Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

Poleme

#422
Citaat van: A.J. op 01/12/2019 | 18:00 uur
Jank niet zo.
Dat laat ik wel aan jou over, als de plaat en oogkleppen van je hoofd vallen.

Plus ik jank niet, maar mensen moeten gewoon meer rekening met elkaar houden in een dicht bevolkt land.
Gezien jouw kreet van Jank niet zo, lijk jij mij een type die daar moeite mee heeft.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Poleme op 01/12/2019 | 03:01 uur
Vanmiddag was een buur de houtkachel aan het stoken.  Wij moesten snel 2 ramen dicht doen vanwege de stank en ongezonde lucht.
Wij wonen niet in een van de bovenstaande provincies.  Maar de buur had toch kunnen bedenken dat gaan stoken bij windstilte geen succes is.
In huis hebben we wel een hout-kachel / -kook toestel staan.  Maar omdat het ongezond is, gebruiken we hem niet meer.  We doen hem overigens niet weg.  Want ... in geval van oorlog is zo een kachel altijd handig.  De ervaringen van bepaalde Rotterdamse familie leden staan me nog duidelijk bij.  En in de jaren 90, zag ik ook in Voormalig Joegoslavie weer hout kachels / alles branders in gebruik.  Die Joego's legden glasscherven in de kachel, want dat glas hield de warmte voor lange tijd vast.

Citaat van: Poleme op 01/12/2019 | 03:12 uur
Nou ik zou het helemaal niet erg vinden als BBQ op kolen of hout wordt verboden.  Hier in de buurt heb ik krotenkokers gezien en geroken die wel eens even zouden gaan BBQ en.  Heel veel zwarte of witte rook en een berg stank.  Leuk als je de ramen hebt open staan, terwijl je dan niet thuis bent.  Daarnaast: de stank van kolen gestookte BBQ's doet mij denken aan brandende lijken, want exact dezelfde lucht.  Barbeque-en doen wij regelmatig, maar altijd op gas.
En ja Lex barbeque-en in de winter is toch leuk.  Vorig decennium heb ik ooit eens gebarbecued tijdens het sneeuwen.  Met een "alleen as i ijs en ijskoud is" erbij.  Uuu-hhh-uuu (Bor de Wolf geluiden), heerlijk.

Bedenk dat o.a. qua energie-opwekking en hoe we met onze grondstoffen en afval stoffen omgaan, de komende 50 jaar meer gaat veranderen dan de afgelopen 500 jaar

Jank niet zo.

Harald

Ach...  :hrmph:.... straks printen we onze hamburgers en stokjes saté met de 3D printer...  :P ;D

Gezellig met zo'n ratelend geval op het terras... of geeft dat weer geluidsoverlast ? ...  :devil:

Sparkplug

Citaat van: Lex op 30/11/2019 | 22:06 uur
Zojuist toch maar gedaan, met houtskool op de speciale rooster voor sateh.
Meteo:
Windstil/Humidity 91%/Zicht 245 meter/Temp. +0,9.
Was wel verrekte koud om te doen, maar belofte is vervuld.  ;D

Thumbs up  ;) Je kunt het ook het hele jaar doen. Hoop dat het gesmaakt heeft.

Citaat van: Poleme op 01/12/2019 | 03:12 uur
Hier in de buurt heb ik krotenkokers gezien en geroken die wel eens even zouden gaan BBQ en.  Heel veel zwarte of witte rook en een berg stank.  Leuk als je de ramen hebt open staan, terwijl je dan niet thuis bent.

Gebruik van een houtskool BBQ is niet moeilijk, mits je weet hoe het moet. Daar schort het vaak aan. Hetzelfde geldt voor rekening met de omwonenden houden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#418
Citaat van: Harald op 30/11/2019 | 17:14 uur
Straks mag je in de zomer ook niet meer bbq'en  :devil: ivm de fijnstof van de kolen ...  :P
Moet je dan ook daarvoor verhuizen  ...  :hrmph:  ;)
Nou ik zou het helemaal niet erg vinden als BBQ op kolen of hout wordt verboden.  Hier in de buurt heb ik krotenkokers gezien en geroken die wel eens even zouden gaan BBQ en.  Heel veel zwarte of witte rook en een berg stank.  Leuk als je de ramen hebt open staan, terwijl je dan niet thuis bent.  Daarnaast: de stank van kolen gestookte BBQ's doet mij denken aan brandende lijken, want exact dezelfde lucht.  Barbeque-en doen wij regelmatig, maar altijd op gas.
En ja Lex barbeque-en in de winter is toch leuk.  Vorig decennium heb ik ooit eens gebarbecued tijdens het sneeuwen.  Met een "alleen as i ijs en ijskoud is" erbij.  Uuu-hhh-uuu (Bor de Wolf geluiden), heerlijk.

Bedenk dat o.a. qua energie-opwekking en hoe we met onze grondstoffen en afval stoffen omgaan, de komende 50 jaar meer gaat veranderen dan de afgelopen 500 jaar
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Ros op 30/11/2019 | 16:41 uur
RIVM roept op om zaterdag in zes provincies geen hout te stoken
   
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert mensen in Noord-Holland, Friesland, Drenthe, Flevoland, Overijssel en Gelderland om zaterdag geen hout te stoken in bijvoorbeeld een open haard.
Het RIVM geeft het zogenoemde stookalert af vanwege de ongunstige weersomstandigheden in de zes provincies.

Volgens het KNMI is er in de genoemde provincies zaterdag weinig wind en een dunne onderste luchtlaag. Daardoor zou de rook blijven hangen, wat tot gezondheidsklachten en geurhinder kan leiden.        www.nu.nl
Vanmiddag was een buur de houtkachel aan het stoken.  Wij moesten snel 2 ramen dicht doen vanwege de stank en ongezonde lucht.
Wij wonen niet in een van de bovenstaande provincies.  Maar de buur had toch kunnen bedenken dat gaan stoken bij windstilte geen succes is.
In huis hebben we wel een hout-kachel / -kook toestel staan.  Maar omdat het ongezond is, gebruiken we hem niet meer.  We doen hem overigens niet weg.  Want ... in geval van oorlog is zo een kachel altijd handig.  De ervaringen van bepaalde Rotterdamse familie leden staan me nog duidelijk bij.  En in de jaren 90, zag ik ook in Voormalig Joegoslavie weer hout kachels / alles branders in gebruik.  Die Joego's legden glasscherven in de kachel, want dat glas hield de warmte voor lange tijd vast.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Ros op 30/11/2019 | 21:46 uur
Groene Stroom hoop ik toch.....

Ik betrek stroom van een kerncentrale uit België. We weten allemaal dat kernenergie geen stikstof uitstoot.

Umbert

Citaat van: Harald op 30/11/2019 | 17:14 uur
Straks mag je in de zomer ook niet meer bbq'en  :devil: ivm de fijnstof van de kolen ...  :P
Moet je dan ook daarvoor verhuizen  ...  :hrmph:  ;)

Zie de bui allang hangen komend jaar, als de traditionele overgebleven paasvuren weer worden aangestoken, zal dan wel een nationaal code rood worden voor de Randstad.

A.J.

Citaat van: Lex op 30/11/2019 | 22:06 uur
Zojuist toch maar gedaan, met houtskool op de speciale rooster voor sateh.
Meteo:
Windstil/Humidity 91%/Zicht 245 meter/Temp. +0,9.
Was wel verrekte koud om te doen, maar belofte is vervuld.  ;D

;D

Lex

Citaat van: Sparkplug op 30/11/2019 | 17:24 uur
Gewoon lekker barbeknoeien met veel vlees  8)
Zojuist toch maar gedaan, met houtskool op de speciale rooster voor sateh.
Meteo:
Windstil/Humidity 91%/Zicht 245 meter/Temp. +0,9.
Was wel verrekte koud om te doen, maar belofte is vervuld.  ;D

Sparkplug

Citaat van: Ros op 30/11/2019 | 21:48 uur
Niet ondenkbaar dat er straks een verbod komt om te BBQ'en en je huis te verwarmen met fossiele brandstoffen.

Om vervolgens de schijf van vijf aan te passen zodat je weet wat je nog wel en niet op je gourmetstel mag doen  :sick:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Harald op 30/11/2019 | 17:14 uur
Straks mag je in de zomer ook niet meer bbq'en  :devil: ivm de fijnstof van de kolen ...  :P
Moet je dan ook daarvoor verhuizen  ...  :hrmph:  ;)

Niet ondenkbaar dat er straks een verbod komt om te BBQ'en en je huis te verwarmen met fossiele brandstoffen.

Ros

Citaat van: Ace1 op 30/11/2019 | 21:08 uur
Ik heb een BBQ op stroom dus dat probleem heb ik niet.

Groene Stroom hoop ik toch.....

Ace1

Citaat van: Harald op 30/11/2019 | 17:14 uur
Straks mag je in de zomer ook niet meer bbq'en  :devil: ivm de fijnstof van de kolen ...  :P
Moet je dan ook daarvoor verhuizen  ...  :hrmph:  ;)

Ik heb een BBQ op stroom dus dat probleem heb ik niet.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/11/2019 | 17:14 uur
Straks mag je in de zomer ook niet meer bbq'en  :devil: ivm de fijnstof van de kolen ...  :P
Moet je dan ook daarvoor verhuizen  ...  :hrmph:  ;)

Breng ze nu niet op een idee. Je moet tegenwoordig al voor zoveel een schaamte hebben. Gewoon lekker barbeknoeien met veel vlees  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.