeld en leden van zijn stam, de Dinka, raakten slaags met hun oude rivalen, de Nuer.

Telegraaf,
do 23 jan 2014, 13:41

Lex

VN: horror in Zuid-Sudan 

JUBA -
Het conflict in Zuid-Sudan is uitgegroeid tot een echte burgeroorlog. Duizenden mensen zijn de afgelopen tijd om het leven gekomen.Ook worden kindsoldaten gerekruteerd. Dat heeft de hoge VN-functionaris Ivan Simonovic vrijdag gezegd na een bezoek aan het Afrikaanse land van 4 dagen.
 
,,Wat ik heb gezien was horror", zei hij. ,,Ik heb zelf 15 lichamen gezien die op de weg lagen. De omvang van de plunderingen, branden en vernietiging is moeilijk te bevatten voor iemand die er niet is geweest".

Simonovic beschreef eerder de plaatsen Bor en Bentiu als spooksteden. ,,Bor is leeg en Bentiu bestaat niet meer, de plaats is weggevaagd. Bentiu is niet alleen geplunderd, maar ook platgebrand", aldus de VN-functionaris.

Telegraaf, vr 17 jan 2014, 15:58 

DvdW

Citaat van: Poleme op 05/01/2014 | 02:33 uur
Begin jaren 90 rijdt ik van LAX (luchthaven Los Angeles) naar El Segundo.  Ik ben nog geen 5 minuten onderweg en ik kom in een vuurgevecht tussen 2 rivaliserende bendes terecht.  Waarbij niet alleen wordt geschoten met .45 pistolen, maar ook spul a la M-16's en Kalashnikovs.
Later hoor ik van Amerikaanse politie, dat zij speciale opleiding krijgen, om op een effectieve manier om te gaan met bendes.
In die Community Orientated Policing Services (COPS) Gangs Toolkit opleiding leren zij dat bendes in feite gewelddadige stammen zijn en hoe daar mee om te gaan.
Bendes zoals bijvoorbeeld de Crips en de Bloods claimen net als andere stammen territorium, hebben hun eigen taal en gewoontes, maken hun eigen wetten en gedragscodes.
Hun gewoontes worden op nieuwe stam leden overgebracht door inwijding rituelen van generatie tot generatie.  En op deze manier wordt de continuiteit van de bende / stam gewaarborgd.  Bende leden zien zich zelf dan ook als een volk, dat apart staat van de samenleving.
De diverse bendes in gangland hebben net als stammen culturen a la Afghanistan of Mali.  Dan ook dezelfde ingewikkelde tribale en inter-tribale relaties, welke dan ook even middeleeuws en feodaal zijn.
In 1927 werd de Amerikaanse bende cultuur al systematisch en in de diepte onderzocht.

+1. Dat bedoelde ik te zeggen..... verschil wij versus zij is veel kleiner dan vaak wordt gedacht
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Poleme

Citaat van: Ros op 03/01/2014 | 15:22 uur
Af te kraken is nog te mild uitgedrukt. Je zal je als Nederland kapot moeten schamen om er aan mee te werken. Zeer grote kans dat de opgeleide agenten straks, om het vege lijf te redden, zich aansluiten bij een van de kampen vechtenden. Net zo iets abnormaals als de door ons opgeleide agenten in Afghanistan. Die zullen ook straks aan de kant gaan staan van de partij die op dat moment de leiding heeft. Dat kan de corrupte bende van Karzai zijn, de lokale strijdheren of de Taliban.

En agenten opleiden in landen die een stammencultuur hebben werkt niet....

Dit soort acties kan je vergelijken met het opleiden van pedofielen tot kleuterleider......wachten dat het fout gaat met andere woorden  :(
Begin jaren 90 rijdt ik van LAX (luchthaven Los Angeles) naar El Segundo.  Ik ben nog geen 5 minuten onderweg en ik kom in een vuurgevecht tussen 2 rivaliserende bendes terecht.  Waarbij niet alleen wordt geschoten met .45 pistolen, maar ook spul a la M-16's en Kalashnikovs.
Later hoor ik van Amerikaanse politie, dat zij speciale opleiding krijgen, om op een effectieve manier om te gaan met bendes.
In die Community Orientated Policing Services (COPS) Gangs Toolkit opleiding leren zij dat bendes in feite gewelddadige stammen zijn en hoe daar mee om te gaan.
Bendes zoals bijvoorbeeld de Crips en de Bloods claimen net als andere stammen territorium, hebben hun eigen taal en gewoontes, maken hun eigen wetten en gedragscodes.
Hun gewoontes worden op nieuwe stam leden overgebracht door inwijding rituelen van generatie tot generatie.  En op deze manier wordt de continuiteit van de bende / stam gewaarborgd.  Bende leden zien zich zelf dan ook als een volk, dat apart staat van de samenleving.
De diverse bendes in gangland hebben net als stammen culturen a la Afghanistan of Mali.  Dan ook dezelfde ingewikkelde tribale en inter-tribale relaties, welke dan ook even middeleeuws en feodaal zijn.
In 1927 werd de Amerikaanse bende cultuur al systematisch en in de diepte onderzocht.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

DvdW

Citaat van: Ros op 03/01/2014 | 22:52 uur
Je schijnt geen idee te hebben wat het verschil is tussen onze (westerse) cultuur  en dat van landen met een sterk stammen cultuur en geschiedenis. In de laatste is een begrip als democratie niet te realiseren. In ieder geval niet zoals wij  het kennen. Voorbeelden genoeg zoals Sudan, Mali, Irak, en Afghanistan. De meeste Afrikaanse landen kan je hier eigenlijk wel aan toevoegen.
Ik zeg ook niet dat wij een soort van copy-paste beleid moeten voeren. Of dat onze manier van staatsinrichting de allerbeste ter wereld is. Maar (bijna) alles is beter dan 'het recht van de sterkste'. Want als alle regels, instanties en overheid hier wegvalt verschillen wij echt niet zoveel met die 'sterke stammencultuur' (zie alleen maar de 'bontkraagjes' of de PVV).... Dan krijgen wij hier net zo goed een 'survival of the fittest'. Omdat het hier relatief wat rustiger is, betekend het niet dat wij ook 'beter' zijn....
Citaat
De illusie hebben dat door er korstondig militair in te grijpen, helpen om een politieorganisatie op poten zetten en nog meer van deze westerse instanties heeft geen duurzaam resultaat. En inderdaad het recht van de sterkste zal in deze landen altijd op de eerste plaats staan.
Gewoon gemakzucht, niets anders. Gewoon een excuus om maar niets te hoeven doen. Recht van de sterkste geldt in elke samenleving, ook hier in ons bewierookte democratie'tje. Wij hebben een sterkere wetgevende en controlerende instantie, thats all.
Citaat
En gewoon de andere kant op kijken ?.....doen wij al jaren  :sick: Nee, selectief ons er mee bemoeien als er politieke en economisch winst te behalen is...dat is pas  :sick:
Een cirkelredenatie. We deden toen niets en daarom nu ook maar niets.... Dat is in ieder geval een geheid succes voor de herhaling van de geschiedenis...  
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: DvdW op 03/01/2014 | 21:21 uur
Tuurlijk joh. Laat ze lekker hun gang gaan. Gewoon de andere kant op kijken, kan jou het schelen....  :sick: Ik stel voor dat wij dan bij deze ook onze politie en gerechtelijke macht maar afschaffen. Recht van de sterkste, toch..? Oh nee, niet als het je er zelf last van hebt...

Je schijnt geen idee te hebben wat het verschil is tussen onze (westerse) cultuur  en dat van landen met een sterk stammen cultuur en geschiedenis. In de laatste is een begrip als democratie niet te realiseren. In ieder geval niet zoals wij  het kennen. Voorbeelden genoeg zoals Sudan, Mali, Irak, en Afghanistan. De meeste Afrikaanse landen kan je hier eigenlijk wel aan toevoegen.

De illusie hebben dat door er korstondig militair in te grijpen, helpen om een politieorganisatie op poten zetten en nog meer van deze westerse instanties heeft geen duurzaam resultaat. En inderdaad het recht van de sterkste zal in deze landen altijd op de eerste plaats staan.

En gewoon de andere kant op kijken ?.....doen wij al jaren  :sick: Nee, selectief ons er mee bemoeien als er politieke en economisch winst te behalen is...dat is pas  :sick:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 03/01/2014 | 21:21 uur
Tuurlijk joh. Laat ze lekker hun gang gaan. Gewoon de andere kant op kijken, kan jou het schelen....  :sick: Ik stel voor dat wij dan bij deze ook onze politie en gerechtelijke macht maar afschaffen. Recht van de sterkste, toch..? Oh nee, niet als het je er zelf last van hebt...

Wat te doen met de rest van de wereld, te beginnen in Syrië?

DvdW

Citaat van: Ros op 03/01/2014 | 21:09 uur
Laten we niet roomser zijn..........

Er is maar een oplossing: Dat is om in dit soort landen in te zetten om de sterkste partij/stam/clan aan de macht te helpen, hoe crimineel dan ook , en deze met ijzeren hand de boel te laten runnen. Met andere woorden diegene die het waagt weerstand te bieden danwel het hoofd boven het maaiveld uit e steken, een kopje kleiner te maken.  Bijvoorbeeld in Irak inzetten op Saddan II, om een voorbeeld te noemen. En in Afghanistan (wat te gebeuren staat) de Taliban.
Tuurlijk joh. Laat ze lekker hun gang gaan. Gewoon de andere kant op kijken, kan jou het schelen....  :sick: Ik stel voor dat wij dan bij deze ook onze politie en gerechtelijke macht maar afschaffen. Recht van de sterkste, toch..? Oh nee, niet als het je er zelf last van hebt...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

#235
Laten we niet roomser zijn..........

Er is maar een oplossing: Dat is om in dit soort landen in te zetten om de sterkste partij/stam/clan aan de macht te helpen, hoe crimineel dan ook , en deze met ijzeren hand de boel te laten runnen. Met andere woorden diegene die het waagt weerstand te bieden danwel het hoofd boven het maaiveld uit e steken, een kopje kleiner te maken.  Bijvoorbeeld in Irak inzetten op Saddan II, om een voorbeeld te noemen. En in Afghanistan (wat te gebeuren staat) de Taliban.

Optie twee is om deze landen (weer) te koloniseren en ook met strakke hand te besturen. Maar daar willen wij natuurlijk niet aan.

KapiteinRob

Citaat van: DvdW op 03/01/2014 | 17:20 uur
1. Inderdaad, en laat dezen daarom dan ook maar creperen. Een dode neger meer of minder....  :silent:

Dat is jouw conclusie, niet de mijne! Ik verwacht heus niet dat je al mijn postings hebt gelezen, maar ik kan je vertellen dat ik al jaren pleit voor militaire interventies om mensen daadwerkelijk te beschermen tegen acuut geweld. Dus ik leg in deze wat andere prio's dan Afghanistan en Mali. En als ik stel "we laten nog wel meer mensen aan hun lot over" bedoel ik dat dus anders dan jij nu lijkt op te vatten. Ik doel dan op ook Nederland dat zich n.m.m. helemaal niet primair in wil zetten voor daadwerkelijke veiligheid brengen tegen dood en verderf zaaiende "clubs". Steeds weer dat zijlijnwerk en politiek correcte 3D-gedoe. Laat dat aan OSW over en zet defensie in omwege hun corebusiness, n.l. veiligheid brengen. En idd, als we dat niet willen, bemoei je je dan als NL dan maar nergens mee i.p.v.dat selectieve, vaak slappe gedoe vanaf een zijlijn of semi-veilig opleidingskampje.....

Citaat van: DvdW op 03/01/2014 | 17:20 uur
2. Klopt, ik zeg ook niet dat wij alleen maar 'agentjes' (lekker denigrerend toontje van een "pennenlikker") moeten opleiden daar. Als je iets meer moeite had genomen zie je dat ik pleit voor een duidelijke militaire interventie. Maar die moet gevolgd worden door 'agentjes' opleiden, want "agentjes" zijn nodig om de orde en rust te bewaren en te voorkomen dat het land weer zinkt in het moeras waar ze nu in zit....

Zoals ik het lees, zit men daar nog steeds zwaar in de shit en wat doen wij? Juist, ons stokpaardje berijden. Dus met een handvol marechaussees net doen alsof we "agentjes opleiden". En ik gebruik dat verkleinwoord bewust, omdat je toch niet serieus denkt (ik in ieder geval niet) dat we daar mensen tot ook maar iets opleiden van wat wij in de verste vertes onder agent verstaan? Jij stelt "eerst militaire interventie, dan agentjes opleiden". Een situatie die dus voor zover ik het begrijp nu niet als zodanig is. Immers, het is blijkbaar nog steeds een zooitje daar en dus zou het helemaal nog geen tijd zijn voor "het opbouwen van een rechtsstaat met bijbehorende training van het politie-apparaat". En nogmaals, de 8-weekse "opleiding" van "agentjes" in Kunduz met alle stompzinnig naïeve eisen van de NL-politici wat er allemaal in die periode "onderwezen diende te worden" spreken w.m.b. daarin boekdelen.

Elzenga

Citaat van: Ros op 03/01/2014 | 15:22 uur
Af te kraken is nog te mild uitgedrukt. Je zal je als Nederland kapot moeten schamen om er aan mee te werken. Zeer grote kans dat de opgeleide agenten straks, om het vege lijf te redden, zich aansluiten bij een van de kampen vechtenden. Net zo iets abnormaals als de door ons opgeleide agenten in Afghanistan. Die zullen ook straks aan de kant gaan staan van de partij die op dat moment de leiding heeft. Dat kan de corrupte bende van Karzai zijn, de lokale strijdheren of de Taliban.

En agenten opleiden in landen die een stammencultuur hebben werkt niet....

Dit soort acties kan je vergelijken met het opleiden van pedofielen tot kleuterleider......wachten dat het fout gaat met andere woorden  :(
Nogmaals...er is verschil tussen "gewone" agenten en meer para-militaire variant...waar het in zowel Afghanistan en hier in Zuid-Soedan om gaat volgens mij. Een geen onbelangrijke categorie...ook vaak nodig in de balance of powers.

We moeten als politiek Nederland inderdaad wel ophouden de suggestie te wekken dat het hier om "normale" agenten gaat zoals bij ons. Laat staan "eisen" dat het daarom zou gaan. Dat slaat nergens op en geeft alleen een zeer misleidend beeld.