Spanningen in Burundi

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/05/2015 | 16:31 uur

Ace1

Citaat van: Belgje op 08/11/2015 | 14:04 uur
Ik weet vrij zeker dat er op Melsbroek al een drukte van jewelste is momenteel... Alle C-130's vliegensklaar maken enzo...

Rij even langs Melsbroek en schiet een paar foto's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 08/11/2015 | 14:04 uur
Ik weet vrij zeker dat er op Melsbroek al een drukte van jewelste is momenteel... Alle C-130's vliegensklaar maken enzo...

Eventuele voorbereidingen zijn het halve werk, politiek groenlicht is een heel ander verhaal.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 08/11/2015 | 13:23 uur
Eens...maar in het laatste visie-stuk van Defensie werd er gepleit voor meer aandacht voor Afrika..als ik het me goed kan herinneren. Laat ze die ambitie dan ook aub maar varen...

Er bestaat ook nog een instantie als de Afrikaanse Unie laat die maar eens het werk opknappen en alleen ingrijpen als IS of Al Qaida daar aan de macht dreigen te komen. Tussen een stammenstrijd moet de BV Nederland niet tussen komen, dan kun je beter een hek om Burundi plaatsen en over 10 jaar eens kijken hoe de situatie daar is.

Belgje

Ik weet vrij zeker dat er op Melsbroek al een drukte van jewelste is momenteel... Alle C-130's vliegensklaar maken enzo...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#26
Citaat van: Elzenga op 08/11/2015 | 13:23 uur
Eens...maar in het laatste visie-stuk van Defensie werd er gepleit voor meer aandacht voor Afrika..als ik het me goed kan herinneren. Laat ze die ambitie dan ook aub maar varen...

Net als door onze zuiderburen.... maar... euro's lopen hier weer het risico om uitgegeven te worden, dus ja. (en aangezien pecunia helaas leidend zijn voor onze ambitie, trek je conclusie)

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 08/11/2015 | 13:19 uur
Nederland kan niet overal militairen naar ieder conflict sturen daar is geen budget voor en er zijn geen voldoende militairen en materiaal daarvoor.
Eens...maar in het laatste visie-stuk van Defensie werd er gepleit voor meer aandacht voor Afrika..als ik het me goed kan herinneren. Laat ze die ambitie dan ook aub maar varen...

Ace1

Nederland kan niet overal militairen naar ieder conflict sturen daar is geen budget voor en er zijn geen voldoende militairen en materiaal daarvoor.

Mourning

Citaat van: Micheltje op 08/11/2015 | 12:48 uur
Ik had het al gezien

Beetje onhandig van me om niet eerst even verder te kijken dan mijn neus lang is

THNX

Kan gebeuren   ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Micheltje

Citaat van: Mourning op 08/11/2015 | 12:29 uur
Ik raadt je aan om een Atlas te pakken om te zien waar Burundi ligt  ;)

Ik had het al gezien

Beetje onhandig van me om niet eerst even verder te kijken dan mijn neus lang is

THNX

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 08/11/2015 | 12:23 uur
Maar is er dan 'de wereldgemeenschap'? Mooi als iedereen het er over eens is, maar dat is in de praktijk zelden het geval.
En vervolgens moet je gaan bepalen waar je wel en niet in moet grijpen, waarom nu wel in Burundi, en niet op andere plekken? En hoe moeten we dan ingrijpen, hoe weten we zo zeker dat dit een simpele operatie is, een 'Frisch und frohliches Krieg?'?

Ben het gedeeltelijk met je eens hoor, maar er zitten ook nogal wat haken en ogen aan.
Zeker. En dus wordt er (te?) vaak gekozen om maar niks te doen. Of de strategische belangen worden wel heel erg bedreigd...zie Mali.

Mourning

Citaat van: Micheltje op 08/11/2015 | 11:37 uur
Stuur de marine met een Mariniers eenheid om mocht het nodig te zijn te evacueren

Ik raadt je aan om een Atlas te pakken om te zien waar Burundi ligt  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Elzenga op 08/11/2015 | 12:20 uur
Inderdaad. Maar de wereldgemeenschap is hardleers. Soms kan een beperkt ingrijpen een verdere escalatie en genocide voorkomen. Is ook de les van genocide in Ruanda. Die kans niet grijpen heeft denk ik niks met wel of niet kunnen te maken..maar met wel of niet willen.

Maar is er dan 'de wereldgemeenschap'? Mooi als iedereen het er over eens is, maar dat is in de praktijk zelden het geval.
En vervolgens moet je gaan bepalen waar je wel en niet in moet grijpen, waarom nu wel in Burundi, en niet op andere plekken? En hoe moeten we dan ingrijpen, hoe weten we zo zeker dat dit een simpele operatie is, een 'Frisch und frohliches Krieg?'?

Ben het gedeeltelijk met je eens hoor, maar er zitten ook nogal wat haken en ogen aan.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 08/11/2015 | 11:28 uur
We zijn ook geen wereldpolitie, kunnen niet alle ellende in de wereld oplossen.
Inderdaad. Maar de wereldgemeenschap is hardleers. Soms kan een beperkt ingrijpen een verdere escalatie en genocide voorkomen. Is ook de les van genocide in Ruanda. Die kans niet grijpen heeft denk ik niks met wel of niet kunnen te maken..maar met wel of niet willen.

Micheltje

Citaat van: Thomasen op 08/11/2015 | 11:47 uur
Lol, je wil een LPD de Nijl opsturen?  :crazy:

Hoeft niet een fregat is ook al voldoende

dudge

Citaat van: Micheltje op 08/11/2015 | 11:37 uur
Stuur de marine met een Mariniers eenheid om mocht het nodig te zijn te evacueren

Lol, je wil een LPD de Nijl opsturen?  :crazy: