The war you’ve never heard of

Gestart door dudge, 21/05/2017 | 11:50 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Lynxian op 22/05/2017 | 23:07 uur
Ik snap dat gelukkig niet iedere missie een gevechtsmissie is, maar toch: oef! Met zoveel deployments snap ik ook wel wat beter waarom Amerika naast al die carriers ook nog de goedbepakte amfibische vloot heeft.
Dat zal voor Europa ook steeds belangrijker worden verwacht ik. Ook daarom die back-up capaciteit nodig. Ook en misschien wel vooral op zee, want bases op land blijven kwetsbaar.

Lynxian

Citaat van: Thomasen op 21/05/2017 | 21:46 uur
In sommige gevallen staat er eea paraat. Soms is het hopen op het beste. Dat is, soms helaas, wel het concept van SF eenheden.
Een 'mission' is ook niet altijd het  intrappen van deuren, kan ook training zijn bijvoorbeeld.
Ik snap dat gelukkig niet iedere missie een gevechtsmissie is, maar toch: oef! Met zoveel deployments snap ik ook wel wat beter waarom Amerika naast al die carriers ook nog de goedbepakte amfibische vloot heeft.

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 21/05/2017 | 21:49 uur
Zeker qua terrorisme, georganiseerde misdaad, en anti-westerse activiteiten is Africa een enorme hotspot, de bevolking  van de continent gaat verdubbelen in de komende decennia komen er 1 miljard mensen bij, voor wie geen werk,  geen inkomen, geen leven is. Dit gecombineerd met doorgaans zwakke staatsstructuren en civil society, betekend dat er behoorlijk wat ellende onze kant op gaat komen.

Dat los je natuurlijk op met ontwikkelingshulp, een veerdienst over de Med, en een kopje thee... :sleep:

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 21/05/2017 | 21:49 uur
Zeker qua terrorisme, georganiseerde misdaad, en anti-westerse activiteiten is Africa een enorme hotspot, de bevolking  van de continent gaat verdubbelen in de komende decennia komen er 1 miljard mensen bij, voor wie geen werk,  geen inkomen, geen leven is. Dit gecombineerd met doorgaans zwakke staatsstructuren en civil society, betekend dat er behoorlijk wat ellende onze kant op gaat komen.
Ja, daar gebeuren dingen waar je niet echt vrolijk van wordt. Voorlopig genoeg te doen voor SF-eenheden. Al zullen we meer moeten doen dan de inzet daarvan.

Lynxian

Wat ik me bij dit soort gevallen dan wel afvraag is wat er gebeurt als ze de strijd aangaan om welke reden dan ook en die dusdanig escaleert dat ze versterkingen, luchtsteun, artillerie, pantser of medische evacuatie nodig hebben? Of denk ik er nu te ingewikkeld over?

Poleme

Een Nederlandse piloot die vorig decennium met zijn privé vliegtuig een tocht over Noordelijk en Oostelijk Afrika maakte, ontmoette op diverse vliegvelden tot zijn verbazing Amerikaans defensie personeel en materieel.  Fotograferen deed hij ze uiteraard niet, want dan eindig je in een smerig en overvol cachot.  Maar sommige yanks vertelden wel dat daar waren in het kader van terrorisme bestrijding en bescherming van Amerikaanse (handels)belangen.  Business is War, War is Business.

Ik ben zelf ook wel eens in dit geval Britse militairen in een bepaald Afrikaans land tegengekomen.  En die had ik daar totaal niet verwacht.
Ook in Mali ben ik Amerikaanse militairen tegen het het lijf gelopen, die daar 'low profile' verbleven.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

The war you've never heard of
The U.S. is waging a massive shadow war in Africa, exclusive documents reveal.

By Nick Turse on May 18, 2017   
Six years ago, a deputy commanding general for U.S. Army Special Operations Command gave a conservative estimate of 116 missions being carried out at any one time by Navy SEALs, Army Green Berets, and other special operations forces across the globe.

Today, according to U.S. military documents obtained by VICE News, special operators are carrying out nearly 100 missions at any given time — in Africa alone. It's the latest sign of the military's quiet but ever-expanding presence on the continent, one that represents the most dramatic growth in the deployment of America's elite troops to any region of the globe.

Lees verder:
https://news.vice.com/story/the-u-s-is-waging-a-massive-shadow-war-in-africa-exclusive-documents-reveal