Somalische droneslachtoffers klagen Nederlandse staat aan

Gestart door Ace1, 28/11/2015 | 08:59 uur

Ace1

Citaat van: Strata op 28/11/2015 | 15:58 uur
Als die Nederlandse intell juist was maar de Amerikaanse uitvoering onnauwkeurig, dan zijn de Amerikanen toch aansprakelijk voor die burgerslachtoffers of zie ik dat verkeerd?

Blijkt dat er achter die antipiraterijmissies toch wat meer schuil gaat  :P

De Nederlandse onderzeeers hadden apparatuur bij zich om voor een deel het Somalische telefoonverkeer af te luisteren.

StrataNL

Als die Nederlandse intell juist was maar de Amerikaanse uitvoering onnauwkeurig, dan zijn de Amerikanen toch aansprakelijk voor die burgerslachtoffers of zie ik dat verkeerd?

Blijkt dat er achter die antipiraterijmissies toch wat meer schuil gaat  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Laurens

Citaat van: HermanB op 28/11/2015 | 15:01 uur
Ik wist voordat ik het artikel had gelezen al dat Zegveld erbij betrokken was. Dat mens is een extreem linkse "weg met ons" activist met een papiertje. Hier gaan ze nooit in het gelijk gesteld worden overigens, het is een enorm vage redenering.

Ik vraag me af, doet zie dit vanuit het gedachtegoed wat ze heeft (gezien haar wiki wel), of heeft iemand een hele dikke portemonnee op tafel gedonderd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: HermanB op 28/11/2015 | 15:01 uur
Ik wist voordat ik het artikel had gelezen al dat Zegveld erbij betrokken was. Dat mens is een extreem linkse "weg met ons" activist met een papiertje. Hier gaan ze nooit in het gelijk gesteld worden overigens, het is een enorm vage redenering.

Ik kan me niet voorstellend dat dit enig kans va slagen heeft al was het maar omdat de bronnen geclassificeerd zullen zijn... de redenatie doortrekkend dan kan de leverancier van Nutrilon Opvolgmelk verantwoordelijk gesteld worden van het in leven houden van de baby die uiteindelijk de drone op het doel heeft afgestuurd.

HermanB

Ik wist voordat ik het artikel had gelezen al dat Zegveld erbij betrokken was. Dat mens is een extreem linkse "weg met ons" activist met een papiertje. Hier gaan ze nooit in het gelijk gesteld worden overigens, het is een enorm vage redenering.

Mourning

Laat ik het zo zeggen als dit leidt tot een veroordeling en/of schadevergoeding dan is het hoogtijd voor een spoed wetswijziging...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 28/11/2015 | 11:08 uur
Maar we leven in een échte democratie, waarin het mogelijk is voor Zegveld en Co om voor zo'n arme (buitenlandse) sukkelaars in NL een proces aan te spannen.
Zou ze eens moeten proberen in bv... Rusland... dat blijkbaar geen graten ziet in het jarenlange opsluiten van "vijanden van het regime"...
Of om zulke mensen gewoon te (laten) executeren op straat in klaarlichte dag...

Ik vind het allemaal wat vergezocht, wat Zegveld hier probeert te doen.
Ik vraag me af waarom dat mens zoiets doet, wat haar drijft, zo keihard tegen het eigen land proces voeren.
Tegen onrecht strijden... geen probleem...
Hier is het echt indirect... collateral...
Geen NL LuM drones die wat Hellfires afgevuurd hebben... nee, een 3de mogelijkheid die gewerkt heeft met NL inlichtingen...

Een rechtstaat is natuurlijk gebouwd op de wetten, als democraat ben ik dan ook van mening dat een luis in de pels zoals Zegveld belangrijk is om iedereen scherp te houden.
Als professional vraag ik me af of ze misschien subsidie uit Moskou of Peking ontvangt voor haar Lawfare.

En vwd deze case mag ik inderdaad hopen dat die snel in de prullenbak verdwijnt. Niet alleen is het allemaal een erg indirecte betrokkenheid, het bewijs bestaat ook nog uit enkele internetdocumentjes, vraag me af in hoeverre dat toelaatbaar bewijs is, al kan het natuurlijk grond voor een WOB zijn.

JdL

Citaat van: ARM-WAP op 28/11/2015 | 11:08 uur

Geen NL LuM drones die wat Hellfires afgevuurd hebben... nee, een 3de mogelijkheid die gewerkt heeft met NL inlichtingen...
omdat ze weten dat het ze in de VS nooit zal lukken om hun gelijk te krijgen proberen ze het maar in een soft land zoals NL
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

ARM-WAP

Maar we leven in een échte democratie, waarin het mogelijk is voor Zegveld en Co om voor zo'n arme (buitenlandse) sukkelaars in NL een proces aan te spannen.
Zou ze eens moeten proberen in bv... Rusland... dat blijkbaar geen graten ziet in het jarenlange opsluiten van "vijanden van het regime"...
Of om zulke mensen gewoon te (laten) executeren op straat in klaarlichte dag...

Ik vind het allemaal wat vergezocht, wat Zegveld hier probeert te doen.
Ik vraag me af waarom dat mens zoiets doet, wat haar drijft, zo keihard tegen het eigen land proces voeren.
Tegen onrecht strijden... geen probleem...
Hier is het echt indirect... collateral...
Geen NL LuM drones die wat Hellfires afgevuurd hebben... nee, een 3de mogelijkheid die gewerkt heeft met NL inlichtingen...

A.J.

Citaat
Nederland is medeverantwoordelijk voor een Amerikaanse drone-aanval in Somalië, stellen de advocaten van twee slachtoffers. Want de VS baseren zich op door Nederland verstrekte informatie.

Dat kan een mooi precedent worden als Zegveld en co in het gelijk gesteld worden... Dan is meteen al je onderling uitgewisselde intell waardeloos geworden.

En wat te denken van een vuursteun- of CAS aanvraag bij je coalitie genoten of andersom?

Maar goed, die Zegveld heeft in het verleden al eens een vingernagel gekregen en is nu druk bezig om alle ledematen naar binnen te trekken.

JdL

dit soort artikelen maken bewapenen van de reapers en/of opvolgers nog lastiger
het draagvlak bij de NL bevolking wordt zo ondermijnd (als dat uberhaupt aanwezig is :cute-smile:)
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1


Ace1

Nederland is medeverantwoordelijk voor een Amerikaanse drone-aanval in Somalië, stellen de advocaten van twee slachtoffers. Want de VS baseren zich op door Nederland verstrekte informatie.

Twee Somalische slachtoffers van een drone-aanval gaan de Nederlandse staat aanklagen. Het gaat om twee nomaden die in januari 2014 werden geraakt door een Amerikaanse raket. Een van hen, Omar Mahamud Ali genaamd, verloor een been en zijn twee dochters kwamen om. Hun beider veestapel werd grotendeels verwoest. De Somaliërs en hun advocaten houden Nederland medeverantwoordelijk voor de Amerikaanse aanval.

Dat zeggen zij in gesprekken met de Volkskrant. De Amerikaanse drone-aanval in 2014 was gericht op een konvooi auto's waarin leden van de terroristische organisatie Al Shabaab zaten. Het beoogde doelwit, leider Ahmed Godane, werd niet gedood. Wel kwamen andere leden van Al Shabaab om. De nomaden waren met hun kinderen en vee in de buurt toen de raketten insloegen.

Ze worden bijgestaan door twee Nederlandse advocaten, Göran Sluiter en Liesbeth Zegveld. De laatste wist de Nederlandse staat de afgelopen jaren meermaals te dwingen tot het compenseren van oorlogsslachtoffers, onder meer in zaken over de val van Srebrenica en executies door Nederlandse militairen in voormalig Nederlands-Indië.

Het is de eerste keer dat slachtoffers van een Amerikaanse drone-aanval zich tot de Nederlandse rechter wenden. Nederland is medeverantwoordelijk voor de drone-aanval, stellen de advocaten, omdat de VS zich bij de aanvallen onder meer baseren op inlichtingen die door Nederland zijn verstrekt.

Een rechtszaak tegen de VS acht Sluiter problematischer dan een zaak tegen Nederland. 'De Amerikanen zullen een beroep doen op het beschermen van de nationale veiligheid. Zeker nu het gaat om niet-Amerikaanse slachtoffers. Naar Nederlands recht is sprake van een oorlogsmisdrijf.'

Uit gelekte documenten van NSA-klokkenluider Edward Snowden bleek dat door Nederland onderschepte telecommunicatie een belangrijke rol speelt bij Amerikaanse acties in Somalië. De militaire inlichtingendienst MIVD onderschepte de afgelopen jaren vanuit het Friese Burum met een satellietontvanger vele miljoenen telefoongesprekken en sms'jes van Somaliërs.

Dat gebeurde in het kader van anti-piraterijmissie Ocean Shield, waaraan Nederland bijdraagt. De 'metadata' van die communicatie, zoals welk nummer met welk nummer belt en hoe lang, deelde de dienst met de Amerikanen. Omdat de Amerikanen weinig bruikbare inlichtingen hadden over Somalië, gaf inlichtingendienst NSA zelfs speciale interceptietechnologie aan de MIVD om op schepen voor de kust van Somalië telefoonverkeer af te luisteren.

Uit gelekte documenten, gepubliceerd door website The Intercept, blijkt dat de Amerikanen in Jemen en Somalië in meer dan de helft van de gevallen een doelwit kiezen op basis van metadata. Telecommunicatie van buitenlandse partijen is daarbij cruciaal, staat in de documenten: signal intelligence komt 'vaak van buitenlandse partners'.

'Nederland is door het leveren van telecomgegevens in zeer belangrijke mate ondersteunend bij de Amerikaanse aanvallen', stelt Sluiter. 'Sterker nog: zonder de steun van Nederland hadden de VS hun droneprogramma daar nooit kunnen uitvoeren.'

In een reactie zegt het ministerie van Defensie dat de Nederlandse staat niet weet op basis van welke inlichtingen andere landen operaties uitvoeren. Het uitwisselen van inlichtingen over Somalië met de VS geschiedt volgens Defensie 'in het kader van reguliere samenwerking'.

Het kabinet 'beschikt niet over aanwijzingen' dat die inlichtingen zijn gebruikt voor 'handelingen die in strijd zijn met het internationale recht'. Defensie: 'Als zou blijken dat een buitenlandse partner aantoonbaar illegale targeted killings uitvoert, waarvoor ook Nederlandse informatie wordt gebruikt, zal dit leiden tot het opnieuw beoordelen van de vraag of dergelijke inlichtingen met die partner worden gedeeld.'

Een woordvoerder van de Amerikaanse overheid zegt dat de VS geen commentaar geven op 'operationele zaken' die betrekking hebben op contraterrorisme en inlichtingen.

Advocaat Geert-Jan Knoops, tevens bijzonder hoogleraar politiek van het internationaal recht, onderzocht eerder de aansprakelijkheid van 'derde landen' bij Amerikaanse drone-aanvallen. Knoops: 'Uit jurisprudentie blijkt dat aansprakelijkheid kan volgen als de wetenschap bestaat van het risico dat informatie door een derde land verstrekt, gebruikt wordt voor handelingen door een ander land die in strijd zijn met mensenrechten.'

In het geval van Somalië, een land waarmee de VS juridisch gezien niet in oorlog zijn en waar het oorlogsrecht dus strikt genomen niet van toepassing is, kan de aansprakelijkheid volgens Knoops ook doorwerken van het land dat de drone-aanval uitvoert naar het derde land dat informatie geeft.

Nederland moet zich realiseren dat deze drone-aanvallen niet zo 'schoon' zijn als ze soms worden gepresenteerd, stelt Sluiter. 'Een drone-aanval mag alleen worden uitgevoerd als er geen onschuldige slachtoffers in de buurt zijn', zegt hij. Hij noemt het Amerikaanse handelen verwijtbaar: 'Deze mensen hadden ze kunnen zien. Bovendien was er veel vee in de buurt; een duidelijk aanwijzing dat er mensen waren.'

http://www.volkskrant.nl/buitenland/somalische-droneslachtoffers-klagen-nederlandse-staat-aan~a4196859/?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=