Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 13:02 uur
Als, if, maybe. Finland zal denk ik gewoon doorvliegen met de F18 voorlopig. Waarom zouden ze ze eruit gooien? Ook Australië lijkt er voor te kiezen om de nieuwste F18's voorlopig naast de F35 te opereren. Spanje zou nog kunnen kiezen voor een versnelde vervanging door de Typhoon, maar dat zijn ook al oudere kisten, gedeelte ook ex-USN, en daarbij lijken ze weinig interesse in een dergelijke investering te hebben.

Een andere reële optie voor de F18 zou de Boneyard kunnen zijn, als daar in de US nog wat staat, vast wel. Maar dan komen er ook weer kosten bij tbv upgrades en indienststelling. Geen idee vwb Koeweit.


Je spreekt nu over de legacy modellen (A/B/C/D): die lijken mij in het volgende decennium geen enkele optie meer.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 23/09/2015 | 13:23 uur
Misschien helemaal geen fighters, maar trainers met fighter en attack capaciteiten, zoals de M-346, deze zijn goedkoper, makkelijker in onderhoud.

Of dat ze meegaan in het United States Air Force's T-X programma en gaan voor het daar gekozen toestel. Er is nog helemaal geen duidelijkheid over wat de USAF wil, een trainer, een agressor met fighter capaciteiten. .... ?
Hiermee is de nucleaire taak van België definitief afgestoten  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 12:49 uur
De Gripen, Typhoon, Rafale en F16 zouden allen nog goed mogelijk zijn.
Al zal de F16 weinig kans maken gok ik, ook om de simpele reden dat het te 'conservatief' is.
De F18 zou een snel besluit vergen en bovendien vraag ik me af waar dan fatsoenlijke occasions vandaan moeten komen, de USN heeft ze, zover ik kan inschatten, inderdaad niet.

Voor wat betreft de F18E/F, beide nog op het kandidaten lijstje van België en Denemarken, komen alleen nieuw in aanmerking... dit zal idd een snelle beslissingen vergen (tenzij de USN alsnog een paar squadrons kan/mag bestellen) anders is binnenkort het einde van de productielijn een feit.

Vwb occasion Rafales: ik zou niet weten waar die vandaan zouden moeten komen, nieuw is natuurlijk een ander verhaal.

Harald

Het is wel duidelijk dat het overgrote deel van de regering niet veel geld wil uitgeven aan "nieuwe" toestellen ter vervanging van de F-16's
Er wordt nu al gepraat over 24 stuks en met in het achterhoofd dat NL 37 stuks wil en dan QRA en 4 stuks voor missies heeft, wat willen de Belgen dan met 24 stuks ??

Misschien helemaal geen fighters, maar trainers met fighter en attack capaciteiten, zoals de M-346, deze zijn goedkoper, makkelijker in onderhoud.

Of dat ze meegaan in het United States Air Force's T-X programma en gaan voor het daar gekozen toestel. Er is nog helemaal geen duidelijkheid over wat de USAF wil, een trainer, een agressor met fighter capaciteiten. .... ?

Het is wel duidelijk dat er flink gezaagd wordt aan de stoelpoten van de Belgische defensie en het budget ervoor.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 23/09/2015 | 12:55 uur
Als Finland en Koeweit hun vloot snel buiten dienst zouden stellen, dan komen er een hoop F/A-18C/D toestellen met relatief weinig vlieguren op de markt. Zoals al door Jurrien aangegeven, heeft de U.S. Navy hun eigen F/A-18E/F veel te hard nodig. Dan ligt het nog aan Australië hoe lang zij denken door te vliegen met hun 24 stuks F/A-18F.

Als, if, maybe. Finland zal denk ik gewoon doorvliegen met de F18 voorlopig. Waarom zouden ze ze eruit gooien? Ook Australië lijkt er voor te kiezen om de nieuwste F18's voorlopig naast de F35 te opereren. Spanje zou nog kunnen kiezen voor een versnelde vervanging door de Typhoon, maar dat zijn ook al oudere kisten, gedeelte ook ex-USN, en daarbij lijken ze weinig interesse in een dergelijke investering te hebben.

Een andere reële optie voor de F18 zou de Boneyard kunnen zijn, als daar in de US nog wat staat, vast wel. Maar dan komen er ook weer kosten bij tbv upgrades en indienststelling. Geen idee vwb Koeweit.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 12:49 uur
De F18 zou een snel besluit vergen en bovendien vraag ik me af waar dan fatsoenlijke occasions vandaan moeten komen, de USN heeft ze, zover ik kan inschatten, inderdaad niet.
Als Finland en Koeweit hun vloot snel buiten dienst zouden stellen, dan komen er een hoop F/A-18C/D toestellen met relatief weinig vlieguren op de markt. Zoals al door Jurrien aangegeven, heeft de U.S. Navy hun eigen F/A-18E/F veel te hard nodig. Dan ligt het nog aan Australië hoe lang zij denken door te vliegen met hun 24 stuks F/A-18F.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 12:38 uur
M.i. blijven dan alleen de Eurofighter en de  Gripen over.... tegen die zit Zweden volop in de afname van de Gripen E/F en zoals al eerder vermeld willen de Engelsen (ook de Spanjaarden) af van wat oudere Typhoons.

De Gripen, Typhoon, Rafale en F16 zouden allen nog goed mogelijk zijn.
Al zal de F16 weinig kans maken gok ik, ook om de simpele reden dat het te 'conservatief' is.
De F18 zou een snel besluit vergen en bovendien vraag ik me af waar dan fatsoenlijke occasions vandaan moeten komen, de USN heeft ze, zover ik kan inschatten, inderdaad niet.

Sparkplug

Hoe groot zou de kans zijn dat België en Denemarken voor hetzelfde kiezen? Beide landen gaan ongeveer voor dezelfde kwantiteit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#699
Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 12:32 uur
Dan lijkt Eurofighter the way to go te zijn?

M.i. blijven dan (als occasion of occasion complementerend aan de F35A) alleen de Eurofighter en de  Gripen over.... tegen die tijd zit Zweden volop in de afname van de Gripen E/F en zoals al eerder vermeld willen de Engelsen (ook de Spanjaarden) af van wat oudere Typhoons.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 12:23 uur
Ook in 2023?

De F18E/F wordt niet vervangen door de F35B/C maar door de FA/XX (If ever). alle E/Fs zullen zoals het er nu naar uit ziet vol worden opgevlogen, Ik verwacht (zoals het er nu uit ziet) geen bruikbare occasions voor BE

Belgje

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 12:25 uur
Ik neem voor het gemak maar aan dat er wel op 1 type gedoeld wordt. En dan zijn er nog aardig wat opties.
Het is inderdaad een interesante optie, zeker ook omdat dit de initiële kosten kan drukken en tegelijkertijd de technische levensduur van de vloot kan verlengen.

Dan lijkt Eurofighter the way to go te zijn?

dudge

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 12:23 uur
Ook in 2023?

De vraag is ook of je ze dan nog moet willen hebben.
Zou niet uitgerekend de MR wat zien in Rafales bijvoorbeeld?

dudge

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 11:58 uur
http://www.demorgen.be/binnenland/regering-verdeeld-over-nieuwe-straaljagers-a2463551/

Opmerkelijk voorstel van MR. Bij mijn weten de eerste keer dat een mixed fleet ter sprake komt. Dit zou wel unicum zijn, de Mirage V en F-16 zijn 2 decennia lang naast elkaar gebruikt. Ik vraag me alleen af welke performante toestellen nog tweedehands beschikbaar zijn.

Ik neem voor het gemak maar aan dat er wel op 1 type gedoeld wordt. En dan zijn er nog aardig wat opties.
Het is inderdaad een interesante optie, zeker ook omdat dit de initiële kosten kan drukken en tegelijkertijd de technische levensduur van de vloot kan verlengen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 12:13 uur
Super Hornets van de US Navy?

Zeer zeker niet, de komen gillend te kort.