'50.000 militairen Noord-Korea aan grens'

Gestart door Lex, 05/05/2010 | 10:16 uur

Laurens

Citaat van: Enforcer op 06/05/2010 | 19:39 uur
Citaat van: dudge op 06/05/2010 | 19:28 uur
Citaat van: IPA op 06/05/2010 | 18:57 uur
Maar er komt never nooit meer een conventionele oorlog, snap dat dan.

Waarom zou dat niet kunnen?

Het kwam bij mij cynisch over..... :angel:

Nee hoor, gewoon Nederlandse politiek die pragmatisch nadenkt  :P

Enforcer

Citaat van: dudge op 06/05/2010 | 19:28 uur
Citaat van: IPA op 06/05/2010 | 18:57 uur
Maar er komt never nooit meer een conventionele oorlog, snap dat dan.

Waarom zou dat niet kunnen?

Het kwam bij mij cynisch over..... :angel:

IPA NG

Maar er komt never nooit meer een conventionele oorlog, snap dat dan.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

#13
Citaat van: Elzenga op 05/05/2010 | 21:25 uur
Daarbij zit men in Zuid-Korea nu echt niet te wachten op een oorlog. Die de florerende economie een zware klap zal toebrengen. Waarschijnlijk hoopt men nog steeds op eenzelfde scenario als in Europa. Een Noord-Koreaans regime dat implodeert..waarna net als in Duitsland een hereniging mogelijk wordt.

Ik vraag me af wat de florerende Zuid-Koreaanse economie een zwaardere klap toebrengt, een oorlog met Noord-Korea of een hereniging...

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 06/05/2010 | 09:47 uur
Los van wat het leger voorstelt, 10.000 kanonnen met een miljoenen stad binnen bereik is voldoende als massavernietiging om flink effectief af te schrikken. Dat is binnen 24 uur een zeer kostbare oorlog.
Zeker, al betwijfel ik of al die wapens nog wel werken. Ook zullen de Amerikanen en Zuid-Koreanen inmiddels wel een strategie hebben daar iets aan te doen. Maar die dreiging is er gezien de ligging van Seoel zo dicht bij de grens.
Citaat van: VandeWiel op 06/05/2010 | 09:47 uur
Verder denk ik ook dat je de motivatie van de N-koreanen niet moet onderschatten. Veel mensen zijn zo zwaar geïndoctrineerd dat ze er voor gaan als het moet. Kijk maar naar Vietnam. Low tech en enorme massa's met een relatief moeilijk begaanbaar terrein.
De mate van indoctrinatie zal belangrijk zijn.. en wat Noord-Koreanen langs illegale weg meekrijgen over de rest van de wereld. Dat bleek erg bepalend bij het instorten van het Oostblok. De motivatie zal anders zijn dan die in Vietnam. En denk ik vooral werken als men zelf wordt aangevallen. Maar onderschatten moet je het zeker niet.
Citaat van: Kapitein Rob op 06/05/2010 | 12:51 uur
Citaat van: Elzenga op 05/05/2010 | 21:25 uur
En zelfs een gedreven groep infanteristen met weinig zware wapens kan veel uitrichten.

Ik hoop dat kolonel b.d. Karremans meeleest.......  :devil:
Die had en geen gedreven groep infanteristen, die bovendien niet meer compleet was (belangrijk deel kon niet terugkeren van verlof)... en geen ondersteunende wapens meer noch voldoende munitie, brandstof en voedsel. Dus dat gaat niet op...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 05/05/2010 | 21:25 uur
En zelfs een gedreven groep infanteristen met weinig zware wapens kan veel uitrichten.

Ik hoop dat kolonel b.d. Karremans meeleest.......  :devil:

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 05/05/2010 | 17:16 uurEn dus moet het regime het hebben van mogelijke massavernietigingswapens en heel veel bombarie en dreigende taal naar buiten toe en het creëren van angst, doemscenario's en valse beelden van eigen grootsheid richting de eigen bevolking. We zagen dat in het verleden ook bij het Warschaupact en bij Saddam Hoessein.

Los van wat het leger voorstelt, 10.000 kanonnen met een miljoenen stad binnen bereik is voldoende als massavernietiging om flink effectief af te schrikken. Dat is binnen 24 uur een zeer kostbare oorlog.

Verder denk ik ook dat je de motivatie van de N-koreanen niet moet onderschatten. Veel mensen zijn zo zwaar geïndoctrineerd dat ze er voor gaan als het moet. Kijk maar naar Vietnam. Low tech en enorme massa's met een relatief moeilijk begaanbaar terrein.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 05/05/2010 | 19:57 uur
ze hebben daar nauwelijks te vreten...en dat zagen we ook met de Irakezen die sprongen gewoon hun voertuigen uit omdat dat vuur aantrok..hahaha... wat denk je als de Amerikanen die bommen inzetten die in een keer een heel tankbat onschadelijk maken ? die hebben ze ook om te proberen in de 2de golfoorlog gebruikt...
Ik denk dat een deel van het leger wel uitermate gemotiveerd en vooral geïndoctrineerd is. En dus gevaarlijk. Maar men heeft sinds de Korea-oorlog niet meer het effect van moderne wapensystemen ondervonden. En dat zou wel eens een verpletterende indruk kunnen achterlaten waardoor men snel opgeeft. Al moeten we het ook niet onderschatten. Indoctrinatie kan mensen ver drijven. En zelfs een gedreven groep infanteristen met weinig zware wapens kan veel uitrichten. Daarbij zit men in Zuid-Korea nu echt niet te wachten op een oorlog. Die de florerende economie een zware klap zal toebrengen. Waarschijnlijk hoopt men nog steeds op eenzelfde scenario als in Europa. Een Noord-Koreaans regime dat implodeert..waarna net als in Duitsland een hereniging mogelijk wordt.

boekje_pienter

Als er één paranoïde leider is, is dat De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il :crazy:

hudinie

ze hebben daar nauwelijks te vreten...en dat zagen we ook met de Irakezen die sprongen gewoon hun voertuigen uit omdat dat vuur aantrok..hahaha... wat denk je als de Amerikanen die bommen inzetten die in een keer een heel tankbat onschadelijk maken ? die hebben ze ook om te proberen in de 2de golfoorlog gebruikt...

Pascal2702

Ik denk dat dat wel mee zal vallen, je gaat natuurlijk niet het leger in met de gedachte dat je toch wel niks hoeft te doen, als je het niet met de regelgeving eens bent probeer je er zo weinig mogelijk mee te maken te krijgen en als het je lukt gewoon uit het land weg te gaan.
Ze zullen zeker zelf ook wel weten dat hun leger niet veel voor stelt, maar zomaar overgeven zal wel een beetje ver gaan.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

hudinie

Militair is het kwa materieel inderdaad niet veel soeps, betwijfel of die mensen ook nog echt gemotiveerd zijn om echt te vechten
volgens mij gaan die zich in een conflict massaal overgeven na de eerste aanvallen van de Amerikanen.

Elzenga

Citaat van: Pascal2702 op 05/05/2010 | 16:40 uur
Is dat niet een beetje heel erg angstig, als hij weg is en er is een aanval zal hij dat toch wel binnen een paar minuten te horen krijgen?
Klopt, maar of hij dan nog op tijd terug zal kunnen keren....door nu die zeer loyale troepen daar klaar te hebben creëert hij als het waren een soort verzekeringspolis...grijpen zijn tegenstanders zijn afwezigheid aan om de aanval te openen dan geeft hij opdracht tot een aanval. Of als hij zelf om wat voor reden zal worden vastgehouden in China.

En ja, ik denk dat angst en paranoia dit soort leiders beheerst. En zeker na wat de Amerikanen in Afghanistan en met name in Irak hebben gedaan. Noord-Korea stelt militair nu niet echt heel veel meer voor. En dus moet het regime het hebben van mogelijke massavernietigingswapens en heel veel bombarie en dreigende taal naar buiten toe en het creëren van angst, doemscenario's en valse beelden van eigen grootsheid richting de eigen bevolking. We zagen dat in het verleden ook bij het Warschaupact en bij Saddam Hoessein.

Pascal2702

Is dat niet een beetje heel erg angstig, als hij weg is en er is een aanval zal hij dat toch wel binnen een paar minuten te horen krijgen?
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Elzenga

De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il is op bezoek in China. Mogelijk heeft hij uit angst voor een invasie gedurende zijn afwezigheid deze maatregel gelast.