Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Reinier

E.e.a. doet mij denken aan de jaren ´30 van de vorige eeuw.
Toen al dachten de politici dat de tank een verouderd concept was. Nee, inundaties en kazematten dat ging het nieuwe oorlogvoeren worden...

Er werd 1 Renault tank aangeschaft om beetje kennis op te doen en met deze tank aantonen dat het Nederlandse landschap niet geschikt was voor tanks. En dat inundaties uitermate doeltreffend waren om tanks tegen te houden.

Toen eind jaren 30 duidelijk werd dat tanks niet obsoleet waren en meer en meer landen tanks aanschaften, begon het figuurlijke kwartje te vallen bij de toenmalige regering en plaatsen men een order voor eerst 60 tanks en later 140 tanks.

Goed, afloop is wel bekend. Nederland ging de strijd in 1940 aan met maar liefst 1 tank...

Ook nu weer staan politieke inzicht in defensie en realiteit weer mijlen ver uit elkaar. Hopelijk dat het inzicht weer snel terugkomt in Den Haag... :silent:

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 03/05/2012 | 13:29 uur
Dat doe je ook maar om 1 reden, kennis sparen...

kennis behouden lijkt mij...

en idd van die kortere loop, was even vergeten dat het om een urban versie ging  ;)

Tanker

Naar verluid is /was Generaal de Kruiff er ook niet blij mee, hij is een pantserinfanterist in hart en nieren en ziet / zag nog steeds de noodzaak in van het gezamenlijk optrekken met tanks / painf.

Nikehercules

Citaat van: Harald op 03/05/2012 | 10:32 uur
En omtrent de "geruchten", waar rook is .. is vuur 

Dat is zeker niet altijd zo maar een aantal dingen zijn wel erg toevallig. Het getraind houden van bemanningen op Duitse tanks bijvoorbeeld, in hoeverre is hier al iets van terecht gekomen?

Dat doe je ook maar om 1 reden, kennis sparen...

Nikehercules

Citaat van: fly3rguy op 03/05/2012 | 12:14 uur
maar waarom een a5 buis

Die 1,3 meter scheelt je een straal van 2,6 meter, tel uit je winst in een stedelijke omgeving.

Flyguy

Citaat van: Harald op 03/05/2012 | 12:13 uur
Citaat van: fly3rguy op 03/05/2012 | 11:44 uur

waarom een a5 buis?


Er zijn 2 typen L44 en de L55 caliber

de L55 is de nieuwere en (1,3 meter) langere versie van de 120 mm kanon, deze heeft meer range en hogere snelheid

A6 heeft ook L55

maar waarom een a5 buis

Harald

Citaat van: fly3rguy op 03/05/2012 | 11:44 uur

waarom een a5 buis?


Er zijn 2 typen L44 en de L55 caliber

de L55 is de nieuwere en (1,3 meter) langere versie van de 120 mm kanon, deze heeft meer range en hogere snelheid

A6 heeft ook L55

Flyguy

#897
Citaat van: Huzaar1 op 03/05/2012 | 11:42 uur

Breng de Torens naar KMW en geef ze de opdracht de A5 schietbuis te monteren.


waarom een a5 buis?


ik zal altijd blijven hopen, en wie weet is de wereld morgen in oorlog.

Huzaar1

Citaat van: Tanker op 03/05/2012 | 11:34 uur
Maar goed de Leopard 2A4's komen ook begin / halverwege de jaren '80, neem toch aan dat die vroeg of laat ook te kampen krijgen met metaalmoeheid in lasnaden etc.
Per saldo schiet dat niet veel op, of het zouden compleet gereviseerde moeten zijn.

Echter eerst zien, dan geloven. Ik reken nergens meer op.....

Precies.
Enige verschil is ..

A. A4 weegt tonnen minder, dus minder belasting voor het onderstel geweest.
B. Er zijn latere batches gemaakt... van eind jaren 80 en begin 90. Weet enkel zo niet welke landen die kregen. Nederland kreeg 1 van de eerste batches van de leo2's die van de band af rolden. Gelijk een nadeel, maargoed we hadden haast ivm koude oorlog. Eigelijk zou DAF ze nog gaan maken in Holland zelf :) ... maar die zouden het uitsmeren over lange periodes en tijd hadden we niet.


Ik reken er ook echt niet meer op...
Als we weer tanks willen, zullen het echt nieuw geproduceerde exemplaren moeten zijn.
Maar duur hoeft het allemaal ook niet te worden.


We hebben 100 of wat Leo2a6's in MOB complexen staan.. zeg dat we er 20 willen houden.
Nou.. haal van die 20 exemplaren de torens af.

Rijdt die 20 onderstellen in de smeltovens en hergebruik het pantserstaal voor nieuwe onderstellen bij KMW.
Breng de Torens naar KMW en geef ze de opdracht de A5 schietbuis te monteren. Nieuw VLS , rekenaar vervangen door iets uit deze eeuw, BMS erin, nieuwe emes en wbg.. en plak die torens op de nieuwe onderstellen. Zooitje laten testen en klaar.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Tanker

Maar goed de Leopard 2A4's komen ook begin / halverwege de jaren '80, neem toch aan dat die vroeg of laat ook te kampen krijgen met metaalmoeheid in lasnaden etc.
Per saldo schiet dat niet veel op, of het zouden compleet gereviseerde moeten zijn.

Echter eerst zien, dan geloven. Ik reken nergens meer op.....

Flyguy

#894
En waar komen die geruchten vandaan?

Als het waar is zal de politiek niet positief reageren lijkt mij... logisch natuurlijk.


Misschien was de a6'en verkopen gewoon een groot complot om nieuwe tanks te kopen met betere hulls  :devil:

Huzaar1

Citaat van: Harald op 03/05/2012 | 10:32 uur
Citaat van: Huzaar1 op 03/05/2012 | 07:59 uur
De Diesenroth aanpassing is ontwikkeld voor de A4.
En dan het volledige pakket integreren.
Ik heb het  in dit geval over het actieve zelfverdedigingssysteem AMAP-ADS.

Dat is een grote verandering / aanpassing voor een A4, Leo's van Singapore (Leopard 2SG) hebben deze ook namelijk.
Zie onder staande Link voor foto vergelijking tussen standaard A4 en met Deisenroth aanpassing.

  http://images.google.com/imgres?q=Deisenroth+Leopard&hl=nl&lr=&safe=off&sa=N&biw=1191&bih=715&tbm=isch&tbnid=q9DrVI36XYSR-M:&imgrefurl=http://military21.blogspot.com/2011/08/singapore-leopard-tank.html&docid=i9FKhikC-ncTIM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-QKLLpi5JH08/TVoHhc0_oMI/AAAAAAAAIPc/yeAk99gUmbo/s400/Leopard%25252B2SG.jpg&w=400&h=266&ei=XTOiT7rSJImr-QbZ_dzmCA&zoom=1&iact=rc&dur=399&sig=114549660656534057211&page=1&tbnh=167&tbnw=219&start=0&ndsp=14&ved=1t:429,r:7,s:0,i:81&tx=102&ty=152

Als je een Leo A4 dan toch wil veranderen / upgraden dan kun je beter de upgrade van Aselsan (Turkye) toepassen. Aselan heeft voor de Turkse Leopards een upgade ontwikkeld, met resultaat een Leopard 2 NG, deze zou beter zijn dan de A6-versie. Deze upgrade van Aselan zou gelijkwaardig zijn aan het upgrade-pakket Revolution van Rheinmetall.

http://www.military-today.com/tanks/leopard_2ng.htm

En omtrent de "geruchten", waar rook is .. is vuur  (kaboemmmmmm, dat was een 120 mm granaat... :big-smile:)



De Turkse upgrade?
Ik mag aannemen dat we na het debacle en gefaal van de Leopard1V wel mogen aannemen dat we het beste kunnen shoppen bij de producent zelf. Ik zou niet weten waarom je de Turkse versie moet kiezen boven de Diesenroth. Diesenroth weet waar het mee bezig is.. en is een meer bekende partner dan een of ander turks defensiebedrijf. Daarnaast staan de Turken niet bekend om hun welwillendheid en samenwerkingschap. Zou er van mijn leven niet afhankelijk van willen zijn.

Alles duits, alles KMW met partners daarvan.

De leopard2a7 of de PSO....

En Harald, als we achter geruchten aan moeten gaan rennen ;) ..... ik geloof het pas als ik het zie. 
( Ben al te vaak teleurgesteld door defensie )
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 03/05/2012 | 07:59 uur
De Diesenroth aanpassing is ontwikkeld voor de A4.
En dan het volledige pakket integreren.
Ik heb het  in dit geval over het actieve zelfverdedigingssysteem AMAP-ADS.

Dat is een grote verandering / aanpassing voor een A4, Leo's van Singapore (Leopard 2SG) hebben deze ook namelijk.
Zie onder staande Link voor foto vergelijking tussen standaard A4 en met Deisenroth aanpassing.

  http://images.google.com/imgres?q=Deisenroth+Leopard&hl=nl&lr=&safe=off&sa=N&biw=1191&bih=715&tbm=isch&tbnid=q9DrVI36XYSR-M:&imgrefurl=http://military21.blogspot.com/2011/08/singapore-leopard-tank.html&docid=i9FKhikC-ncTIM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-QKLLpi5JH08/TVoHhc0_oMI/AAAAAAAAIPc/yeAk99gUmbo/s400/Leopard%25252B2SG.jpg&w=400&h=266&ei=XTOiT7rSJImr-QbZ_dzmCA&zoom=1&iact=rc&dur=399&sig=114549660656534057211&page=1&tbnh=167&tbnw=219&start=0&ndsp=14&ved=1t:429,r:7,s:0,i:81&tx=102&ty=152

Als je een Leo A4 dan toch wil veranderen / upgraden dan kun je beter de upgrade van Aselsan (Turkye) toepassen. Aselan heeft voor de Turkse Leopards een upgade ontwikkeld, met resultaat een Leopard 2 NG, deze zou beter zijn dan de A6-versie. Deze upgrade van Aselan zou gelijkwaardig zijn aan het upgrade-pakket Revolution van Rheinmetall.

http://www.military-today.com/tanks/leopard_2ng.htm

En omtrent de "geruchten", waar rook is .. is vuur  (kaboemmmmmm, dat was een 120 mm granaat... :big-smile:)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 03/05/2012 | 10:28 uur
laten we dan hopen dat de geruchten waar zijn!!....het zou een hele verstandige zet zijn en eindelijk blijk geven van inzicht vind ik in de conflicten van de toekomst.

Het zou fantastisch zijn, een LM zonder tanks is als een KLu zonder jachtvliegtuigen of een KM zonder fregatten.


Elzenga

laten we dan hopen dat de geruchten waar zijn!!....het zou een hele verstandige zet zijn en eindelijk blijk geven van inzicht vind ik in de conflicten van de toekomst.