De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Zander

Citaat van: Parera op 10/12/2020 | 17:27 uur
Dat is ongeveer wat ik bedoel;

Een relatief simpele maar efficiƫnte (bereik , uithouding en ook kosten) verkennings UAV. Als het dan ook nog eens mogelijk is diezelfde UAV of een van het zelfde type in te zetten als offensief wapen (loitering munition) dan is dat helemaal goed. Op die manier krijgen de verkenners net wat meer slagkracht tegen (on)verwachte vijandige eenheden en ook een capaciteit om zichzelf en/of andere eenheden te redden.
Daar hadden ze ooit een tirailleur peloton voor.
People are sheep

Lex

Kamerbrief: Behoeftestelling vervanging en uitbreiding Short Range Anti-Tank capaciteit

De A-brief

Kamerstuk, 10-12-2020

Parera

Citaat van: Harald op 10/12/2020 | 10:47 uur
of iets zo als een Ninox 66, best interessant als je een Multi launcher box inbouwt met meerdere kleine recon UAV's

https://spearuav.com/solutions/


Dat is ongeveer wat ik bedoel;

Een relatief simpele maar efficiƫnte (bereik , uithouding en ook kosten) verkennings UAV. Als het dan ook nog eens mogelijk is diezelfde UAV of een van het zelfde type in te zetten als offensief wapen (loitering munition) dan is dat helemaal goed. Op die manier krijgen de verkenners net wat meer slagkracht tegen (on)verwachte vijandige eenheden en ook een capaciteit om zichzelf en/of andere eenheden te redden.

Harald

Citaat van: Parera op 09/12/2020 | 21:38 uur
Ik kan me voorstellen dat de MLU van de Fenneks en dan voornamelijk de verkenningsvoertuigen ook bestaat uit het toevoegen van een UAV voor verkennings taken aan het voertuig. Is hierover iets bekend?

of iets zo als een Ninox 66, best interessant als je een Multi launcher box inbouwt met meerdere kleine recon UAV's

https://spearuav.com/solutions/

https://www.youtube.com/watch?v=Tqw2sd4XhtQ

Parera

#1375
Via twitter @Defensie_DMO

CitaatVanmiddag ondertekende @ariejandewaard en @KM_GmbH het contract voor de Midlife-Update Fennek. Het contract bevat zowel het ontwerp als de uitvoering van de MLU. Het doel van het project is 322/344 voertuigen van @landmacht inzetbaar houden tot aan einde levensduur (2034).

Ik kan me voorstellen dat de MLU van de Fenneks en dan voornamelijk de verkenningsvoertuigen ook bestaat uit het toevoegen van een UAV voor verkennings taken aan het voertuig. Is hierover iets bekend?

De producent van de Puma, Raven en Wasp heeft een mooie serie aan systemen zoals de hier voor genoemde maar ook de Switchblade loitering munitions welke voor zowel verkenning als aanval ingezet kunnen worden.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 15:28 uur
Dat zal best maar als er op deze manier doorgegaan wordt mogen de robots zichzelf gaan aansturen omdat er geen personeel meer voorhanden is.

Dat snap ik, maar zo werkt het nu eenmaal niet, het een staat nog los van het ander.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 27/11/2020 | 12:46 uur
Dat zou je denken, maar doordat ontwikkelingen zo snel gaan is integratie van dit soort technieken en technologie nodig, fundamentele keuzes van de org. Kunnen er op ervaring, gebruik en mogelijkheden worden gebaseerd. Zoals wat gebeurt nu met het USMC.

Dat zal best maar als er op deze manier doorgegaan wordt mogen de robots zichzelf gaan aansturen omdat er geen personeel meer voorhanden is.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 10:51 uur
Opzich sta ik natuurlijk niet negatief tov innoverende technieken. Maar op dit moment heeft defensie wel wat andere dossiers die nmm een hogere prio hebben dan een beetje hobbyen met een stel Muffits...

Dat zou je denken, maar doordat ontwikkelingen zo snel gaan is integratie van dit soort technieken en technologie nodig, fundamentele keuzes van de org. Kunnen er op ervaring, gebruik en mogelijkheden worden gebaseerd. Zoals wat gebeurt nu met het USMC.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 24/11/2020 | 21:33 uur
13 Lichte brigade RAS eenheid test drone van Bostondynamics

Wordt best veel gebruik gemaakt van nieuwe technologie, VR, exoskeletten en drones hebben al een hele poos geleden hun entree gemaakt.
Bizar hoeveel Virtual reality scheelt bij opleidingen en het plannen en voorbereiden van werkzaamheden. Met name bij DMI is het veel in gebruik, de exoskeletten zijn ook bizar in gebruik bij de KLU. De landmacht heeft nu tracked en wheeled drones in gebruik naast de vliegende etters. Dit is dus de start van een nieuw tijdperk, over 100 jaar zal het aantal drones het aantal mensen en door mensen bemande wapensystemen overstijgen.

Opzich sta ik natuurlijk niet negatief tov innoverende technieken. Maar op dit moment heeft defensie wel wat andere dossiers die nmm een hogere prio hebben dan een beetje hobbyen met een stel Muffits...

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 26/11/2020 | 19:03 uur
Ja, slechts een voorkeur van mij; we gaan zien wat het korps wenst.
Het korps wenst een diversiteit aan voertuigen, L-ATV kan een deel van de rollen vervullen, maar zeker niet allemaal aangezien het best een groot en relatief zwaar voertuig is. Laat dat aan de gebruiker over.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Citaat van: A.J. op 26/11/2020 | 17:38 uur
Die laatste is alleen maar een wens van jou...
Ja, slechts een voorkeur van mij; we gaan zien wat het korps wenst.

Kornet43

Citaat van: Mourning op 26/11/2020 | 17:25 uur
... waarvan er een nog niet eens is besteld en er enkele door andere worden vervangen... dus ALS het er al 8 zijn dan zal dat slechts tijdelijk zijn en daarna zal het aantal voertuigen weer omlaag gaan.
Bij defensie gaan de getallen altijd omlaag en de begroting omhoog.

StrataNL

Citaat van: Harald op 26/11/2020 | 16:14 uur
Deze MB blijven dan nog dienst doen ? en dus worden niet vervangen
Dus alleen MB's voor LMB worden vervangen door G-wagens

Dus dan hebben we 3 typen rondrijden, Vector, MB280CDI en G-wagen
Deze zijn wat jonger dan de andere MB's, en wat lichter dan de nieuwe Iveco's. Misschien is het gewoon een interim oplossing.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Kornet43 op 26/11/2020 | 16:44 uur
Ik tel 8 verschillende voertuigen! Acht! Vector, MB 290GD, Iveco Anaconda (mariniers) , MB G300 CDI Air Asssault (in bestelling) MB 280 CDI, Iveco MTV(in bestelling) LandRover(mariniers) Oshkosh JLTV (in overweging voor mariniers)   :omg:

Die laatste is alleen maar een wens van jou...

Citaat van: Kornet43 op 15/09/2020 | 20:01 uur
Laat Defensie nu maar opohouden met die Iveco's en gewoon Oshkosh JLTV aanschaffen van de plank, kortere levertijden, minder kosten en minder risico's en een beter product!

Mourning

... waarvan er een nog niet eens is besteld en er enkele door andere worden vervangen... dus ALS het er al 8 zijn dan zal dat slechts tijdelijk zijn en daarna zal het aantal voertuigen weer omlaag gaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).