Spanningen tussen Armenië en Azerbeidzjan

Gestart door Lex, 27/09/2020 | 11:55 uur

bergd

Ook al is het oud nieuws bijzonder vind ik het wel een Antanov AN-2 als drone gebruiken

bergd

Nog een filmpje betreffende impact o.a. drones


Huzaar1

Bedankt, leuk om te ontvangen!
En betreft de drones, natuurlijk maakten die impact. Hebben alles enorm versneld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

vlincent

Gefeliciteerd drs Huzaard1!

De drones van Azerbeidzjan hebben echt impact gehad.
Voor liefhebbers: http://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic/1913-nagorno-karabakh-conflict/page/11/
Wel een goede website met een overzicht van video's/nieuws van kapot gemaakt materiaal. Kan NSFW zijn.

Ook wel interessant, in de later stadium zag ik, denk ik, wat meer verliezen aan de Azerbeidzjan kant, vooral grond gebonden voertuigen. Hier en daar ook wel drones, misschien door het water slechtere weer.

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 10/11/2020 | 11:18 uur
:angel:

Maar loitering ammo is de toekomst, was ook al onderkent voor dit conflict. Heb onlangs mn dokterandus behaald en afgestudeerd op de consequenties van de energietransitie op wapensystemen ( je moet wat met je tijd).
Gefeliciteerd!

Citaat van: Huzaar1 op 10/11/2020 | 11:18 uur
Wij hier in het Westen worden aardig belemmerd door boter op het hoofd en moreel onhoudbare posities.
Dan vooral NL, BE en Duitsland.
Ik zie NL ergens nog wel bij draaien. Zo zijn we wel. Eerst schaffen we die Reapers aan, en zweren we dat we die voorlopig niet gaan bewapenen  :angel:, maar over 2-3 jaar hangt daar echt wel wat onder.
Die F-35's hebben we ook niet om schooltjes te schilderen. Daarvoor hadden we de Pzh-2000 in Afghanistan voor  ;D ;)

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 10/11/2020 | 20:25 uur
Werk je soms bij Thales Nederland of Fokker dat zijn de enige defensiebedrijven die zaken doen met Turkije.
Er zijn wel meer bedrijven in NL dan Thales en Fokker die defensie materiaal verkopen hoor  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#40
Citaat van: Jooop op 10/11/2020 | 16:13 uur
Bedrijf waar ik werk verkoopt ook in allerlei landen, dus wij steunen bepaalde regimes? Nope!

Werk je soms bij Thales Nederland of Fokker dat zijn de enige defensiebedrijven die zaken doen met Turkije.

Jooop

Citaat van: Oorlogsvis op 10/11/2020 | 15:45 uur
Ach Azarbedjan is gesteund en niet zo'n beetje ook door die vrienden van jou en Israel ...met name Israel verbaas ik me over maar dat zal wel te maken
hebben met het feit dat hun grenzen aan Noord-Iran en de Israeli's graag vrienden met Azarbedjan willen zijn om zo in een conflict met Iran dichtbij te zijn.
De Turken zijn de altijd al de massa-moordenaars van de Armeniers geweest is bewezen en ze doen het graag nog een keer over.
Armenie is eigenlijk door niemand gesteund omdat Putin een spelletje wegkijken deed omdat hij ook Azarbedjan te vriend wil houden ......wist je trouwens dat die
Azarbedjanen net als de Turken per bataljon 12 geiten hebben ? ...waarom eigenlijk vraag ik me af... :devil:

Ik vind dat een beetje een vertekend beeld wat je nu oproept. Hoezo heeft Israel Azerbaijan gesteund? Omdat ze drones hebben verkocht? Idem met Turkije en al helemaal met Rusland want 90% van het materieel dat beide landen hebben is Russisch en als je echt uitzoekt hebben ze waarschijnlijk her en der ook wel Nederlands materiaal.

Bedrijf waar ik werk verkoopt ook in allerlei landen, dus wij steunen bepaalde regimes? Nope!


pz

Citaat van: Oorlogsvis op 10/11/2020 | 15:45 uur
Ach Azarbedjan is gesteund en niet zo'n beetje ook door die vrienden van jou en Israel ...met name Israel verbaas ik me over maar dat zal wel te maken
hebben met het feit dat hun grenzen aan Noord-Iran en de Israeli's graag vrienden met Azarbedjan willen zijn om zo in een conflict met Iran dichtbij te zijn.
De Turken zijn de altijd al de massa-moordenaars van de Armeniers geweest is bewezen en ze doen het graag nog een keer over.
Armenie is eigenlijk door niemand gesteund omdat Putin een spelletje wegkijken deed omdat hij ook Azarbedjan te vriend wil houden ......wist je trouwens dat die
Azarbedjanen net als de Turken per bataljon 12 geiten hebben ? ...waarom eigenlijk vraag ik me af... :devil:

Voor het vrijgezellenfeest?

Oorlogsvis

Citaat van: Jooop op 10/11/2020 | 14:15 uur
Dus als Azerbaijan nu niet al die drones had, dan had Azerbaijan alsnog gewonnen?

Uiteraard is het niet alleen drones, je voert oorlog met manschappen, materieel etc. maar ik heb het hier over het onderdeel dat de stempel heeft gedrukt en het balans heeft verpulverd.
Ach Azarbedjan is gesteund en niet zo'n beetje ook door die vrienden van jou en Israel ...met name Israel verbaas ik me over maar dat zal wel te maken
hebben met het feit dat hun grenzen aan Noord-Iran en de Israeli's graag vrienden met Azarbedjan willen zijn om zo in een conflict met Iran dichtbij te zijn.
De Turken zijn de altijd al de massa-moordenaars van de Armeniers geweest is bewezen en ze doen het graag nog een keer over.
Armenie is eigenlijk door niemand gesteund omdat Putin een spelletje wegkijken deed omdat hij ook Azarbedjan te vriend wil houden ......wist je trouwens dat die
Azarbedjanen net als de Turken per bataljon 12 geiten hebben ? ...waarom eigenlijk vraag ik me af... :devil:

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 10/11/2020 | 14:15 uur
Dus als Azerbaijan nu niet al die drones had, dan had Azerbaijan alsnog gewonnen?

Uiteraard is het niet alleen drones, je voert oorlog met manschappen, materieel etc. maar ik heb het hier over het onderdeel dat de stempel heeft gedrukt en het balans heeft verpulverd.

Dat heeft de stempel gedrukt door met name de kracht van het beeld. En ja ook zonder drones had Azerbijdjan dit moeten winnen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

Citaat van: Huzaar1 op 10/11/2020 | 13:33 uur
Troop dispersion om mee te beginnen, hun inzet van wapensystemen en eenheden liet zien dat ze zich totaal niet bewust waren van wat er aan de hand was. Stellingen bleven enkel ingegraven. Niet goed gecamoufleerd. Het waren niet de drones alleen..de regio waar ze aan het knokken waren..dat was een enclave. Azerbijdjan geeft ook nog eens veel meer uit aan defensie dan Armenie.

Dus als Azerbaijan nu niet al die drones had, dan had Azerbaijan alsnog gewonnen?

Uiteraard is het niet alleen drones, je voert oorlog met manschappen, materieel etc. maar ik heb het hier over het onderdeel dat de stempel heeft gedrukt en het balans heeft verpulverd.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 10/11/2020 | 13:25 uur
Welk aanpassing, en welk strategie als het niet puur om drones ging.

In mijn optiek was het enkel de drones dat een militaire balans totaal vernietigde en de Azerbaijanis lucht overmacht gaf, denk daarbij niet alleen aan bombarderen met drones maar vooral ook (realtime) overzicht van het veld.

Troop dispersion om mee te beginnen, hun inzet van wapensystemen en eenheden liet zien dat ze zich totaal niet bewust waren van wat er aan de hand was. Stellingen bleven enkel ingegraven. Niet goed gecamoufleerd. Het waren niet de drones alleen..de regio waar ze aan het knokken waren..dat was een enclave. Azerbijdjan geeft ook nog eens veel meer uit aan defensie dan Armenie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

#33
Citaat van: Huzaar1 op 10/11/2020 | 13:12 uur
Armenen leken zich totaal niet aan te passen aan de situatie. Niet te willen leren van dure fouten. De verliezen van de Armenen lijken meer te maken te hebben met stomme keuzes en strategie dan puur de drones van de tegenstander. Maar je punt, dat ziet iedereen ook wel.

Basis bescherming wordt weer een heel ding. Maar met name de drone sector zal de komende jaren helemaal losgaan. Meest effectieve tegen een drone is een andere drone.

Welk aanpassing, en welk strategie als het niet puur om drones ging?

In mijn optiek was het enkel de drones dat een militaire balans totaal vernietigde en de Azerbaijanis lucht overmacht gaf, denk daarbij niet alleen aan bombarderen met drones maar vooral ook (realtime) overzicht van het veld.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 10/11/2020 | 13:00 uur
Drones: Israelische Harop, Orbiter en Turkse Baykar TB2 hebben de stempel gedrukt in dit conflict. Drones hebben de Azerbaijanis een totale overmacht gegeven waarin de Armenen geheel tekort schoten met een paar Russische Orlan-10 drones.

Dit word nog eens een probleem met toekomstige inzet van onze troepen in bijv. Mali. Wat als groeperingen daar straks (en het zit er aan te komen) Chinese drones gaan gebruiken?

Armenen leken zich totaal niet aan te passen aan de situatie. Niet te willen leren van dure fouten. De verliezen van de Armenen lijken meer te maken te hebben met stomme keuzes en strategie dan puur de drones van de tegenstander. Maar je punt, dat ziet iedereen ook wel.

Basis bescherming wordt weer een heel ding. Maar met name de drone sector zal de komende jaren helemaal losgaan. Meest effectieve tegen een drone is een andere drone.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"