'Bin Laden plant nieuwe aanslag VS'

Gestart door Elzenga, 11/11/2008 | 13:39 uur

VandeWiel

De "chatter" lijkt wel toe te nemen. Vaak een teken dat er op de achtergrond toch echt iets aan de hand kan zijn.

Ook vermeldenswaardig dat ze Obama "murtad" hebben verklaard. Iedere president van de VS is een doelwit,maar dit verhoogt de "populariteit" bij de extremisten behoorlijk.


Al Qaeda says order given for US attack "far bigger than 9/11"

DEBKAfile's counter-terror sources report that US president-elect Barack Obama, European and Russian heads of state in Washington for the G20 conference over the weekend were briefed about a probable early al Qaeda attack.

Obama and his team have been advised that a new al Qaeda strike is highly probable in the United States or against a key US target in Europe, North Africa or the Middle East.

DEBKA-Net-Weekly 372 of Nov. 14 disclosed that al Qaeda's Yemen base, a reliable barometer for Osama bin Laden's schemes, issued a Directive to All Fighters in Arabia on Nov. 9 presaging a major operation in the United States that will "change the political and economic world" and be "far bigger than 9/11."

The notice said "the operation is very near" and "precise instructions were in the hands of "the fighters, who are already on their way to America" armed with bin Laden's orders. The pretext offered for the attack is the rejection by the US and Europe of al Qaeda's four-year old truce offer whose original pre-condition was the withdrawal of their armies from Iraq and Afghanistan.

The day after the new president's election, al Qaeda issued a little-noticed statement declaring Barack Obama a murtad, i.e. an apostate whose betrayal of Islam is judged the most heinous. Believers have the duty to execute a murtad unlike other non-believers whose death sentence is optional.

Thursday night, Nov. 14, Central Intelligence Director Gen. Michael Hayden said: "Al Qaeda, operating from its safe haven in Pakistan's tribal areas, remains the most clear and present danger to the United States." He was addressing a Washington think-tank.
"Today, virtually every major terrorist threat that my agency is aware of has threads back to the tribal areas. Whether it is command and control, training, direction, money, capabilities, there is a connection to the FATA (Pakistan's Federally Administered Tribal Areas.)"
Hayden also mentioned Yemen and Somalia as important al Qaeda theaters of operation.

In private, most heads of the intelligence agencies fighting al Qaeda admit that an attack on the United States or major American interest outside is only a matter of time.


http://www.debka.com/headline.php?hid=5715

Jørgen

Helemaal met Elzenga eens!

De pest met die lui is:

Ze vallen niet op!! Ze hebben geduld.

Het zijn 'gewone' mensen, die gewoon naar hun werk gaan, gewoon studeren, gewoon op vakantie gaan en af en toe eens wat mailen of bellen met vrienden. En ze zitten over heel de wereld.

Het is geen leger van 20.000 man in woodland pakken of zo die ergens op de hei liggen te schuilen.

Elzenga

Ik denk echt dat je de zaak onderschat Dr_Pepper...Natuurlijk hebben veiligheidsdiensten meer mogelijkheden en is het militaire bereik van de Amerikanen groot en verreikend. Maar het zijn wel diezelfde veiligheidsdiensten die elk rapport weer alarm slaan en de dreiging zien toenemen. Was Somalië eerst nog geen zorg wat AQ betreft nu is dat het wel. Als het opsporen van AQ elementen zo makkelijk was waarom hebben we de kopstukken dan nog steeds niet te pakken? Waarom zitten we dan zo in de problemen in Afghanistan? Waarom kon AQ zo uitgebreid Irak infiltreren en is het daar nog steeds actief? Waarom konden cellen in Spanje en GB dan hun aanslagen plegen? en worden daar nu nog duizenden mensen in allerlei groepjes geobserveerd....Het feit dat het zo rustig blijft op het aanslagenfront in het Westen duidt enerzijds op de harde arbeid van de veiligheidsdiensten en het hoge amateur-gehalte van de "terroristen", maar ik vrees ook dat er binnen AQ een bewuste keuze is gemaakt om de meer professionele "strijders" alleen in te zetten bij grootschalige aanslagen in het Westen. Die eenzelfde of groter effect hebben dan 9/11. En die jaren van voorbereiding vergen. Maar natuurlijk hoop ik dat je gelijk hebt. Hoe minder effectief AQ is hoe beter immers. 

Dr_pepper

@ dudge, sproit  jorgen en alle andere geintresseerden ;) :

Ik denk dat AQ op weinig plekken nog operaties kan plannen en uitvoeren. Hier werd bijvoorbeeld afrika genoemd: recente luchtaanvallen op somalie en operatie Infinite Reach uit 1998 (aanvallen op o.a. sudan en afghanistan) tonen aan dat amerika een belangrijke troef in de handen heeft om eventuele AQ operaties in dit gebied te verstoren en dat is een overduidelijke luchtoverwicht waarover amerika beschikt. 9 van de 10 landen in afrika beschikt niet over een fatsoenlijke luchtmacht of zelfs een fatsoenlijke luchtverdediging in de vorm van SAM's en radarinstallaties. Er wordt toch gezegdt dat 1 amerikaans vliegdekschip meer vliegtuigen aan boord heeft dan 70% van de luchtmachten in de wereld, ik durf te wedden dat op z'n 50% van die 70 procent in afrika zit. Er is geen land in de wereld waar de amerika niet binnen een paar uur een vernietigende luchtaanval kan uitvoeren (met uitzondering van rusland en china maar die zouden niet zo dom zijn om AQ te steunen). luchtoverwicht betekend overigens ook dat men niet alleen luchtaanvallen kan uitvoeren maar ook speciale operaties in de vorm van raids of verkenningen. bovendien schijnt men te vergeten dat sinds 9-11 amerika zo'n beetje ongestoord zijn gangetje kan gaan zolang men maar zegt dat ze met de ''war on terrorism'' bezig zijn.

Ook werd gesteld dat het verrassingselement er nog steeds is, ik denk het haast niet, er is tenslotte een reden waarom belangrijke plekken zoals o.a. het binnenhof en schiphol (oke laatste was geen goed voorbeeld) scherper beveiligd worden sinds 9-11. bovendien stelde ik al dat inlichtendiensten meer mogelijkheden hebben gekregen om onder andere terroristen op speuren, dat zijn ook dingen die mee moeten worden genomen. Jullie hebben wel gelijk wat betreft het onderschatten van AQ maar dat Al-qaeda nog aanvallen kan uitvoeren zoals VanDeWiel het aangaf, reken daar maar niet op.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 14/11/2008 | 17:44 uur
Dat stukje is bekend, maar staat totaal los van wat er nu gebeurt. AQ is niet in staat de VS bankroet te laten gaan (dat kan alleen de VS zelf :S) maar kan wel zeer goed getimed een laatste duwtje geven. Het bankroet zal echter komen van China of Taiwan die aangeven geen staatobligaties van de VS meer te kopen en de VS heeft daar zelf schuld aan.
Natuurlijk staat dit los van wat er nu gebeurt ;)..maar het blijft wel een grappige toevalligheid... en het is best een hard gelach dat onze vijanden dit propagandistisch maximaal kunnen uitbuiten.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 11/11/2008 | 23:12 uur
Mailde een vriend van me laatst...

Interessant stukje van CNN over Osama tape; uit 2004!
   http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/11/01/binladen.tape/


Dat stukje is bekend, maar staat totaal los van wat er nu gebeurt. AQ is niet in staat de VS bankroet te laten gaan (dat kan alleen de VS zelf :S) maar kan wel zeer goed getimed een laatste duwtje geven. Het bankroet zal echter komen van China of Taiwan die aangeven geen staatobligaties van de VS meer te kopen en de VS heeft daar zelf schuld aan.

Al sinds de jaren 90 werd er door mensen gewaarschuwd voor wat er nu financieel in de VS gaande is. Ook de aanslag op het WTC was niet de reden voor een recessie maar viel net samen met een recessie die er hoe dan ook zou komen door de dotcom bubble. Het begin van die recessie was in oktober 2000 al duidelijk.

Ik vrees wel dat de natte droom van Usama uit gaat komen maar dat de moslimwereld daar net zo hard onder zal gaan lijden.  Dat zal AQ alleen niet veel uitmaken.

Elzenga

#13
Citaat van: Dr_pepper op 14/11/2008 | 13:26 uur
ik denk dat je AQ nu echt aan het overschatten bent, het vormt namelijk allang niet meer de dreiging die het eerst vormde. Toendertijd hadden ze nog de beschikking over een veilige thuishaven waar ze operaties konden plannen en het verrassingselement in hun voordeel. De wereld is veranderd, het complete al qaeda netwerk is op de vlucht geslagen en nergens is een plek op de wereld waar ze zich kunnen verstoppen en schuilhouden om opnieuw zo'n operatie op poten te zetten. Osama bin laden is waarschijnlijk al de pijp uit en bovendien hun belangrijkste troef, het verrassingelement, zijn ze kwijt want sinds 9-11 worden ze verwacht en bovendien hebben inlichtingendiensten over de hele wereld meer personeel en bevoegheden gekregen om terroristen op te speuren en uit te schakelen (zoals b.v. duitsland die recentelijk een nieuwe terreurwet heeft aangenomen). Al qaeda een dreiging? allang niet meer de enigste reden waarom we ze opjagen is omdat we op zoek zijn naar gerechtigheid voor het doden van duizenden onschuldige burgers.
Overschatten moet je het inderdaad ook niet. Maar liever overschatten dan onderschatten dunkt mij. En sorry, maar veilige havens hebben ze volgens mij nog genoeg. Zowel in Pakistan als ook Afghanistan als ook Irak...en dan nog Afrika en vele voormalige Sovjet-Republieken. Ook in het Westen is het nog steeds goed vertoeven al zal men wat voorzichtiger moeten zijn.

Vergeet ook niet dat door de invasies van Afghanistan en met name Irak het aantal beschikbare strijders sterk is toegenomen (volgens veiligheidsdiensten) alsmede hun financiële supporters. Al is de steun iets afgenomen door de aan Al-Qai'da toegeschreven bloedige aanslagen op moslimsdoelen.

In de afgelopen jaren heeft de aandacht van Al-Qai'da vooral gelegen op de directe confrontaties in Afghanistan en met name Irak. Maar dat men liever weer een grote klapper wil maken ipv meerdere kleinere aanslagen is al langer bekend. Heeft Bin Laden ook zelf al vaker aangegeven.

Dus nee, ik zou niet te optimistisch zijn. Hoe hard onze veiligheidsdiensten ook hun best doen en veel aanslagen weten te voorkomen. Omdat veel "terroristen", zoals Jørgen terecht opmerkt, vaak een hoog amateurs-gehalte hebben...maar vergeet niet dat zij de diensten handenvol werk bezorgen...en daarmee de echte "professionals" (inmiddels met veel gevechtservaring opgedaan in Irak en Afghanistan) zo vaak uit de wind houden...    

Jørgen

Ik denk dat je nooit helemaal veilig kunt zijn voor terrroristen en aanverwante artikelen. Hoe slimmer allerlei veiligheids organisaties worden, en hier en daar wat mensen en plannen oppakken en/of uitschakelen, hoe slimmer worden ook de terroristen.

Ze gaan namelijk op in de massa. zaaien zoveel mogelijk paniek en verwarring als ze kunnen en slaan vervolgens heel ergens anders toe als waar de wereld op rekent.

En dan heb je nog een zooitje idioten die erbij willen horen en op eigen houtje ook nog bezig zijn. Dat zijn volgens mij ook de 'amateurs' die gepakt worden.

Sproit

Citaat van: Dr_pepper op 14/11/2008 | 13:26 uur
ik denk dat je AQ nu echt aan het overschatten bent, het vormt namelijk allang niet meer de dreiging die het eerst vormde. Toendertijd hadden ze nog de beschikking over een veilige thuishaven waar ze operaties konden plannen en het verrassingselement in hun voordeel. De wereld is veranderd, het complete al qaeda netwerk is op de vlucht geslagen en nergens is een plek op de wereld waar ze zich kunnen verstoppen en schuilhouden om opnieuw zo'n operatie op poten te zetten. Osama bin laden is waarschijnlijk al de pijp uit en bovendien hun belangrijkste troef, het verrassingelement, zijn ze kwijt want sinds 9-11 worden ze verwacht en bovendien hebben inlichtingendiensten over de hele wereld meer personeel en bevoegheden gekregen om terroristen op te speuren en uit te schakelen (zoals b.v. duitsland die recentelijk een nieuwe terreurwet heeft aangenomen). Al qaeda een dreiging? allang niet meer de enigste reden waarom we ze opjagen is omdat we op zoek zijn naar gerechtigheid voor het doden van duizenden onschuldige burgers.

Even wat kleine aanmerkingen:

AQ heeft zat plekken om lekker veilig te zitten, je wilt niet weten hoe veel. Waarom zouden ze alleen maar in Pakistan en Afghanistan zitten?
Ooit overnagedacht dat ze ook in Afrika lekker veilig zitten?

Het verrassingselement is er nog steeds, zou jij verwachten dat morgen op het binnenhof opeens een bom ontploft, of een vliegtuig zich in de Tweede Kamer ramt? Nee hè? Ik ook niet. Dus verrassing, ze doen het misschien wel.

Je moet ze niet overschatten, maar je vijand onderschatten is nog een veel groter gevaar.

Dan overschat ik ze liever.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Dr_pepper

Citaat van: Elzenga op 11/11/2008 | 19:08 uur
Citaat van: Dr_pepper op 11/11/2008 | 16:04 uur
ik lees overigens het bericht van vandewiel en ik lach me echt dood, met al die plannen die AQ heeft hebben ze op z'n minst een compleet divisie nodig om het allemaal voor mekaar te krijgen.
en dat vind ik nu juist een grote en gevaarlijke onderschatting. Even bedenkend dat deze organisatie ook in staat was tot 9/11...en moet je zien wat ze daar met zo weinig mensen konden uitrichten. Als je weet wat je moet raken kun je volgens mij zelfs in je eentje heel veel uitrichten. Al ben je in staat met een kleine groep enkele centrales een week plat te leggen, dan heb je al een enorme impact op het dagelijks leven (zit me namelijk nog steeds af te vragen waarom juist nu men kwam met die promotie-actie voor dat noodpakket). En wie zegt niet dat Al-Qai'da inmiddels niet honderden strijders hier in het Westen heeft "gelegerd"?!....Onderschat nooit je vijand zou ik zeggen.... 

ik denk dat je AQ nu echt aan het overschatten bent, het vormt namelijk allang niet meer de dreiging die het eerst vormde. Toendertijd hadden ze nog de beschikking over een veilige thuishaven waar ze operaties konden plannen en het verrassingselement in hun voordeel. De wereld is veranderd, het complete al qaeda netwerk is op de vlucht geslagen en nergens is een plek op de wereld waar ze zich kunnen verstoppen en schuilhouden om opnieuw zo'n operatie op poten te zetten. Osama bin laden is waarschijnlijk al de pijp uit en bovendien hun belangrijkste troef, het verrassingelement, zijn ze kwijt want sinds 9-11 worden ze verwacht en bovendien hebben inlichtingendiensten over de hele wereld meer personeel en bevoegheden gekregen om terroristen op te speuren en uit te schakelen (zoals b.v. duitsland die recentelijk een nieuwe terreurwet heeft aangenomen). Al qaeda een dreiging? allang niet meer de enigste reden waarom we ze opjagen is omdat we op zoek zijn naar gerechtigheid voor het doden van duizenden onschuldige burgers.

Elzenga

#9
Mailde een vriend van me laatst...

Interessant stukje van CNN over Osama tape; uit 2004!
   http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/11/01/binladen.tape/

Verder zijn er heel eenvoudig uit te voeren aanslagen denkbaar, met weinig mensen en heel veel impact. Ik noem ze niet, maar ben soms ronduit verbaasd, of zal ik zeggen opgelucht, dat extremisten/terroristen ze blijkbaar nog niet hebben bedacht. Terwijl ze voor sommige nota bene de capaciteit hebben inmiddels.

Een EMP lijkt ook een interessante optie..waarbij je natuurlijk buiten 1 grote ook meerdere kleine kan inzetten tegen kwetsbare doelen.

Sproit

Het werd al eerder geopperd als optie door journalisten dat Obama ook zo'n ramp te voorduren zou krijgen. Wat logisch is is dat deze aanslag net na 20 januari komt, zodat het Obama's probleem is i.p.v. Bush.

Een beetje een "welkomscadeautje".

Maar goed... pure speculatie of niet, we zullen zien.

(ik kan het zelf toch niet tegenhouden, hoe graag ik het ook zou willen)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Tanker

wat een suf onsamenhangend verhaal van al qaeda, raakt kant nog wal met investeringen, verzekeringsmaatschappijen etc.

lekker blijven dromen over hun sharia heilstaat en 40 maagden...... :D

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 11/11/2008 | 19:08 uur
Citaat van: Dr_pepper op 11/11/2008 | 16:04 uur
ik lees overigens het bericht van vandewiel en ik lach me echt dood, met al die plannen die AQ heeft hebben ze op z'n minst een compleet divisie nodig om het allemaal voor mekaar te krijgen.
en dat vind ik nu juist een grote en gevaarlijke onderschatting. Even bedenkend dat deze organisatie ook in staat was tot 9/11...en moet je zien wat ze daar met zo weinig mensen konden uitrichten. Als je weet wat je moet raken kun je volgens mij zelfs in je eentje heel veel uitrichten. Al ben je in staat met een kleine groep enkele centrales een week plat te leggen, dan heb je al een enorme impact op het dagelijks leven (zit me namelijk nog steeds af te vragen waarom juist nu men kwam met die promotie-actie voor dat noodpakket). En wie zegt niet dat Al-Qai'da inmiddels niet honderden strijders hier in het Westen heeft "gelegerd"?!....Onderschat nooit je vijand zou ik zeggen.... 

Ik geef ook aan DAT er een aanval komt, alleen wat ze schetsen is wel typische grootdenken van AQ wat we de laatste jaren wel vaker hebben gehoord. Dit bericht op zichzelf kun je weggooien, maar dat er vroeg of laat iets (en waarschijnlijk heel iets anders, onverwachts) staat te gebeuren kun je gif op innemen.

Wel is het opvallend dat de VS diverse waarschuwingen voor EMP's er uit heeft laten gaan. Een EMP zou perfect kunnen doen wat hier onder staat ware het niet dat een echte EMP (zeer hoge frequenties) om een nuke vraagt en die zijn er "niet zo heel erg veel" op de markt. Ok, sinds vandaag weer eentje extra bekend. ;) Dat men het meer en meer heeft over EMP's is of bangmakerij of omdat men intelligence heeft dat AQ of een ander er mee aan het experimenteren is. Twee centrales uitschakelen is ook al voldoende, overbelasting van de andere centrales kan al een vervelende kettingreactie veroorzaken.

Een vliegveld veroveren doe je ook door de stroom er af te halen. Einde oefening. In symbolische taal is het vliegveld dan ook overwonnen. Zonder een volledige divisie ;)


Elzenga

Citaat van: Dr_pepper op 11/11/2008 | 16:04 uur
ik lees overigens het bericht van vandewiel en ik lach me echt dood, met al die plannen die AQ heeft hebben ze op z'n minst een compleet divisie nodig om het allemaal voor mekaar te krijgen.
en dat vind ik nu juist een grote en gevaarlijke onderschatting. Even bedenkend dat deze organisatie ook in staat was tot 9/11...en moet je zien wat ze daar met zo weinig mensen konden uitrichten. Als je weet wat je moet raken kun je volgens mij zelfs in je eentje heel veel uitrichten. Al ben je in staat met een kleine groep enkele centrales een week plat te leggen, dan heb je al een enorme impact op het dagelijks leven (zit me namelijk nog steeds af te vragen waarom juist nu men kwam met die promotie-actie voor dat noodpakket). En wie zegt niet dat Al-Qai'da inmiddels niet honderden strijders hier in het Westen heeft "gelegerd"?!....Onderschat nooit je vijand zou ik zeggen....