Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 06/03/2024 | 09:28 uurIk meen recent ergens te hebben gelezen (kan het zo niet terugvinden) dat NL o.a. voor de C390M heeft gekozen omdat een retourvlucht Mali, met dezelfde lading als waarmee de C-130's vlogen, van 4 naar 2 dagen kon worden ingekort door het schrappen van de tussenstop.

De kontmissies van Mali hebben absoluut niks te maken met de transportvliegtuigkeuze. M
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 09:10 uurWou er nog iemand iets weten over transportvliegtuigen?
Ik meen recent ergens te hebben gelezen (kan het zo niet terugvinden) dat NL o.a. voor de C390M heeft gekozen omdat een retourvlucht Mali, met dezelfde lading als waarmee de C-130's vlogen, van 4 naar 2 dagen kon worden ingekort door het schrappen van de tussenstop.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 08:55 uurHebben ze spiegels in België? 

Terwijl je terugscrollt in het topic om je eigen gedrag hier eens te bezien zou je daarin kunnen kijken, wat zelfreflectie is hier wel op zijn plek.

Elke lastige vraag die niet in het straatje van de formele uitleg past vindt jij 'brutaal' of 'niet relevant'.

Er is echt meer dan Afrika. Maar lalala de wereld is gek. Iedereen behalve belgie lalala.

Ik begrijp dat het frustrerend moet zijn als er eens iemand niet z'n mond houdt omdat jij het onvriendelijk vraagt. Wat je dus constant doet, niet alleen bij mij. Scroll maar eens door je eigen posts hier en tel eens hoe vaak ze neerkomen op 'hou je mond, je snapt er niets van'. Ik krijg letterlijk pb's met 'negeer Huzaar maar, hij is nu eenmaal zo'. Wel, dat gaat dus niet gebeuren. Deal with it.
Wou er nog iemand iets weten over transportvliegtuigen?

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 08:35 uurDie vergelijking maakte ik om te duiden dat nationale belangen de aankopen van legermateriaal sturen.  Zoals de vergelijking met de LPD's.
Verder heb ik al meermaals aangegeven dat ik (op z'n zachtst gezegd) gefrustreerd ben met de manier waarop Belgïe zich gedraagt als partner binnen de NAVO. Het lijkt echter voor jou onmogelijk om te differentiëren tussen 'Belgïe' en 'individuele Belgen' want je blijft me maar aanspreken alsof het mijn schuld is dat we geen gemechaniseerde brigade in Polen hebben en blijkbaar denk je dat constante vernedering de manier is waarop jij dat persoonlijk gaat rechtzetten. Waardoor een normaal gesprek over transportvliegtuigen uitmondt in dit soort toestanden. Ik ken veel Nederlanders, ik werk goed met hen samen en ik apprecieer hun directheid. Maar jij bent gewoon een eikel.


Hebben ze spiegels in België? 

Terwijl je terugscrollt in het topic om je eigen gedrag hier eens te bezien zou je daarin kunnen kijken, wat zelfreflectie is hier wel op zijn plek.

Elke lastige vraag die niet in het straatje van de formele uitleg past vindt jij 'brutaal' of 'niet relevant'.

Er is echt meer dan Afrika. Maar lalala de wereld is gek. Iedereen behalve belgie lalala.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 08:00 uurJe vergelijkingen tussen een vliegtuig met een onderzeeër laten wel zien hoe kwalitatief deze discussie is.

Er is meer dan Afrika, waar je naartoe kunt met een lijnvlucht die hetzelfde doet als de airbus/hercules.

Belgie heeft al niet veel toegevoegde waarde in elk denkbaar samenwerkingsverband. Het zou de kwaliteit helpen als dit zou worden onderkend en er voor het echte werk eens wat investeringen komen.

 Misschien is de belgische defensie inmiddels zo ver gedegradeerd dat het zchzelf als een soort Luxemburgs leger ziet, en dat is prima. Maar met het onttrekken van jezelf aan collectieve verdediging van Europa is alles behalve solidair.

Die vergelijking maakte ik om te duiden dat nationale belangen de aankopen van legermateriaal sturen.  Zoals de vergelijking met de LPD's.
Verder heb ik al meermaals aangegeven dat ik (op z'n zachtst gezegd) gefrustreerd ben met de manier waarop Belgïe zich gedraagt als partner binnen de NAVO. Het lijkt echter voor jou onmogelijk om te differentiëren tussen 'Belgïe' en 'individuele Belgen' want je blijft me maar aanspreken alsof het mijn schuld is dat we geen gemechaniseerde brigade in Polen hebben en blijkbaar denk je dat constante vernedering de manier is waarop jij dat persoonlijk gaat rechtzetten. Waardoor een normaal gesprek over transportvliegtuigen uitmondt in dit soort toestanden. Ik ken veel Nederlanders, ik werk goed met hen samen en ik apprecieer hun directheid. Maar jij bent gewoon een eikel.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 07:30 uurDie tussenstops met de C-130H waren een gedoe, vandaar (onder andere) de keuze voor de A400m. Bovendien was de C-390 er niet toen wij onze C-130 vervanging opstartten in 2001. Het is eenvoudig hoor, wij hebben gewoon een Paracommando eenheid die we in voor ons relevante gebieden moeten projecteren. Daarom kopen we meer (en grotere) transportvliegtuigen dan jullie. Net zoals jullie LPD's hebben en wij niet omdat we geen mariniers hebben. De A400m was in 2001 trouwens tweede keus want de luchtmacht wou toen C-17's en C-130J's. Maar het moest en zou een Europees product worden van de politiek en dus hebben we nog bijna 20 jaar met de C-130H aangemodderd en moeten we nu een kleiner transporttoestel kopen voor de lokale tactische vluchten.

Je vergelijkingen tussen een vliegtuig met een onderzeeër laten wel zien hoe kwalitatief deze discussie is.

Er is meer dan Afrika, waar je naartoe kunt met een lijnvlucht die hetzelfde doet als de airbus/hercules.

Belgie heeft al niet veel toegevoegde waarde in elk denkbaar samenwerkingsverband. Het zou de kwaliteit helpen als dit zou worden onderkend en er voor het echte werk eens wat investeringen komen.

 Misschien is de belgische defensie inmiddels zo ver gedegradeerd dat het zchzelf als een soort Luxemburgs leger ziet, en dat is prima. Maar met het onttrekken van jezelf aan collectieve verdediging van Europa is alles behalve solidair.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

#510
Citaat van: Ace1 op 05/03/2024 | 19:53 uurHoezo heeft de C-390 korte beentjes? De C-390 heeft een langer uithoudingsvermogen dan de C-130.

https://www.militaryfactory.com/aircraft/compare-aircraft-results.php?aircraft1=984&aircraft2=28



Die tussenstops met de C-130H waren een gedoe, vandaar (onder andere) de keuze voor de A400m. Bovendien was de C-390 er niet toen wij onze C-130 vervanging opstartten in 2001. Het is eenvoudig hoor, wij hebben gewoon een Paracommando eenheid die we in voor ons relevante gebieden moeten projecteren. Daarom kopen we meer (en grotere) transportvliegtuigen dan jullie. Net zoals jullie LPD's hebben en wij niet omdat we geen mariniers hebben. De A400m was in 2001 trouwens tweede keus want de luchtmacht wou toen C-17's en C-130J's. Maar het moest en zou een Europees product worden van de politiek en dus hebben we nog bijna 20 jaar met de C-130H aangemodderd en moeten we nu een kleiner transporttoestel kopen voor de lokale tactische vluchten.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2024 | 19:58 uurWe moesten door, ook al praat stoonbrace poep.  :angel: 

 ;D  ;D  ;D  ;D

Huzaar1

#508
Citaat van: Ace1 op 05/03/2024 | 19:53 uurHoezo heeft de C-390 korte beentjes? De C-390 heeft een langer uithoudingsvermogen dan de C-130.

https://www.militaryfactory.com/aircraft/compare-aircraft-results.php?aircraft1=984&aircraft2=28


We moesten door, ook al praat stoonbrace poep

We hebben hier geen tijd voor de waarheid en feiten. Vandaar is het altijd direct zo'n goed topic met betrokkene.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 11:24 uurDe Belgische keuze werd gemaakt in 2001. De C-390 heeft trouwens te korte beentjes voor ons. Elke vlucht naar midden Afrika zou een tussenstop moeten maken.

Hoezo heeft de C-390 korte beentjes? De C-390 heeft een langer uithoudingsvermogen dan de C-130.

https://www.militaryfactory.com/aircraft/compare-aircraft-results.php?aircraft1=984&aircraft2=28


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2024 | 17:24 uurTot zover jou begrip van het belang van wapensystemen. Wat is dit  :dead:

De wereld staat in de fik vent, er is echt meer dan Afrika.

en door...

Stoonbrace

Citaat van: Umbert op 05/03/2024 | 16:11 uurDaar hebben ze toch bijtanken in de lucht voor uitgevonden ze doen toch ook mee met het Nato tanker project op Eindhoven. Beetje creatief denken doet wonderen.

Waarom zou je creatief moeten denken over iets basic als 'met je vliegtuig rechtstreeks kunnen vliegen naar waar je vaak moet zijn?' We hebben in Eindhoven trouwens al het equivalent van twee tankers staan.

Stoonbrace

Citaat van: Zander op 05/03/2024 | 15:36 uurNeen. Wij hebben nog wat zaken te doen in het Caribisch gebied.

Ja, inderdaad. Wij in Afrika. Dat was het punt.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 05/03/2024 | 17:38 uurGeluk bij een ongeluk... het volgende belangrijkere conflict is een stuk dichterbij huis.
:cute-smile: haha
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 13:40 uurMaar er is ook Afrika. Mocht er alleen Oost-Europa zijn zouden jullie kust onderzeeboten kopen. Of geen.

Geluk bij een ongeluk... het volgende belangrijkere conflict is een stuk dichterbij huis.