De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

Deze video is vorige week geplaatst door de KL, hierin spreekt de C-LAS over nieuwe ''commands'' die rondom de 4 huidige brigades gevormd moeten gaan worden.
Hierbij gaat het om een ''Heavy Infantry Command '' / Medium Infantry Command'' & SOF Rapid Reaction Command.

Dit lijkt me dat we afstappen van de 4 brigade's (43 MECH / 13 LICHT / 11 LMB / KCT) en dat dit de nieuwe eenheden worden binnen de KL.


Huzaar1

Citaat van: DvdW op 03/06/2022 | 23:32 uur
Maar blijkbaar geen NL Leo's......
Denhaag houdt dat niet tegen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 03/06/2022 | 17:42 uur
Den haag maakt het geen donder uit wat defensie wil. Alles gaat. Hence bewapening drones.
Maar blijkbaar geen NL Leo's......
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/06/2022 | 17:25 uur
Dat maakt voor de KL / Defensie misschien geen verschil maar politiek kan dat wel een groot verschil zijn. We kopen namelijk geen eigen tanks meer maar we leasen ze van de Duitsers dat klinkt al beter in politieke oren.

Den haag maakt het geen donder uit wat defensie wil. Alles gaat. Hence bewapening drones.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/06/2022 | 16:49 uur
Leasen kopen maakt me echt niks uit. Slagkracht en zelfstandige brigades waar makkelijk BTG's mee zijn te vormen die zichzelf kunnen dragen en verdedigen.

Dat maakt voor de KL / Defensie misschien geen verschil maar politiek kan dat wel een groot verschil zijn. We kopen namelijk geen eigen tanks meer maar we leasen ze van de Duitsers dat klinkt al beter in politieke oren.

Huzaar1

Leasen kopen maakt me echt niks uit. Slagkracht en zelfstandige brigades waar makkelijk BTG's mee zijn te vormen die zichzelf kunnen dragen en verdedigen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Ik heb er echt geen moeite mee als bij 43 en 13 het 4de bataljon met Deu tanks wordt uitgerust maar dan wel met de spiegel 414 2xDeu1xNld bat en 515 2xNld1xDeu dan moeten we de Nld tanks gaan leasen zodat je bij nood zeggenschap heb maar geen eigendom. Dan de 3de bataljons van 43X en 13X beide uitrusten met CV90 120T met Spyke en de 2 overgebleven bat bij 43X alle CV90.35NL geven en 13X Boxers maar met dezelfde koepel als de CV90.35NL en dan noemen we 13X gemengd zwaar. Ik weet niet hoe dat doctrine matig werkt maar het ziet er goed uit. En met elk 18 Pzh's en raketart heb je nog 8 pzh's en raketart voor steun aan 11X en sof. Als er genoeg raketart wordt gekocht. Ik blijf erbij dat de KL een slechte naam heeft in DH en dat je onder deze CDS gewoon geen kans maakt op eigen tanks omdat hij niet verder kijkt als zijn KLU neus lang is. Dus de beste optie is zoals hierboven geschreven Een IGV met groot kanon en Spyke Shoot and Scoot.

Oorlogsvis

Citaat van: Wim1955 op 02/06/2022 | 23:06 uur
Ik snap alle frustraties wel, maar als ik zie wat ze allemaal voorstellen dan betekent dat volgens mij tenminste een tweede afdeling artillerie, de oprichting van een batterij Counter UAS, een extra batterij luchtverdediging, extra geneeskundige capaciteit, extra ISTAR capaciteit, extra genie, EOD en logistiek voor SOF (van de rangers wordt dus echt werk gemaakt), extra (120mm?) mortieren en VSHORAD voor LMB (terugkeer 11 mortiercompagnie en 11 luchtverdedigingscompagnie?), het versterken van de ondersteuning van het tankbataljon. En dan hebben we het nog niet over investeringen in autonome systemen, versterking van informatiegestuurd optreden e.d. Ja, die vage zin over Heavy Infantry Command en Medium Infantry Command irriteert mij ook. En intrigeert. Vage zinnen zijn ambtenarengebruik voor: we werken dit nog uit. Niet Onno moeten we dus aankijken, maar Martin. En de Duitsers, want de verdere samenwerking met de Duitsers zal m.i. moeten betekenen: wij leveren de houwitsers, zij de tanks. En dat vind ik helemaal niet zo gek.
Samenwerking is prima ...maar niet wat Ollongren zegt ..dat wij dan de Houwitsers leveren en de moffen de tanks ...dat gaat niet werken op die manier.

Het gaat wel werken als je bijvoorbeeld complete eenheden met elkaar laat samenwerken dus eenheden die zowel tanks, IFV en houwitsers ed hebben.
Dan kan je nog altijd prima samenwerken met bijvoorbeeld twee Nederlandse vierkante brigades als onderdeel van een groot DUITS/NED Legerkorps

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 03/06/2022 | 08:42 uur
Mijn punt is dat de landmacht van morgen alleen wat raket art heeft gekregen en meer moet integreren met Deu. We hadden een lobby commando moeten opzetten want we hebben ons nu weer het bos in laten sturen door een luchtballon. 6 JSF's 5 C130's 4 reapers. Allemaal prima spul maar in het woord landen wat die handel altijd weer moet doen zit het woord LAND en dat gaat straks alleen nog in vijandelijk gebied. Sorry ik ben een beetje teleurgesteld omdat ik vind dat een CDS boven de OPCO's hoort te staan.

zie alle posts hierboven. Hier is genoeg over geschreven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Mijn punt is dat de landmacht van morgen alleen wat raket art heeft gekregen en meer moet integreren met Deu. We hadden een lobby commando moeten opzetten want we hebben ons nu weer het bos in laten sturen door een luchtballon. 6 JSF's 5 C130's 4 reapers. Allemaal prima spul maar in het woord landen wat die handel altijd weer moet doen zit het woord LAND en dat gaat straks alleen nog in vijandelijk gebied. Sorry ik ben een beetje teleurgesteld omdat ik vind dat een CDS boven de OPCO's hoort te staan.

Master Mack

CV90 120mm is inderdaad alleen goed voor "shoot and scoot"

Huzaar1

Citaat van: Wim1955 op 02/06/2022 | 23:06 uur
Ik snap alle frustraties wel, maar als ik zie wat ze allemaal voorstellen dan betekent dat volgens mij tenminste een tweede afdeling artillerie, de oprichting van een batterij Counter UAS, een extra batterij luchtverdediging, extra geneeskundige capaciteit, extra ISTAR capaciteit, extra genie, EOD en logistiek voor SOF (van de rangers wordt dus echt werk gemaakt), extra (120mm?) mortieren en VSHORAD voor LMB (terugkeer 11 mortiercompagnie en 11 luchtverdedigingscompagnie?), het versterken van de ondersteuning van het tankbataljon. En dan hebben we het nog niet over investeringen in autonome systemen, versterking van informatiegestuurd optreden e.d. Ja, die vage zin over Heavy Infantry Command en Medium Infantry Command irriteert mij ook. En intrigeert. Vage zinnen zijn ambtenarengebruik voor: we werken dit nog uit. Niet Onno moeten we dus aankijken, maar Martin. En de Duitsers, want de verdere samenwerking met de Duitsers zal m.i. moeten betekenen: wij leveren de houwitsers, zij de tanks. En dat vind ik helemaal niet zo gek.
Het is ook niet zo dat er niets gebeurt, en het gaat me ook helemaal niet om de tank op zich, het gaat me wel om zelfstandige bataljon's taak groepen. Dat zijn gewoon samengestelde vierkante bataljons, eventueel om te bouwen naar een vierkante brigade die gewoon bestaat uit lui die dezelfde taal spreken. Om een fatsoenljk christelijk vierkante club te bouwen die tegen alle dreigingen bestand moet zijn zit daar een wapensysteem bij wat op 4000 meter met direct vuur een vijandelijk gepantserd doel uit de voeding kan schieten, en kan blijven staan. Een CV90 heeft nul incasseringsvermogen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Wim1955

Ik snap alle frustraties wel, maar als ik zie wat ze allemaal voorstellen dan betekent dat volgens mij tenminste een tweede afdeling artillerie, de oprichting van een batterij Counter UAS, een extra batterij luchtverdediging, extra geneeskundige capaciteit, extra ISTAR capaciteit, extra genie, EOD en logistiek voor SOF (van de rangers wordt dus echt werk gemaakt), extra (120mm?) mortieren en VSHORAD voor LMB (terugkeer 11 mortiercompagnie en 11 luchtverdedigingscompagnie?), het versterken van de ondersteuning van het tankbataljon. En dan hebben we het nog niet over investeringen in autonome systemen, versterking van informatiegestuurd optreden e.d. Ja, die vage zin over Heavy Infantry Command en Medium Infantry Command irriteert mij ook. En intrigeert. Vage zinnen zijn ambtenarengebruik voor: we werken dit nog uit. Niet Onno moeten we dus aankijken, maar Martin. En de Duitsers, want de verdere samenwerking met de Duitsers zal m.i. moeten betekenen: wij leveren de houwitsers, zij de tanks. En dat vind ik helemaal niet zo gek.

Zander

Citaat van: Master Mack op 02/06/2022 | 20:05 uur
Ik snap hem huzaar 1 maar zoals je al eerder aangaf ligt de KL niet goed in Den Haag. Een te hoog slachtoffer gehalte. En het woord "tank" is al helemaal fout. Daar hebben we het wel eens eerder over gehad een kruiser noemen we flottielje leider. Daarom zeg dat je IGV's koopt met een groot kanon en je heb in iedergeval weer vuurkracht en kan er mee oefenen als een tank. Ohh dat woordje gaan we niet meer gebruiken. En tegen de tijd dat er een opvolger voor de Leo 2 is of een KL huzaar als CDS dan kopen we een eigen tankbat  Voor nu IGV's met een groot kanon.
En dit.
Beter iets aan vuurkracht tot de next gen MBT er is dan niets. Daar moeten we ook niet op willen wachten tot 2045.
People are sheep

Master Mack

Ik snap hem huzaar 1 maar zoals je al eerder aangaf ligt de KL niet goed in Den Haag. Een te hoog slachtoffer gehalte. En het woord "tank" is al helemaal fout. Daar hebben we het wel eens eerder over gehad een kruiser noemen we flottielje leider. Daarom zeg dat je IGV's koopt met een groot kanon en je heb in iedergeval weer vuurkracht en kan er mee oefenen als een tank. Ohh dat woordje gaan we niet meer gebruiken. En tegen de tijd dat er een opvolger voor de Leo 2 is of een KL huzaar als CDS dan kopen we een eigen tankbat  Voor nu IGV's met een groot kanon.