Bloedige strijd in Mogadishu

Gestart door andré herc, 23/08/2010 | 20:25 uur

Elzenga

Ik denk niet dat "men" toestaat dat Al-Shabaab deze wijken en het paleis zal veroveren. Ik verwacht dat zelfs Amerikaanse SFs zullen worden ingezet om dit te voorkomen. El-Shabaab gaat blijkbaar voor de alles-of-niets...er liggen namelijk voornemens om AMISOM een veel hardere strategie te laten uitvoeren..vooral gericht tegen El-Shabaab.

IPA NG

Volgens mijn bron is Al-Shabaab nu dicht bij het presidentieel paleis. Op een gegeven moment waren er 4 doden aan AU unie maar dat schijnt nu snel op te lopen. Ook is er een AU 'tank' (zal wel APC zijn neem ik aan) vernietigd. En Ethiopië lijkt zich er weer mee te gaan bemoeien...


Citaat
UPDATES:
Insurgents closing in on presidential palace; 4 AU peacekeepers killed, 8 wounded in largest AU loss in over a year.

Ethiopian troops crossed Somalia's borders.
---
UPDATES:

There are reports of an AU tank breaking during a battle, there may also be casualties.
---
UPDATES:

Casualties for the AU are mounting by the minute in what some described as "the last battle in Mogadishu" - 2 more reported outside the government green zone. I have photos but they're too graphic to share.

Al-Shabaab sends another large contingent of troops to the capital, residents describe it as a "downpour" of fighters, estimated to be in the thousands. 8th straight day of fighting continues as the reinforcements begin attacks.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/08/2010 | 00:28 uur
Duhuh.......
precies...er is geen sprake van dat de Amerikanen in die voorbeelden "de hete kastanjes uit het vuur moeten halen"...

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 28/08/2010 | 22:57 uur
Citaat van: Elzenga op 28/08/2010 | 21:54 uur
Citaat van: HermanB op 28/08/2010 | 20:52 uur
....(want zij zijn toch diegene die altijd de hete kastanjes uit het vuur moeten halen)
Waar dan?
Bij de watersnood op Pakistan? Na de aardbeving op Haiti? O ja, en natuurlijk bij die dictator in Irak.....  :devil:
oh ja? ik hoor graag hoe en waarom dan....

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 28/08/2010 | 21:54 uur
Citaat van: HermanB op 28/08/2010 | 20:52 uur
....(want zij zijn toch diegene die altijd de hete kastanjes uit het vuur moeten halen)
Waar dan?

Bij de watersnood op Pakistan? Na de aardbeving op Haiti? O ja, en natuurlijk bij die dictator in Irak.....  :devil:

Elzenga

Citaat van: HermanB op 28/08/2010 | 20:52 uur
....(want zij zijn toch diegene die altijd de hete kastanjes uit het vuur moeten halen)
Waar dan?

HermanB

Citaat van: hudinie op 28/08/2010 | 19:26 uur
ik vindt dat daar moet worden ingegrepen door de Amerikanen en de Britten dat kan toch niet langer doorgaan daar..het duurd al vanaf 1992 toch ? een groot menselijk drama daar en El Qaida legt het geen windeieren daar......dus ??
Zie het al voor me. Heel de wereld schreeuwt om actie en dan doet de VS iets (want zij zijn toch diegene die altijd de hete kastanjes uit het vuur moeten halen) en dan begint men weer te zeiken over de manier waarop. Nee de VS zal zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten in Somalië.

IPA NG

Pardon ik maakte een fout, maar dat is hersteld.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

hudinie

ik vindt dat daar moet worden ingegrepen door de Amerikanen en de Britten dat kan toch niet langer doorgaan daar..het duurd al vanaf 1992 toch ? een groot menselijk drama daar en El Qaida legt het geen windeieren daar......dus ??

IPA NG

#3
Blijkbaar zijn de troepen van de overheid een een geallieerde militie op de vlucht en gaat het gevecht nu tussen de Afrikaanse Unie en Al-Shabaab. En het lijkt erop dat het gevecht niet gaat stoppen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Op een ander forum heeft iemand contact men mensen in de stad. Volgens hem begint het hoofdoffensief van de milities morgen. Ook vandaag zijn er al gevechten op kleine schaal en de overheid heeft de haven verloren. Alles wijst er dus op dat de overheid zijn enclave in Mogadishu zal verliezen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

andré herc

Door: Novum, ., Vernieuwd: 23-8-2010
Bloedige strijd in Mogadishu
(Novum/AP) - Nieuwe gevechten tussen islamistische militanten en regeringstroepen in de Somalische hoofdstad Mogadishu hebben maandag aan zeker dertien mensen het leven gekost. De gevechten braken uit nadat een woordvoerder van de extremistische militie Al-Shabab een nieuwe 'oorlog' had aangekondigd tegen het zesduizendkoppige vredesleger van de Afrikaanse Unie.

Naast de dertien doden raakten ook vijftig mensen gewond, zei het hoofd van de ambulancedienst in Mogadishu, Ali Muse. Er werd gevochten met tanks en mortieren. Granaten sloegen onder meer in op een van de markten in de stad.

Somalië kent sinds 1991 geen centrale regering meer. De regering die er is, heeft maar een klein deel van het land in handen en moet in Mogadishu beschermd worden door een Afrikaanse vredesmacht.

msn.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.