Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Zander

Is het weer die periode van de maand............ :dead:
Kunnen 1 op 1 meningsverschillen ook middels een DM worden opgelost?
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 05/03/2021 | 17:13 uur
Nou ja, het idee van jou was dat het vtg de tanks niet echt hoeft te volgen omdat dat bubble 20 km is. Ik heb uit proberen te leggen dat 20km zicht prima is maar geen paraplu over de tanks heen legt.

Maar goed, we zullen op dit dossier waarschijnlijk van mening verschillen, dat kan.

Hee, al is de bubble 5 meter. Ik legde aan Jurrien uit waarom een gevechtsondersteunend voertuig tegenwoordig niet perse op rups hoeft. Ik moest het doen met een getal uit de folder en de bestaande behoefte van ons eigen leger, ik heb nergens beweerd dat wat ze in de folder zeggen klopt. Dit is totaal uit de hand gelopen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2021 | 16:59 uur
kijk amigo, het enige wat ik heb gedaan is Jurrien uitgelegd , aan de hand van de folder inderdaad, waarom een wielvoertuig zou kunnen. Of dit nu 20km, 20.000 km, of 2 miljoen kilometer is doet er even niet toe. Ik gebruikte relevante informatie. Het zal best dat de folder af wijkt van de realiteit, en we moeten nog maar zien of het allemaal zo is als gepresenteerd, maar we hebben nu eenmaal even niets anders om mee te handballen.

Nou ja, het idee van jou was dat het vtg de tanks niet echt hoeft te volgen omdat dat bubble 20 km is. Ik heb uit proberen te leggen dat 20km zicht prima is maar geen paraplu over de tanks heen legt.

Maar goed, we zullen op dit dossier waarschijnlijk van mening verschillen, dat kan.

A.J.


Huzaar1

Citaat van: A.J. op 05/03/2021 | 14:32 uur
Vwb de Skyranger icm de Boxer? Dat ljkt met toch wel duidelijk of niet? Als het noodgedwongen een "we moeten roeien met de riemen de we hebben" apparaat wordt vind ik daar wel wat van ja. Wat mijn kritiek is op dit systeem heb ik volgens mij voldoende duidelijk gemaakt.

Mijn opco? Beleid? Volgens mij ben jij juist degene die het over het beleid heeft en dat aan het verdedigen is.

kijk amigo, het enige wat ik heb gedaan is Jurrien uitgelegd , aan de hand van de folder inderdaad, waarom een wielvoertuig zou kunnen. Of dit nu 20km, 20.000 km, of 2 miljoen kilometer is doet er even niet toe. Ik gebruikte relevante informatie. Het zal best dat de folder af wijkt van de realiteit, en we moeten nog maar zien of het allemaal zo is als gepresenteerd, maar we hebben nu eenmaal even niets anders om mee te handballen. Ik vind dat je er veel te zwaar aan tilt. 

Ik weet ook niet goed wat ik zou moeten verdedigen, jij verwijt 'mijn club' van alles...terwijl ik aangeef dat jou opco een behoefte inschiet. Het is niet dat DMO hier gaat lopen bepalen wat wel, en niet geschikt is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 05/03/2021 | 12:31 uur
Ik zou hier op terug komen, bij deze.  ;)

Ik lees in jouw reacties het ene moment een persoonlijke mening en het andere moment verdedig je het gevoerde beleid "omdat daar nou eenmaal voor gekozen is". Je reageert hier met een dubbele pet, althans zo lees ik het als ik opmerkingen zoals bv. deze lees:
Ik zie niet waar ik met dubbele pet reageer, verklaar jezelf nader. Ik post op persoonlijke titel en vorm mijn mening op basis van opgedane kennis en ervaring, en waar ik kan geef ik de richting aan die een behoeftestelling op gaat. Ik ben daar aardig helder in geweest, heb je specifiek ergens vragen over dan hoor ik deze graag.
Citaat
Daarom vroeg ik jou wiens verhaal je nou uitdraagt hier, je persoonlijke mening of ben je het gevoerde beleid aan het verdedigen?
Zoals ik al zei, waar heb je het exact over? Doel je op deze behoefte van CLAS en de combinatie wielsysteem? Dat is het idee ja, niet van mij. Maar van Defensie.
Citaat
Daarnaast hebben hier een discussie over de Skyranger toren
Daarnaast? Ik heb het in dit topic nergens anders over gehad, de Koreaanse jager is een ander topic, ander onderwerp met wellicht dezelfde spelers

Citaat
en zoals je kunt lezen zie oa. ik nog wel wat beren op de weg om dit tot een effectief wapenssysteem tegen de huidge luchtdreiging te maken. En dan put ik uit 25 jaar Lua ervaring waarvan bijna 13 jaar PRTL/ Cheetah ervaring en daarbij ook de nodige LFX ervaring op ludln met verschillende wapensystemen.
Tja, ik kan er ook niets aan doen dat Defensie nu eenmaal vaak een mismatch heeft in ambitie en ter beschikking gestelde budgetten. De tijden van eigen ontwikkeling zoals met de PRTL gebeurde zijn helaas voorbij. Ik vind dat even vervelend als jij, maar ik kan daar niets anders van maken.

Citaat
Even voor de beeldvorming, heb je ooit in een Patria gezeten tijdens het .50 schieten op ludln? Dan snap je wat ik bedoel met het "beweeglijk" zijn van het platform en dan heb je het over iets relatief kleins als een .50 met ongeveer 750 schoten/min en een V0 van krap 900 m/s op een voertuig van een ton of 25... Wat er dan met een 10 ton zwaarder voertuig op wielen gebeurt met een kanon met dik 2 maal het kaliber van de .50 en een 50% hogere V0 op flatgebouw hoogte laat zich niet zo moeilijk raden... En ja ik snap het airburst munitie verhaal, ja ik snap dat je dan minder schoten nodig hebt om een doel uit te schakelen maar het beperkt zich niet tot het uitschakelen van drones. Als je ingezette bewapening wil aangrijpen zoals bv. PGM's of CM's dan moet je ook met airburst langere vuurstoten geven en dan wordt de beweeglijkheid van het platform een nog veel groter probleem. En ja je kunt het voor een klein deel oplossen door de ophanging "op slot" te zetten maar dan nog zit je met de banden.
Ik vind dit hele verhaal totaal niet relevant, ik ben niet de ontwikkelaar van Oerlikon en dit desbetreffende wapensysteem. Ik zeg dat de markt wordt bekeken en dat dit het enige systeem tot zover is wat op 1e oog voldoet aan de gestelde behoefte. Ik koop je kanon verhaal meteen.
Citaat
Maar ook die 20km opmerking icm het mobiliteitsvraagstuk van je:

Ik heb je uit proberen te leggen dat dat om het radarzicht gaat en dus niks te maken heeft met het kinetisch aangrijpen. Met daarnaast ook nog een prima aanvulling van NikeHercules.
Dat 20 km verhaal komt niet van mij af, maar van de folder. Daar gaat dit topic over en ik gebruikte de publiek gestelde informatie om een situatie van een BTG lunabev te duiden aan JurrienVisser i.c.m een wielvoertuig. Thats it.

Citaat
Ik lees net op EDR Magazine het volgende:

Dus mijn 10km max vwb missiles vanwege radarzicht en het formaat toren was nog niet eens zo beroerd gegokt... Maar goed, een max eff range van 3000 meter voor het kanonsysteem dat betekent volledig geintegreerd optreden met de tanks en niet 15km oid erachter. En als je dat wil heb je dus tracks nodig.
Geen idee, zou goed kunnen.
Citaat
Maar als ik/ wij dit soort bezwaren opbrengen moeten we plotseling zelf maar iets gaan ontwikkelen en kom je weer met het verhaal dat dit het enige is wat er te koop is:
Ik begrijp deze zin niet. We gaan zelf niets ontwikkelen en dit is op het moment het enige wat er te koop is en voldoet aan de eisen. Grofweg, het zit namelijk nog in testfase dus NLD is hier nog niet mee bezig geweest.
Citaat
Dan heb je het plotseling weer over het beleid en de zak met geld etc. etc. Dat zal allemaal best maar dat betekent niet dat wij niet over de eventueel gemaakte keus mogen discussieren. Er lopen hier ook nog steeds discussies over het nut en belang van de OPV's... En die gaan we ook niet afdoen met "omdat het zo is" om vervolgens het topic van een slotje te voorzien.
Niet ineens, dat is altijd relevant geweest. Er is een ambitie, er is beleid, en er is een zak met geld. Deze moeten op elkaar worden afgestemd en dat zorgt ervoor dat er concessies moeten worden gemaakt. De OPV discussie is niet zo relevant maar tegelijk een goed voorbeeld dat er aanbestedingen volgen die niet altijd direct aansluiten op wat de gebruiker exact wil. Dat komt door invloed van b.v politiek, samenwerking of gebrek aan tussen opco's en de markt.

Citaat
En omdat je vwb de verschillende systemen (ik refereer ook even naar de Korean Fighter discussie) zo in de verdediging schiet heeft het er alle schijn van dat je de folders gelooft en kritiek daarop niet gewenst is.

Ik schiet niet in de verdediging, ik heb namelijk niets te verdedigen. Jij bent het blijkbaar helemaal oneens met wat er hoogstwaarschijnlijk zal gaan gebeuren. Ook daar, kan ik niets aan doen. Ik ben geen vertegenwoordiger van Oerlikon, skyranger of CLAS. Ik weet alleen wat voor producten er voorbij komen, en waar gebrek aan is. het staat vrijwel vast dat áls er een wapensysteem aan wordt geschaft wat een BTG gaat voorzien in luchtverdediging dit een wielvoertuig zal zijn. Dat staat los van mijn persoonlijke voorkeur.


Nu bier  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#263
Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2021 | 14:25 uur
Volgens mij reageerde jij nogal fel. Ik begrijp ook niet wat je probeert te weerleggen of te onkrachten.

Vwb de Skyranger icm de Boxer? Dat ljkt met toch wel duidelijk of niet? Als het noodgedwongen een "we moeten roeien met de riemen de we hebben" apparaat wordt vind ik daar wel wat van ja. Wat mijn kritiek is op dit systeem heb ik volgens mij voldoende duidelijk gemaakt.

Citaat
Dat je het beleid van je eigen opco niet bevalt kan ik niets aan doen

Mijn opco? Beleid? Volgens mij ben jij juist degene die het over het beleid heeft en dat aan het verdedigen is.

Huzaar1

#262
Citaat van: A.J. op 05/03/2021 | 13:57 uur
CTRL+F => "fel"... geen hits behalve jouw opmerking... Dus vertel ff waar ik dat zeg, ik zeg alleen maar dat je in de verdediging schiet...

Maar goed, volgens mij ben ik niet de enige die dit opvalt.

Volgens mij reageerde jij nogal fel. Ik begrijp ook niet wat je probeert te weerleggen of te onkrachten. Daarbij heb ik werkelijk waar keine anhung waartegen ik me zou moeten verdedigen. Dat je het beleid van je eigen opco niet bevalt kan ik niets aan doen. Ik ben nu aan het werk en kan niet inhoudelijk ingaan op je bericht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Robert2 op 05/03/2021 | 12:56 uur
Ik ga hier niet inhoudelijk op reageren, heb er de ballen verstand van, al is het wel interessant om te lezen. Maar wat zijn een V0, PGM en CM?

Citaat van: Harald op 05/03/2021 | 13:54 uur
>:(  natuurlijk ... dom van mij  ;)

Gewoon vragen om verduidelijking, wat voor mij op dit gebied standaard taal is is voor een buitenstaander natuurlijk niet zo.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2021 | 13:51 uur
Ik reageer fel?  Haha.nou.. zelfreflectie is spaarzaam. Ik kom er later wel op terug.

CTRL+F => "fel"... geen hits behalve jouw opmerking... Dus vertel ff waar ik dat zeg, ik zeg alleen maar dat je in de verdediging schiet...

Maar goed, volgens mij ben ik niet de enige die dit opvalt.

Harald


A.J.

Citaat van: Harald op 05/03/2021 | 13:35 uur
V0 = begin/start snelheid, dus snelheid bij 0 seconden

Yup. Ook wel aanvangssnelheid genoemd. V0 => Velocity at zero.

Citaat
PGM = Precision Guided Munitions

Correct.

Citaat
CM = Counter Measure  ( deze week ik niet zeker, in de context)

Cruise Missile.  ;)

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 05/03/2021 | 12:31 uur
Ik zou hier op terug komen, bij deze.  ;)

Ik lees in jouw reacties het ene moment een persoonlijke mening en het andere moment verdedig je het gevoerde beleid "omdat daar nou eenmaal voor gekozen is". Je reageert hier met een dubbele pet, althans zo lees ik het als ik opmerkingen zoals bv. deze lees:

Daarom vroeg ik jou wiens verhaal je nou uitdraagt hier, je persoonlijke mening of ben je het gevoerde beleid aan het verdedigen?

Daarnaast hebben hier een discussie over de Skyranger toren en zoals je kunt lezen zie oa. ik nog wel wat beren op de weg om dit tot een effectief wapenssysteem tegen de huidge luchtdreiging te maken. En dan put ik uit 25 jaar Lua ervaring waarvan bijna 13 jaar PRTL/ Cheetah ervaring en daarbij ook de nodige LFX ervaring op ludln met verschillende wapensystemen.

Even voor de beeldvorming, heb je ooit in een Patria gezeten tijdens het .50 schieten op ludln? Dan snap je wat ik bedoel met het "beweeglijk" zijn van het platform en dan heb je het over iets relatief kleins als een .50 met ongeveer 750 schoten/min en een V0 van krap 900 m/s op een voertuig van een ton of 25... Wat er dan met een 10 ton zwaarder voertuig op wielen gebeurt met een kanon met dik 2 maal het kaliber van de .50 en een 50% hogere V0 op flatgebouw hoogte laat zich niet zo moeilijk raden... En ja ik snap het airburst munitie verhaal, ja ik snap dat je dan minder schoten nodig hebt om een doel uit te schakelen maar het beperkt zich niet tot het uitschakelen van drones. Als je ingezette bewapening wil aangrijpen zoals bv. PGM's of CM's dan moet je ook met airburst langere vuurstoten geven en dan wordt de beweeglijkheid van het platform een nog veel groter probleem. En ja je kunt het voor een klein deel oplossen door de ophanging "op slot" te zetten maar dan nog zit je met de banden.

Maar ook die 20km opmerking icm het mobiliteitsvraagstuk van je:

Ik heb je uit proberen te leggen dat dat om het radarzicht gaat en dus niks te maken heeft met het kinetisch aangrijpen. Met daarnaast ook nog een prima aanvulling van NikeHercules.

Ik lees net op EDR Magazine het volgende:

Dus mijn 10km max vwb missiles vanwege radarzicht en het formaat toren was nog niet eens zo beroerd gegokt... Maar goed, een max eff range van 3000 meter voor het kanonsysteem dat betekent volledig geintegreerd optreden met de tanks en niet 15km oid erachter. En als je dat wil heb je dus tracks nodig.

Maar als ik/ wij dit soort bezwaren opbrengen moeten we plotseling zelf maar iets gaan ontwikkelen en kom je weer met het verhaal dat dit het enige is wat er te koop is:

Dan heb je het plotseling weer over het beleid en de zak met geld etc. etc. Dat zal allemaal best maar dat betekent niet dat wij niet over de eventueel gemaakte keus mogen discussieren. Er lopen hier ook nog steeds discussies over het nut en belang van de OPV's... En die gaan we ook niet afdoen met "omdat het zo is" om vervolgens het topic van een slotje te voorzien.

En omdat je vwb de verschillende systemen (ik refereer ook even naar de Korean Fighter discussie) zo in de verdediging schiet heeft het er alle schijn van dat je de folders gelooft en kritiek daarop niet gewenst is.

Ik reageer fel?  Haha.nou.. zelfreflectie is spaarzaam. Ik kom er later wel op terug.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Robert2 op 05/03/2021 | 12:56 uur
Ik ga hier niet inhoudelijk op reageren, heb er de ballen verstand van, al is het wel interessant om te lezen. Maar wat zijn een V0, PGM en CM?

V0 = begin/start snelheid, dus snelheid bij 0 seconden

PGM = Precision Guided Munitions

CM = Counter Measure  ( deze week ik niet zeker, in de context)

Robert2

Ik ga hier niet inhoudelijk op reageren, heb er de ballen verstand van, al is het wel interessant om te lezen. Maar wat zijn een V0, PGM en CM?