'Al-Qaeda plant kerstaanslagen in Europa'

Gestart door Lex, 11/11/2006 | 15:34 uur

trubbel19

Citaat van: Kapitein Rob op 16/12/2006 | 19:16 uur
Citaat van: trubbel19 op 16/12/2006 | 17:39 uur
:) dan heeft onze bbe en dsi ook weer wat te doen

Goh, en wat gaan die dan doen als een idioot zich opblaast op Utrecht centraal of dat er een vliegtuig bij Schiphol ontploft?

Tja daar heb je gelijk in....
One shot One kill

Lex

Europeans Fear Attacks During Holidays

By PAUL HAVEN
Associated Press Writer
The Associated Press
Updated: 7:18 a.m. ET Dec 16, 2006

MADRID, Spain - The threat of a terror attack by Islamic militants during the Christmas and New Year's holiday travel season is extremely high, and the biggest concerns are in Europe, where several terror plots have already been foiled this year, intelligence and security officials say.

While the year-end period is always a time of concern because of the vast number of travelers, authorities' anxiety is palpable this year.

European fears that terrorists might be planning something come in the waning days of a convulsive year that saw terror schemes thwarted in Britain, Germany, the Czech Republic and Italy.

Islamic anger over the publication of cartoons depicting images of the Prophet Muhammad caused riots throughout the world in January and February, with some Muslim protesters in London holding up banners urging "Behead those that insult Islam." Pope Benedict XVI's Sept. 12 comments that seemed to equate Islam with violence also caused outrage and mass protests.

And of course, there were the daily images of carnage in Iraq, Israel's bloody war with Hezbollah guerrillas in Lebanon, and continued controversy over the U.S. holding facility at Guantanamo Bay, Cuba.

A senior French counterterrorism official told The Associated Press that intelligence agencies throughout the continent are on "tenterhooks" and that "all of the warning lights are red," though they have yet to uncover any specific plan for attack.

"The threat is at its highest level," said the French official, who spoke on condition of anonymity because of the secretive nature of his job. "All (security) services are on tenterhooks. And it's not just us (in France). Work is under way everywhere but nothing concrete is emerging. Ends of the year are often bad. This year we haven't managed to distinguish a precise plot."

Those fears were echoed in Britain, already on edge after the failed August plot to bring down commercial jetliners over the Atlantic.

John Reid, Britain's top law enforcement official, said Sunday that it was "highly likely" that terrorists would attempt to mount an attack over the holiday period, when the number of travelers swells. He gave no other details.

The head of Britain's domestic spy agency, MI5, has said her agents are tracking almost 30 terrorist plots involving 1,600 suspects, and that at least five major terror plots had been thwarted since the July 2005 transit bomb attacks in London.

In Washington, U.S. intelligence and law enforcement officials, who spoke on condition of anonymity because of the information's sensitivity, said there is no specific, credible information pointing to a holiday threat.

The FBI recently sent a bulletin to state and local law enforcement officials, urging them to be on the lookout for any suspicious activity around the holiday season, the law enforcement official said.

According to the intelligence officials, authorities are more concerned about an attack in Europe than the United States right now. But one of the officials noted that worries at the holidays are common since Sept. 11, 2001.

This year, concerns have been heightened because of the deteriorating health of terrorist cleric Omar Abdel-Rahman, known as the blind sheik, who is serving a life sentence in the United States for his advisory role in a plot to blow up New York City landmarks, including the United Nations.

Abdel-Rahman has called for retaliation by terror sympathizers if he dies in prison.

French Prime Minister Dominique de Villepin announced this month that he has called in reinforcements for beefed-up military patrols of public transportation, train stations and airports. Some 250 troops are reinforcing the 780 that usually operate in these areas.

Villepin promised that a 1,000-man reserve force would also be available in case of emergency. France's terror alert level remains at red, the second-highest rank out of four.

It was not immediately clear what measures, if any, other European nations were planning. In Spain, police said they would beef up security at airports only if they get word of a specific threat. In Italy, officials said security is always put on high alert during the holiday season, especially around the Vatican and other sites that attract pilgrims and tourists. But they said no extra precautions were being taken this year, and no word of any specific threat.

Iraq in particular has left the West open to danger, Gijs de Vries, the European Union's counter-terror coordinator, said Thursday. He said European security services were taking "very seriously" the risk that foreign extremists, recruited in European countries to fight in Iraq, are returning to plot attacks back in Europe.

Although 2006 has not seen any major terrorist outrage in Europe, de Vries said there was no cause for complacency.

"The threat of terrorism in Europe remains serious and high and I expect it will remain at that level for a number of years," he said. "This is not a short-term phenomenon."

If terrorists are plotting some sort of year-end mayhem, it would not be the first time. U.S. authorities foiled a massive plot to bomb Los Angeles International Airport and other sites on the eve of the millennium nearly seven years ago.

KapiteinRob

Citaat van: trubbel19 op 16/12/2006 | 17:39 uur
:) dan heeft onze bbe en dsi ook weer wat te doen

Goh, en wat gaan die dan doen als een idioot zich opblaast op Utrecht centraal of dat er een vliegtuig bij Schiphol ontploft?

trubbel19

:) dan heeft onze bbe en dsi ook weer wat te doen
One shot One kill

Lex

Britse minister waarschuwt voor 'kerstaanslag'

anp | Gepubliceerd op 10 december 2006, 17:55

LONDEN -  De kans dat terroristen in de periode rond Kerstmis proberen een aanslag te plegen in Groot-Brittannië is ,,zeer groot''. De Britse minister van Binnenlandse Zaken John Reid zei in een interview met GMTV dat ongeveer dertig aanslagen worden voorbereid.

Volgens Reid is het dreigingsniveau ,,echt zeer hoog''.

Reid voegde er echter aan toe dat een aanslag niet onvermijdelijk is. ,,Maar de terroristen hoeven er maar één keer door te komen om een verschrikkelijk bloedbad aan te richten''.

Volkan_K

Citaat van: lex op 14/11/2006 | 00:39 uur
Citaat van: Jørgen op 14/11/2006 | 00:20 uur
Ik zeg alleen dat ik verwacht dat het effect wereldwijd niet groot genoeg zal zijn.
Ben ik niet met je eens. Indien er in NL een aanslag zou plaatsvinden (hetgeen natuurlijk niet te hopen is) en banden met terreurgroepen worden vermoed, dan zal de aandacht van de gehele wereld op NL gevestigd zijn, hoe klein het kikkerlandje dan ook mag zijn.

Ik geef lex gelijk.
Nederland is best vaak op het nieuws gekomen wereldwijd, denk daarbij aan de "vuurwerkramp".
Of de dood van Pim Fortuyn en dergelijke, ik kon het allemaal op CNN gewoon volgen..  ;)
The Beatles: "I think we're bigger than Jesus."

Lex

Citaat van: Jørgen op 14/11/2006 | 00:20 uur
Ik zeg alleen dat ik verwacht dat het effect wereldwijd niet groot genoeg zal zijn.
Ben ik niet met je eens. Indien er in NL een aanslag zou plaatsvinden (hetgeen natuurlijk niet te hopen is) en banden met terreurgroepen worden vermoed, dan zal de aandacht van de gehele wereld op NL gevestigd zijn, hoe klein het kikkerlandje dan ook mag zijn.

Jørgen

Dat klopt wel Mourning, ik zeg niet dat er geen potentiele doelen zijn in Nederland. Ik zeg alleen dat ik verwacht dat het effect wereldwijd niet groot genoeg zal zijn. Er sterven in africa dagelijks honderde mensen door oorlogen en de gevolgen daarvan. Ik zal niet zeggen dat je er niets van hoort maar echt indruk maakt het blijkbaar niet wereldwijd. Dat verwacht ik ook van een terroristische aanval in nederland. Te weinig schokkend, dus zinloos. Zelfs voor Al Qaeda.

Mourning

Nederland zit vol met potentiele doelen. Dat we niet in een groot land wonen zegt niets.

Dat we in Irak hebben gezeten, nu in Afghanistan zitten en sinds 11/9 een vocaal bondgenoot zijn met een sterke curve in de spanning tussen verschillende bevolkingsgroepen (die nu gelukkig iets LIJKT, of is dat maar illusie, af te nemen), dat we als een liberaal en progressief westers land te boek staan en dat we hier een bijzonder groot aantal potentiele high value targets (Schiphol, de Botlek, NATO in Brunssum, diverse grote en middelgrote stations, sportstadiums, genoeg publieke events, verkiezingen op komst, etc) hebben maakt het alleen maar interresanter.

Vooral de verkiezingen zouden ons de komende dagen extra waakzaam moeten houden wat dat betreft, dat is de les die we uit Madrid zouden moeten hebben geleerd.

Dat is geen angst aanpraten, dat is realisme m.i.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Ach, een bomaanslag in een gevulde Arena bij een popconcert van een wereldwijd bekende artiest trekt ook wel enige aandacht....

ronjhe

Citaat van: Jørgen op 13/11/2006 | 14:09 uur
Ik denk niet dat Nederland een groot doelwit is voor welke terreur organisatie ook. Terreur organisaties willen een wereldwijd schokkende gebeurtenis aanrichten. Ik denk dat 80% van de amerikanen bijvoorbeeld niet eens weet wat nederland is. Het zal best wereldwijd aan de orde komen als er zoiets dergelijks in nederland gebeurt maar ik denk dat weinig mensen er wakker van zullen liggen. Dat weet Al-Qaeda ook wel dus ik verwacht niet dat het gebeurt. Misschien wat 'kleine'dingetjes om nederland en nederlanders zelf wat te intimideren maar verder niet.
Tja zit wat in.... al zal een vuile bom in de Rotterdamse haven natuurlijk wel iets meer beinvloeden dan alleen de gang van zaken in Nederland....

Jørgen

Ik denk niet dat Nederland een groot doelwit is voor welke terreur organisatie ook. Terreur organisaties willen een wereldwijd schokkende gebeurtenis aanrichten. Ik denk dat 80% van de amerikanen bijvoorbeeld niet eens weet wat nederland is. Het zal best wereldwijd aan de orde komen als er zoiets dergelijks in nederland gebeurt maar ik denk dat weinig mensen er wakker van zullen liggen. Dat weet Al-Qaeda ook wel dus ik verwacht niet dat het gebeurt. Misschien wat 'kleine'dingetjes om nederland en nederlanders zelf wat te intimideren maar verder niet.

unclero

Misschien zijn ambtenaren wel gaan rekenen en tot de conclusie gekomen dat er aan het einde van het jaar nog wat geld over is, en ze dat natuurlijk wel even netjes op willen maken ;).

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2006 | 08:18 uur
Nederland blijkt een van de voornaamste doelwitten te zijn in plannen van Al-Qaeda voor nieuwe, spectaculaire aanslagen.
       
Dat heeft een uit Iran overgelopen geheim agent verklaard tegenover veiligheidsdiensten. Ons land kwam als doelwit ter sprake tijdens een topoverleg in 2004 tussen het bewind in Iran en de leiders van Al-Qaeda. De terreurorganisatie zou over voldoende slapende cellen in Nederland beschikken om een aanval te lanceren.
   
Daarnaast werden aanslagen voorgesteld in Groot-Brittannië en de VS. Al-Qaeda zou tijdens de feestdagen trein- en vliegverbindingen willen treffen. De Iraanse ex-agent Hamid Reza Zakeri is door de CIA onder meer in Den Haag aan de tand gevoeld.


Bron± De Telegraaf dd. 12/11/2006
Gek, maar ik heb nog nooit een sterk argument gezien waarom Iran zou samenwerken met Al Qaeda en deze beweging zou steunen en haar acties zou helpen coordineren. Of het moet zijn als vergeldingsscenario voor een aanval op Iran zelf. Daarvan is bekend dat Iran dan als reactie mogelijk aanslagen zal laten plegen elders. Maar daarbuiten heeft Iran geen enkel belang mijns inziens bij samenwerking of ondersteuning van Al Qaeda. De enige die belang heeft bij het bestaan van zo'n samenwerking zijn de vijanden van Iran, de VS en Israel. Die natuurlijk maar wat graag een link tussen beide leggen om ook Iran onder te kunnen brengen in de "war on terror" en zo de rechtvaardiging creeren om het aan te vallen. We weten inmiddels de waarheid wat betreft Irak. Daar was die link niet. Die was gefabriceerd. Maar goed, we wachten maar weer af wat voor verrassingen ons te wachten staan....

robbiebee

Daar gaan we weer, veel vermoedens en veel veronderstellingen met als gevolg dat overal extra beveiliging wordt opgehoest. Terwijl de Al-Qaeda strijders achter hun Halal "kerst" maaltijd ( wat ze uiteraard niet vieren) zich rot zitten te lachen en op een heel ander moment als iedereen zijn overuren aan het opnemen is alsnog toeslaat.
Maar je kan het ook niet negeren dus blijft lastig.

Ik hoop maar dat de catering op schiphol een beetje een fatsoenlijke maaltijd serveert met de feestdagen.

Gr Rob
Logistiek bij de KMar het is geen baan  maar een Roeping :police: