Een verouderd rangen- en beloningsstelsel

Gestart door Emo Bruins, 30/04/2019 | 16:12 uur

A.J.

#30
Citaat van: Emo Bruins op 12/05/2019 | 21:15 uur
A.J.  Een gevoelsargument is ook een argument. Ik vind het raar, maar je hebt het volste recht het geen argument te vinden.
Het salarisprobleem overschaduwt zo al het andere, dat ik hier eerst aandacht aan wil besteden.

Het is natuurlijk enorm vreemd dat je een rangenstelstel overhoop wil gooien en vervolgens over salaris begint... Het is hier al een paar keer uitgelegd dat een rang gekoppeld is aan een functiewaardering en daar hoort een bepaald salaris bij. Maar dan vind jij plotseling dat een bedrag niet netjes is afgerond en je het lelijk vindt staan oid, dus moet het bedrag afgerond worden... Dus nogmaals, wat jij allemaal wel of niet leuk vindt is geen argument in deze discussie.

Laten we eerst maar eens beginnen met het salaris (CAO!) en dan kan daarna nog wel eens gekeken worden naar het rangen systeem. Het systeem zoals het nu inelkaar zit werkt prima en staat wmb ergens als prio 256 op de lijst, het "gezeur" mbt de rangen komt vnl van de jongere generatie is mij opgevallen, die vinden allemaal dat ze officierswerk doen als vers sergeantje met 10 maanden dienstjaren... Er zijn voorlopig wel wat andere zaken die de aandacht nodig hebben.


En ik zal de vraag nogmaals stellen, wat voor militaire ervaring heb jij eigenlijk? En waarom wil je het hele bestaande stelsel overhoop gooien?



Emo Bruins

Nee Acel, dit is geen discriminatie. Het maximumsalaris wordt niet verlaagd, maar de AOO krijgt het maximum al met 40 jaar. Het pensioen wordt
hierdoor zelfs (ietsje) hoger.

A.J.  Een gevoelsargument is ook een argument. Ik vind het raar, maar je hebt het volste recht het geen argument te vinden.
Het salarisprobleem overschaduwt zo al het andere, dat ik hier eerst aandacht aan wil besteden.

Emo.

A.J.

Citaat van: Emo Bruins op 07/05/2019 | 19:16 uur
Ik heb een hekel aan

Dat is een vrij matig geen argument natuurlijk...

Citaat van: Emo Bruins op 12/05/2019 | 09:22 uur
Verbeteringen ook op mijn salarisvoorstellen zie ik binnenkort graag tegemoet.

Emo.

Er staan eerst nog wel wat vragen en opmerkingen aan jouw adres open.

Ace1

#26
Citaat van: Emo Bruins op 12/05/2019 | 09:22 uur
De 1e lnt. bereikt zijn maximum  na 16 dienstjaren, zijn ondergeschikte de AOO eerst met 49 jaar. Zou hij van 40-49 jaar niet beter presteren dan van 49 tot zijn pensioen? Waarom moet zijn schaal dan zo'n lange staart hebben? Lange jaren bedragen de jaarlijkse verhogingen hier (onregelmatig !) rond € 45,  maar de laatste 5 jaar rond € 65. Het zou omgekeerd moeten zijn.

Hou je er rekening mee dat je nu aan leeftijdsdiscriminatie doet en dat is volgens de wet strafbaar en daarnaast motiveert het oudere medewerkers niet omdat je geen rekening met de vergrijzing houdt. En hoe moet de oudere werknemer dan zijn  of haar pensioen opbouwen ook hier heb jij geen rekening meegehouden.

Emo Bruins

Moeten we vanwege die eenheid niet een beetje meer integreren, bv. met hetzelfde rang- en beloningssysteem? Moet de kpl. bij de marine dezelfde positie krijgen als bij land- en luchtmacht en ook bij de marechaussee zijn intrede doen? Momenteel bestaan er 2 beloningsstelsels. Bij de  niet-officieren wordt men volgens zijn leeftijd betaald, bij de officieren volgens het aantal dienstjaren. Bij de officieren start de schaal eerst bij 26 jaar, wanneer iedereen de KMA al lang achter de rug heeft.
De 1e lnt. bereikt zijn maximum  na 16 dienstjaren, zijn ondergeschikte de AOO eerst met 49 jaar. Zou hij van 40-49 jaar niet beter presteren dan van 49 tot zijn pensioen? Waarom moet zijn schaal dan zo'n lange staart hebben? Lange jaren bedragen de jaarlijkse verhogingen hier (onregelmatig !) rond € 45,  maar de laatste 5 jaar rond € 65. Het zou omgekeerd moeten zijn.
Sommigen willen meer rangen om de functies beter te kunnen inschalen. Hoe ziet dat er concreet uit? Verbeteringen ook op mijn salarisvoorstellen zie ik binnenkort graag tegemoet.

Emo.

MasterChief1971

"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh


Emo Bruins

#22
Het minimumloon is de afgelopen jaren regelmatig verhoogd, de salarissen niet. Dit achterstandsprobleem overwoekert alle andere problemen. M.i. zou men met een uitgewerkt plan naar de staatssecretaris moeten gaan en tegen haar zeggen: Bij een minimumloon van € 1615,80 zou onze bezoldiging er minimaal zo uit moeten zien. Mogen wij U vragen, wat hieraan verkeerd is? Ik ben bang, dat  ik dat plan niet kan leveren en vermoed, dat men ook hier alles bij het oude wil laten. Hogere salarissen op zichzelf zijn natuurlijk welkom.
Ook hier wil ik een andere opzet. Tussen de rangen wil ik een verschil van 4 periodieken a 2,93% = 12,25%. Na 6 rangen  is het salaris dan verdubbeld. Bij elke rang hoger loopt de schaal 2 jaar verder door. De laagste schaal, van de (burger)recruut, komt met 28 jaar op 1813,50, de AOO bij 40 jaar op 3627. Een jaar heeft 14 maandsalarissen, uit te keren in mei en november. Wie in juni weggaat, krijgt 1/6 van de uitkering van november mee.
Het minimumloon wil men verlagen van 22 tot 21 jaar. Ik loop daar even op vooruit. Rekenend vanaf 1615,80 zou ik voor ieder jaar jonger de schaal met 6 periodieken (18,92%) willen verlagen. Na 4 jaar is het salaris dan gehalveerd. Vervolgens ga ik het afronden, voor bedragen beneden de 1000 op 25 cent. Boven 1000 wordt het het dubbele. Ik heb een hekel aan een salaris van 1000,03. De uitkomst is: 15 jaar-571,25, 16-679,25, 17-808, 18-960,75, 19-1142,50, 20-1358,50, 21-1616. 
Tot slot: Ik zal proberen de salarissen van de niet-officieren netjes op een rijtje te krijgen.

Emo.

Opmaak aangepast.

Lex
Algeheel beheerder

A.J.

Citaat van: Emo Bruins op 05/05/2019 | 23:26 uur
Mooi. Zelf dacht ik, dat ik mij duidelijk uitgedrukt had. Maar soms was dit kennelijk niet het geval. Schriftelijk overleggen is moeilijker dan mondeling.

Ik denk dat je er nog even op moet gaan oefenen want het wordt er niet veel duidelijker op... Kom eerst maar eens met een coherent verhaal en dan kijken we verder ja?

Daarbij zou ik je willen aanraden om je aanmatigende taalgebruik een beetje te dimmen met je: "overbodig, heeft geen zin meer, onzin" etc. Wat jij allemaal vindt moet je naar de politie brengen. En daarbij ben ik ondertussen toch wel erg benieuwd naar je militaire "ervaring", ik zie dat je regelmatig met de term "dienstplichtig" op de proppen komt, 12 maanden dienstjaren bij 426 infbevcie?

mikemans

Citaat van: Emo Bruins op 05/05/2019 | 23:26 uur
Rang en functie moet men goed uit elkaar houden.

Wat grappig dat jij aan 'men' verteld dat je rang en functie uit elkaar moet houden om het vervolgens zelf niet te doen:

Citaat
De rang zegt iets over de zwaarte van de functie en heeft een eigen salarisschaal.

Functies hebben een som score die evenredig is met de zwaarte van de functie. Vervolgens valt die somscore in een bepaalde bandbreedte waaraan een rang of stand is gekoppeld. Aan die rang of stand is vervolgens dan weer een salarisschaal gekoppeld. Functies worden niet aan rang gekoppeld, rangen worden aan functies gekoppeld.

Uitdaging is dat de landmacht bij lagere somscores al een hogere rang hanteert dan de marine.

Citaat
De kpl.1 heeft geen eigen salarisschaal en is dus overbodig.

Bij bevordering naar KPL 1 krijgt de militair er een periodiek bij. Met de aanzienlijk langere tijd die men tegenwoordig moet werken nu het FLO vrijwel is afgeschaft is er eerder behoefte aan meer dan aan minder rangen om genoeg momentjes van vreugde te hebben in de loopbaan.

Citaat
De schalen van de sgt. en de sgt.1 zijn nauw met elkaar verbonden.
De eerste begint wat eerder, de laatste loopt wat langer door met een verschil van enkele tientjes.

Ehm dat is met elke opvolgende rang...... wat is je punt?

Citaat
In de tijd van de onervaren dpl.sgt.
en de ervaren beroeps had dat zin, maar nu niet meer.

Hoezo geen zin? Je wordt eerst sgt en na ervaring sgt 1 , prima toch?

Citaat
Bij andere rangen heeft men dit verschil ook niet.

Onzin, rangen zijn opvolgend en leveren over het algemeen 3% op tenzij je van max naar (bijna) max gaat. Elke opvolgende rang heeft een iets langere schaal met het breekpunt na AOO. 

Citaat
Bij de o.off wil ik de rangen herbenoemen, dwz. aan DEZELFDE rangen een andere naam geven: sgt.,1e sgt. en sgt.-majoor.

lood om oud ijzer. ik zou zeggen lekker vast houden aan wat al is en de echte problemen aanpakken.

Citaat
Terecht is er op gewezen, dat bij de marine nog veel gekkere namen voorkomen: luitenant ter zee tweede klasse oudste categorie.

Och dat is jouw mening, ik ben benieuwd of er veel mensen zo bezig zijn met rangnamen dat ze de moeite nemen om ze gek te vinden.

Citaat
Hoezeer heeft men het verband met de samenleving verloren, dat men met deze onzin naar buiten durft te komen.

Die vraag zou je jezelf eens moeten stellen. Die benaming is er al een tijdje.

Citaat
Zelf zou ik deze 4 rangen noemen hoofdluitenant ter zee, eerste, tweede en derde luitenant ter zee, afgekort HLZ, ELZ, TLZ en DLZ.

lood om oud ijzer. ik zou zeggen lekker vast houden aan wat al is en de echte problemen aanpakken.

Citaat
Voor vandaag is het genoeg.

alleen voor vandaag? Ik zou die rangsnamen lekker laten zitten, laat ze eerst maar eens wat aan het loongebouw zelf doen, in positieve zin.

MasterChief1971

Who the fuck ben jij om 529 jaar Marinetraditie als gek, onzin en  verband met de samenleving verloren  te verjlaren?
Seriously: ben jij überhaupt iemand?

Die iets constructiefs en relevants kan bijdragen?

Zoniet: how'bout a nice cup of shut the fuck up!

Als je vind dat ik grof ben: je verdient niet beter!
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Emo Bruins

Mijn stukje heeft nogal wat reacties opgeleverd. Ook zijn anderen met elkaar aan de slag gegaan.  Mooi. Zelf dacht ik, dat ik mij duidelijk uitgedrukt had. Maar soms was dit kennelijk niet het geval. Schriftelijk overleggen is moeilijker dan mondeling.
Rang en functie moet men goed uit elkaar houden. De rang zegt iets over de zwaarte van de functie en heeft een eigen salarisschaal.
De kpl.1 heeft geen eigen salarisschaal en is dus overbodig. De schalen van de sgt. en de sgt.1 zijn nauw met elkaar verbonden.
De eerste begint wat eerder, de laatste loopt wat langer door met een verschil van enkele tientjes. In de tijd van de onervaren dpl.sgt.
en de ervaren beroeps had dat zin, maar nu niet meer. Bij andere rangen heeft men dit verschil ook niet.
Bij de o.off wil ik de rangen herbenoemen, dwz. aan DEZELFDE rangen een andere naam geven: sgt.,1e sgt. en sgt.-majoor.
Terecht is er op gewezen, dat bij de marine nog veel gekkere namen voorkomen: luitenant ter zee tweede klasse oudste categorie.
Hoezeer heeft men het verband met de samenleving verloren, dat men met deze onzin naar buiten durft te komen. Zelf zou ik deze 4 rangen noemen hoofdluitenant ter zee, eerste, tweede en derde luitenant ter zee, afgekort HLZ, ELZ, TLZ en DLZ.
Voor vandaag is het genoeg.

Emo.

Flyguy

Vond het altijd wel lachen dat LTZ3 hier een opleidingsrang is en bij de KL en klu de rang die men gedurende de eerste functie draagt. Daar vond men wel wat van  :angel:

A.J.

#16
Citaat van: mikemans op 02/05/2019 | 11:35 uur
Altijd leuk dit onderwerp, al wordt er zelden gediscusieerd aan de hand van de feiten. Rangen en rangsgewicht zijn wettelijk vastgelegd, meer precies in een algemene maatregel van bestuur.

De huidige situatie is dientengevolge goed beschreven, allereerst in het Koninklijk besluit van 20 juni 1956, Stb. 361, zoals gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juli 2002, Stb. 453. Maar ook in de MP Bundel, meer precies : DP 20-10, bijlage D.

Let wel, vele partijen vinden van alles en achten hun mening hoog MAAR, in Nederland is het nog altijd zo dat de wet de wet is, voor het gemak onderaan deze post de tabel. Dit zijn de enige rangen die juridisch gezien bestaan en dit zijn hun namen.

Dat weet iedereen hier wel maar we hebben het ook over een eventuele herziening daar hoort dus ook een wettelijke vastlegging bij.

Citaat
In omgekeerde volgorde van voorkomen in deze draad:

De stafadjudant 1, 2 en volgens sommigen binnenkort 3.
Vrij simpel: de rang bestaat niet. Hij is ceremonieel. Feitelijk is een stafadjudant 2 in juridische zin een eerste luitenant, de stafadjudant 2 is een kapitein. Dat is ook wat er daadwerkelijk op de loonstrook staat. Deze rang is, ondanks wat 'men' denkt en af en toe gezegd wordt, juridisch gezien niet meer af te pakken. Bij het toevoegen van een derde stafadjudantenniveau wordt er gesproken om ook de rang van majoor op dit pad te leggen.

We hebben al lang 3 stafadjuanten niveaus en het daarbij behorende salaris... (elnt, kap en majoor)

Citaat
#7 Masterchief1971: De enige reden dat de KPL bij de KM een OOFF is, is traditie.
Grappig genoeg niet, dat is vastgelegd in de wet. Wat nog grappiger is, is dat beide korporaalsniveau's n.l. rang 19 en rang 18 in de categorie onderofficieren vallen, bij alle opco's. Het is niet de KM die in de dagelijkse praktijk afwijkt van de wet, het zijn de land en luchtmacht die zich traditiegetrouw niet aan de wet houden door het onderofficiersschap van hun kpl's te miskennen. (vanaf hier tumult en verhoogde hartslag bij velen maar voordat u begint te vuren: niet mijn persoonlijke mening maar die van de wetgever, dus gaarne uw woede richten op de bron en niet de boodschapper)

Dat is maar net welk deel je uit de MP bundels pakt... We hebben de volgende bepaling erin staan:

Citaat
2. Begripsbepalingen

d. "onderofficieren" Militairen die enige rang bekleden beneden die van tweede-luitenant, doch boven die van korporaal der eerste-klasse;

Maar om het ingewikkeld te maken ook deze tabel waar jij je gegevens uitgehaald hebt zo te zien, (Bijlage XIII):