Spanningen in Tunesie

Gestart door Elzenga, 16/01/2011 | 20:25 uur

Oorlogsvis

Waar we voor op moeten passen is dat het niet zo moet zijn dat het westen weereens het vuilie werk voor de fundametalisten gaat opknappen, daarmee bedoel ik dat we ervoor moeten waken dat in Libie de macht niet stiekem in handen gaat komen van de fundamentalisten.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/10/2011 | 20:01 uur
Citaat van: Elzenga op 09/10/2011 | 18:13 uur
Ik generaliseer niet...
Dus jij hebt het nooit gehad over "de jonge intellectuele moslims", welke verandering willen en de Arabische "lente" zo van harte ondersteunen/toejuichen en in het geweer komen tegen de gevestigde orde? Ik word echt oud dat ik dat blijkbaar zo opgevat heb.....
Ik denk het...want ik heb "de jonge intellectuele moslims" vooral gerelateerd aan steun aan organisaties als Al Qaeda. Wel gesproken over de jonge bevolking daar die veranderingen willen, een betere toekomst, einde aan dictatuur. Maar er verschillende ideeën zijn dus over in welke vorm en hoe dat te bereiken...de verschillende "bevrijdingsideologieen". Waarvan democratie er eentje is...maar de denkbeelden van Al Qaeda een andere zijn...of die van het moslimbroederschap...of...of...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 09/10/2011 | 18:13 uur
Ik generaliseer niet...

Dus jij hebt het nooit gehad over "de jonge intellectuele moslims", welke verandering willen en de Arabische "lente" zo van harte ondersteunen/toejuichen en in het geweer komen tegen de gevestigde orde? Ik word echt oud dat ik dat blijkbaar zo opgevat heb.....

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/10/2011 | 18:08 uur
Ik zal je deze quote de eerstvolgende keer voorleggen als er ergens een demonstratie is van een paar honderd (of paar duizend) mensen. Want op die manier is elke demonstratie never nooit representatief voor een gehele bevolking of deel daarvan.

Je had het al kunnen gebruiken...............  ;)

Citaat van: Elzenga op 09/10/2011 | 18:05 uur
"De aanval op de universiteit in Sousse leidde tot een tegendemonstratie in de hoofdstad Tunis. Enkele honderden vrouwen betoogden daar tegen religieus geweld."


Dus z'n enkele honderen vrouwen staan voor de Tunesische vrouwen daar? 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/10/2011 | 18:08 uur
Citaat van: Elzenga op 09/10/2011 | 18:05 uur
dus zo'n 300 jongeren staan voor de Tunesische jongeren daar?
Ik zal je deze quote de eerstvolgende keer voorleggen als er ergens een demonstratie is van een paar honderd (of paar duizend) mensen. Want op die manier is elke demonstratie never nooit representatief voor een gehele bevolking of deel daarvan.
Ik generaliseer niet...jij wat mij betreft in de bewuste bijdrage wel. Daar reageerde ik op.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 09/10/2011 | 18:05 uur
dus zo'n 300 jongeren staan voor de Tunesische jongeren daar?

Ik zal je deze quote de eerstvolgende keer voorleggen als er ergens een demonstratie is van een paar honderd (of paar duizend) mensen. Want op die manier is elke demonstratie never nooit representatief voor een gehele bevolking of deel daarvan.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/10/2011 | 17:55 uur
Citaat van: Telegraafsite op 09/10/2011 | 17:33 uur
Daar raakten de voornamelijk jonge betogers en enkele honderden agenten slaags.
Goh, en ik lees geregeld dat die jonge moslims (heeft Elzenga het in deze niet met enige regelmaat over intellectuele jongeren?) zo graag verandering zouden willen..... Lees ik hier dat ze gewoon aartsconservatief zijn. Daar gaat de koppeing tussen Arabische lente en hetgeen we in het westen vooruitgang noemen.
"ze gewoon aartsconservatief zijn"...dus zo'n 300 jongeren staan voor de Tunesische jongeren daar?...ik dacht dat ik ook iets las als "De aanval op de universiteit in Sousse leidde tot een tegendemonstratie in de hoofdstad Tunis. Enkele honderden vrouwen betoogden daar tegen religieus geweld."

Er zijn dus verschillende stromingen daar actief die een "bevrijdingsideologie" uitdragen om de situatie in de landen daar te veranderen...democratisch of juist conservatief religieus. En die trekken dus ook jongeren. Net zoals dat hier overigens ook gebeurd...en daar zitten ook akelig conservatieve gasten tussen..(en nee hier heb ik het niet alleen over moslims by the way). De vrijheid om je te uiten...nu mogelijk in Tunesië...is overigens ook onderdeel van een vrije democratie. Al blijft waakzaamheid geboden dat die vrijheid niet wordt misbruikt....ook hier trouwens.

VandeWiel

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2011 | 17:51 uur
Citaat van: dudge op 09/10/2011 | 17:48 uur
De invloed van de (radicale) Islam is ook in Tunesië groeiende blijkt wel.

Het is maar afwachten of de Arabische lente wel zo veel vooruitgang brengt...de voortekenen zijn niet bepaald (vanuit westers standpunt gezien) hoopvol.


Als ik dit zo lees gaat het in eerste instantie slechts om enkele honderden malloten. Niet om betogingen met 50.000 mensen. In Den Haag was deze week ook een betoging met 20 extremisten tegen het burka/nikab verbod ;)

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 09/10/2011 | 17:33 uur
Daar raakten de voornamelijk jonge betogers en enkele honderden agenten slaags.

Goh, en ik lees geregeld dat die jonge moslims (heeft Elzenga het in deze niet met enige regelmaat over intellectuele jongeren?) zo graag verandering zouden willen..... Lees ik hier dat ze gewoon aartsconservatief zijn. Daar gaat de koppeing tussen Arabische lente en hetgeen we in het westen vooruitgang noemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#28
Citaat van: dudge op 09/10/2011 | 17:48 uur
De invloed van de (radicale) Islam is ook in Tunesië groeiende blijkt wel.

Het is maar afwachten of de Arabische lente wel zo veel vooruitgang brengt...de voortekenen zijn niet bepaald (vanuit westers standpunt gezien) hoopvol.

onderofficier

Politie en islamisten slaags in Tunis

TUNIS -  In de Tunesische hoofdstad Tunis is de politie zondag slaags geraakt met enkele honderden islamisten. Die vielen de agenten aan met onder meer stenen, stokken en messen.
De islamisten demonstreerden tegen het verbod op het dragen van een volledig gezichtsbedekkende sluier op de universiteit. Ook waren ze boos over de vertoning door een tv-station van een animatiefilm waarin Allah wordt afgebeeld.

Het protest begon voor de campus van de universiteit in het centrum waarna de menigte optrok naar een noordelijker gelegen arbeidersbuurt. Daar raakten de voornamelijk jonge betogers en enkele honderden agenten slaags.

Eerder op de dag vielen 300 radicale moslims het televisiestation Nessma in Tunis aan omdat die de animatiefilm Persepolis had uitgezonden. Volgens de islamisten schond Nessmade regels van de islam door Allah af te beelden.

De islamisten probeerden het station in brand te steken, maar de massaal aanwezige politie verhinderde dat. Circa 100 mensen werden opgepakt.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/10696092/__Gevechten__in_Tunis__.html?sn=buitenland
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Cigarz op 03/08/2011 | 21:48 uurDe vrijheid om onderdrukt te worden in naam van het geloof...  :sick:

Overigens zal het in al die landen zo gaan. Egypte, Lybië, Jemen, straks Syrië. Het was heel naïef om te spreken van een 'Arabische Lente". Zo slecht waren we nog niet af, met de 'dictators'. Nu is de stabiliteit en het fundamentalisme biedt een 'alternatief'. Ik vraag me ook sterk af in hoeverre een internationale Islamitische organisatie (Al- Qaïda?) achter de gelijktijdige 'volks'opstanden in de verschillende landen zit. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze het allemaal zelf bedacht hebben, zonder hulp van buitenaf...
Ja ik ben er ook niet helemaal gerust op als ik dit zo lees...Het kan de goede kant op gaan als de jongeren de kans krijgen hun vaak meer Westers georiënteerde wensen te kunnen realiseren...maar als bestaande conservatieve groepen de macht weten te grijpen wordt het beeld minder prettig. Maar ja...dat is de prijs die betaald moet worden dan door het Westen voor decennialang weinig principieel buitenlands beleid...het hebben over vrijheid en democratie maar ondertussen dictatoriale regimes ondersteunen daar. Afwachten wat het wordt.

Ik geloof er niet in dat Al Qaeda hier achter zou zitten...veel eerder het Moslim Broederschap...die wel stellen voor democratie en vrijheid te zijn en oude wens tot Islamitische theocratie en Sharia te hebben afgezworen..maar daar ben ik nog niet echt van overtuigd. Want in Iran stelt men ook democratische verkiezingen te houden en dat er vrijheden zijn...tja..tot een bepaalde hoogte en binnen strikte kaders.

Tanker

Citaat van: Cigarz op 03/08/2011 | 21:48 uur
Citaat van: De Pers op 03/08/2011 | 16:56 uur...Nadia vertelt dat ze moet wennen aan de grote hoeveelheid hoofddoekjes op straat. 'Je had altijd vrouwen die zich conservatiever kleedden, maar het is nu echt met 50 procent toegenomen. Ik ben ook moslim en vind het prima. Maar er zijn nu ook vrouwen die een nikaab dragen, waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn. Dat bestond in Tunesië helemaal niet en is een heel grote overgang. Ze hebben vrijheid blijkbaar opgevat als religieuze vrijheid. Maar ík voel me niet meer vrij in hoe ik me kan kleden.'
De vrijheid om onderdrukt te worden in naam van het geloof...  :sick:

Overigens zal het in al die landen zo gaan. Egypte, Lybië, Jemen, straks Syrië. Het was heel naïef om te spreken van een 'Arabische Lente". Zo slecht waren we nog niet af, met de 'dictators'. Nu is de stabiliteit en het fundamentalisme biedt een 'alternatief'. Ik vraag me ook sterk af in hoeverre een internationale Islamitische organisatie (Al- Qaïda?) achter de gelijktijdige 'volks'opstanden in de verschillende landen zit. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze het allemaal zelf bedacht hebben, zonder hulp van buitenaf...

Die kunnen wel vrij hun gang gaan zometeen in al die landen, misschien komen er wel weer Taliban-achtige regimes aan de macht hier en daar....

Cigarz

Citaat van: De Pers op 03/08/2011 | 16:56 uur...Nadia vertelt dat ze moet wennen aan de grote hoeveelheid hoofddoekjes op straat. 'Je had altijd vrouwen die zich conservatiever kleedden, maar het is nu echt met 50 procent toegenomen. Ik ben ook moslim en vind het prima. Maar er zijn nu ook vrouwen die een nikaab dragen, waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn. Dat bestond in Tunesië helemaal niet en is een heel grote overgang. Ze hebben vrijheid blijkbaar opgevat als religieuze vrijheid. Maar ík voel me niet meer vrij in hoe ik me kan kleden.'
De vrijheid om onderdrukt te worden in naam van het geloof...  :sick:

Overigens zal het in al die landen zo gaan. Egypte, Lybië, Jemen, straks Syrië. Het was heel naïef om te spreken van een 'Arabische Lente". Zo slecht waren we nog niet af, met de 'dictators'. Nu is de stabiliteit en het fundamentalisme biedt een 'alternatief'. Ik vraag me ook sterk af in hoeverre een internationale Islamitische organisatie (Al- Qaïda?) achter de gelijktijdige 'volks'opstanden in de verschillende landen zit. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze het allemaal zelf bedacht hebben, zonder hulp van buitenaf...

Ace1

Tunesië

Veel Nederlandse Tunesiërs brengen ook dit jaar hun zomervakantie door in hun vaderland. Thuis is thuis niet meer na de Jasmijnrevolutie.

'Ik was voor het eerst heel zenuwachtig toen ik op Schiphol op mijn vlucht zat te wachten. Volgens de een was het superislamitisch geworden en bidden overal mensen op straat. De ander zei dat het te gevaarlijk was om uit te gaan.' De 22-jarige Nadia Jemaa drukt het gaspedaal van de Fiat Punto flink in en snijdt moeiteloos twee taxi's af. 'Ik moet wel, want Tunesiërs rijden echt als idioten.'

Voor haar eigen veiligheid huurde de Nederlands-Tunesische een auto, zodat ze tijdens haar verblijf in de toeristische stad Sousse geen taxi's hoefde te nemen. 'Gelukkig valt het met de onveiligheid mee. Ik heb nog niets engs meegemaakt en ben de hele week tot 's ochtends vroeg uit geweest', lacht de studente Conflictstudies als ze de auto inparkeert en voor ons de trap naar het appartement van haar tante opklimt. Boven kijken haar iets jongere nichtjes ons nieuwsgierig vanachter hun laptop aan en staan er in no time schalen vol fruit en glazen mierzoete thee met pijnboompitjes op tafel.

Nadia vertelt dat ze moet wennen aan de grote hoeveelheid hoofddoekjes op straat. 'Je had altijd vrouwen die zich conservatiever kleedden, maar het is nu echt met 50 procent toegenomen. Ik ben ook moslim en vind het prima. Maar er zijn nu ook vrouwen die een nikaab dragen, waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn. Dat bestond in Tunesië helemaal niet en is een heel grote overgang. Ze hebben vrijheid blijkbaar opgevat als religieuze vrijheid. Maar ík voel me niet meer vrij in hoe ik me kan kleden.'

Zo vragen Nadia's nichtjes haar bij het uitgaan niet te blote kleding aan te doen. 'En laatst liep ik met hen over straat, toen ze me naar de overkant trokken. Er kwamen mannen met baarden aan en mijn nichtjes waren bang dat die hen zouden aanvallen. Dit schijnt te gebeuren. Maar mogelijk zitten achter de aanvallen mannen van de oude partij van de verdreven president Ben Ali, die de islamieten proberen zwart te maken.' Een rare gewaarwording was het voor Nadia toen ze onlangs met vrienden een smal donker steegje inreed. 'Zes', riepen ze tegen een onzichtbaar iemand. Het leek wel of we drugs gingen kopen. Bleken we zes biertjes te halen. Vroeger kon je die gewoon in de supermarkt kopen, nu alleen nog in toeristische hotels en restaurants.'

Beetje raar allemaal

Ook voor Mounira Hadj Mansour (26) was het 'even gek' om de helft van haar nichtjes opeens met hoofddoek te zien. 'Onder Ben Ali was dit verboden. Maar het is goed dat de vrijheid van geloof terug is, zeker in een moslimland', ratelt ze met Amsterdams accent, terwijl ze haar kleinere neefjes en nichtjes helpt bij het passen van de door haar meegebrachte schoentjes. 'Waren van familie in Nederland en zo loopt er nog een generatie op.'

Minstens één keer per jaar bezoekt ze haar familie in Sayada, een vissersdorpje ten zuiden van Sousse, waar de Nederlands-Tunesische actrice (Spangas / Carmen van het Noorden) ook zelf van haar achtste tot haar twaalfde woonde. 'Heel iets anders dan Amsterdam, of Sousse, waar we een appartement hebben. Hier lopen nog schapen langs de weg.'

Vakantie in het Tunesië van na de revolutie bevalt Mounira prima. 'Er zijn geen andere toeristen waardoor je alles met korting krijgt en bij hotels is er geen rij bij het buffet.' Wel voelt de Nederlands-Tunesische zich onveiliger. 'De politie heeft momenteel totaal geen gezag. Dat is eng.'

Trots is Mounira op haar vader die na de revolutie de Association des Tunisiens en Holande heeft opgericht. 'Met deze vereniging willen we Tunesiërs in Nederland met elkaar in contact brengen. Zo eten we samen en hebben het over de partijen waarop we kunnen stemmen. Vanuit Nederland proberen we Tunesië te steunen.'

'De politiemannen op het vliegveld waren aardig. Opeens praatte iedereen over politiek. Beetje raar allemaal', vat Skander Jaïbi (19) zijn ervaring met het nieuwe Tunesië samen . Hij lacht als een vriend de zoete rook van een waterpijp in zijn gezicht blaast. Het slechts met mannen gevulde café in Le Kram kent de Nederlandse Tunesiër als zijn broekzak. Van zijn tweede tot zijn achttiende woonde hij in deze buitenwijk van Tunis. Hij besloot een jaar terug in Nederland, het land van zijn moeder, te gaan studeren. Zo volgde hij noodgedwongen de revolutie van een afstand. 'Mijn vrienden hadden buurtcomités opgericht en werden dagelijks beschoten.'

De komende verkiezingen ziet de student Aardwetenschappen als een belangrijk knooppunt. 'Ik ga zelf op een D66-achtige partij stemmen.' Maar hij beseft dat niet iedereen dat van plan is. Het kan positief uitpakken, maar een tweede Iran of een burgeroorlog zijn ook mogelijk.' Dan wijst Skander op mannen in wit overhemd en zwarte pantalon die binnenkomen. 'Tramconducteurs die vandaag staken. Momenteel zijn de mensen erg opportunistisch. Ze denken na de revolutie een salarisverhoging van 300 procent te krijgen. Maar zo werkt dat niet. Revolutie is een makkelijk woord. Maar het is een heel lang proces vol ups en downs.'

http://www.depers.nl/buitenland/586226/Boerkas-in-plaats-van-bikinis.html